"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Mikkel E »

Jones skrev:Jeg har lagt mærke til at den også nipper meget til sandet. Antager at den finder lidt føde der.
Nu er det jo en fisk der lever på bunden, så den vil jo primært tage føde fra bundlaget og de nederste sten.
Det er jo derfor den er problematisk at fodre, for den svømmer ikke op til fodret, ligesom andre fisk, så fodret skal først forbi de andre fisk og derefter ligge noget tid på bunden.
Der er derfor rigtig mange der bruger tricket med toppen af en flaske, hvor den kan svømme ind og bruge alt den tid den skal have.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Men kan den komme ud igen hvis toppen er vendt? For så er det jo egentlig bare en fiskefælde. Har pt en flaske med foder i akvariet. Har ikke vendt halsen som Dan men hvis I kan anbefale det vil jeg gøre det i morgen tidlig.


o_O
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Miwes »

bima skrev:
Jones skrev:De er sørme smukke. Det kunne være fedt hvis nogen fik held til at opdrætte fisken. Hvor stort er dit akvarie Henning?
Det er et hjørne på 518 liter
Og 100 kg levende sten
Det vil sige at i forbindelse med par af mandarinfisk, så er det kæmpe baljer der skal til når du har oplevet dette i 518 liter.

Ikke at jeg skal forsøge mig, for bare jeg kan holde min lsd, så er det lykke.

Jeg vil da også lige sige omkring fodring, at her til aften er der både en Scooter Blenny og lsd som ser meget velnærede ud. Det er især meget tydelig på lsd'en, som ligner en der svømmer i for stramt tøj :wink:

Den er nu også overalt i akvariet og troede egentlig kun at den ville søge føde ved bunden, men den er ligeså meget oppe i dekorationen som på bunden, hvilket har fået mig til at lave et lille ekstra dækglas....jeg vil ikke miste den ved at den springer ud.

Vh. Michael


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Godt at høre. Mit artemia klækning kører pt ad helvedes til. Har gang i to flasker. Håber sgu at jeg får styr på det igen. Rykker hele klække systemet til et varmt rum i morgen og så skal der satme fodres igen !


o_O
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Mikkel E »

Jones skrev:Men kan den komme ud igen hvis toppen er vendt? For så er det jo egentlig bare en fiskefælde. Har pt en flaske med foder i akvariet. Har ikke vendt halsen som Dan men hvis I kan anbefale det vil jeg gøre det i morgen tidlig.
Tag toppen af flasken og skær et hul i siden, så det ligner Svampebob Firkants hus.
Monter noget pvc rør på flaskehalsen.
Så stiller du den bare på bunden og propper mad ned gennem røret.
Om den selv kan finde ud er vel lige meget, du tager den bare op når du synes den har fået nok ;)
Miwes skrev: Den er nu også overalt i akvariet og troede egentlig kun at den ville søge føde ved bunden, men den er ligeså meget oppe i dekorationen som på bunden, hvilket har fået mig til at lave et lille ekstra dækglas....jeg vil ikke miste den ved at den springer ud.
Ja, når jeg skriver bunden mener jeg ca. 20 cm. op, der går dens zone til.
Men i dit akvarie kan man vel ikke betragte det som bunden :P


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Ser ikke tegnefilm så på med et billede Mikkel :) er ikke helt med på hvad du mener


o_O
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Mikkel E »

Det bliver lige i paint :)
Vedhæftede filer
Foderaut.png


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Miwes »

Det er godt med dig Mikkel....nu skal man også mobbes med et lille akvarium (ganske rigtigt er det vel bunden) :P

Fed ide med din lille konstruktion, og super måde at begrænse sin fodring :GO

Vh. Michael


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Miwes »

Jeg vil lige afslutte med en beskrivelse af forløbet.

Efter jeg har fået sat den hjemmelavede flaske over og med en liter saltvand og en teskefuld æg, så blev der sat luft til.

Jeg havde valgt at købe en ny luftpumpe, blot en mindre type som sagtens kan leverer luft til projektet og den er rimelig støjsvag. Der blev skåret et plastikrør af et fødselsdagsflag, og sat en luftslange på, så på den måde kunne røret nå helt ned til bunden, som jo sørger for omrøringen.

For at tilfører varme er der en lille lampe sat til og det giver 26 grader som efter et døgn gerne skulle være klækket. Jeg oplever en meget høj klække procent som jeg også var blevet lovet.

Henover de to dage jeg har fodret flere gange om dagen, er alle er fodret af i mit lille nano. Her på tredie dagen var der stadig levende artemia i flasken, som blev suget op og fordret til mine maller.

Efter endt rengøring af flaske, så blev det hele sat over igen og den nye lille klovnfisk som er noget skravlet har måske en chance med dette foder. Den går og snapper til de mange små dyr, men det er også det eneste den vil spise.

Den har nu overlevet første døgn og jeg er ikke vild med den måde den svømmer på, men ind i mellem er der nogle gode perioder hvor den svømmer sammen med den "gamle".

Når jeg fodre slukkes cirkulationspumperne og jeg sprøjter med min pipette et lag henover fisk og koraller. Jeg kan se at flere af korallerne trækker de må dyr til sig. Der kommer også arme ud fra de levende sten, som tilhører slangesøstjernerne og så endelig sætter der sig en større del artemia larver i algen, hvor de kravler rundt.

Min tvivl går på den mængde dyr jeg tilsætter, som ud over at ende i maverne på fisk og koraller, også må lande i dekoration og skummer. Her har jeg svært ved at vide om det kan give nogle negative effekter.

Noget andet er om jeg skal fodre et par gange om ugen på den måde eller lave en foderstation og målrette det mere.

Vh. Michael


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Jeg ville prøve med foderstation. Uploader billede af min i aften når jeg er hjemme


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Jeg har nu lavet en ny flaske artemia som følge af en video jeg så på youtube. Jeg gjorde som i filmen og satte flasken over UDEN luftslange. Jeg havde ikke meget tiltro til projektet, men det virkede. Har vedlagt billeder af flasken samt min nye foderstation. Har dog besluttet at foderstationen bliver droppet da der angiveligt ikke er meget næring i de små artemia. Har til gengæld læst om en amerikaner, der har holdt en mandarin i et 45 liter nano i over to år. Han startede med at producere pods og også købe dem i store mængder, men det fungerede ikke på sigt. Da han gjorde forsøg nr to begyndte han dagligt af fodre sin mandarin med rogn af den type, der bruges ovenpå sushi. De synker ned på bunden og så kan fisken snuppe dem. De er rige på næring og er nemme at opbevare. Så jeg vil i morgen drøne ned til den lokale kina kiosk og købe lidt rogn.
Vedhæftede filer
IMG_0929.JPG
IMG_0930.JPG
IMG_0935.JPG
IMG_0913.JPG


o_O
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Miwes »

Nu ser det ikke ud til at der er så mange artemia i flasken, så kan du sige lidt mere om hvor meget du tilsætter af æg...er det en teskefuld eller ?

Når jeg suger artemia op er det helt tæt af røde artemia, hvordan for du "fanget" dine artemia.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

1/4 teske kun. tror at jeg skal putte flere æg i fremover. Jeg suger dem op med en slange påsat pinden fra et fødselsdagsflag :) Vil dog fodre med rogn i morgen for at se om den vil tage det. Synes ikke at den er heeeeelt tosset med de artemia jeg smider i. slukker ellers pumperne og gør præcis som dig. Så nu er rogn det næste forsøg :) Det skal nok lykkes før eller siden. Har desuden gjort som dan og lagt en flaske med frostfoder, på bunden, natten over. Om morgenen er det væk. Men om det er mandarinen tvivler jeg på. Den ser ikke helt rund og tyk ud. Hvis ikke den bider på rogn vil jeg fange den og gøre som mange amerikanere. Nemlig at isolere den og tilvænne den frostfoder på den måde. Så er den ikke distraheret af en masse levende sten og sin søgen efter pods. Det må være derfor den spiste så fint hos forhandleren.


o_O
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Miwes »

Jones skrev:1/4 teske kun. tror at jeg skal putte flere æg i fremover. Jeg suger dem op med en slange påsat pinden fra et fødselsdagsflag :) Vil dog fodre med rogn i morgen for at se om den vil tage det. Synes ikke at den er heeeeelt tosset med de artemia jeg smider i. slukker ellers pumperne og gør præcis som dig. Så nu er rogn det næste forsøg :) Det skal nok lykkes før eller siden. Har desuden gjort som dan og lagt en flaske med frostfoder, på bunden, natten over. Om morgenen er det væk. Men om det er mandarinen tvivler jeg på. Den ser ikke helt rund og tyk ud. Hvis ikke den bider på rogn vil jeg fange den og gøre som mange amerikanere. Nemlig at isolere den og tilvænne den frostfoder på den måde. Så er den ikke distraheret af en masse levende sten og sin søgen efter pods. Det må være derfor den spiste så fint hos forhandleren.
Jeg har på fornemmelsen at mange hurtigt opgiver artemia klække processen, og man synes måske det er lidt bøvlet med flaske og luft osv., men jeg har i dag søndag fået sat trejde portion over og den er klar til i morgen. Jeg bruger en fuld teske æg til min 1 liter saltvand og det siger sig selv at der er massive mængder i mit akvarium.

De små æg giver sikkert ikke meget, mængden taget i betragtning er det sikkert ikke så skørt. Det er altid svært at vide hvad en langtids fodring vil medfører og jeg forsøger at finde info. Hvis de små artemia kan bruges til at få fiskeyngel op i størrelse, så kan det ikke være helt galt.

Der er selvfølgelig forskel på de små ny klækkede æg og voksne dyr, hvad fedt og protetein angår, men der er klart en ændring at spore ved min nye klovn, som burde være stået af. Det er udelukkende på grund af at de små artemia, som har været massivt tilstede at den har fået lidt gang i at spise og derved sit tarmsystem. Afføringen har ikke været god og der har været en mindre hvid plamage lige under bugfinnen, men den er nu væk og i dag er der gode takter i den måde den svømmer på. Måske redder jeg den via mit artemia og en anden god ting er at min skummer så at sige er venlig overfor disse små dyr som svæver rundt i hele akvariet.

Om noget sådant foregår i naturen, ved jeg ikke men til tider vil der være store mængder æg/larver der strømmer henover revet. Mine bekymringer omkring et udfald i vandkvaliteten har endnu ikke vist sig og det undre mig en smule. Der kunne godt opstå problemer med så meget foder.....der er åbenbart mere foder der fanges af koraller end man lige forestiller sig.

Nu prøver jeg videre og har masser af salt og æg, så der er rigeligt til det næste års tid og jeg vil da prøve med frossent foder i ny og næ.

Vh. Michael


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Mht salt... Bruger du bare køkkensalt? Jeg kan forresten se, på flere sider, at det er muligt at lave kulturer med pod's. De består egentlig bare af et stort syltetøjsglas med vand og pod's i. Fra tid til anden kan man fodre dem lidt. De vil så formere sig og i takt med at der kommer flere og flere kan man oprette nye glas med pod's. Meningen er så at man kan booste sit akvarie med pod's fra disse glas. Fandt nogle eksempler på amerikanere, der holder mandariner i nano akvarier. De skriver at det kun lader sig gøre fordi de booster med pod's. På den måde er der naturlig føde til mandarinen og man risikerer ikke at overfodre og dermed vælte værdierne. Det lyder i mine ører til at være en fornuftig og god metode. Også på lang sigt. Dog vil jeg straks sætte en ny flaske artemia over med flere æg i :)


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Carsten »

Jones skrev:Mht salt... Bruger du bare køkkensalt? Jeg kan forresten se, på flere sider, at det er muligt at lave kulturer med pod's. De består egentlig bare af et stort syltetøjsglas med vand og pod's i. Fra tid til anden kan man fodre dem lidt. De vil så formere sig og i takt med at der kommer flere og flere kan man oprette nye glas med pod's. Meningen er så at man kan booste sit akvarie med pod's fra disse glas. Fandt nogle eksempler på amerikanere, der holder mandariner i nano akvarier. De skriver at det kun lader sig gøre fordi de booster med pod's. På den måde er der naturlig føde til mandarinen og man risikerer ikke at overfodre og dermed vælte værdierne. Det lyder i mine ører til at være en fornuftig og god metode. Også på lang sigt. Dog vil jeg straks sætte en ny flaske artemia over med flere æg i :)
Har du nogen link til de sider??


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Miwes »

Jones skrev:Mht salt... Bruger du bare køkkensalt? Jeg kan forresten se, på flere sider, at det er muligt at lave kulturer med pod's. De består egentlig bare af et stort syltetøjsglas med vand og pod's i. Fra tid til anden kan man fodre dem lidt. De vil så formere sig og i takt med at der kommer flere og flere kan man oprette nye glas med pod's. Meningen er så at man kan booste sit akvarie med pod's fra disse glas. Fandt nogle eksempler på amerikanere, der holder mandariner i nano akvarier. De skriver at det kun lader sig gøre fordi de booster med pod's. På den måde er der naturlig føde til mandarinen og man risikerer ikke at overfodre og dermed vælte værdierne. Det lyder i mine ører til at være en fornuftig og god metode. Også på lang sigt. Dog vil jeg straks sætte en ny flaske artemia over med flere æg i :)
Jeg bruger den samme salt der bruges til vandskift og kører med 1.025

Den med pods i små glas kunne jeg godt tænke mig at læse lidt mere om...du må godt smide nogle links hvis du støder på nogle gode forklaringer.

Vh. MIchael


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

http://www.marinebreeder.org/forums/vie ... 141&t=7950" onclick="window.open(this.href);return false;

Linket er ang opdræt af mandarin. Jeg skal lige lede videre efter nogle af de sider jeg læste mht glas. Men hvis du googler "copepod culturing" kommer der forskellige muligheder op :)


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Mandarin i nano akvarie: http://www.tfhmagazine.com/details/arti ... rticle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

http://www.brineshrimpdirect.com/c90/Ra ... -c199.html" onclick="window.open(this.href);return false; Sådan laver man sine egne pod's :)


o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af crazy seahorse »

@Michael

Der er mest næring i de helt nyklækkede artemiaer. De forbruger ret hurtigt "deres madpakke".
Derfor kan du berige dem for at øge næringsværdien.
Hvad man skal bruge er lidt en jungle, men du kan kigge lidt her.
http://www.inve.com/INVE-Aquaculture/Pr ... _catId=205" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Miwes »

Takker link ;-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Carsten »

Jones skrev:http://www.brineshrimpdirect.com/c90/Ra ... -c199.html Sådan laver man sine egne pod's :)
Takker!


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Jeg har lige ordnet i skabet under mit Red Sea Max 130D og har på den måde fået plads til et 25 liters akvarie med en lampe over. Da jeg kører med en Berlin airlift skummer oppe i akvariet, står der på øverste hylde, i underskabet, en Eheim luftpumpe med to udgange. Jeg har så sat en slange på den ubrugte udgang og kan på den måde få iltet mit vand uden at skulle have en ekstra pumpe kørende. Den luftslange, som går ned i akvariet med pod's er forsynet med en pind fra et fødselsdagsflag og så en luftskrue, så jeg kan finjustere hvor meget luft, der strømmer ud. Jeg regner med at bestille nogle pods og en flaske phytoplankton hos nordicreefshop. Inden jeg selv begynder at lave phytoplankton vil jeg gerne være sikker på at det kan lade sig gøre at opretholde en podbestand, der jævnligt høstes fra. Om der kræves et varmelegeme har jeg endnu ikke fundet ud af. Kan nogen hjælpe med et svar på dette ?


o_O
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af amddurin »

Bare regn med at du mister noget luft oppe i din skummer, når du åbner op for udgang nummer 2...


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Den til skummeren er nærmest sat på laveste niveau så kan vel blot skrue lidt på for den ?


o_O
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af nielsk »

Der er MANGE myter om den smukke lille fisk. Men den er bestemt ikke svær at holde hvis man bare tilbyder den ordentlige foder forhold. Du kan holde en mandarin i et 54 liters akvarie uden problemer.
I mit tidligere søhesteakvarie på 120 Liter havde jeg et par 1 års tid - de voksede til ca dobbelt størrelse på frostfoder.
I mit 2000 Liter har jeg pt. 2 hanner ( den ene havde fået klippet rygfinnen desværre og blev købt som en hun ) De er overalt i vandsøjlen - fra bund til top. De er i super foder kondition. Når de ikke slåsser leder de efter frostfoderfragmenter og pods på stenene.
Problemet er at folk vil holde dem i små akvarier med nulværdier i nitrat og fosfat - det kan man bare ikke hvis de skal fodres ordentligt.
Så hellere give dem et special akvarie.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Jeg har en masse næring i vandet og mine koraller vokser med lynets hast. Normalt vrimler akvariet med pod's men min mandarin har gjort et stort indhug i bestanden. Planen er derfor at producere pod's i underskabet. Kan du fortælle noget mere om hvordan du gjorde mht foder i søhesteakvariet? Og hvordan fik du mandarinerne over på frost ?


o_O
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Miwes »

nielsk skrev:Der er MANGE myter om den smukke lille fisk. Men den er bestemt ikke svær at holde hvis man bare tilbyder den ordentlige foder forhold. Du kan holde en mandarin i et 54 liters akvarie uden problemer.
I mit tidligere søhesteakvarie på 120 Liter havde jeg et par 1 års tid - de voksede til ca dobbelt størrelse på frostfoder.
I mit 2000 Liter har jeg pt. 2 hanner ( den ene havde fået klippet rygfinnen desværre og blev købt som en hun ) De er overalt i vandsøjlen - fra bund til top. De er i super foder kondition. Når de ikke slåsser leder de efter frostfoderfragmenter og pods på stenene.
Problemet er at folk vil holde dem i små akvarier med nulværdier i nitrat og fosfat - det kan man bare ikke hvis de skal fodres ordentligt.
Så hellere give dem et special akvarie.
Jeg synes det er fint at få andre vinkler på netop de myter, som man kan finde rundt omkring på nettet. Så rart med en melding som bygger på en erfaring :GO


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Ja det er super ! Og vi vil MEGET gerne høre alt om hvordan du har gjort :D


o_O
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"