"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

fiskefars med grønt ?

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Torben_A
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 25. nov 2021 09:03
2
Postnummer: 5270 Odense N
Saltvand siden?: 2020

fiskefars med grønt ?

Indlæg af Torben_A »

Hmmm, blot et spørgsmål fra en rookie, der endnu ikke har fået saltvand i baljen.
Min nabo er fiskehandler. Ikke sådan en der sælger fisk til vores akvarier, men sådan en rigtig fiskehandler med ål, laks, rødspætter o.s.v.
Er det en god eller dårlig idé, at købe fileter af en slags hos ham. Blande fisken med f.eks. rejer og ærter ?. Blende dem og fryse dem ned i portioner ?


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: fiskefars med grønt ?

Indlæg af tim_rn »

Du har godt nok ikke tænkt dig at gøre din entré i saltvandsverdenen simpel, hva? ;)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: fiskefars med grønt ?

Indlæg af crazy seahorse »

Idéen fejler intet. Da jeg havde ferskvand hakkede jeg også oksehjerte til foder.
Fisk i saltvand vil helt sikkert æde det. Problemet er, at det nok vil svine en del - og så har man ikke kontrol over mængder.
Det kommer an på hvad du planlægger at ville have i af dyr. Skal du have koraller i, så ville jeg ikke gøre det. Du vil få en mængde ekstra arbejde med at holde vandkvaliteten.

Omkring det med grønt i foderet, så bruges det i flere af de gængse fordermærker (flagefoder) Dem jeg bruger, har det både med hvidløg og spirulina. Mange bruger også Noritang som supplement. Det er det samme som bruges til Sushi. Kirurger er glade for Nori. Man kan få en Kirurg der ikke vil spise i gang med Nori.

Fordelen ved flagefoder (og måske pellets) er, at du kan kontrollere mængden mere præcist. Jeg vejer mit foder af ved hver fodring, så det er nemt.
Desuden er der forsket i, hvad fiskene skal bruge. Det er i de forskellige typer man kan købe. Jeg mener også at der er tilsat vitaminer, men det er lidt på huskeren.

Så med mindre du vil synes det var interessant og gerne vil bruge tiden på det, så skal det være som det. Det er nemmere og bedre i min optik, at købe tørfoder.
Man kan også købe forskellige typer af frostfoder, Krill, Mysis (kan du også selv fange), Artemia, muslinger mv. Men igen, det er svært at kontrollere og så sviner det også. Der er meget No3 i frostfoder.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"