"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

PU lim - erfaringer søges

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
kilnakorr
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 2. nov 2020 15:27
3
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2020

PU lim - erfaringer søges

Indlæg af kilnakorr »

Jeg kan læse her på forummet, at mange har brugt PU lim
til at lime sten sammen.
Hvad er jeres erfaringer med det over tid?
Er det noget der holder i længden, og kan det holde til større buer og udhæng?
Nogen negative effekter?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: PU lim - erfaringer søges

Indlæg af PoulD »

Jeg har haft min balje og stensætning i godt og vel 8 år. Ingen problemer eller negative sider med PU lim.
Om det kan holde til større buer vil jeg bestemt tro, men kan ikke sige med 100% sikkerhed, da jeg har kombineret hvid cement uden på (primært af hensyn til udseende da jeg tror kalkalger hæfter bedre på cement end på PU. Derudover, vil jeg tro kirurger og andre græssere sagtens kunne finde på at plukke i skummet, hvilket heller ikke ville pynte, og nok heller ikke være optimalt for deres fordøjelsessystem)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: PU lim - erfaringer søges

Indlæg af Carsten »

Poul. Der er forskel på Pu lim og så skum
Limen skummer også men meget lidt. Og er meget hård, hvor skummet er "blødt"


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: PU lim - erfaringer søges

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:Poul. Der er forskel på Pu lim og så skum
Limen skummer også men meget lidt. Og er meget hård, hvor skummet er "blødt"
Yes. Trådstarter spørger på PU lim og det er også PU lim jeg har brugt. Hvis man sprøjter det med vand medens limen tørrer, skummer det en hel del op (og gør man ikke det tror jeg ikke limen kan holde ret meget, når man ikke har 2 reelle flader at lime sammen)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: PU lim - erfaringer søges

Indlæg af Carsten »

Det jeg brugte, skummende næste ikke. Derfor mit svar


Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

Re: PU lim - erfaringer søges

Indlæg af Hr.mortensen »

Hey.
Kan godt være jeg bare ikke havde teknikken til det, men fik aldrig et godt resultat ud af PU limen.

Derimod brugte jeg superlim med ekstern aktivator. På den måde kunne jeg lime stenene og sætte det i den position jeg ønskede. Sprayede hærder på, og 10 sekunder efter kunne jeg slippe det.
Når så jeg havde den ønskede figur, så brugte jeg reef cement til at færdiggøre med, og du kan nørde med det, og få det til at ligne koral sten.


kilnakorr
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 2. nov 2020 15:27
3
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2020

Re: PU lim - erfaringer søges

Indlæg af kilnakorr »

Tak for gode svar alle sammen.
Hr.mortensen skrev:Hey.
Kan godt være jeg bare ikke havde teknikken til det, men fik aldrig et godt resultat ud af PU limen.

Derimod brugte jeg superlim med ekstern aktivator. På den måde kunne jeg lime stenene og sætte det i den position jeg ønskede. Sprayede hærder på, og 10 sekunder efter kunne jeg slippe det.
Når så jeg havde den ønskede figur, så brugte jeg reef cement til at færdiggøre med, og du kan nørde med det, og få det til at ligne koral sten.

Har testet lidt med PU lim, og det bliver stenhårdt, og skummer meget lidt. Tvivler på det bliver spist :wink:

Superlim (cyanoacrylate) samt cement er en god og holdbar løsning. Dog er cyanoacrylate rasende dyr, når man kun kan købe små tuber ad gangen.
Større mængder kan købes på ebay, amazon osv. men sendes ikke til DK grundet 'fare' :(

Pu lim, er dog ikke hurtig tørrende, så kunne tage laaaaang tid at scape med det.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: PU lim - erfaringer søges

Indlæg af PoulD »

Bare som forslag (som jeg lavede mine dekorationer):
Hvis du konstant sprøjter vand på med en vandforstøver skummer PU lim op og tørrer derved også meget hurtigere. Cement derimod tager mange dage om at tørre (skal helst holdes fugtigt i flere hvis det skal bilve rigtig stærkt). Fordelen ved cement er udover det hurtigere bliver pænt, at du kan blande en masse LS smuller og småstykker i. Så kan du arbejde med det næsten som ler. Når det så har tørret lidt kan du børste overfladen med en våd pensel, så de små stykker LS blotlægges og man næsten ikke kan se cementen.
Brug hvid cement, den er mere ren end grå cement og også stærkere.
Arbejd med flere søjler eller buer ad gangen så du kan tilføje lidt på hver af dem hver dag og evt samle nogle af dem til en større konstruktion til sidst. Køb evt nogle runde plexiglas stænger i lidt forskellige dimensioner. Ved hjælp af en varmepistol er de lette at bøje i facon. Bor huller i de større LS stykker dyp dem i vand så de er godt våde og saml dem med små plexiglas stænger smurt ind i pu lim.
Sprøjt så forstøvet vand på i nogle minutter, så går der ikke ret mange minutter inden du kan begynde at klistre den tykke grød af cement og LS smuller uden på samlingerne.
Jo mere du kan afstive konstruktionen med plexiglas eller lign jo stærkere bliver det og jo mere kan du udvidde med om dagen. Jeg byggede f.eks.en søjle uden om et 40 mm PVC rør og fik også lavet plads til at skjule en cirkulationspumpe inde i søjlen (se evt. de første indlæg i tråden i min signatur)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: PU lim - erfaringer søges

Indlæg af Barner »

Har lavet min aquaskaping for omkring 7 år siden. limede det hele op med PU lim.
Jeg har ingen dårlige arfaringer med det.
Nu har jeg ingen erfaring med cement til "make up" med normalt er cement stærkt basisk.
Vil det så ikke i en periode give lav PH i vandet? Husk handsker hvis du prøver som Poul, da det er hårdt ved huden.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: PU lim - erfaringer søges

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg har brugt PU lim (ikke skum) til at lime sten sammen med. let fugtige sten og så lidt vandspray på med forstøverflasken. Det bliver STEN hårdt og gennemsigtigt. Kalk alger trives fint på det.

Jeg har forøvrigt også brugt det til at lime sten direkte på klar akrylplade (skulle bruges som base til en søjle). Dette blev også super solidt.

Det er denne udgave og den kan KRAFTIGT anbefales :W
Skærmbillede 2020-12-09 kl. 19.41.58.png
Senest rettet af charlie saltvand tors 10. dec 2020 15:40, rettet i alt 1 gang.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: PU lim - erfaringer søges

Indlæg af PoulD »

Barner skrev: Nu har jeg ingen erfaring med cement til "make up" med normalt er cement stærkt basisk.
Vil det så ikke i en periode give lav PH i vandet?
Det har du vist fået galt i halsen Barner :-) Basisk = høj pH, ikke lav. Neutral pH = 7. Lidt høj pH ( >8 - 8.4) er optimalt i et saltvandsakvarium. Især hvis det er koraller i er det på ingen måde ønskeligt at komme ned i nærheden af neutral.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: PU lim - erfaringer søges

Indlæg af Barner »

PoulD skrev:
Barner skrev: Nu har jeg ingen erfaring med cement til "make up" med normalt er cement stærkt basisk.
Vil det så ikke i en periode give lav PH i vandet?
Det har du vist fået galt i halsen Barner :-) Basisk = høj pH, ikke lav. Neutral pH = 7. Lidt høj pH ( >8 - 8.4) er optimalt i et saltvandsakvarium. Især hvis det er koraller i er det på ingen måde ønskeligt at komme ned i nærheden af neutral.
:doh: du tog mig i den ene fejl jeg har lavet i år :sneaky2: Du skal jo læse hvad jeg mener ikke hvad jeg skriver :grad: Jeg menter også høj PH
Den hvide Ålborg Cement har også en PH på omkring de 13. :beer:


Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

Re: PU lim - erfaringer søges

Indlæg af Hr.mortensen »

Hvis du vil bruge cement så brug ikke alm cement, men den reef safe cement fra fx AF
Jeg blandede hvad der svarede til et snapseglas ad gangen, og det hærdede op i løbet ef ganske få minutter.


Besvar

Tilbage til "Dekoration"