"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Limning af dekoration

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
THI
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 22. jan 2020 13:22
4
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 1995
Geografisk sted: Korsør

Limning af dekoration

Indlæg af THI »

Er der nogle der kan anbefale noget lim, der kan anvendes under vand til at lime nogle mindre sten på en eksisterende dekoration. Helst noget der er "let" at arbejde med.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Limning af dekoration

Indlæg af Carsten »

Eneste lim jeg kender, er det som hedder Tec7. Men det vil nok kræve at du understøtter det som skal limes på indtil limen er hærdet. Du kan også bruge noget cement, som hedder Reefbond, eller tilsvarende. Det hærder på få minutter, men kan give noget slør i vandet, som dog er uskadelig


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Limning af dekoration

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg bruger epoxy. To komponent, magen til det jeg bruger til at sætte frags fast med.
Nemt at arbejde med, men man skal være lidt rap på fingrene. Så du skal vide hvor du vil lime, mikse de to komponenter og så klistre det fast.
Når du har klistret, så lad det være. Det hærder på kort tid. Så kan du altid fylde mere på. Jeg fæstner tit et frag, så det er fæstnet. Efter 5-10 min, så sikrer jeg det yderligere hvis det er nødvendigt. Det samme gør man med aquascapingen.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
THI
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 22. jan 2020 13:22
4
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 1995
Geografisk sted: Korsør

Re: Limning af dekoration

Indlæg af THI »

Jeg har leget lidt med epoxyen og det virker nogenlunde. Kan man bruge sekundlim (gel) eller kan det give problemer?


Brugeravatar
tech
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 232
Tilmeldt: ons 23. jun 2004 00:37
19
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Limning af dekoration

Indlæg af tech »

prøv med polymorph


Hilsen
jan jensen

_______________________
jeg har altid koraller til salg
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Limning af dekoration

Indlæg af crazy seahorse »

THI skrev:Jeg har leget lidt med epoxyen og det virker nogenlunde. Kan man bruge sekundlim (gel) eller kan det give problemer?
Min erfaring er, at man lige skal øve sig lidt med epoxy´en. Men så holder den også. Sekundlim er ikke holdbart/stærkt nok.
De fleste har sikkert prøvet at rive en plug af den sten den er limet på. Et skub og den er løs.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Limning af dekoration

Indlæg af Carsten »

tech skrev:prøv med polymorph
Har prøvet det der Polymorph, og synes ikke det er specielt godt.
Ikke engang til at sætte fragmenter fast med, fordi det ikke har nogen klæbeevne


Besvar

Tilbage til "Dekoration"