"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Gode råd til omrokering af levende sten

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Gode råd til omrokering af levende sten

Indlæg af Sarah R »

Hej allesammen
Jeg er blevet træt af stensætningen i mit akvarie, og vil gerne omrokere lidt men ved ikke, hvordan jeg skal gribe det an. Det drejer sig om stendyngen i højre side og den sten der danner en bro fra højre mod venstre ( i midten af akvariet med alle de rosafarvet skiveanemoner på ) som jeg gerne vil omrokere. Da stenene er vokset til i skiveanemoner og andet skidt kunne jeg godt tænke mig at bruge sten fra sumpen istedet for, så jeg har mulighed for at sætte lidt nye og andre koraller fast. Jeg vil gerne flytte stenene længere bagud, men kan se at der ligger tonsvis af skidt og beskidt sand under stenene, der har samlet sig gennem årenes løb. Jeg har prøvet om det kan suges op, men kan simpelthen ikke komme til med en slange, dels fordi korallerne på bunden står i vejen men også fordi mine arme ikke er lange nok til at nå.
Jeg tænker at det er en dårlig ide at frigive alt det skidt til vandet når jeg flytter rundt på stenene når der er fisk og koraller i akvariet, så vil I anbefale at jeg tømmer hele akvariet eller hvordan?
Jeg kæmper med at holde nitraten og fosfaten nede, de ligger på hhv. 10 og 0,05 og tænker at det også kan skyldtes alt det ophobet skidt gennem årene. Og ja, jeg må nok indrømme at jeg har forsømt rengøringen i længere tid nu, og det er prisen jeg betaler for den manglende vedligeholdelse og rengøring :oops:
Er det bedre at tømme akvariet og rense bunden og bygge det hele op igen med de gamle sten? Kan se at der er ophobet lige så meget skidt i venstre side, så måske det ville være mest optimalt :(
Vedhæftede filer
IMGP8544.jpg


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Gode råd til omrokering af levende sten

Indlæg af Jones »

Jeg ville tage alle sten og fisk op, støvsuge bunden godt og grundigt, genopbygge stensætning som ønsket og slutteligt sætte fisk i igen når vandet er klaret op.


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Gode råd til omrokering af levende sten

Indlæg af Carsten »

Jeg ville også Tage det hele op og få renset bundlaget. Derud over ville jeg også lave et godt vandskifte, for når du får rodet rundt, får du nok frigivet en masse næring til vandet


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Gode råd til omrokering af levende sten

Indlæg af Sarah R »

Takker for jeres råd. Så bliver det dét jeg gør. :GO


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Besvar

Tilbage til "Dekoration"