"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Støbe sten samme?

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
Tarding
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 6. feb 2010 21:18
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2010

Støbe sten samme?

Indlæg af Tarding »

Hej Alle,

Jeg overtager mit nye akvarie i næste uge og skal starte det helt forfra. Jeg har en drøm om at "lime" en masse sten sammen og lave en fed opsætning. Er her nogen der har erfaring med hvordan jeg skal gøre, og hvilke materialer jeg skal benytte?

de bedste hilsner

Emil


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Støbe sten samme?

Indlæg af PederP »

Hej.

Jeg byggede mine søjler med PU skum/lim. Det var ret let at arbejde med, og er endt med at se naturligt ud efter der er kommet kalkalger.


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Støbe sten samme?

Indlæg af Mic4700 »

Denne her fra Dana lim er God. :wink:



http://www.harald-nyborg.dk/p4863/dana-pu-lim-250-ml" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Støbe sten samme?

Indlæg af Michael_F »

Mic, kan man bruge den til akvarie? Det ku være jeg skulle prøve det til mit nye akvarie ...


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Støbe sten samme?

Indlæg af Mic4700 »

Michael_F skrev:Mic, kan man bruge den til akvarie? Det ku være jeg skulle prøve det til mit nye akvarie ...
Ja. :GO


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Støbe sten samme?

Indlæg af Michael_F »

Fedt, jeg ledte lidt efter en løsning til at bygge sten med. Bruger man meget af det, når man limer sten sammen eller?


Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Støbe sten samme?

Indlæg af Barner »

Har også brugt PU som Mic4700 referere til. Super nem at bruge og det holder.
Husk det limer ved fugtighed. jeg limede døde sten sammen, ved at have en vandforstøver som jeg gjorde stenen våde med, hvor der skulle limes. efter et stykke tid, fik limningen også lige en tåge vand.
God fornøjelse, ser frem til lidt billeder af processen og resultatet


Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Støbe sten samme?

Indlæg af Barner »

Michael_F skrev:Fedt, jeg ledte lidt efter en løsning til at bygge sten med. Bruger man meget af det, når man limer sten sammen eller?
Nej brugte 1/2 flaske til min sten sætning i 600L husk at brug handsker! Limen skal slides af, det bliver helt sort på huden.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Støbe sten samme?

Indlæg af MoG »

Helt enig med de andre ... :GO

Jeg brugte også selv dana pu lim til at bygge søjler af.

Det eneste jeg vil tilføje, udover det som de andre har nævnt, er mængden af lim. Du skal ikke pladre det hele ind i lim, da det skummer ret meget op når du giver det vand med forstøveren! Mens ellers opdager du det! :biggrin:


Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Støbe sten samme?

Indlæg af PoulD »

Jeg har også limet mine dekorationer med samme PU lim. Men, da jeg skar mine sten ud med et langt murbor (vinkelsliber blev alt for lige) blev der en 30-40L ral / grus som jeg blandede med hvid Aalborg-Portland og klistrede uden på limningerne. Dels bliver det en noget stivere konstruktion, dels risikerer man ikke, at der er kirurger som går og plukker i PU skummet når der kommer alger på det og dels tror jeg der kommer meget hurtigere kalkalger på en blanding af koralgrus og cement end på PU skum.

Jeg købte en masse billige klemmetvinger af plastik i forskellige størrelse og stjal en rulle hvid elastik fra konen og bandt det om samlingerne i kombination med klemmerne så jeg ikke behøvede at vente på PU limen tørrede inden jeg arbejdede videre.

Resultatet kan se på flere billeder i første indlæg i min tråd.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Støbe sten samme?

Indlæg af Michael_F »

Hvilken farve bliver PU lim når det hærder?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Støbe sten samme?

Indlæg af PoulD »

Michael_F skrev:Hvilken farve bliver PU lim når det hærder?
Det jeg har brugt bliver lyst / gulligt (som PU skum). Men der findes også mørk / brun PU lim. Tror ikke der er forskel ud over farven.

Her f.eks. de 2 varianter fra Danalim

http://www.danalim.dk/produktkatalog/by ... -lys-421/E" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.danalim.dk/produktkatalog/by ... moerk-422/" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Godt jeg skrev tror. Har sakset dette om forskellen på lys og mørk:
Den mørke type reagerer allerede fra ca. 10% RF. Den lyse type, kræver lidt højere fugt% for at reagere, 12-14% RF. Er der ikke fugt nok til stede, kan udhærdningstiden blive særdeles lang - faktisk så lang at reaktionen "går i stå", hvorfor limningsstyrken bliver for dårlig. Den lyse type bliver mere "sej" hvor den mørke type danner en "tør skum", som er meget nemmere at fjerne. En anden forskel mellem de to typer er at den lyse normalt ikke hæfter så godt mod metal.

Edit 2: Har hurtigt skimmet datablade m.v. hos Danalim og så vidt jeg kan se er der ikke er andre forskelle end farven og viskositeten (2000 cP for lys og 10000 cP for mørk)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Støbe sten samme?

Indlæg af Michael_F »

Alrighty :) Tak.

Jeg tænkte også mere på, at det er nemmere at holde en lys/grå farve ud i et akvarie indtil det er overgroet, end en sort farve midt i det hele, som ikke matcher noget andet.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Støbe sten samme?

Indlæg af PederP »

Den lyse er faktisk ret tæt på rå døde ls i farven. Den lyse lim og skum er samme farve.
Her er mine søjler skummet sammen. Ret svært at spotte skum, hvis du spørger mig :)
s2.jpg
s2.jpg (45.33 KiB) Vist 12115 gange


Besvar

Tilbage til "Dekoration"