"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

UPDATE m FOTOS Følg mit forløb med et gammel RSM 130

Forum katagori for Red Sea Max akvarie serien.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

UPDATE m FOTOS Følg mit forløb med et gammel RSM 130

Indlæg af charlie saltvand »

Hej igen. Har smidt et nyt indlæg sidst i tråden :y

Hejsa her på siden. Som skrevet i denne tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=60321" onclick="window.open(this.href);return false; er jeg både ny og gammel i faget. Jeg havde saltvands tank i starten af de glade 80 ´er og er lige startet op igen. Har altså holdt 25 års pause, hvor jeg bl.a. har produceret 4 stk børn o.m.a. lol

Ville i gang igen her for et stykke tid siden og begyndte at læse op på stoffet og der er da sket en HEL del de sidste mange år. både på kemi og især lys siden. Dejligt at man nu kan holde sps og oven i købet få vækst på disse. GLÆDER MIG! :y

Som start akvarie fandt jeg et brugt rsm 130 i Herning til en MEGET fin pris (syntes jeg selv) og valgte dette pga af den forholdsvis store "wife says, uhmm okei" apperence denne tank har, med det hele gemt i selve set-uppet. Jeg syntes størrelsen er liiiige i underkanten, men da jeg bo sammen med en meget bestemt indretnings akitekt, tænkte jeg, vi starter her................. og når hun så også er blevet begejstret for lille "NEMO", forvirrede "DORI" osv. blir det nok muligt at opgradere :beer:

Jeg har sat tanken i stuen (på 1. sal) i den lejlighed vi næsten lige er flyttet ind i, allerede inden jeg fik tanken op at stå var jeg spændt på om jeg kunne holde en tilstrækkelig LAV temp. (låget er moddet med et par ekstra blæsere)...... Ind til videre går det ok, det har jo heller ikke været totalt sommer endnu. Jeg tænker at hvis det blir et problem med varmen må jeg smide et par sten og en flaske vand i fryseren og så lægge disse i sump kammeret på tanken, hvis temp blir for høj.

Jeg har skiftet de 2 T5 rør til nye og må sige de giver et fint lys, dog er jeg HELT sikker på at jeg skifter til LED på et tidspkt. Enten laver jeg noget selv eller også køber jeg et færdigt sæt. Syntes dog at prisen er ALT for høj på de færdige....., der er eddermanme nogle producenter og eller forhandlere der tjener KASSEN på os!

Selv om jeg skrev tidligere at det er/var vigtigt at det første akvarie i dette ægteskab har lidt wife-faktor, så er jeg fast besluttet på at lave en sump til dette også. Den kan være i underskabet. Jeg er blevet meget inspireret af Stigs flotte projekt som kan ses her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 27&t=38472" onclick="window.open(this.href);return false; Det er virkelig udførligt beskrevet og MEGET fint lavet Stig! Jeg kommer til at lave noget der ligner MEGET! :GO

Med til akvariet fulgte der de 2 standard rsm pumper til sumper, thermostat, 2 stk tunze nano pumper (6015 og 6025), en tunze 9002 skummer, 2 stk luftpumper ( begge nærmest lydløse) en stor luft skummer (mærke?) dyr og LS, salt. div måleudstyr og foder.
Jeg hentede i Herning og besluttede allerede inden jeg hentede at jeg vil begynde "forfra" dvs. lade det hele modne, blive stabilt i tallene osv. inden jeg sætter noget i.
Det var en god beslutning da den tidlige ejer havde kørt med alm. vandhane vand med MASSER af fosfat osv. i. Derud over tog de levende sten lidt skade af at blive transporteret i ca. 4 timer, + at stå i en balje med saltvand ( med luft) natten over osv. Div kalk-alger på bagglas kunne heller ikke så godt lide flytningen.

Jeg havde her på forummet fået kontakt til denne meget flinke herre http://www.saltvandsforum.dk/memberlist ... file&u=153" onclick="window.open(this.href);return false;
som bor i Lejre og vi havde aftalt at jeg kunne sætte fisk af ved ham på min vej hjem mod Roskilde. Flemming har allerede hjulpet mig MEGET, 10000 TAK og det er fedt at opleve at alle herinde er super imødekommende og hjælpsomme! :GO :GO :W

Nu venter jeg stille og (næsten) roligt på at det hele falder til og bliver modnet så jeg kan begynde at komme nogle fisk ( regner med 5 - 6 stk.) nogle skiver, bløde koraller osv i baljen. I ventetiden har jeg lært akvariet at kende, tjekket pumper, bygget sten op, læst på nettet osv. Fx fandt jeg ud af at tunzes skummer larmer en del selv om den er blevet "moddet" hvorfor jeg har valgt at køre med den noget kraftigere luft skummer. Den siger INGEN TING :wink: og den skummer lystigt derud af. dejligt! Når jeg får bygget min sump overvejer jeg om tunze skummeren skal stå der? Som Stig skriver (i ovennævnte MEGET gode tråd), falder og stiger vandet i rsm sumpen en del og jeg tænker at Tunze skummeren måske kan arbejde mere effektivt og lydløst i sumpen??? Kom gerne med JERES erfaringer :K

Der var en MASSE levende i stenene = masser af snegle og børsteorme, herud over en del Kenya træer og elefantøre skive anemoner. Alle har det godt efter flytningen. Der dukkede sgu også en rimelig stor eremit krabbe op ( blå benet eremit?). Desværre fandt jeg en aften jeg sad og lyste med en lommelygte 2 stk. glasroser. Nu har de fået saltsyre og har ikke set dem siden. Har efterfølgende fået at vide af nogle at de, når man gør sådan, skyder en masse sporre ud i vandet, så der bare kommer mange flere????? Det håber jeg fandme ikke? har ikke set nogle endnu... Jeres erfaringer?

Hvad tænker i om min sten opbygning? Jeg har gjort således at der er masser af plads bag stenene og rettet den største tunze nano pumpe sådan at den skaber flow bag stenene så der ikke er nogle "døde" steder.
indkørings fasen
indkørings fasen
Som i kan se er der ved at komme gang i algerne, skal jeg suge dem op? og skal jeg skifte vand? Hvor meget?
indkørings fasen
indkørings fasen
Jeg har sat stenen oppe til venstre fast med EL strips, ( de blive jo dækket med kalk alger på et tidspunkt?), for at skabe et lille overhæng, og for at skabe lys/skygge eftekt og nogle flader ret tæt på overfladen til koraller ....

Jeg vil løbende opdatere tråden efterhånden som tingene udvikler sig...... I må meget gerne komme med råd og kommentarer.
set fra siden
set fra siden
Senest rettet af charlie saltvand lør 19. okt 2013 19:25, rettet i alt 1 gang.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Følg mit forløb med et gammel RSM 130

Indlæg af Stig Jest »

Hej Charlie. Jeg startede også op med et RSM 130, efter en pause på 15 år.
RSM 130 er et meget kone venligt akvarie, men teknikken giver dig hurtigt grå hår.
Dine planer med sump og lys, kender jeg fra mig selv og du skal bare gå igang.
Rapidled.com er en god shop, men det er dyrt at få til Danmark. DIY-aqualight.dk er et godt sted og kigge på LED.
Din stensætning ser fin ud, det er ikke nemt i et akvarie der kun er 40 cm. dybt.
Pumperne ser lidt dominerende ud oppe i toppen, men de er virkelig svære at skjule, især hvis man skal kunne få dem op for rensning.
Tunze 9002 skummeren larmer meget og jeg forstår godt at du har byttet den ud med en luftskummer.
Du skal bare huske at fylde op med osmosevand hver dag. En osmolator er det første du bør investere i.
Resten tager vi på torsdag.

Mvh. Stig


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Følg mit forløb med et gammel RSM 130

Indlæg af charlie saltvand »

Glæder mig til at se din opstilling Stig. Taaaaaak. Dejligt at i alle er så venlige. Jeg har i nogle år leget med modeltog og i den hobby er de fleste MEGET hemmelighedsfulde og går og putter med deres eget projekt! Samtidigt med at alle går og brokker over at der ikke er mange der tager hobbyen op. Tosser :T

Vi ses glæder mig som sagt til at se og høre mere.
Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

UPDATE Re: Følg mit forløb med et gammel RSM 130

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa, så er der update :K

Tjek denne tråd, her er skrevet update, nu med sump osv.

Go dag. Charlie
UPDATE! ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank UPDATE! ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank af charlie saltvand » søn 26. maj 2013 19:30


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: UPDATE m FOTOS Følg mit forløb med et gammel RSM 130

Indlæg af charlie saltvand »

Så er der efterhånden gået 4 en halv måned siden jeg fik min nye ( gamle) balje ind.

Har fået værdier på plads osv. Har døjet lidt med cyano osv ( som så mange ander), men efterhånden spille det.

Har moddet mit rsm en del efterhånden.

Har hevet de gamle originale retur pumper ud af bagkammeret og sat en Tunze silence pumpe i ( 800 L) den står på bunden og er sat til en af de originale studser med en slang. Dette har reduceret ophobning af affaldsstoffer på bunden af "camber of death" :y Det har reduceret støj niveauet MEGET og sænket temp i baljen med ca 1. 5 grad!

Har lavet en "medie kurv" af akryl som er til at sætte ned lige der hvor vandet løber ind i bagkammer, i denne ligger der fast en svamp som renses dagligt, der ud over kan jeg smide en pose med kul eller andet i.

Har lavet nyt låg i akryl med diy led lys i, har sat det originale låg til side til den dag tanken skal sælges videre.

Har lavet akryl sump og sat i skabet, mål er 40x40x35 (l-b-h).

Har forsøgt at efterligne Stigs FLOTTE projekt med hævert rør direkte fra bag kammer til sump, det drillede! Så er gået tilbage til min hjemmelavede overløbs boks. Dog har jeg planket Stigs MEGET gode ide med at lade "Hævert rørene mellem tank og udvendig overløbsboks, gå ned i en lille indvendig boks, dette begrænser den vand mængde MEGET som evt. vil blive suget ned i sumpen ved evt. retur pumpe stop. Det hele her spiller max. Dog kan man hører vandet løbe gennem slangerne.

Jeg har siden start kørt med 2 forskellige skummere. en Tunze 9002 og en medifloat mini m luftsten. Jeg var mest tilfreds med den med luftsten da den var mest stabil og larmede MINDST! I sidste uge fik jeg fingre i en SKIMZ ms 161 :W og er ved at køre den ind. Dette medførte så at jeg også blev nød til at lave om på de indvendige vægge i min sump og ændre vandstandshøjden lidt. men NU skal der skummes!!!!
Mine værdier lige nu.
Målt med Salifert og red sea.

Salinitet = 1.026
Temp = 26
Magnesium = 1700 ( høj, skal have købt et nyt test sæt!!)
Calcium = 510
KH = 9.3
PH = 8.1
NO3 = 2.5
PO4 = 0.015

Skifter ca. 15 liter vand om ugen ( næsten 10 %)
Har osmolater på, der fordamper lidt over 2 liter i døgnet.

Fisk. Listet i den rækkefølge de er kommet i baljen.

Et par klovn (sebea). De første beboer. ( 2 måneder siden)
Et par yellow watchman gobi. ( 1.5 måned siden)
En foxface. ( 1 måned siden)
En flamme kejser. ( 1 dag siden)

6 fisk i alt. Jeg overvejer om jeg på en eller anden måde kan hive de 2 yellow gobi UD af baljen igen, syntes de er sjove, men de er MEGET usynlige efter foxface og kejser er blevet introduceret!
En stor turbo snegl.
en stor blå benet erimit.
en masse børsteorme og div snegle.
en masse svampe og sweepers.
en lille smule "filter børste orme".
en MASSE fireworms.
Jeg har også en klat makro alger i DT for at se om der er vækst der ( Der er ikke meget vækst i sumpen, måske pga lav NO3 og PO4??) men også for at beborene har noget at gå og nippe af.

Dette rsm er tænkt som en introduktion til saltvand til ISÆR indretnings ministeren her i hjemmet, jeg har været godt tilfreds med akvariet, og konen syntes også det er fint og sjovt :clap: Jeg er allerede ved at tegne det næste akvarie. Det bliver et shallow reef akvarie lavet i 15 mm akryl med målene 140 x 45 x 40 ( l - b - h) alt lavet af mig selv.

Her følger lidt fotos.
Hel tank med nyt låg
Hel tank med nyt låg
Hilser på hinanden
Hilser på hinanden
Faxface "stritter" og hilser på
Faxface "stritter" og hilser på
Prøve opstilling af bobbel fælde og nat lys
Prøve opstilling af bobbel fælde og nat lys
Koral close up
Koral close up
Ny flamme kejser
Ny flamme kejser
Disco bubble tip
Disco bubble tip
DIY akryl låg m DIY led
DIY akryl låg m DIY led
Zoa close up
Zoa close up
Blå erimit
Blå erimit
Det var alt for nu.
Charlie
Vedhæftede filer
Kig til sump
Kig til sump


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Red Sea Max"