decocean - Plade Musling og Åbent
Tropeland - Lørdagstilbud!
Tropeland - Ugetilbud!
decocean - Masser af fisk fra Bali
decocean - Små Paletter, Harlequin Tusk, + det løse
decocean - Rex og Rollandi

Kalkreaktor

Under fora for handel
Foxface
Geografisk sted: Strøby egede
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden: 2009

Kalkreaktor

Indlægaf ttkthomsen » fre 11. jan 2019 09:32

Jeg søger en brugt kalkreaktor, da min bøvler med at kunne følge med. Skriv gerne pm hvad du har liggende på loftet :beer:

Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden: 1983

Re: Kalkreaktor

Indlægaf charlie saltvand » fre 11. jan 2019 10:46

Bare nysgerrig. Hvad er det for én du har nu, og hvad mener du med at den ikke kan følge med? ..... Jeg er TOTALT uvidende ift kalkreaktor ;-)

Og undskyld “støj” i tråden :-)

Håber du finder én du kan bruge.
Ca1000L i samme system.3xmaxspect180W+1 Kessil;3xMP40QD;1xgyre150;Apex fusion styring;Triton tilgang.3xkejser. Mix reef m Nemme sps i dette system.
Min balje http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750

Brugeravatar
Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden: 1976

Indlægaf Carsten » fre 11. jan 2019 12:34

Du har en PB!

Dværg kejser
Geografisk sted: Kjellerup
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden: 2011

Indlægaf w00tifrutti » fre 11. jan 2019 16:49

Jeg har en Skimz CM122 inkl flaske m. magnetventil til 1500,-

Foxface

Indlægaf ttkthomsen » man 14. jan 2019 14:27

charlie saltvand skrev:Bare nysgerrig. Hvad er det for én du har nu, og hvad mener du med at den ikke kan følge med? ..... Jeg er TOTALT uvidende ift kalkreaktor ;-)

Halløj MR C

Jeg har en skimz 122. Jo når KH niveauet falder og det falder så meget at kalkreaktoren ikke kan følge med forbruget. Der er 2 muligheder for at tune sådan en reaktor, enten kan man smelte mediet i reaktoren hurtigere ved at sænke ph niveauet (tilføre mere co2) eller man kan skrue op for vand gennemstrømningen i reaktoren (plejer at have sådan en lille hane på man kan lukke til så der kun kommer en svag stråle ud af den).

Jeg havde sat ph værdien i reaktoren til at være 6,7 fordi jeg mente at jeg havde læst, et sted, at en for lav ph i reaktoren kan smelte mediet alt for hurtigt med fatale konsekvenser. Med den angivet ph havde jeg lavet max gennemstrømning igennem reaktoren, men alligevel blev kh ved med at falde. Så hev jeg fat i min livline, den skøre søhest, og den kloge mand forslog at jeg skulle sænke ph'en i reaktoren til 6,2.

Min første tanke var, at ph niveauet i resten af akvariet, ville blive for lav på trods af mine tiltag til at imøde gå dette (refugium med alger, føde skummeren med luft ude fra). Men jeg gav det et forsøg og så skete der satme noget. Nu har jeg skruet ned for vandgennemstrømningen igen, da der kommer rigeligt kh ud af reaktoren. Jeg holder øje med ph og til aften til ligger den på lidt under 8,2 og om morgenen måler jeg den til omkring 7,8 med et kalibreret ph måler. Nu hvor jeg har skruet ned for gennemstrømningen (der gik jo lidt inden jeg kunne måle mig til fremgang) tænker jeg at den kommer op over de 8,2...

Men målet må vel være at kunne få tilført den kh man skal bruge, men med en så højt ph værdi i reaktoren som muligt, da man således påvirker ph værdien mindst muligt???? Er i enig? (jeg skal indrømme at jeg altid er nervøs når jeg skriver sådanne indlæg, for man ved bare Poul kommer med en videnskabelig forklaring der viser man ikke har fattet en hat af det hele :beer: :wc: :h )

Sommerfugl fisk
Brugeravatar
Geografisk sted: Allerød
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden: 2014

Indlægaf PeterSo » man 14. jan 2019 14:32

Bare et lille fif om styring af returvandet. Lad returvandet fra reaktoren løbe ind i toppen af skummeren :-)
Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014

Foxface

Indlægaf ttkthomsen » man 14. jan 2019 15:15

Er det for at fjerne overskydende CO2?

Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden: 1983

Indlægaf charlie saltvand » man 14. jan 2019 15:24

Men målet må vel være at kunne få tilført den kh man skal bruge, men med en så højt ph værdi i reaktoren som muligt, da man således påvirker ph værdien mindst muligt???? Er i enig? (jeg skal indrømme at jeg altid er nervøs når jeg skriver sådanne indlæg, for man ved bare Poul kommer med en videnskabelig forklaring der viser man ikke har fattet en hat af det hele :beer: :wc: :h )[/quote]

:GO :biggrin: :K
Du er IKKE alene, Vi er ALLE sammen lidt bange for at blive udstillet af hans helt ufattelige store viden
:beer:

Nå det så er sagt, så er han rigtig rigtig flink :GO :grouphug:
Og han ved jo enormt meget, så lad os endelig håbe han kommer på banen :GO
Jeg kan lærer en masse af ham, bare han ikke bliver alt for videnskabelig og udviser tålmodighed med mig :sneaky2:

TAK for undervisningen. :GO

Ses
Ca1000L i samme system.3xmaxspect180W+1 Kessil;3xMP40QD;1xgyre150;Apex fusion styring;Triton tilgang.3xkejser. Mix reef m Nemme sps i dette system.
Min balje http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750

Foxface

Indlægaf ttkthomsen » man 14. jan 2019 15:38

Nå det så er sagt, så er han rigtig rigtig flink :GO :grouphug:
Og han ved jo enormt meget, så lad os endelig håbe han kommer på banen :GO
Jeg kan lærer en masse af ham, bare han ikke bliver alt for videnskabelig og udviser tålmodighed med mig :sneaky2:

helt enig :beer:

Rev Rokke
Brugeravatar
Geografisk sted: Ganløse
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden: 2005

Indlægaf crazy seahorse » man 14. jan 2019 16:25

ttkthomsen skrev:
charlie saltvand skrev:Bare nysgerrig. Hvad er det for én du har nu, og hvad mener du med at den ikke kan følge med? ..... Jeg er TOTALT uvidende ift kalkreaktor ;-)

Jeg havde sat ph værdien i reaktoren til at være 6,7 fordi jeg mente at jeg havde læst, et sted, at en for lav ph i reaktoren kan smelte mediet alt for hurtigt med fatale konsekvenser. Med den angivet ph havde jeg lavet max gennemstrømning igennem reaktoren, men alligevel blev kh ved med at falde. Så hev jeg fat i min livline, den skøre søhest, og den kloge mand forslog at jeg skulle sænke ph'en i reaktoren til 6,2.

Men målet må vel være at kunne få tilført den kh man skal bruge, men med en så højt ph værdi i reaktoren som muligt, da man således påvirker ph værdien mindst muligt???? Er i enig? (jeg skal indrømme at jeg altid er nervøs når jeg skriver sådanne indlæg, for man ved bare Poul kommer med en videnskabelig forklaring der viser man ikke har fattet en hat af det hele :beer: :wc: :h )

De 6,1 - 6,2 vi talte om, er den værdi man normalt regner for at være den mindste værdi man bør/kan have i reaktoren, når man kører med ARM medie. Bruger man Triton´s medie, fungerer det bedst ved værdier omkring de 6,1 - 6,2 stykker. Triton´s medie er mere kompakt end ARM og skal derfor have en lavere Ph for at opløses i det omfang og med den hastighed man ønsker. ARM er ret porøst, hvor Triton´s nærmest ligner marmor stykker og virker mere kompakt.
Kører man sit medie for hårdt (for lav Ph) vil mediet begynde at mele, jo lavere Ph jo større risiko for mel. Melet kan lægge sig inde mellem mediet og gøre, at der dannes kanaler i mediet som vandet løber i og derved falder ydelsen da overfladen mindskes. Derfor gælder det om at ramme lige præcis den Ph der er nok til at man kan holde den ønskede Kh.
Det som har virket bedst hos mig er, at jeg har valgt en gennemstrømning der passer mig. Jeg brugte omkring 100 ml/min. Så regulerede jeg udelukkende på Ph og rørte ikke udløbet.
Husk også, at jo større gennemløb, jo større Co2 forbrug.

Er det stadig ikke nok, så er der flere muligheder for at øge ydelsen (udover sænke Ph og hæve udløb).
1: Rense sit medie. Jeg tømte min reaktor 2 x årligt og rensede alt mediet for mel. Der ligger overraskende meget mel i mediet. Det gennemskylles grundigt i rindende vand og kan så genbruges. Et nyrenset medie + opfyldning med nyt kan give ret meget i ydelsen. Jeg måtte gerne hæve min Ph lidt efter rensning.
2: Sætte en større/kraftigere cirkulationspumpe på. Det øger den virtuelle højde på reaktoren (vandet cirkulerer flere gange end før og derved virker det som om man har sat et højere reaktorrør på) Jeg mener at jeg brugte en Aquabee 3000 (men det må du ikke hænge mig op på, kan også have været en AB 2000) Det gav også en del.
3: Er Ph i akvariet et problem, kan man med fordel lede vandet gennem en "piggybag". Her kan man bruge hvad som helst. Det er bare et rør/beholder, der er fyldt med det samme medie som i reaktoren. Her ledes udgangsvandet igennem (det svarer nok lidt til det der sker, når landmanden sår efterafgrøder) så man får glæde af den lavere Ph i udgangsvandet. Det kan også øge ydelsen, ikke meget, men alt tæller jo.

På en DaStaCo kalkreaktor er der to ens rør ved siden af hinanden. Det ene er reaktorrøret (det rør er ca halvt fyldt med medie) og det andet er et neutraliseringsrør, hvor alt udgangsvandet fra reaktorrøret ledes igennem (det rør er så fyldt helt op) Derved opløses mediet og noget af den lavere ph hæves ved den endelige udgang. Neutraliseringsrør kan være ret effektive.

Blev det for knudret?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762

Naso kirurg
Brugeravatar
Geografisk sted: 4600
Saltvand siden: 1994

Indlægaf joekill » man 14. jan 2019 20:55

Ok ,, her er det noget mere simpelt. :-D
Jeg bruger ingen probe eller magnetventil på min kalkreaktor. Der er konstant tilsætning af Co2 og bruger kun bobbeltælleren til at justerer Co2 efter.
Hos mig kører der en bobbel hvert 3. sekund og udgangsvandet drypper pænt hurtigt men ikke en stråle. Det giver Kh på 9 og Ca på 440 og en Ph i baljen på ca. 8,5.
Der skulle helst ikke være Co2 i udgangsvandet, det burde være neutraliseret undervejs i reaktoren, hvis alt står korrekt.
Det er fordel med en høj reaktor som fx korallin C3002 som jeg selv bruger, det giver Co2&vand mere kontakttid med mediet. Ang medier syns jeg ærlig talt ikke der er så stor forskel om det er det ene eller andet mærke. Som Erik også er inde på så er det en god ide at rense reaktor og mediet og så toppe op med nyt når der er brugt omkring en 1/4 - 1/3 af mediet. Håber du finder en lækker kalkreaktor :)
:whistle: 200x60x60 = 720L

Rev Papegøje fisk
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden: 2006

Indlægaf nielsk » tirs 15. jan 2019 00:38

Det er nogle kloge indlæg. De skal da ikke stå her i handelstråd. Kan de ikke flyttes til en reaktortråd. Jeg tror mine vanskeligheder lige pt skyldes for meget kalkmel i min reaktor.
Min 1. større balje fra 2008 viewtopic.php?f=5&t=25350

Stuerev på 240 cm x 100 x 80 cm viewtopic.php?f=95&t=44970

Mit nuværende 1050 liters viewtopic.php?f=95&t=83101

Rev Papegøje fisk
Brugeravatar
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden: 2012

Indlægaf MoG » tirs 15. jan 2019 01:16

nielsk skrev:Det er nogle kloge indlæg. De skal da ikke stå her i handelstråd. Kan de ikke flyttes til en reaktortråd. Jeg tror mine vanskeligheder lige pt skyldes for meget kalkmel i min reaktor.

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=60585

Eksempelvis her i Eriks’s rigtig gode tråd, om netop brug af kalkreaktorer.. :GO
Morten

Foxface

Indlægaf ttkthomsen » tirs 15. jan 2019 11:51

joekill skrev:Ok ,, her er det noget mere simpelt. :-D
Jeg bruger ingen probe eller magnetventil på min kalkreaktor. Der er konstant tilsætning af Co2 og bruger kun bobbeltælleren til at justerer Co2 efter.
Hos mig kører der en bobbel hvert 3. sekund og udgangsvandet drypper pænt hurtigt men ikke en stråle. Det giver Kh på 9 og Ca på 440 og en Ph i baljen på ca. 8,5.
Der skulle helst ikke være Co2 i udgangsvandet, det burde være neutraliseret undervejs i reaktoren, hvis alt står korrekt.
Det er fordel med en høj reaktor som fx korallin C3002 som jeg selv bruger, det giver Co2&vand mere kontakttid med mediet. Ang medier syns jeg ærlig talt ikke der er så stor forskel om det er det ene eller andet mærke. Som Erik også er inde på så er det en god ide at rense reaktor og mediet og så toppe op med nyt når der er brugt omkring en 1/4 - 1/3 af mediet. Håber du finder en lækker kalkreaktor :)

Sådan skal det satme være :GO, nemt og enkelt

Foxface

Indlægaf ttkthomsen » tirs 15. jan 2019 11:54

nielsk skrev:Det er nogle kloge indlæg. De skal da ikke stå her i handelstråd. Kan de ikke flyttes til en reaktortråd. Jeg tror mine vanskeligheder lige pt skyldes for meget kalkmel i min reaktor.

Apropos ovenstående, så bliver jeg da lidt nervøs for Dan og Pouls velbefindende, ingen kommentar i tråden? Har deres koner endelig fået taget livet af dem???

Rev hummer
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden: 2012

Indlægaf Martinkwn » tirs 15. jan 2019 14:09

ttkthomsen skrev:

Apropos ovenstående, så bliver jeg da lidt nervøs for Dan og Pouls velbefindende, ingen kommentar i tråden? Har deres koner endelig fået taget livet af dem???

HAHAHA good one :wink:

Tilbage til Køb - Teknik og andet