"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Saltvandssending hos Klovnfisken 11.maj 2007

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

nyberg skrev: Er det næstsidste billede ikke den caribiske Centropyge aurantonotus? Hvis det er, har jeg desværre aldrig selv set den i handlen. Men jeg synes, at den er utrolig smuk ud fra de billeder, jeg har set af den.
Det er blot en Centropyge acanthops.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 464
Tilmeldt: ons 7. dec 2005 22:31
18
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Daniel1 »

Ville nu også mene at det er en aurantontus.

http://www.liveaquaria.com/product/prod ... id=441&N=0

Jeg har en acanthops og den har gul hale.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Daniel1 skrev:Ville nu også mene at det er en aurantontus.

http://www.liveaquaria.com/product/prod ... id=441&N=0

Jeg har en acanthops og den har gul hale.
Det kan jeg godt følge dig i.
Jeg husker det nu bare ikke som om det var C. aurantontus i følge grossisten, men jeg kan da lige tjekke det i den kommende uge.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4645
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg har også haft en blå svamp og som Mads skriver, voksede min også lige meget hvor den stod, dengang var der kun 3x39W t5 rør over... den var pænt langsomt voksende hos mig
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

I forlængelse af gobi/blenni-snakken, synes jeg da lige det skal med, at Scooterblennyer slet ikke er rigtige blennyer/slimfisk (famlien Blenniidae); de tilhører en anden familie, nemlig Callionymidae. Bortset fra det, er de meget underholdende, med deres store øjne og hoppende måde at svømme på.
MVH Janne
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Janne, kan du ikke komme med nogle gode forslag på spændende flotte gobier??
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Jeg hedder godt nok ikk janne, men du kan da få mine bud på nogle af de flotteste gobier (efter min mening)

- Amblyeleotris randalli
- Stonogobiops nematodes
- Cryptocentrus cinctus
- Ctenogobiops tangaroai

og af sandspisere

- Valenciennea puellaris
- Signigobius biocellatus

og af andre gobi arter

- Amblygobius rainfordi
- Gobiodon okinawae
- Lythrypnus dalli

den sidste er nok min absolute favorit udsens mæsigt
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Min gobi favorit er Stonogobiops yashia
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Mine yndlingsgobier er først og fremmest Amblyeleotris-arterne, især A. wheeleri, og Cryptocentrus cinctus.
Også de små Gobiodon-arter er virkelig herlige. Jeg synes især de to gule arter G. okinawae (3,5 cm) og G. citrinus (6-7 cm) er meget, meget fine. De grønne arter er lige så sjove i adfærden, men ikke lige så flotte i farverne - i hvert fald i mine øjne.
Hvis du kan få fat i dem, er de små "pudsegobier", Gobiosoma, også sjove. Meget pudsende, men desværre også ret kortlivede.
Af mindre egnede gobier kan jeg lige nævne: Signigobius (svær at få til at tage foder), en del sandspisere (kræver stor sandbund) og Lythrypnus dalli (kræver lavere temperaturer, end vi normalt har i vores akvarier).
MVH Janne
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2109
Tilmeldt: tors 21. jul 2005 15:40
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Janne skrev:Mine yndlingsgobier er først og fremmest Amblyeleotris-arterne, især A. wheeleri, og Cryptocentrus cinctus.
Også de små Gobiodon-arter er virkelig herlige. Jeg synes især de to gule arter G. okinawae (3,5 cm) og G. citrinus (6-7 cm) er meget, meget fine. De grønne arter er lige så sjove i adfærden, men ikke lige så flotte i farverne - i hvert fald i mine øjne.
Hvis du kan få fat i dem, er de små "pudsegobier", Gobiosoma, også sjove. Meget pudsende, men desværre også ret kortlivede.
Af mindre egnede gobier kan jeg lige nævne: Signigobius (svær at få til at tage foder), en del sandspisere (kræver stor sandbund) og Lythrypnus dalli (kræver lavere temperaturer, end vi normalt har i vores akvarier).
Må erklere mig enig i din fasination af kutlinger/gobier.
Utrolig sjove og søde små fisk der skaber lidt anderledes liv i baljen.
Kan du ikke lige finde et link til denne A. wheeleri For du har ikke stavet rigtigt tror jeg. Ville jo gerne se hvad det var for en.
I zoogiganten så jeg et par af G. Okinawae som Lord Mike også endte med at købe. Søde fisk.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Per
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 11:17
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hundested

Indlæg af Per »

mads-fisk skrev:Det er helt rigtigt hvad Steen siger hvad angår deres følsomhed over for luft. Svampe filtrerer vandet ved at hive det gennem nogle celler, men hvis den hiver luft ind, vil den gå i forrådnelse. Dog kan denne process tage flere måneder.

Da de ikke er fotosyntetiske er lys et irrelevant emne i forbindelse med disse svampe. Dog er risikoen for, at de dækkes af alger større, hvis de får meget lys. Min egen som jeg havde 1½ år før den blev solgt, havde jeg både lige under lamperne og i total skygge. Den voksede bare der ud af uanset hvad.

Vi købte en af de lilla svampe sidste fredag, og ham der slogte os den tog den op af vandet da den skulle i posen
og det gjorte jeg så også derhjemme da jeg skulle have den ned i baljen, fik ikke noget at vide om den ikke måtte få luft.
skulle man ikke informere dem der sælger dem om det ??? så de kunne sige det videre til kunnerne ??? :roll:

Håber den klare det for den er ret "fed", hvordan kan man se om den er ved at dø ??? så den ikke forpæster baljen hvis den er giftig ???
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Per skrev:
mads-fisk skrev:Det er helt rigtigt hvad Steen siger hvad angår deres følsomhed over for luft. Svampe filtrerer vandet ved at hive det gennem nogle celler, men hvis den hiver luft ind, vil den gå i forrådnelse. Dog kan denne process tage flere måneder.

Da de ikke er fotosyntetiske er lys et irrelevant emne i forbindelse med disse svampe. Dog er risikoen for, at de dækkes af alger større, hvis de får meget lys. Min egen som jeg havde 1½ år før den blev solgt, havde jeg både lige under lamperne og i total skygge. Den voksede bare der ud af uanset hvad.

Vi købte en af de lilla svampe sidste fredag, og ham der slogte os den tog den op af vandet da den skulle i posen
og det gjorte jeg så også derhjemme da jeg skulle have den ned i baljen, fik ikke noget at vide om den ikke måtte få luft.
skulle man ikke informere dem der sælger dem om det ??? så de kunne sige det videre til kunnerne ??? :roll:

Håber den klare det for den er ret "fed", hvordan kan man se om den er ved at dø ??? så den ikke forpæster baljen hvis den er giftig ???
Det er bestemt for dårligt. Sælger burde på ingen måde tage den op over vandoverfladen, og det ville da også være på sin plads at informere kunderne om svampens specielle behov. De bliver grå, hvis de begynder at dø.
Senest rettet af mads-fisk søn 13. maj 2007 22:53, rettet i alt 1 gang.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 346
Tilmeldt: søn 10. dec 2006 16:49
17
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

Jeg er helt enig med Mads. Det står klart og tydeligt i alt seriøst litteratur om satvand, hvor svampe er behandlet, at de under ingen omstændigheder må tages ud af vandet efter, at de er indsamlet. Af samme årsag har jeg på det nærmeste opgivet at købe svampe, for jeg føler mig langt fra sikker på, at hverken indsamlere, grossister eller detilhandlere har den fornødne viden til at håndtere disse dyr. Det er rigtigt ærgerligt, for det er både spændende og flotte.
Det er dog glædeligt, at det ser ud til at Klovnfisken har ovenstående viden, problemet ligger i dette tilfælde så hos mellemhandlerne og det er der jo ingen, der har kontrol over.
Har du nogen kommentarer til dette Mads - det er jo muligt, at jeg er mere pessimistisk end nødvendigt?

Hans
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

HansR skrev:Jeg er helt enig med Mads. Det står klart og tydeligt i alt seriøst litteratur om satvand, hvor svampe er behandlet, at de under ingen omstændigheder må tages ud af vandet efter, at de er indsamlet. Af samme årsag har jeg på det nærmeste opgivet at købe svampe, for jeg føler mig langt fra sikker på, at hverken indsamlere, grossister eller detilhandlere har den fornødne viden til at håndtere disse dyr. Det er rigtigt ærgerligt, for det er både spændende og flotte.
Det er dog glædeligt, at det ser ud til at Klovnfisken har ovenstående viden, problemet ligger i dette tilfælde så hos mellemhandlerne og det er der jo ingen, der har kontrol over.
Har du nogen kommentarer til dette Mads - det er jo muligt, at jeg er mere pessimistisk end nødvendigt?

Hans
Nej jeg er fuldstændig enig. Som jeg også har nævnt et par gange før her inde, så tror jeg, at rigtig mange svampe dør på grund af dårlig håndtering et sted i dens jordomrejse. Det behøver hverken at være forhandler eller kunder, men i og med der går flere mdr. efter de udsættes for luft, før det viser sig, kan div. fiskere eller mellemmænd uden problemer give dem en dødssikker behandling.

Denne hypotese underbygges også af personlige erfaringer, da jeg som sagt selv havde en i 1½ år uden problemer, som overlevede et akvarieskift og en masse forskellige placeringer. Ligeledes solgte jeg en del fragmenter, som vist også alle overlevede.

Først ses et billede af svampen, da jeg lige havde fået den, og derefter et billede hvor jeg havde haft den i et års tid. Der var blevet lavet en del fragmenter i den periode:

Billede

Billede
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 346
Tilmeldt: søn 10. dec 2006 16:49
17
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

Det er godt nok imponerende Mads! Du har en sikker aftager til fragmenter, hvis du skulle komme "under vejr" sådan en igen. Man kan jo egentligt spekulere på, om man mon med det samme skulle fragmentere sådan en svamp, hvis man køber en. Så er der måske en vis chance for at et af fragmenterne ikke har nogle luftbobler i sig.

Hans
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Brizz: Jeg har lavet en (lidt kort) artsbeskrivelse af Amblyeleotris wheeleri her: http://www.saltvandssiden.dk/arter/vis/40/. Billederne er af mit eget eksemplar - herlig lille fisk.
Den jeg har nu, købte jeg i Klovnfisken, da den blev pakket ud af kassen sendingen kom i, dvs direkte i den lille pose, den havde fløjet til Danmark i. Den lå bare derinde i den lillebitte pose og så frisk og fin ud, så den kom direkte med hjem. Den har nu boet i mit akvarie en måned eller to, og ser ud til at trives fint. Den jeg havde før, skrantede fra dag 1, og kom aldrig rigtig til at spise :-(. Til sidst forsvandt den bare.
MVH Janne
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2109
Tilmeldt: tors 21. jul 2005 15:40
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Janne skrev:Brizz: Jeg har lavet en (lidt kort) artsbeskrivelse af Amblyeleotris wheeleri her: http://www.saltvandssiden.dk/arter/vis/40/. Billederne er af mit eget eksemplar - herlig lille fisk.
Den jeg har nu, købte jeg i Klovnfisken, da den blev pakket ud af kassen sendingen kom i, dvs direkte i den lille pose, den havde fløjet til Danmark i. Den lå bare derinde i den lillebitte pose og så frisk og fin ud, så den kom direkte med hjem. Den har nu boet i mit akvarie en måned eller to, og ser ud til at trives fint. Den jeg havde før, skrantede fra dag 1, og kom aldrig rigtig til at spise :-(. Til sidst forsvandt den bare.
Fin beskrivelse.
Har du så også rejen dertil eller eller har du planer derom?
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Jeg har en pistolreje, men de to ser ikke ud til at ville finde sammen. Jeg har ikke kunnet artsbestemme rejern, så det kan jo sagtens tænkes, at de to ikke lever sammen i naturen. Efter al den graven, rumsteren og trækken væk med koraller, den nuværende pistolreje lægger for dagen, regner jeg ikke med at skulle have flere, hehe... Med mindre det er i et specialakvarie. Så kunne det være rigtig spændende.
MVH Janne
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2109
Tilmeldt: tors 21. jul 2005 15:40
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Trækker den rundt med korallerne? Hvor stor er den?
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Per
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 11:17
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hundested

Indlæg af Per »

HansR skrev: Det er dog glædeligt, at det ser ud til at Klovnfisken har ovenstående viden, problemet ligger i dette tilfælde så hos mellemhandlerne og det er der jo ingen, der har kontrol over.

Den blev købt hos klovnfisken......

Er det helt sikkert den dør hvis den blir udsat for luft eller kan man være heldig den overlever???
Eller skal man som HansR er inde på lave den til fragmenter og så håbe nogle af dem overlever???
Og hvordan gør man det???
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Per skrev:
HansR skrev: Det er dog glædeligt, at det ser ud til at Klovnfisken har ovenstående viden, problemet ligger i dette tilfælde så hos mellemhandlerne og det er der jo ingen, der har kontrol over.

Den blev købt hos klovnfisken......

Er det helt sikkert den dør hvis den blir udsat for luft eller kan man være heldig den overlever???
Eller skal man som HansR er inde på lave den til fragmenter og så håbe nogle af dem overlever???
Og hvordan gør man det???
Syntes det bedste du kan gør er at gi den til en god ven som også har saltvand, og så se hvad der sker med den :)
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Per
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 11:17
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hundested

Indlæg af Per »

muldfred skrev:Syntes det bedste du kan gør er at gi den til en god ven som også har saltvand, og så se hvad der sker med den :)

hmm hmm....du kan få en stump hvis den overlever og hvis jeg finder ud af at partere den :)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Er den købt hos klovnfisken vil jeg sige det er en smutter fra deres side.
Thomas har sagt det til mig da jeg købte min blå svamp der inde.

Jeg ville lade den være og håbe på at den ikke dør men hold øje med den.

Hvis du vil lave fragtmenter af den skal du bare skære i den med et barbere blad eller hobby kniv.
Den danner selv hulder igen som den kan suge vand ind af.

Steen.
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Brizz: Den slæber af med koralfragmenter, som fisk eller snegle har vippet ned på bunden. Den har haft bortført en Montipora, noget Xenia, skiver mv på mindre sten, og den har forsøgt at bortføre en lille Caulastrea.
Kræet er vel 6-8 cm, men altså utroligt effektiv som bulldozer. Egentlig meget underholdende, men mit sand er så fint, at den hvirvler for meget op i det til at det er sjovt.
MVH Janne
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2109
Tilmeldt: tors 21. jul 2005 15:40
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Janne skrev:Brizz: Den slæber af med koralfragmenter, som fisk eller snegle har vippet ned på bunden. Den har haft bortført en Montipora, noget Xenia, skiver mv på mindre sten, og den har forsøgt at bortføre en lille Caulastrea.
Kræet er vel 6-8 cm, men altså utroligt effektiv som bulldozer. Egentlig meget underholdende, men mit sand er så fint, at den hvirvler for meget op i det til at det er sjovt.
Lyder som en underholdende fætter...altså når den ikke er i ens eget akvarie :D
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Per
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 11:17
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hundested

Indlæg af Per »

spdiving skrev:Er den købt hos klovnfisken vil jeg sige det er en smutter fra deres side.
Thomas har sagt det til mig da jeg købte min blå svamp der inde.

Jeg ville lade den være og håbe på at den ikke dør men hold øje med den.

Hvis du vil lave fragtmenter af den skal du bare skære i den med et barbere blad eller hobby kniv.
Den danner selv hulder igen som den kan suge vand ind af.

Steen.

Ja det kan jo ske såden er det, så den ladder vi bare ligge her...


jeps den er under skarp observation he he

Ok men hvordan sætter man dem fast på en ny sten eller nyt sted ?
hvor små kan man lave fragmenterne 5-10cm ?
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Tror måske jeg har en svamp bare i en lysebrund farve (hvis altså de findes i det :) ) den har været over vandet både da jeg ogsælger flytttede den men udelukkende fordi ingen af os har set den(sidder på en sten med polypper) , men den er vokset meget på det seneste
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 346
Tilmeldt: søn 10. dec 2006 16:49
17
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

Hej Per

Uden at have nogen erfaring med fragmentering af disse svampe, så vil jeg tro, at man kan lave fragmenterne ret små. Ifølge litteraturen kan man tage sådan en svamp og køre den igennem en sigte og så samler cellerne sig til en masse små svampe, der vokser videre, der hvor de nu ligger. Jeg mener måske at dette er et lige lovlig radikalt forsøg at lave med en dyr svamp og jeg er heller ikke sikker på, at det er alle svampe, man kan gøre det med. Det kunne nu være sjovt at prøve.
Svampene er meget primitive dyr med en meget stor regerationsevne, altså bortset fra når noget væv dør og der går infektion i det.
Mads har åbenbart stor erfaring i det med svampefragmenter, så send ham evt. en pb.

Hans
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Per<< Ja det har været en smutter fra pågældende ekspedients side. Giv den noget tid, og hvis den begynder at blive grå, så skær det raske af med en kniv (under vand!) og smid det grå ud. Hvis det hele dør, så giv mig lige en pb., så er jeg sikker på vi nok skal finde ud af lidt fordel for dig, næste gang du køber noget andet liv fra butikken, nu hvor der fra butikkens side ikke blev givet det bedste udgangspunkt for overlevelse. Det beklager jeg.

De gange jeg har lavet "kontrollerede" fragmenter, sørgede jeg for, der altid var mindst et åndingshul på fragmentet. Dog kan jeg huske, at de rester, der sad tilbage på stenene, når jeg flyttede modersvampen til et andet sted i akvariet, altid voksede op til nye svampe. Og disse rester havde i hvert fald ingen synlige åndingshuller.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Per
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 11:17
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hundested

Indlæg af Per »

mads-fisk skrev:Per<< Ja det har været en smutter fra pågældende ekspedients side. Giv den noget tid, og hvis den begynder at blive grå, så skær det raske af med en kniv (under vand!) og smid det grå ud. Hvis det hele dør, så giv mig lige en pb., så er jeg sikker på vi nok skal finde ud af lidt fordel for dig, næste gang du køber noget andet liv fra butikken, nu hvor der fra butikkens side ikke blev givet det bedste udgangspunkt for overlevelse. Det beklager jeg.

De gange jeg har lavet "kontrollerede" fragmenter, sørgede jeg for, der altid var mindst et åndingshul på fragmentet. Dog kan jeg huske, at de rester, der sad tilbage på stenene, når jeg flyttede modersvampen til et andet sted i akvariet, altid voksede op til nye svampe. Og disse rester havde i hvert fald ingen synlige åndingshuller.

jep jeg holder øje med den så ser vi hvad der sker :)




ok men hvordan sætter man dem fast et nyt sted???
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"