"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Udfordringer med en lille balje...?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3729
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Udfordringer med en lille balje...?

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

Jeg har ikke, i mange år haft så lille mængde saltvand som jeg har nu. Ca 300L.

En af mine udfordringer er at holde temp jævn. Måske er det et problem at vandet er fordelt over 3 akvarier? 2 X Display og 1 sump....

Når jeg ser på min kurve på apex så ligner den jo et alpelandskab... Op, ned, op - ned osv. sidst jeg havde akvarie var der 1000 L så der er jo mindre udsving, eller rettere langsommere udsving.

Vil det give mening at forsøge at pakke sumpen ind i flamingo?
Temp kurve Apex.jpg
Bevares, jeg VED GODT at jeg jo bare kan indstille varmelegme til at tænde når temp når ned på fx 25,8.... Men så vil det jo stå og tænde/slukke konstant.......

Min ph fiser også op og ned... Jeg er stadig i indkøringsfasen, så ingen tilsætninger af noget KH eller andet.

Sjovt at se at vi havde gæster d12.9.... PH faldt ret konstant hen over aftenen.
Ph. Gæster d13.9..jpg
Sjovt med nye udfordringer :GO

Hvad gør I andre med lille mængde vand?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Udfordringer med en lille balje...?

Indlæg af SamuelChristensen »

Med de små akvarier i min varetægt gør jeg ikke noget vildt for temperaturen. I sommerferien gik de fra 25 til 29 grader dagligt. Varmelegemet var næsten aldrig tændt.
Jeg tænker at du måske overtænker din 0.5C svingning en anelse ;)
Og det er både acropora og kødfulde LPS koraller der er i de akvarier. Uden issues. :)
Derudover så har de ikke nogen ATO, de får manuel påfyldning dagligt. Det giver et sving på måske 2% i salinitet.

Så nej, jeg synes ikke det giver mening at pakke sumpen ind i flamingo :)
Tropic Marins danske repræsentant.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3729
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Udfordringer med en lille balje...?

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for input Samuel, det gør mig lidt mere rolig også fordi jeg betragter dig som en dygtig akvarist! Bukker og takker :biggrin:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Udfordringer med en lille balje...?

Indlæg af Jones »

Det skal du ikke bekymre dig om Charlie. Jeg har selv 54 liter og en sump under. Det tåler fint udsving og giver ikke anledning til bekymring. Pt er mit største problem, at jeg er for doven til at gøre ruderne rene :D
o_O
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Udfordringer med en lille balje...?

Indlæg af Dan89 »

Kan ikke hjælpe med varme problemet men det lyder ikke så slemt med det lille udsving ? :)

Hvor suger du luft til skummeren ? Mere i forhold til din ph :D bliver lidt nysgerrig på det :)
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Udfordringer med en lille balje...?

Indlæg af SamuelChristensen »

charlie saltvand skrev:Tak for input Samuel, det gør mig lidt mere rolig også fordi jeg betragter dig som en dygtig akvarist! Bukker og takker :biggrin:
Jamen altså :sunny:
Så lidt! Her er et par billeder af frag tanken der kun er 120 liter, uden sump, uden styring, uden ATO eller automatisk noget som helst. Synes det ser fint nok ud.
Vedhæftede filer
20220921_160931.jpg
20220921_160310.jpg
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Udfordringer med en lille balje...?

Indlæg af nbd »

Hvad er det for en fin lampe du har over, Samuel? Jeg har forgæves ledt efter en heldækkende led-lampe
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Udfordringer med en lille balje...?

Indlæg af SamuelChristensen »

nbd skrev:Hvad er det for en fin lampe du har over, Samuel? Jeg har forgæves ledt efter en heldækkende led-lampe
Det er en Aquaperfekt - Reef Light.
Jeg var ikke synderligt imponeret i starten, men den er vokset på mig. Ingen blæser og appen er nogenlunde i forhold til at de tyske apps er de rene mareridt.
Wifi klodsen der skal på ledningen er giga og har en tikkende lyd. Det skal man lige have med i overvejelserne :)
Tropic Marins danske repræsentant.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3729
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Udfordringer med en lille balje...?

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for jeres indspark gutter :beer:

#Dan89... Jeg har en slange på skummeren og så suger den "stueluft" uden for sumpskabet. Det har jeg haft på alle mine akvarier her i lejligheden og ph er altid faldet når vi er en del mennesker i rummet hen over flere timer, dog aldrig så meget, så hurtigt... Det er jo nok den mindre mængde vand der gør at det bliver kraftigere og hurtigere synligt? Dont know :dizzy:

Men, igen TAK for jeres svar, nu sover jeg roligt igen :GO
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"