"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

EL sparetips

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

EL sparetips

Indlæg af Engelquist »

For at husholdningerne kommer helskinnet igennem energikrisen, skal der skrues ned for alt der kan skrues ned for- og vores akvarier er en af husholdningens helt store energislugere.
Derfor skal vi skrue ned for det der kan skrues ned, da alternativet i nogen tilfælde desværre ville være en nedlægning.

Hos mig står akvariet tæt ved altan døren og får masser af dagslys, hvorfor jeg venter med at tænde lyset til sidst på eftermiddagen og sparer derved 5-6 timer på lampen.
LED lamper giver et meget intensivt lys ift traditionelle lamper, hvorfor jeg vælger at skue en del ned for lyset- pt 45 % -men det kan man jo eksperimentere med ift om man har lps, bløde eller sps.

Cikulationen kan sagtens dæmpes om natten (hvilket også giver ro i huset)
Skummeren kan slukkes en time ad gangen to-tre gange dagligt (eller mere) -en time vil give et lille udsving i PH, men kun begrænset...
Varmelegemet, mener jeg godt kan undværes- Stuetemperatur+ lys og varme holder sagtens vandet på 23 grader. Det har jeg gjort i lange perioder igennem årene og alligevel altid haft flotte sps'er. Farverne står stadig flot, men væksten er måske lidt langsommere... (kun baseret på egne erfaringer)

Har I flere sparetips eller kommentarer til ovenstående, så byd endelig ind :beer:


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: EL sparetips

Indlæg af madsjeppe01 »

Herhjemme i huset, køre min ATI sunpower jeg købte af dig kun med to rør lige pt (der er kun blødkoraller i akvariet. Varmen er sat til 22 grader, og skummer er slukket helt. Køre kun med alger og filterroller.
Akvariet bruger cirka 3 kwh om dagen lige pt, og det syntes jeg er fint ift den glæde det giver.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: EL sparetips

Indlæg af crazy seahorse »

Et sted hvor man kan spare, er på sine pumper. At få dem renset og gerne månedligt. Ikke den store tur med afkalkning osv, men bare op og rense "buret" og rotoren.
Pumper der ikke er renset for nylig, vil formentlig have nedsat deres ydelse med ret mange procent - men de bruger den samme mængde strøm.
Og det går så stærkt med den biofilm. Jeg rensede 4 af mine cirkulationspumper i den forgange uge og i weekenden. Mangler kun de sidste 4-5 stk.
De var godt nok sat til i både "bur" og inde i pumpen. kalkrør snegle snoede sig rundt inde i- og uden på pumpen. En stor del af "buret" var lukket til af kalkalger og andet snask.
Jeg vil tro at de højst kørte på 50% ydelse - for den samme mængde strøm :HA
At det går forrygende stærkt med at danne ny biofilm, kunne jeg se på den pumpe som blev renset først. Da jeg skulle ned og fange Majanoer, pillede jeg pumpen op for at give lidt arbejds plads. Den var helt glat, slippery selvom det kun var 5 dage siden den var renset.
Så Jake Adams råd om en månedlig rengøring, er et godt råd - specielt i disse spare tider.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: EL sparetips

Indlæg af Mikas »

Da jeg fik nye pumper for et par uger siden der prøvede jeg at lave et program med 50% mindre power om natten.
Havde glemt alt om det mit forbrug af balling er bare faldet og faldet de sidste uger .
I går lavede jeg nyt program fordi jeg synes mine torch fik forkert cirkulation.
Det var nemmere at lave et program for hele dagen . I stedet for alle de forskellige jeg havde lavet før.
Det har så resulteret i mit forbrug er steget hver 6. Time lige siden. Nu må vi se om den kommer tilbage til hvad den var for 2 uger siden .
Jeg ved ikke om de 30-50 w er det sparet værd hvis det sætter væksten så meget ned


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: EL sparetips

Indlæg af nielsk »

Jeg har lige afkalket min skummer!
Der var 20 + snegle fastkilet i skummerhjulet.
Den kørte egentligt fint. Ren rutine efter et år.
Jeg havde ikke forestillet mig de satans snegle. Nu er den genstartet ren som ny og pumpen er skruet ned fra 36 til 21 watt og holder samme afskumning.
Returpumpen får samme tur næste uge


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: EL sparetips

Indlæg af Holst »

Jeg har slukket lyset 1-2 gange om ugen. Et par dage jeg alligevel slet ikke er hjemme. Bare en rigtig overskyet dag på revet.
Og overvejer som andre at slukke skummeren i kortere perioder om dagen.


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: EL sparetips

Indlæg af Engelquist »

Hvis man slukker skummeren i perioder hver dag, vil besparelsen bliver større hvis det sker i de timer hvor strømmen er dyrest- F.eks mellem kl17 og 21…


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: EL sparetips

Indlæg af Engelquist »

Jeg har lyset i refugiet tændt modsat displayet.
Udover at det bidrager til en stabil pH, er strømmen også billigere om natten… ren win win :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: EL sparetips

Indlæg af Tykki »

Hvor meget er så reelt sparet?


Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: EL sparetips

Indlæg af Mortenbruun »

Det var i "gamle dage" at strømmen var billigere på bestemte tider f.eks. om natten.
Nu findes der er en del apps til telefonen der viser hvornår strømmen koster hvad. Der er stor forskel fra dag til dag


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: EL sparetips

Indlæg af Engelquist »

Mortenbruun skrev:Det var i "gamle dage" at strømmen var billigere på bestemte tider f.eks. om natten.
Nu findes der er en del apps til telefonen der viser hvornår strømmen koster hvad. Der er stor forskel fra dag til dag
Men det kan nu stadig godt betale sig at flytte forbruget til perioder hvor efterspørgelsen er mindst.
https://velkommen.dk/artikler/viden-om- ... -billigst/" onclick="window.open(this.href);return false;


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: EL sparetips

Indlæg af Holst »

Her er billeder fra min balje med og uden lyset tændt.. vidste godt det var her energien bruges.. også derfor jeg overvejer at slukke for lyset et par dage i ugen..

66Watt op imod 280watt
Vedhæftede filer
7D93676C-F907-405B-A9FE-AFC8A777A1CD.png
9F9C6554-BAEC-490A-891D-99DAF4D9D48C.png


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: EL sparetips

Indlæg af Seniorreefer »

Enig med Holst ang. lyset. Jeg tør ikke gør mere med hensyn til lyset, da jeg allerede har fjernet 5 lamper og flyttet alle lyskrævende koraller til resterne lamper. 3 stk pt. Samlet lamperne i et område , men jeg syntes mere mine varmelegemer koster kassen pt.

Det daglige elforbrug
26CDE700-0672-4983-ACDA-77272D6E8A8C.jpeg


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: EL sparetips

Indlæg af SamuelChristensen »

Jeg lægger koralbudgettet over i El budgettet, så det alene tænker jeg er nok for mig. :eek:

Men jeg prøver også at kigge lidt på DLI og har forkortet mit ene akvaries lysperiode så DLI'en rammer ca 10, som skulle være rigeligt til acropora (anekdotalt).
Det er en væsentlig reduktion i periode, der er gået fra 11(+2) timer til 7(+2).

Efter et par uger er resultatet flere vækstspidser, samme KH forbrug og farver og mindre el-forbrug. Så jeg er en anelse optimistisk lige nu omkring det :smart:

For at udregne DLI skal du kende din PAR.
fx 200 PAR i 10 timer udregnes:
(200*(10*60*60))/1.000.000 = 7.2 DLI


Tropic Marins danske repræsentant.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: EL sparetips

Indlæg af Seniorreefer »

SamuelChristensen skrev:Jeg lægger koralbudgettet over i El budgettet, så det alene tænker jeg er nok for mig. :eek:

Men jeg prøver også at kigge lidt på DLI og har forkortet mit ene akvaries lysperiode så DLI'en rammer ca 10, som skulle være rigeligt til acropora (anekdotalt).
Det er en væsentlig reduktion i periode, der er gået fra 11(+2) timer til 7(+2).

Efter et par uger er resultatet flere vækstspidser, samme KH forbrug og farver og mindre el-forbrug. Så jeg er en anelse optimistisk lige nu omkring det :smart:

For at udregne DLI skal du kende din PAR.
fx 200 PAR i 10 timer udregnes:
(200*(10*60*60))/1.000.000 = 7.2 DLI
Spændende, må godt nok indrømme jeg ikke anede hvad DLI var, og har været igang med Google :)

Hvor kommer den ind som Alm. Hobbyister, som mere eller mindre beregner PAR og PUR, som de vigtigste parameter

Edit: jeg har 470 par 1/3 nede i vandet. Men kun i 2 timer derefter falder den ned på ca 350-400. Samme som jeg har oplevet på revet, hvor middags solen brænder igennem


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: EL sparetips

Indlæg af SamuelChristensen »

Seniorreefer skrev:
SamuelChristensen skrev:Jeg lægger koralbudgettet over i El budgettet, så det alene tænker jeg er nok for mig. :eek:

Men jeg prøver også at kigge lidt på DLI og har forkortet mit ene akvaries lysperiode så DLI'en rammer ca 10, som skulle være rigeligt til acropora (anekdotalt).
Det er en væsentlig reduktion i periode, der er gået fra 11(+2) timer til 7(+2).

Efter et par uger er resultatet flere vækstspidser, samme KH forbrug og farver og mindre el-forbrug. Så jeg er en anelse optimistisk lige nu omkring det :smart:

For at udregne DLI skal du kende din PAR.
fx 200 PAR i 10 timer udregnes:
(200*(10*60*60))/1.000.000 = 7.2 DLI
Spændende, må godt nok indrømme jeg ikke anede hvad DLI var, og har været igang med Google :)

Hvor kommer den ind som Alm. Hobbyister, som mere eller mindre beregner PAR og PUR, som de vigtigste parameter

Edit: jeg har 470 par 1/3 nede i vandet. Men kun i 2 timer derefter falder den ned på ca 350-400. Samme som jeg har oplevet på revet, hvor middags solen brænder igennem
DLI er interessant for koralfarmere og grossister især. Fordi korallerne kan mættes og ikke nødvendigvis vokser mere af en times ekstra lys, så er det jo lidt interessant at finde hvad de så kan klare sig med og stadig vokse og holde farven.
Det er i hvertfald en måde at sætte lidt tal på hvad lysperioden har at sige. Hvis vi skal tænke vores aftenhygge med blå lys hen til sengetid med ind så begynder det at blive bøvlet.

I koralrev ved overfladen kan DLI'en nemt ramme 30. :sunny: Hvis vi skulle prøve det samme herhjemme ville det jo slet ikke være økonomisk.
Men interessant bliver det så, når en koral vokser ligeså godt på revet, mens den er i skygge halvdelen af dagen, og den kun får en DLI på 15. :cloud9:


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: EL sparetips

Indlæg af Holst »

SamuelChristensen skrev:
Seniorreefer skrev:
SamuelChristensen skrev:Jeg lægger koralbudgettet over i El budgettet, så det alene tænker jeg er nok for mig. :eek:

Men jeg prøver også at kigge lidt på DLI og har forkortet mit ene akvaries lysperiode så DLI'en rammer ca 10, som skulle være rigeligt til acropora (anekdotalt).
Det er en væsentlig reduktion i periode, der er gået fra 11(+2) timer til 7(+2).

Efter et par uger er resultatet flere vækstspidser, samme KH forbrug og farver og mindre el-forbrug. Så jeg er en anelse optimistisk lige nu omkring det :smart:

For at udregne DLI skal du kende din PAR.
fx 200 PAR i 10 timer udregnes:
(200*(10*60*60))/1.000.000 = 7.2 DLI
Spændende, må godt nok indrømme jeg ikke anede hvad DLI var, og har været igang med Google :)

Hvor kommer den ind som Alm. Hobbyister, som mere eller mindre beregner PAR og PUR, som de vigtigste parameter

Edit: jeg har 470 par 1/3 nede i vandet. Men kun i 2 timer derefter falder den ned på ca 350-400. Samme som jeg har oplevet på revet, hvor middags solen brænder igennem
DLI er interessant for koralfarmere og grossister især. Fordi korallerne kan mættes og ikke nødvendigvis vokser mere af en times ekstra lys, så er det jo lidt interessant at finde hvad de så kan klare sig med og stadig vokse og holde farven.
Det er i hvertfald en måde at sætte lidt tal på hvad lysperioden har at sige. Hvis vi skal tænke vores aftenhygge med blå lys hen til sengetid med ind så begynder det at blive bøvlet.

I koralrev ved overfladen kan DLI'en nemt ramme 30. :sunny: Hvis vi skulle prøve det samme herhjemme ville det jo slet ikke være økonomisk.
Men interessant bliver det så, når en koral vokser ligeså godt på revet, mens den er i skygge halvdelen af dagen, og den kun får en DLI på 15. :cloud9:

Egentlig smadder interessant.. Men som jeg har forstået, så er der ikke et gyldent tal man kan bestræbe sig efter ? Men hvis der er, er vi i så fald i stand til at opnå det inden for rimelighedens grænser ?
Som jeg forstår det, så er det også ret individuelt ift. hvilken koral man har med at gøre og man forsøger at tilfredsstille. Dette er der nok ikke nogle der er i tvivl om i forvejen. Men nogle koraller trives bedre med laaaaange dage med mindre lys og nogle har det bedre med kortere dage med høj intensitet, f.eks Acrpoora. Disse er åbenbart i stand til at konvertere den høje mængde PAR til noget brugbart hvor andre ikke får spor ud af de ekstra brugte watt.

Men måske Samuel du vil oprette en tråd omkring dette, for det er især spændende ift. korallerne, men også ift. elregningen lige pt. Hvad kan vi tillade os at "skrue" på ift. korallens trivsel og vores pengepung ? :clap:


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: EL sparetips

Indlæg af SamuelChristensen »

Holst skrev:
SamuelChristensen skrev:
Seniorreefer skrev:
SamuelChristensen skrev:Jeg lægger koralbudgettet over i El budgettet, så det alene tænker jeg er nok for mig. :eek:

Men jeg prøver også at kigge lidt på DLI og har forkortet mit ene akvaries lysperiode så DLI'en rammer ca 10, som skulle være rigeligt til acropora (anekdotalt).
Det er en væsentlig reduktion i periode, der er gået fra 11(+2) timer til 7(+2).

Efter et par uger er resultatet flere vækstspidser, samme KH forbrug og farver og mindre el-forbrug. Så jeg er en anelse optimistisk lige nu omkring det :smart:

For at udregne DLI skal du kende din PAR.
fx 200 PAR i 10 timer udregnes:
(200*(10*60*60))/1.000.000 = 7.2 DLI
Spændende, må godt nok indrømme jeg ikke anede hvad DLI var, og har været igang med Google :)

Hvor kommer den ind som Alm. Hobbyister, som mere eller mindre beregner PAR og PUR, som de vigtigste parameter

Edit: jeg har 470 par 1/3 nede i vandet. Men kun i 2 timer derefter falder den ned på ca 350-400. Samme som jeg har oplevet på revet, hvor middags solen brænder igennem
DLI er interessant for koralfarmere og grossister især. Fordi korallerne kan mættes og ikke nødvendigvis vokser mere af en times ekstra lys, så er det jo lidt interessant at finde hvad de så kan klare sig med og stadig vokse og holde farven.
Det er i hvertfald en måde at sætte lidt tal på hvad lysperioden har at sige. Hvis vi skal tænke vores aftenhygge med blå lys hen til sengetid med ind så begynder det at blive bøvlet.

I koralrev ved overfladen kan DLI'en nemt ramme 30. :sunny: Hvis vi skulle prøve det samme herhjemme ville det jo slet ikke være økonomisk.
Men interessant bliver det så, når en koral vokser ligeså godt på revet, mens den er i skygge halvdelen af dagen, og den kun får en DLI på 15. :cloud9:

Egentlig smadder interessant.. Men som jeg har forstået, så er der ikke et gyldent tal man kan bestræbe sig efter ? Men hvis der er, er vi i så fald i stand til at opnå det inden for rimelighedens grænser ?
Som jeg forstår det, så er det også ret individuelt ift. hvilken koral man har med at gøre og man forsøger at tilfredsstille. Dette er der nok ikke nogle der er i tvivl om i forvejen. Men nogle koraller trives bedre med laaaaange dage med mindre lys og nogle har det bedre med kortere dage med høj intensitet, f.eks Acrpoora. Disse er åbenbart i stand til at konvertere den høje mængde PAR til noget brugbart hvor andre ikke får spor ud af de ekstra brugte watt.

Men måske Samuel du vil oprette en tråd omkring dette, for det er især spændende ift. korallerne, men også ift. elregningen lige pt. Hvad kan vi tillade os at "skrue" på ift. korallens trivsel og vores pengepung ? :clap:
Nej, der er nok ikke et gyldent tal at stræbe efter, men der er nok nogle intervaller man kan trygt være i. fx 6-12 DLI for acropora og 1-3 for chalice osv - givet at man holder sig under 14 timer med lys som en form for tommelfingerregel.
Det kunne være vi skulle lave en tråd hvor vi kan sammenligne forskellige gængse/almindelige koraller som mange af os har og se hvordan de ser ud med parametre som NO3, PO4, dKH, PAR og DLI nævnt.
Er der interesse for det?


Tropic Marins danske repræsentant.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: EL sparetips

Indlæg af Seniorreefer »

Virkelig spændende forklaring, og giver også en god ide om hvad årsagen til DLI ikke som sådan bliver nævnt mellem hobbyister :)

Helt forståligt og økonomisk videnskab til grossister som har mænger af overflade som skal dækkes af lys.

Nogle gange er læsning om videnskab i vores hobby spændende.

Tusind tak for svaret


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: EL sparetips

Indlæg af ttkthomsen »

Hermed mit elsparetips m, 12 kWh på taget…
Vedhæftede filer
E85FB6C4-872E-432F-89B5-54220B8B2D02.jpeg
B1F2D274-663D-40B0-B14E-1009765D9203.jpeg


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: EL sparetips

Indlæg af Engelquist »

ttkthomsen skrev:Hermed mit elsparetips m, 12 kWh på taget…
th.jpg
th.jpg (15.1 KiB) Vist 374 gange


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"