"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar

Påvirker elpriserne din hobby?

Nej kører videre som før energikrisen.
40
56%
Køber nyt udstyr med mindre wattforbrug.
3
4%
Skruer ned for lys, pumper, varme ect.
11
15%
Skifter til et mindre akvarie.
9
13%
Stopper helt med saltvandshobbyen.
6
8%
Andet.
3
4%
 
Afgivne stemmer: 72

Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Engelquist »

Hvordan påvirker de stigende elpriser dit saltvandseventyr?
Uddyb gerne din stemme med en kommentar :beer:


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Engelquist »

Jeg har valgt et mindre akvarie til mit nye setup, hvilket især er på grund af udsigterne til høje elpriser i lang til.
Samtidig har jeg valgt at køre med LPS og mindre lyskrævende sps'er, for at spare på lyset- selvom jeg tidligere har haft forkærlighed for de lyskrævende acroporaer.
Jeg vil køre uden sandbund (i modsætning til mine tidligere set up) og prøve at køre uden en skummer, men i stedet bruge filtersokker, filtervat og makroalger i sumpen.
Så jo- de galoperne elpriser har bestemt påvirket mit nye setup...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Seniorreefer »

Har reduceret lys til kun 4 lamper fra 8 . Flyttede korallerne op under lyset, og ser efter mindre akvarie


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af ttkthomsen »

Men burde man ikke få bygget 1 eller 2 a-kraft værk så vi er ude over det her, så vi har en grundproduktion af strøm og ikke er afhængig af om vinden blæser, solen skinner eller om lagrene med vand er fyldt op i Norge... for de her priser kan da få alvorlige konsekvenser for alle.

Uden at det skal være en politisk diskussion, så vil jeg give dig helt ret. Et er hvordan sikkerheden var i slutningen af 60, start 70. Noget andet er hvordan sikkerheden er 50-60 år senere.


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Jerslev »

Det er nok snarere problemer med affaldet, der er problemet, vil jeg tro


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af charlie saltvand »

Hej alle I dejlige med-NØRDER :biggrin:

Jeg kan se der er afgivet i omegnen af 30 stemmer her i tråden, men der er 160 -ich klik på tråden..... :rolleyes:

Hvad er det der gør at I vælger ikke at stemme ?

Jeg spørger fordi vi i den nye styregruppe gerne vil have så MEGET MEDLEMSDELTAGELSE som overhovedet muligt herinde på forum :GO :GO :y Dette fordi det er vores allesammens forum og fordi vi i gruppen knokler rigtigt meget på (selv om dette ikke ses endnu) ift. at få lavet et tidssvarende forum og få SPONSORENE med til at støtte forum og dette bliver alt andet lige endnu nemmere hvis alle kan se at det er et AKTIVT forum med AKTIVE medlemmer og ikke blot "vindueskiggere" ..

Så spørger lige igen, hvad er det der gør man vælger ikke at stemme? Hjælp os med at blive klogere på brugeradfærden :y

Så... Kom nu ind i kampen... Skriv, debater, diskuter, lav vidensdeling og erfaringsudveksling :pray: :grouphug:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Anders månsson »

ohøj jeg har i 2021 i efteråret gået fra ca 600 liter ned til ca 400 liter, så det er med reducering af det udstyr jeg allerede havde, så min strømforbrug blev mere tåleligt for en enlig far!


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af ttkthomsen »

ttkthomsen skrev:Men burde man ikke få bygget 1 eller 2 a-kraft værk så vi er ude over det her, så vi har en grundproduktion af strøm og ikke er afhængig af om vinden blæser, solen skinner eller om lagrene med vand er fyldt op i Norge... for de her priser kan da få alvorlige konsekvenser for alle.

Uden at det skal være en politisk diskussion, så vil jeg give dig helt ret. Et er hvordan sikkerheden var i slutningen af 60, start 70. Noget andet er hvordan sikkerheden er 50-60 år senere.
Jeg ved ikke hvad der er sket med mit indlæg?

Det jeg skrev var:

Med sidste måneds elregning der lød op 3700 kr for en måned så tænker man da om det er det værd. Jeg slår kold vand i blodet, vi går fra gas til varmepumpe, det giver et nedslag på elagiften og så skal jeg have monteret 12 kwh solcelleanlæg på taget. Så må lyset passes ind efter hvornår solen skinner.

Og så sluttede jeg af med at skrive: Men burde man ikke få bygget 1 eller 2 a-kraft værk så vi er ude over det her, så vi har en grundproduktion af strøm og ikke er afhængig af om vinden blæser, solen skinner eller om lagrene med vand er fyldt op i Norge... for de her priser kan da få alvorlige konsekvenser for alle. :beer:


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Tykki »

Jo masser af a kraft! Og i øvrigt har du ikke tid til at brokke dig, du har en fisk du skal fange!


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Engelquist »

ttkthomsen skrev:
ttkthomsen skrev:Men burde man ikke få bygget 1 eller 2 a-kraft værk så vi er ude over det her, så vi har en grundproduktion af strøm og ikke er afhængig af om vinden blæser, solen skinner eller om lagrene med vand er fyldt op i Norge... for de her priser kan da få alvorlige konsekvenser for alle.

Uden at det skal være en politisk diskussion, så vil jeg give dig helt ret. Et er hvordan sikkerheden var i slutningen af 60, start 70. Noget andet er hvordan sikkerheden er 50-60 år senere.
Jeg ved ikke hvad der er sket med mit indlæg?

Det jeg skrev var:

Med sidste måneds elregning der lød op 3700 kr for en måned så tænker man da om det er det værd. Jeg slår kold vand i blodet, vi går fra gas til varmepumpe, det giver et nedslag på elagiften og så skal jeg have monteret 12 kwh solcelleanlæg på taget. Så må lyset passes ind efter hvornår solen skinner.

Og så sluttede jeg af med at skrive: Men burde man ikke få bygget 1 eller 2 a-kraft værk så vi er ude over det her, så vi har en grundproduktion af strøm og ikke er afhængig af om vinden blæser, solen skinner eller om lagrene med vand er fyldt op i Norge... for de her priser kan da få alvorlige konsekvenser for alle. :beer:
Beklager, at der er blevet redigeret i dit indlæg- Vores nyudnævnte redaktør, Carsten ville citere dit indlæg og kom til at redigere det i stedet, så det blev en blanding af dit indlæg og Carstens svar.
Der er pludselig flere knapper at holde styr på med rettighederne som redaktør og vi beklager fejlen.

Vi redigere normalt kun i indlæg når de går langt over stregen og først efter at have skrevet til forfatteren af indlægget og der var absolut ingen grund til at redigere dit indlæg.

Tak fordi du gør opmærksom på det.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Carsten »

Beklager fejlen!!


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Beowulf »

Jeg køre stadig som det plejer at køre. Prøver at lukke øjnene for hvad det koster og ha kørende :beer:


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af crazy seahorse »

ttkthomsen skrev:
ttkthomsen skrev:Men burde man ikke få bygget 1 eller 2 a-kraft værk så vi er ude over det her, så vi har en grundproduktion af strøm og ikke er afhængig af om vinden blæser, solen skinner eller om lagrene med vand er fyldt op i Norge... for de her priser kan da få alvorlige konsekvenser for alle.

Uden at det skal være en politisk diskussion, så vil jeg give dig helt ret. Et er hvordan sikkerheden var i slutningen af 60, start 70. Noget andet er hvordan sikkerheden er 50-60 år senere.
Jeg ved ikke hvad der er sket med mit indlæg?

Det jeg skrev var:

Med sidste måneds elregning der lød op 3700 kr for en måned så tænker man da om det er det værd. Jeg slår kold vand i blodet, vi går fra gas til varmepumpe, det giver et nedslag på elagiften og så skal jeg have monteret 12 kwh solcelleanlæg på taget. Så må lyset passes ind efter hvornår solen skinner.

Og så sluttede jeg af med at skrive: Men burde man ikke få bygget 1 eller 2 a-kraft værk så vi er ude over det her, så vi har en grundproduktion af strøm og ikke er afhængig af om vinden blæser, solen skinner eller om lagrene med vand er fyldt op i Norge... for de her priser kan da få alvorlige konsekvenser for alle. :beer:
@ttkthomsen. Det med A-kraft er måske ikke så tosset. Læste et sted her for nylig, at tyskerne har to A-kraftværker som de skal til at lukke ned. Der blev foreslået, at vi i Danmark kunne leje det ene. Det ville være smart. Vores energi forsyning ville være sikret, vi bliver fri af Putins gas og så ligger affaldet i Tyskland. Whats not to like. Det er ren win win.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af nbd »

Jeg har ikke stemt fordi man kun kan afgive ét svar. Svarkategorierne er ikke gensidigt udelukkende, så der burde være mulighed for flere svar ;-)
Selv kører jeg videre men lukker formentlig ned ved årsskiftet...


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Engelquist »

nbd skrev:Jeg har ikke stemt fordi man kun kan afgive ét svar. Svarkategorierne er ikke gensidigt udelukkende, så der burde være mulighed for flere svar ;-)
Selv kører jeg videre men lukker formentlig ned ved årsskiftet...
Det kan man hermed nu :y
Tak for at gøre opmærksom på det :beer:


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af nbd »

Tak Bo! Nu har jeg stemt :y


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Gino »

Jeg kommer stærkt igen så snart jeg ved om vi kan beholde vores lejlighed eller skal til at flytte!


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Dan89 »

Jeg er lige blevet færdig med mit hus så akavriet kunne flyttes ind, men med de strømptiser der er pt udskyder jeg det nok lige lidt da der er masser af andet at bruge pengene på stadigvæk, mangler at lave et badeværelse, garagen og der kommer en baby til januar..
Men hold kæft jeg ville gerne igang ! Det kribler i fingerne men når man ser rekord på rekord for el priserne ryster jeg en smule i bukser for at at starte et 1200liters op :)


Viborgrev
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: man 1. aug 2022 21:54
1
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Karup

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Viborgrev »

Jeg har ændret opstart af akvarie jeg vil simpelthen ikke betale snart 7 kr pr kWh uagtet det blot er en lille potte med vand jeg skal have denne gang


Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 427
Tilmeldt: fre 9. jan 2009 14:29
15
Postnummer: 9600 Aars
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Simested

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Fredberg »

Jeg har ikke haft saltvand i 6 år, men jeg har fulgt med her på siden den sidste måneds tid.
(Wauw der er da godt nok sket noget på de år)

Nå men for at gøre det rimelig kort.
Jeg overvejede at vende tilbage om et halvt år, men pga min nærighed, vil jeg hellere bruge penge og fokus på at få monteret et solcelle anlæg med rimelig god batteri kapacitet.
Så skal jeg formentlig ikke til den tid at en ny balje kommer, tænke så meget over de pokkers høje elpriser.

Jeg glæder mig sygt meget til at starte igen, men det må lige vente lidt endnu. (Os mere så børnene er lidt mere selvstændige)

GOD AFTEN TIL JER ALLE


MVH Bo Fredberg Sørensen

gammel 250 liter med 112 liter sump
viewtopic.php?f=92&t=28571
Viborgrev
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: man 1. aug 2022 21:54
1
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Karup

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Viborgrev »

Jeg havde planer om at starte her omkring årsskiftet men tror nok jeg venter lidt med de priser jeg ser i dag er det bedre at slukke alt man kan
Vedhæftede filer
9895162C-98FC-4921-9B97-FF09F2C684B5.png


Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Seniorreefer »

Viborgrev skrev:Jeg havde planer om at starte her omkring årsskiftet men tror nok jeg venter lidt med de priser jeg ser i dag er det bedre at slukke alt man kan
Forstår dig skam udmærket.

Du må sige til når du går igang. Måske vi skulle stikke hovederne sammen, evt holde et mindre reefer møde, med andre fra Viborg :happy:


Viborgrev
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: man 1. aug 2022 21:54
1
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Karup

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Viborgrev »

Seniorreefer skrev:
Viborgrev skrev:Jeg havde planer om at starte her omkring årsskiftet men tror nok jeg venter lidt med de priser jeg ser i dag er det bedre at slukke alt man kan
Forstår dig skam udmærket.

Du må sige til når du går igang. Måske vi skulle stikke hovederne sammen, evt holde et mindre reefer møde, med andre fra Viborg :happy:

Jamen det kan vi sagtens finde ud af jeg giver besked


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af nbd »

Vi har fast el-pris, som reguleres fire gange årligt ud fra markedsprisen. De næste tre måneder betaler vi 7,00 kr./kWh. Dermed koster mit lille saltvandsakvarium over 40 kr. i døgnet.

I stedet for at skære ned på antal timer med lys på har jeg valgt at afmontere sump med skummer, Zeovit-reaktor, kalkreaktor og returpumpe. Derudover har jeg fjernet to ud af seks lysstofrør. Nu bruger akvariet kun 2,25 kWh i døgnet (mod 6,25 forinden). Det sjove er, at jeg kan ikke se nogen ændring på korallerne :K


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af nielsk »

Det var noget af en strømreduktion.
Så er du kun på 1/3 del nu!
Så kan du godt lade det køre vinteren over


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Afstemning: Påvirker elpriserne din hobby?

Indlæg af Jones »

Jeg må ærligt indrømme, at jeg som alenefar og med et hus, jeg er ved at renovere, har fået en vis skepsis, i forbindelse med mit ønske om et nyt akvarie. Jeg har længe haft et 54 liters med mine to klovne, men det var jo tanken at opgradere. Det er gået lidt i stå igen, da jeg synes at priserne er temmelig høje. Jeg ville elske et stort akvarie med alle mine drømmefisk, men der er vigtigere ting at kaste penge efter. Så hvad jeg lige ender med ved jeg på nuværende tidspunkt ikke. Jeg overvejer lidt et pænt nanoakvarie på omkring 100 liter. Det vil give mulighed for at holde en masse fine koraller og ellers vedblive at have mine to klovne. Det kan også være at jeg overgiver mig til den mørke side og opgraderer lidt mere seriøst :D


o_O
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"