"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Engelquist »

Hvordan ser det ud hos jer alle sammen, med de vanvittige el priser?
Prøver I at skrue lidt ned på lys, pumper mm for at spare lidt, eller overvejer I helt at lukke ned?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Tykki »

Fyre bare videre! Spare ? Hvorfor ? Så hellere lukke , eller spare andre steder!


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Mikas »

Med el varme og el bil er akvariet næppe den største synder her hjemme.
Jeg er bare glad for jeg ikke har naturgas som mange a dem på vejen :D


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Seniorreefer »

Godt spørgsmål, som jeg bestemt har beklaget mig over mange gange.

Jeg har en 600 Sps balje med 4 x 90 w xr15 + 4 stk 90w kessil a360we alt på 70, pt. har sat lyset ned fra 12 timer til 10 timer.
Så kommer alle pumper og varmelegemer.

Har et forbrug der er steget fra 2,01 til 3,84 kr. pr kWt og betaler 5400 pr kvartal nu. Hvis prisen ikke falder nedgradere jeg og kun beholder nogle få kolonier.

Tror mange står i samme situation som jeg
Senest rettet af Seniorreefer tors 28. jul 2022 21:06, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Carsten »

Mikas skrev:Med el varme og el bil er akvariet næppe den største synder her hjemme.
Jeg er bare glad for jeg ikke har naturgas som mange a dem på vejen :D
Er også mega glad for at vi fik klippet strengen til han der Pulter. Det er så kun en måned siden, men sidste regning var på knapt 14000!!!


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Gino »

Jeg er så en af dem på naturgas så kan ikke mærke elregningen ;-)


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Gino »

Fik jeg sagt at jeg hader putin og red sea!


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af nielsk »

Jeg har skruet ned for både temp og lystid.
Bruger ca 14 kwh/døgn på baljerne med nuværende indstillinger.

Men mon ikke snart de kommer under 3 kr pr kwh igen. Nyeste strømregning siger 3,13


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Engelquist »

Lige nu er jeg glad for at jeg nedlagde mit strømslugende" high end" sps rev, i november- tør slet ikke tænke på hvad strømregningen havde været på, hvis jeg stadig havde det i dag!
Er også ramt af en solid naturgasregning og nu snakker de om at gassen stiger yderligere 50%!!!
Vi kan takke den forrige tyske kansler for vores afhængighed at putte-idioten ovre østpå!

Jeg er ved at starte op igen- men i en helt anden skala- kun LPS, der ikke er så lyskrævende. Systemet bliver uden skummer og uden sandbund og kun lidt småfisk, håber jeg det går...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Beowulf »

Må sige at her i huset har jeg også lidt overvejet om det skulle fortsætte i nuværende setup. Bruger ca 180khw om måned, og med de elpriser vi har lige for tiden, så bliver det da til en del. :G

Og da jeg har akvariet indbygget i et skab, så er en nedgradering ikke på tale her. Så det kunne evt godt ende med en nedlukningen for en tid, men der til er jeg heldigvis ikke nået til i nu. :f3: :f3:

Håber at el priserne når at falde inden jeg får den hjerneblødning :y :K :y


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Tweaks
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tors 19. nov 2020 15:34
3
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2000

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Tweaks »

Jeg har et forbrug på 6200 kWh om året total i min husstand. Jeg er gået fra en elregning på ca 3500 pr kvartal til nu 7300 (Har lige fået en opgørelse for kommende faktura).

Jeg har lige lavet en ca beregning på hvad mit sps akvarie bruger pr mdr i el i henhold til aktuelle priser, det blev til 1100,- pr mdr. Ærligt talt så ved jeg ikke hvor lang tid jeg kan blive ved med at holde til dette

Jeg rev alle planter op jeg havde i mit ferskvands akarie i går (aquascape) og har slukket for alt lys på det. Det er sgu sørgeligt at man kan blive nød til dette, det gjorde sgu ondt
Senest rettet af Tweaks man 15. aug 2022 09:41, rettet i alt 2 gange.


Tweaks
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tors 19. nov 2020 15:34
3
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2000

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Tweaks »

Billede


Brugeravatar
petersoe
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 10. jun 2011 10:07
12
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af petersoe »

Saltvandshobbyen er sgu en dyr hobby. Vi prøver jo også på at efterligne et miljø, der er lidt ekstremt - der skal noget til for at kopiere forholdene i kystnære tropiske koralrev. Jeg har heldigvis solceller på taget, der tager toppen af elregningen. Resten har jeg ikke lyst til at regne på, for det er helt sikkert dyrt, men hæi - en hund koster alt incl også i gennemsnit 1000kr om måneden og alt andet lige kom jeg ingen vegne med mit saltvandsbudget, hvis jeg skulle betale for at have en hest i stedet.
Rev-akvariet kan da også gøres meget mere simpelt og meget billigere - f.eks sådan her:https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 54#p834689
Bedste sommerhilsner
Peter


Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af nielsk »

petersoe skrev:Saltvandshobbyen er sgu en dyr hobby. Vi prøver jo også på at efterligne et miljø, der er lidt ekstremt - der skal noget til for at kopiere forholdene i kystnære tropiske koralrev. Jeg har heldigvis solceller på taget, der tager toppen af elregningen. Resten har jeg ikke lyst til at regne på, for det er helt sikkert dyrt, men hæi - en hund koster alt incl også i gennemsnit 1000kr om måneden og alt andet lige kom jeg ingen vegne med mit saltvandsbudget, hvis jeg skulle betale for at have en hest i stedet.
Rev-akvariet kan da også gøres meget mere simpelt og meget billigere - f.eks sådan her:https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 54#p834689
Bedste sommerhilsner
Peter
Ja tak vi har også en stor labrador


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af nbd »

Vores 180 L rev bruger ca. 1.000 kwh om året. Jeg har valgt ikke at skrue ned på belysningstiden - der skal jo gerne være noget at kikke på ;-)
Noget kunne spares hvis jeg fik led. Eller rettere: så ville pengene bare blive brugt på lamper i stedet...

Jeg lukker formentlig ned til vinter. Det er bestemt ikke sikkert det bliver saltvand igen.


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Holst »

nbd skrev:Vores 180 L rev bruger ca. 1.000 kwh om året. Jeg har valgt ikke at skrue ned på belysningstiden - der skal jo gerne være noget at kikke på ;-)
Noget kunne spares hvis jeg fik led. Eller rettere: så ville pengene bare blive brugt på lamper i stedet...

Jeg lukker formentlig ned til vinter. Det er bestemt ikke sikkert det bliver saltvand igen.
Træls du har planer om at lukke ned..
hvad er årsagen hvis man må spørge?


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af dyne »

petersoe skrev:Saltvandshobbyen er sgu en dyr hobby. Vi prøver jo også på at efterligne et miljø, der er lidt ekstremt - der skal noget til for at kopiere forholdene i kystnære tropiske koralrev. Jeg har heldigvis solceller på taget, der tager toppen af elregningen. Resten har jeg ikke lyst til at regne på, for det er helt sikkert dyrt, men hæi - en hund koster alt incl også i gennemsnit 1000kr om måneden og alt andet lige kom jeg ingen vegne med mit saltvandsbudget, hvis jeg skulle betale for at have en hest i stedet.
Rev-akvariet kan da også gøres meget mere simpelt og meget billigere - f.eks sådan her:https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 54#p834689
Bedste sommerhilsner
Peter
ja vi har så både hest og en dogue de bordeaux der får om et kg foder om dagen og så lige et pænt stor saltvands akvarie :crybaby:
ved godt hvad pengene går til shit
vi overvejer solceller ret kraftigt selv om vi kun bruger 6000kw om året og har billig vand på grund af vi bor på nedlagt landejendom


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Jerslev »

Ingen hobby er gratis. Når jeg tænker på de mange timer jeg bruger på både det ene og det andet: observere, rengøre og vedligehold, besøg hos forhandlere med videre, synes jeg, den giver meget for pengene. Men ja det er ikke billigt, men led har da gjort det billigere.
Lidt pral: har lige brugt 3 timer på vandskifte, rensning af sum og skummer. Fantastisk at se, hvordanen nyrenset skummer kører


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af nbd »

Holst skrev:
nbd skrev:Træls du har planer om at lukke ned..
hvad er årsagen hvis man må spørge?
Vi påtænker at flytte et halvt år til USA (arbejdsrelateret). Underskab og sump skal udskiftes, det samme gælder min 15 år gamle Tunzeskummer. Desuden skal lysstofrørene udskiftes med led. Så hvis jeg skal starte op igen vil disse omkostninger hurtigt rende op i 10.000 kr. Dertil kommer indkøb af levende, formentlig 10.000 kr mere.

Der skal helt sikkert stå en eller anden form for akvarium på pladsen. Måske realiserer jeg min gamle drøm om et paludarium :)


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af nbd »

nbd skrev:Vores 180 L rev bruger ca. 1.000 kwh om året. Jeg har valgt ikke at skrue ned på belysningstiden - der skal jo gerne være noget at kikke på ;-)
Noget kunne spares hvis jeg fik led. Eller rettere: så ville pengene bare blive brugt på lamper i stedet...

Jeg lukker formentlig ned til vinter. Det er bestemt ikke sikkert det bliver saltvand igen.
Jeg har gennem nogle døgn monitoreret akvariets elforbrug med en el-måler. Det skulle jeg aldrig have gjort :crybaby:

Akvariet bruger 6,257 kWh pr. døgn, svarende til 2.253 kWh pr. år. Det er faktisk en tredjedel af husstandens samlede forbrug! Med den nuværende pris hos EWII på 3,62 kr./kWh svarer det en omkostning på 8.154 kr. om året.

Prisen er i og for sig ikke problemet, det er mere det uetiske i at bruge løs mens det offentlige og virksomheder skal begrænse sig for at sikre stabil forsyning til vinter... :embarassed:


Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Seniorreefer »

nbd skrev:
nbd skrev:Vores 180 L rev bruger ca. 1.000 kwh om året. Jeg har valgt ikke at skrue ned på belysningstiden - der skal jo gerne være noget at kikke på ;-)
Noget kunne spares hvis jeg fik led. Eller rettere: så ville pengene bare blive brugt på lamper i stedet...

Jeg lukker formentlig ned til vinter. Det er bestemt ikke sikkert det bliver saltvand igen.
Jeg har gennem nogle døgn monitoreret akvariets elforbrug med en el-måler. Det skulle jeg aldrig have gjort :crybaby:

Akvariet bruger 6,257 kWh pr. døgn, svarende til 2.253 kWh pr. år. Det er faktisk en tredjedel af husstandens samlede forbrug! Med den nuværende pris hos EWII på 3,62 kr./kWh svarer det en omkostning på 8.154 kr. om året.

Prisen er i og for sig ikke problemet, det er mere det uetiske i at bruge løs mens det offentlige og virksomheder skal begrænse sig for at sikre stabil forsyning til vinter... :embarassed:
Jeg kender bestemt følelsen af man står og ser på sit overforbrug. Jeg har overvågning på mit forbrug gennem APEX nye strømskinne. Jeg bruger pt 235,4w i gennemsnit i timen/ pr døgn, og det er efter jeg er gået ned til kun 3 lamper fra 8. :dizzy:


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Tykki »

Saltvandsakvarister er som regl folk med styr på skidtet! Den lille smule ekstra for så megen glæde??? Det er et spørgsmål om prioritering , og jeg sætter min balje højere en konen og ungerne, så skulle sommerferien afholdes på casa Vesterbro, så er det sådan ! Skide 1000kr ekstra om måneden! Slap af! Se på det lort i sider og skriver på når i laver indlæg! Tlf, pc tablets, bilen i carporten, fladskærmen og alt det andet ligegyldige lort der er omkring jer! Min balje er det bedste jeg har!


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af SamuelChristensen »

Tykki skrev:Saltvandsakvarister er som regl folk med styr på skidtet! Den lille smule ekstra for så megen glæde??? Det er et spørgsmål om prioritering , og jeg sætter min balje højere en konen og ungerne, så skulle sommerferien afholdes på casa Vesterbro, så er det sådan ! Skide 1000kr ekstra om måneden! Slap af! Se på det lort i sider og skriver på når i laver indlæg! Tlf, pc tablets, bilen i carporten, fladskærmen og alt det andet ligegyldige lort der er omkring jer! Min balje er det bedste jeg har!
Tænk sig, jeg er sku enig med Tykki. :shocked: :)


Tropic Marins danske repræsentant.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af ttkthomsen »

Tykki skrev:Saltvandsakvarister er som regl folk med styr på skidtet! Den lille smule ekstra for så megen glæde??? Det er et spørgsmål om prioritering , og jeg sætter min balje højere en konen og ungerne, så skulle sommerferien afholdes på casa Vesterbro, så er det sådan ! Skide 1000kr ekstra om måneden! Slap af! Se på det lort i sider og skriver på når i laver indlæg! Tlf, pc tablets, bilen i carporten, fladskærmen og alt det andet ligegyldige lort der er omkring jer! Min balje er det bedste jeg har!
Altså når du skriver der på den måde, er det jo svært at komme med et mod argument :beer:


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af ttkthomsen »

ttkthomsen skrev:
Tykki skrev:Saltvandsakvarister er som regl folk med styr på skidtet! Den lille smule ekstra for så megen glæde??? Det er et spørgsmål om prioritering , og jeg sætter min balje højere en konen og ungerne, så skulle sommerferien afholdes på casa Vesterbro, så er det sådan ! Skide 1000kr ekstra om måneden! Slap af! Se på det lort i sider og skriver på når i laver indlæg! Tlf, pc tablets, bilen i carporten, fladskærmen og alt det andet ligegyldige lort der er omkring jer! Min balje er det bedste jeg har!
Altså når du skriver det på den måde, er det jo svært at komme med et mod argument :beer:


Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Seniorreefer »

SamuelChristensen skrev:
Tykki skrev:Saltvandsakvarister er som regl folk med styr på skidtet! Den lille smule ekstra for så megen glæde??? Det er et spørgsmål om prioritering , og jeg sætter min balje højere en konen og ungerne, så skulle sommerferien afholdes på casa Vesterbro, så er det sådan ! Skide 1000kr ekstra om måneden! Slap af! Se på det lort i sider og skriver på når i laver indlæg! Tlf, pc tablets, bilen i carporten, fladskærmen og alt det andet ligegyldige lort der er omkring jer! Min balje er det bedste jeg har!
Tænk sig, jeg er sku enig med Tykki. :shocked: :)

:K Lol


Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Seniorreefer »

Tykki skrev:Saltvandsakvarister er som regl folk med styr på skidtet! Den lille smule ekstra for så megen glæde??? Det er et spørgsmål om prioritering , og jeg sætter min balje højere en konen og ungerne, så skulle sommerferien afholdes på casa Vesterbro, så er det sådan ! Skide 1000kr ekstra om måneden! Slap af! Se på det lort i sider og skriver på når i laver indlæg! Tlf, pc tablets, bilen i carporten, fladskærmen og alt det andet ligegyldige lort der er omkring jer! Min balje er det bedste jeg har!
Det har du da helt ret i. Det er nu overforbruget hele diskutionerne gik på. :clap:


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan saltvandshoppyen overleve de høje el priser?

Indlæg af Tykki »

Kan saltvandshobbyen overleve, siger overskriften! Overforbrug? Så er jeg da ikke i tvivl om at jeg er et kæmpe svin i en kapitalistisk afkrog af verden ! Mad på bordet hver dag, job, skole til alle mine fire unger og mit barnebarn går også i institution ! Skal jeg sige ave Maria 25 gange hver morgen og piske migselv på min ryg med et saltindgnedet ris? Så længe jeg kan, bliver der brugt, købt ind, nydt, og så sandelig også delt til dem som har mindre end mig selv via min tårn høje skat, som jeg i øvrigt betaler med glæde! Det andet gas ( gas, haha funny me) kan jeg ikke bruge tilben skid! Tak for kommentarer !! Samuel, vi har sgu nok mere til fælles end vi tror!


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"