"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

State of the Reef

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

State of the Reef

Indlæg af Seniorreefer »

State of the Reef

Endnu et kvartal er gået, og tiden er kommet til kontrol af alle værdierne med ICP test.

Jeg kan bestemt anbefale andre at fortage målinger en gang om ugen, for at se hvordan ens balje kører og afhængig af antal koraller osv. ICP test hver kvartal, for at få justeret sine sporelementer ind

Hver gang jeg sender en ICP test, er alle mine instrumenter kalibreret inden jeg tager de forskellige målinger, som en ekstra kontrol

Så kvartals mæssig laver jeg en State of the Reef.

Hvordan holder og kontrollere i jeres udstyr og vandværdierne

Jeg vil på opfordring, senere oprette en buildtråd
State of the Reef
State of the Reef
State of the Reef
State of the Reef
Edit: glemte notes of the State
Vedhæftede filer
Notes of the state
Notes of the state


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: State of the Reef

Indlæg af crazy seahorse »

:GO :W :GO :beer: :Peace:

Nåeh, vi har altså forskellige thumbs up vi kan bruge. Det er ikke så ringe endda.

God idé med den statusrapport.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: State of the Reef

Indlæg af Anders månsson »

vi glæder os til din akvarie tråd... Det er altid fedt når folk der er dedikeret til vores hobby får lavet en lille tråd om deres akvarie...
HUSK GODT MED BILLEDER


Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: State of the Reef

Indlæg af Seniorreefer »

Som tidligere beskrevet fik jeg lavet State of the Reef

Langt om længe fik de taget sig sammen :K

Er der nogle kloge hoveder som kan fortælle mig årsagen til det er de samme sporelementer som jeg, gang på gang mangler

PS . Ser ud til jeg skal have fundet et hobby testsæt til kontrol af Iron, Strontium og Iodine.

Har prøvet iodine fra salifert , uden ønsket lethed og resultat .

Lad mig høre jeres erfaringer, Hvad kan i anbefale og bruger til daglig.
State of the Reeef - Results
State of the Reeef - Results


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: State of the Reef

Indlæg af Engelquist »

Da mit sidste acropora rev kørte, fik jeg en ICP test hver anden måned.
Jeg brugte ATI Essentials PRO der indeholdte sporestofferne, men næsten hver gang manglede der jod, vanadium, Molybdenum og Manganese, som jeg måtte supplere op ift testen.

Jeg tror det er lidt individuelt ift hvilken koralsammensætning man har.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: State of the Reef

Indlæg af Seniorreefer »

Engelquist skrev:Da mit sidste acropora rev kørte, fik jeg en ICP test hver anden måned.
Jeg brugte ATI Essentials PRO der indeholdte sporestofferne, men næsten hver gang manglede der jod, vanadium, Molybdenum og Manganese, som jeg måtte supplere op ift testen.

Jeg tror det er lidt individuelt ift hvilken koralsammensætning man har.
Tror du har ret, men som sagt er mit også rent Lps/SPS Acropora, med lidt zoa.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: State of the Reef

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg mangler så godt som altid, Mangan, Vanadium og Strontium. Cirka hver 3 gang mangler molybdæn også.
Jod ligger altid lidt under, men det er bevist (0,040 og burde være 0,060) Jeg er stadig lidt nervøs ved forhøjet Jod, fordi det er så svært at komme af med igen.

Strontium er nok den jeg er mest obs på, da den har med kalcificeringen at gøre. Og så kan korallerne finde på at optage Strontium i stedet for Calcium, da Strontium ligger meget tæt op ad Calcium rent molekyle mæssigt. Derfor kan for lav Strontium godt lave forvirring/ubalance i forholdet mellem de to (Sr og Ca)

Jeg ved ikke hvor vigtige de tre (mangan, vanadium og molybdæn) er. Hvad de rent faktisk betyder. Randy Holmes Farley har lavet en artikel om de små sporstoffer og deres betydning - og ikke mindst, vigtigheden af dem. Så vidt jeg husker, så er de ikke essentielle for korallernes trivsel.
Men når man nu kan måle for dem og kan tilsætte dem rimeligt nøjagtigt, så kan man jo lige så godt gøre det.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: State of the Reef

Indlæg af crazy seahorse »

Der er lidt nyttig info her. Ikke den artikel jeg først tænkte på, men den dækker det samme.
http://reefkeeping.com/issues/2007-04/rhf/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: State of the Reef

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev:Der er lidt nyttig info her. Ikke den artikel jeg først tænkte på, men den dækker det samme.
http://reefkeeping.com/issues/2007-04/rhf/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Kender den godt og det er selvfølgelig en god artikel, med en del år på bagen. :biggrin:

Ikke den er forkert på den, men der er løbet meget vand gennem åen siden .

Jeg læste faktisk en del omkring de forskellige Micro sporstoffer, og dem som netop giver farver osv. Chris Meckley er en fantastisk fyr omkring dette og meget eksperimenterne med han farm og gør det selvfølgelig ikke bedre, han er venner med gutten fra reeflab.

Men som du selv nævner, har jeg også opfattelsen at strontium og kalium skulle med i gruppen de hellige 3, eller skal vi sige hellige 3+2 gruppen :biggrin:


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: State of the Reef

Indlæg af charlie saltvand »

Andre Muller, som har startet "Reef Moonshiner" gruppen (og firma :hehe: ), går ALL IN, på alle de "små" sporstoffer.

Dem der følger hans program har fantastisk flotte koraller med helt vilde farver. Han har faktisk lavet nogle fine excel ark der kan downloades gratis, i disse kan man se hvor meget man "bør" doserer af hvert sporstof for at komme op på de nivauer han anbefaler. Jeg prøvede at følge hans metode i en periode da jeg havde 2,5 meter baljen.

Link til hans fb gruppe:
https://www.facebook.com/groups/1755992217822887" onclick="window.open(this.href);return false;

Fedt du deler dine erfaringer senior reefer :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: State of the Reef

Indlæg af Mortenbruun »

Vanadium og Molybdenum bruges i opbygningen af cellevægge, og skal ha' et forhold på omkring 1:4.
Både koraller og bakterier forbruger Vanadium og Molybdenum, så forbruget vil variere fra akvarie til akvarie


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: State of the Reef

Indlæg af crazy seahorse »

charlie saltvand skrev:Andre Muller, som har startet "Reef Moonshiner" gruppen (og firma :hehe: ), går ALL IN, på alle de "små" sporstoffer.

Dem der følger hans program har fantastisk flotte koraller med helt vilde farver. Han har faktisk lavet nogle fine excel ark der kan downloades gratis, i disse kan man se hvor meget man "bør" doserer af hvert sporstof for at komme op på de nivauer han anbefaler. Jeg prøvede at følge hans metode i en periode da jeg havde 2,5 meter baljen.

Link til hans fb gruppe:
https://www.facebook.com/groups/1755992217822887" onclick="window.open(this.href);return false;

Fedt du deler dine erfaringer senior reefer :GO
Jeg har fulgt med hos Andre Mueller i nogle år nu og jeg synes han er dygtig. Jeg købte for nogle år siden hans første e-bog (Andres reef guide) og den gav mig virkelig en god forståelse af, hvordan man fik farver på sine koraller. Har sendt link til bogen til flere. Den bog er et must have. Koster under 100,00 eller i det lag.

Jeg røg lidt af, da han startede sit firma op. Når ting bliver kommercielle så ryger noget af entusiasmen hos mig. Men det er nok min anarkistiske indstilling der spiller ind. Han er stadig dygtig og laver helt sikkert nogle gode produkter. Vi kan desværre ikke få hans Reef Moonshiners produkter i EU, men mon ikke det kommer på et tidspunkt.
Han laver og bruger nogle sporstoffer som der ikke måles for i ICP test. De kunne godt, men gør det ikke. De skulle være vigtige for nogle af farverne.
Tkthomsen fik nogle tip fra ham til alternativer. Jeg ved ikke om Tonning kunne se forskel.

Han lavede en ret interessant tråd om hans nye opstart efter stormen i Houston, hvor han fik oversvømmet hans hus. Han måtte starte helt forfra og den tråd er en beskrivelse af den opstart. Tråden er her og det er virkelig interessant læsning. https://www.reef2reef.com/threads/andre ... ek.339591/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"