"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Flytte akvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Flytte akvarie

Indlæg af Holst »

Hej SF.

Jeg står i den situation at jeg skal flytte, og derfor skal min kære balje selvfølgelig også en tur på ladet.
Derfor søger jeg nogle små fif, tricks, ting man skal huske osv. hvis andre har haft flyttet deres baljer.
  • Koraller klippes, skæres, hakkes af sten og bevares i bøtter under transport og kan nemt sættes i et frag akvarie på ny adresse.
  • Fisk fanges og puttes i mindre akvarier på ny adresse
  • Levende sten puttes i 100L blå tønder med låg og fyldes hurtigst muligt med vand på ny adresse.
  • Sand tages med i spande og "vaskes" inden brug/genbrug
Det skal siges at der skal ske en fuldstændig omlægning og rescape af akvarie da jeg har måtte erfare at jeg har svært ved at styre nitrat i akvariet og mistænker at jeg har svært ved at få flow ned bag stensætningen.
Men kom endelig med små fif og tricks så jeg kan forberede mig på en god flytning :beer:
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Flytte akvarie

Indlæg af Carsten »

Hvor langt og hvor længe skal det flyttes?
Da vi flyttede fra København. Blev det hele pakket ned i en stor stak flamingo kasser. Fisk sten og koraller. Vandet efterlod vi dog. Selve ned pakningen, kørsel og udpakning tog vel ca 3 timer. Der var ingen ting som gik til under transporten. Stenene og korallerne klarer længere tid over vand end man skulle tro. I naturen kan korallerne stå timevis i fuld sol oven vand. Stenene klarer også transporten bedre end man skulle tro. Inden du placerer dem i akvariet igen, så ryst dem lige i noget saltvand, for at få løst møg væk
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Flytte akvarie

Indlæg af Holst »

Jeg skal kun lige 10 km. med det, så det er ikke alverden.

Jeg tager så meget vand som muligt med og lader stenene stå i det indtil jeg igen skal lave et hardscape. Tænker de får lov at stå en dag eller to da akvariet jo ikke er det eneste der skal flyttes og indrettes. Har lige datterens værelse der også er fokus på.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Flytte akvarie

Indlæg af Capoth »

Hej.


For en nogle år siden købte jeg et brugt akvarie 450l med alt indhold teknik osv. i Ebeltoft og skulle flyttes til Viborg.

Alt var planlagt i forvejen.

Blå tønder til vand og sten, så alle sten er under vand, under transporten. Fisk og koraller blev flyttet i spande med låg, og fisk.

Sand smed jeg ud, da jeg ville begynde med nyt bundlag.

Ankommet hjem efter 3 1/2 timers hårdt arbejde med 3 mand.

Lille 100+200 lido liter gammel sump var sat op i forvejen, og klar til at holde fisk og koraller og selvfølgelig nogle sten.

Derefter sten i lido og temp Akvariet. Stresset taget af en. Alle dyr og bakterierne reddet, så jeg stille og roligt kunne bygge akvariet op på den plads det skulle være.

Husk Manpower, pizza, og MASSER af håndklæder, og server ikke mad før du er færdig med at bruge dine hjælper, og fortæl dem det tager lang tid
Seniorreefer
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Flytte akvarie

Indlæg af Engelquist »

Da jeg flyttede et knapt 300 liter fra Hundige til køge, havde jeg et par kammerater til at hjælpe mig.
Vi startede tidligt, pakkede alle fisk og koraller i poser og spande. Alt vandet kom i 25 liters dunke (som jeg lånte af Carsten Decocean).
Bundlaget røg ud, da jeg ikke ville have alt det skidt med der gemte sig.
En hurtig rengøring af akvarie og sump, og så ellers af sted.
Alle sten blev renset for bobblealger og andet skidt, og sat på plads, hvorefter vandet kom i.
Koraller på plads og lidt friskt vand for at fylde det helt op.
Alt kørte sidst på eftermiddagen og jeg mistede ikke en eneste fisk eller koral.

Mht stensætningen så kig i min sidste akvarietråd- jeg have alle sten stående enkeltvis, fordelt på hele bunden- det gav en fed dybde (istedet for den klassiske stenvæg) og der var ingen døde zoner imellem stenene...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Flytte akvarie

Indlæg af Holst »

Engelquist skrev:Da jeg flyttede et knapt 300 liter fra Hundige til køge, havde jeg et par kammerater til at hjælpe mig.
Vi startede tidligt, pakkede alle fisk og koraller i poser og spande. Alt vandet kom i 25 liters dunke (som jeg lånte af Carsten Decocean).
Bundlaget røg ud, da jeg ikke ville have alt det skidt med der gemte sig.
En hurtig rengøring af akvarie og sump, og så ellers af sted.
Alle sten blev renset for bobblealger og andet skidt, og sat på plads, hvorefter vandet kom i.
Koraller på plads og lidt friskt vand for at fylde det helt op.
Alt kørte sidst på eftermiddagen og jeg mistede ikke en eneste fisk eller koral.

Mht stensætningen så kig i min sidste akvarietråd- jeg have alle sten stående enkeltvis, fordelt på hele bunden- det gav en fed dybde (istedet for den klassiske stenvæg) og der var ingen døde zoner imellem stenene...
Sgu meget stærkt ikke at miste spor.
Jeg har dog planer om at genbruge mit bundlag, bare skylle det godt igennem inden det ryger op. Tænker jeg har omkring 2-300Liter vand med fra akvariet som kan bruges til at opbevare tingene og til sidst skylle gruset igennem inden det kommer i.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"