"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nogle erfaringer?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 548
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Nogle erfaringer?

Indlæg af ViggoN »

Så de sidste par dage har jeg målt kh hver dag for at regne mit daglige forbrug ud. Som ellers før kun er gjort ugentlig med aquaforest kh og i ny og næ Hanna men har manglet sparet på reagent. Men idag har jeg købt et salifert og ny Hanna regent, da der noget som virkede helt galt?!

Men siden mandag har den sagt

Søndag: aquaforest 9.0dkh Hanna 10.5dkh
Mandag: aquaforest 8.8dkh Hanna 11dkh
Tirsdag: AF 8.7 Hanna 11.5dkh
Onsdag: AF 8.4dkh, Hanna(gamle reagent) 11.6 Hanna(ny reagent) 8dkh, Salifert 8.2dkh.

Det mærkelige er at den gamle resgent først udløber 11 2022.

Så er der nogle som har nogle erfaringer hvorfor den allerede er blevet “dårlig”!
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3789
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nogle erfaringer?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg kender ikke til andre end Saliferts Kh test. Da jeg måler ofte, bliver den brugt forholdsvis hurtigt. Så jeg har ikke oplevet at den ikke har været stabil.
Det har jeg deriomod med Salifert Ca og Mg. Der måler jeg højst 1 gang ugentligt og tit går der længere i mellem. Når den sidste reagent åbnes og lukkes, virker det som om de begynder at blive unøjagtige. Jeg har prøvet med en Ca test, at jeg fik en helt anderledes måling som jeg var usikker på. Da jeg skiftede til et nyt sæt, var målingen som forventet.
Ingen af mine testsæt er løbet på datoen.

Jeg kender kun til Hannas phospherus tester og der er reagensen (pulver) pakket enkeltvis i lukkede pakker. Hvis de opbevares tørt og mørkt, så burde de ikke blive dårlige.
Er deres Kh også med de små breve, eller er det med noget drypværk? I så fald forringes de nok ved hver åbning.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 548
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Nogle erfaringer?

Indlæg af ViggoN »

crazy seahorse skrev:Jeg kender ikke til andre end Saliferts Kh test. Da jeg måler ofte, bliver den brugt forholdsvis hurtigt. Så jeg har ikke oplevet at den ikke har været stabil.
Det har jeg deriomod med Salifert Ca og Mg. Der måler jeg højst 1 gang ugentligt og tit går der længere i mellem. Når den sidste reagent åbnes og lukkes, virker det som om de begynder at blive unøjagtige. Jeg har prøvet med en Ca test, at jeg fik en helt anderledes måling som jeg var usikker på. Da jeg skiftede til et nyt sæt, var målingen som forventet.
Ingen af mine testsæt er løbet på datoen.

Jeg kender kun til Hannas phospherus tester og der er reagensen (pulver) pakket enkeltvis i lukkede pakker. Hvis de opbevares tørt og mørkt, så burde de ikke blive dårlige.
Er deres Kh også med de små breve, eller er det med noget drypværk? I så fald forringes de nok ved hver åbning.
Kh er drypværk, har også phos. og den spiller, men hvis væksten hurtigt er ustabil hælder jeg da klart til salifert kh test, da jeg ikke synes jeg sparer så meget tid ved at bruge Hanna checker især hvis jeh ikke kan stole på målinger efter et par måneder.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Nogle erfaringer?

Indlæg af MortenL »

Tænker det vigtige er stabilitet, så hvis du bruger det samme testkit hver gang og på samme måde, så vil du kunne måle om din KH ændre sig fra gang til gang. Det er klart at en forskel på mellem 11.6 og 8 i KH, nok ikke er til at leve med. Specielt fordi det jo netop er den samme testmetode og du jo givetvis gør det på samme måde.

Jeg sender med mellemrum en ICP test ned til Faunamarin eller hvor jeg nu får købt test fra, på den måde kan jeg holde øje med om tingene driver.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 548
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Nogle erfaringer?

Indlæg af ViggoN »

MortenL skrev:Tænker det vigtige er stabilitet, så hvis du bruger det samme testkit hver gang og på samme måde, så vil du kunne måle om din KH ændre sig fra gang til gang. Det er klart at en forskel på mellem 11.6 og 8 i KH, nok ikke er til at leve med. Specielt fordi det jo netop er den samme testmetode og du jo givetvis gør det på samme måde.

Jeg sender med mellemrum en ICP test ned til Faunamarin eller hvor jeg nu får købt test fra, på den måde kan jeg holde øje med om tingene driver.

Ville nok også benytte ICP i fremtiden men nok først når jeg er kommet forbi første år og doseringen ligesom er kommet ind i sin egne rytme. Plus vil sige at AF kh test sæt er meget sværer at aflæse præcis når farve skiftet kommer ift. salifert hvor det er meget tydligt
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"