"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hammerkoraller mm. dør - brug for et godt råd

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Bjernvig
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Hammerkoraller mm. dør - brug for et godt råd

Indlæg af Bjernvig »

Hejsa, de sidste par uger er mit akvarie gået lidt ned ad bakke. Jeg er ved at miste to caulastrea koraller og en torch koral. Jeg har allerede mistet to hammerkoraller (parancora) inden for de sidste par måneder og jeg troede det kun var parancora der var ramt. Selv min GSP åbner sig ikke ordentligt nu.

Akvariet er 2 år gammelt og bl.a. torchen har jeg haft i cirka 1 år og den er vokset rigtigt fint fra 1 hoved til nu 3 hoveder indtil for nylig. For et par uger siden begyndte den dog at lade være med at åbne sig helt og det ene hoved døde for et par dage siden.

Jeg har også bemærket at jeg har mistet en del snegle indenfor de sidste 1-2 måneder og flere af mine snegle opfører sig mærkeligt ved at de primært ligger på bunden med den "forkerte" side op og ikke rigtig kravler op af siderne som før.

Jeg har en del andre koraller og de ser ikke rigtig ud til at være påvirket. Jeg har en masse andre hammerkoraller og SPS koraller, som stadig åbner sig fint.

Det begyndte for alvor at gå ned ad bakke for 1-2 måneder siden, da mit sand begyndte at blive lilla og jeg tror det var cyano. Det er slet ikke så slemt som tidligere nu, men det er ikke væk. Jeg har prøvet at blæse på sandet og mine sten hver dag og det ser ud til at hjælpe lidt. Jeg doserede også noget Red X og det hjalp en lille smule. Jeg har desuden øget vandskiftet, så jeg har nu skiftet 10% af vandet 4 gange i løbet af de sidste to uger. Det ser dog ikke ud til at gøre en forskel.

Jeg har sendt en vandprøve afsted tidligere på ugen og håber snart at få svar fra aqauforest. Ellers er mine værdier målt manuelt de sidste to uger:
dKh:7.1-7.9
pH: 8.1-8.4
Fosfat: 0.01-0.02
Nitrat: 2-4
Calcium: 460
Magnesium: 1460
Saltniveau: 35
Rodi vand: 0

Akvariet er et red sea 525 og jeg doserer All For Reef med doseringsmaskine. Kører med clarisea filterrulle, skummer, aktivt kul og UV lys. UV lyset var ved en fejl slukket i en periode på cirka 1.5 måned for nylig, men det har været tændt i over 1 uge nu.
Alle mine fisk har det fint.

Har I nogle gode råd?

Mvh. Morten
Vedhæftede filer
Sneglen der ser ud til at have det dårligt
Sneglen der ser ud til at have det dårligt
20220617_213118.jpg
20220617_213106.jpg
20220617_213052.jpg
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hammerkoraller mm. dør - brug for et godt råd

Indlæg af Capoth »

Personligt, syntes jeg dine værdier er fine, men alt for rent vand, i forhold til hvad der anbefales.

Jeg kører selv med po4= 0,04-0,1 og no3= 5-10 ikke det er bedre, bare min erfaring, og jeg har acropora, torch, hammer, zoa osv, de stråler.

Jeg fik dino efter at have kørt med for lave værdi som gik i O.

Ikke for at gøre dig bekymret, men det samme skete for mig, med snegle, før stort udbrud af dino og kan være fordi dit uv lys ikke har kørt. Jeg selv bruger uv som dig 24/7
Seniorreefer
Bjernvig
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Re: Hammerkoraller mm. dør - brug for et godt råd

Indlæg af Bjernvig »

Jeg fodrer normalt 2 frostterninger om dagen og har 14 fisk i akvariet. Jeg synes det er svært med hvor meget der skal fodres, da jeg tidligere fik at vide at to frostterninger var i den høje ende. Når jeg tidligere har haft omkring 0.03 i fosfat har jeg haft over 10 i nitrat, så har været bange for at fodre mere.
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hammerkoraller mm. dør - brug for et godt råd

Indlæg af Capoth »

Bjernvig skrev:Jeg fodrer normalt 2 frostterninger om dagen og har 14 fisk i akvariet. Jeg synes det er svært med hvor meget der skal fodres, da jeg tidligere fik at vide at to frostterninger var i den høje ende. Når jeg tidligere har haft omkring 0.03 i fosfat har jeg haft over 10 i nitrat, så har været bange for at fodre mere.
Det var ikke meget af foder til så mange fisk.

Jeg har 2 store kirurger , 2 chromis, lidt rejer, en flammekejser, 2 klove, en pincetfisk, som kun spiser muslinger.

Jeg foder en gang dagligt, med 1-2 frostterninger, mysis og krill samt 2 forskellige tørfoder og de får skam også noritang, samt marinegrazer som skiftes mellem hver andet dag.

Min pincet får en musling hver dag.

Hver 2-3 dag smider jeg en 1/2l phytoplankton i

Til gengæld har jeg så ca 60 forskellige arter af SPS,lps,zoa, acans osv. nogle med ø30.

Hvad er du bange for med foder.

Edit:

Det kan selvfølgelig ikke hjælpe dig med foder og værdier, da meget afhænger af din mulighed for at reducere.

Jeg er den gamle type, som vil have levende sten i mit akvarie, og ikke denne keramik tilgang til dekoration. Jeg har mindst ihverfald 50 kg som er poriøse og bygget op i strukturer med cement.

Jeg bruger kun skummer og filtersocks som export, samt nopox, hvis det stiger for meget
Seniorreefer
Bjernvig
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Re: Hammerkoraller mm. dør - brug for et godt råd

Indlæg af Bjernvig »

Jeg har følgende fisk:
3 kirurgfisk
5 chromis
2 anthias
1 klovnfisk
1 goby
1 six line wrasse
1 coral beauty kejserfisk

Udover mine keramiksten i akvariet, så har jeg nogle marine pure blokke liggende i sumpen. Jeg har omkring 50-60 koraller i akvariet i dag, hvor de fleste er købt som frags for cirka 1- 1,5 år siden.

I forhold til foder, så har jeg tidligere haft nogle alger og fået at vide af andre mere erfarne akvarister, at jeg nok fodrede for meget. Det er kun derfor jeg ikke fodrer mere. Jeg tænker nok at hvis min nitrat pludselig rammer 20-30 eller lignede, så får jeg nogle andre problemer måske. Men det kan sagtens være at algerne tidligere også har været cyano eller diatoms.
Bjernvig
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Re: Hammerkoraller mm. dør - brug for et godt råd

Indlæg af Bjernvig »

Nu er der kommet svar fra aquaforrest. Jeg kan bl.a. se at mit niveau af iodine er alt for lavt. Jeg får lige justeret vandet. Mit aluminiumsniveau har altid været højt og jeg aner ikke hvorfor. Jeg har tidligere testet mit RO vand og der var intet aluminium i.

Derudover er jeg begyndt at fodre mere. 3 frostterninger om dagen plus lidt tørfoder/tang og så holder jeg øje med nitrat og fosfat.
Vedhæftede filer
Results_40040_en.pdf
(149.34 KiB) Downloadet 27 gange
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"