"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tænder eller ej......Altså på overløbskammen :-)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3730
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Tænder eller ej......Altså på overløbskammen :-)

Indlæg af charlie saltvand »

Hep.

Dem der følger lidt med i min tråd ved jeg er i planlægningsfasen vedr. mit næste projekt (Tårn + Shallow).

På begge tanke kommer der udvendig overløbsboks. På Shallow bliver der nedskæring i selve akvariet og i tårnet laver jeg en "ghost overflow" kasse indvendigt da der er 3 huller boret i bagvæggen. Dette bliver TOTALT D.I.Y. så følge med, når jeg poster fotos af dette. Den indvendige kasse til dette har jeg selv designet og så blir den 3D printer her på jobbet.


Nå, tilbage til mit SPØRGSMÅL:

Tænder eller ikke tænder på overløbskam?
Mine overvejelser eromkring 3 forskellige issues, sikkerhed og effektivitet og udseende.

Sikkerhed: Er det ikke mest sikkert med tænder? Tænker på snegle der nemmere kan kravle ud i overløbsboksen og evt skabe problemer i rør osv med risiko for oversvømmelse, Fisk der nemmere kommer i "klemme" i en smal ghost boks. Alger og andet lort der nemmere kommer i udvendig overløbsboks.

Effektivitet: Alt andet lige, så må et overløb UDEN kam være mest effektivt da der ikke er 50-70% af XX cm der er spærret af tænder, hvorfor en overflade film, nemmere bliver trukket af og mængden er mindst dobbelt så stor på den samme plads... = man kan lave en mindre boks.

Udseende: Det er bare ikke sexet med de der tænder :sneaky2:

Hvad er dine erfaringer? Gerne med begge dele.

BYD IND :beer:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3789
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Tænder eller ej......Altså på overløbskammen :-)

Indlæg af crazy seahorse »

Da jeg brugte kam, måtte jeg klippe flere tænder af for at få nok flow igennem. Det gav større mellemrum som mindre fisk "kunne" komme igennem.
I dag bruger jeg tagrendenet i stedet. Hvis elles man kan få det til at sidde ordentligt så virker det fint. Nemt at tage af og rense for alger mv der sætter sig idet.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Tænder eller ej......Altså på overløbskammen :-)

Indlæg af nbd »

Jeg bruger også tagrendenet. Som Erik siger er det nemt at rense.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3730
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Tænder eller ej......Altså på overløbskammen :-)

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt gutter :GO Erik mente nok at kunne huske at du IKKE har tænder på, i den store balje.

I bliver sgu nød til at smide et foto ind her, så jeg kan se hvad I mener.... Presser I det net, ned i en standard "kam holder", eller lægger i det hen over kanten, eller lægger I det i overløbskassen eller..... I mit tidligere setup, da jeg havde tårnet koblet til det store system, da brugte jeg bare de alm 25 mm pvc rør som overløb med tagrende net rullet ned i røret. Der var så heller ikke ret meget flow, så det gik fint. Tænker jeg skal have lidt mere blæs på vandet nu, derfor jeg lave en "ghost" model.

Men kom med fotos eller en GOD forklaring på hvor/hvordan i placere nettet :GO :beer: :grouphug:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Tænder eller ej......Altså på overløbskammen :-)

Indlæg af Holst »

Det tagrende net kan også bruges til at holde Nori tang. Jeg har bare klippet et stykke.. Smeltet det sammen i den ene side, smeltet alle de der stikkende ting så de ikke stikker fiskene også kan klemmen holde det hele sammen.
Billigt, nemt og det virker. også har man mange meter i sådan en rulle tagrende net :P
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"