"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Balling - uballance og korrektion

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Balling - uballance og korrektion

Indlæg af sydsjælland »

Hey lad mig lige høre hvad andre gør her : Med succes ?

Balling metoden forskriver at man dosere samme mængde af de 3 ABC for at holde ballancen i systemet.
I mit nuværende setup har jeg kun blød koraller -anemoner og zoa :-) og min kh falder konstant mens ca og mg ligger helt stabilt og ind til nu har jeg buffet khen op igen med kh buffer men det er da skide irreterende hvis jeg kan justere det til på doseringenspumpen med at dosere mere af den ene af væskerne - hvad gør i andre ?
og hvilken en af de 3 skal skrues op for at give mere kh ?
Kommer hele lortet alligevel så ud af ballance hvis jeg ikke dosere samme mængde af de 3 ballingvæsker
Er der nogen der ved noget om det eller har prøvet lignende. :-)
Jeg vil rigtig gerne hørefra nogen som selv køre balling og har prøver lidt af hvert for at finde optimal løsning.
Senest rettet af sydsjælland tors 9. jun 2022 17:57, rettet i alt 1 gang.


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af Capoth »

sydsjælland skrev:Hey lad mig lige høre hvad andre gør her : Med succes ?

Balling metoden forskriver at man dosere samme mængde af de 3 ABC for at holde ballancen i systemet.
I mit nuværende setup har jeg kun blød koraller -anemoner og zoa :-) og min kh falder konstant mens ca og mg ligger helt stabilt og ind til nu har jeg buffet khen op igen med kh buffer men det er da skide irreterende hvis jeg kan justere det til på doseringenspumpen med at dosere mere af den ene af væskerne - hvad gør i andre ?
og hvilken en af de 3 skal skrues op for at give mere kh ?
Kommer hele lortet alligevel så ud af ballance hvis jeg ikke dosere samme mængde af de 3 ballingvæsker
Er der nogen der ved noget om det eller har prøvet lignende. :-)
Jeg vil rigtig gerne hørefra nogen som selv køre balling og har prøver lidt af hvert for at finde optimal løsning.
Jeg har altid brug Balling metoden.

Jeg justere mit KH forbrug ind, dernæst Calsium, og har ALDRIG doseret magnesium

For jeg gik over til kalkreaktor for 3 måneder siden, brugte jeg 254ml daglig KH, svarende til 0,1dhk for hver 13ml af det og KUN 54ml Calsium dagligt (Balling Light fra fauna marin). Du kan ikke regne med lige meget af hvert


Seniorreefer
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af sydsjælland »

Tak :-)
Jeg kører med Tropic Marin Original Balling

A : Calciumclorid-2-hydrat
chloride calciumdihydrat
B : Natriumcarbonat - Hydrogencarbonat
Sodiumcarbonat - bicarbonate
C : Natriumchloridfreies meersalz
Sodium chloridfree sea salt

Så hvis jer skruger op for B for at få kh på plads - hvad så med C ?
for at bibeholde ballance ?

Alle indput velkomne fra erfarne brugere af Balling


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af charlie saltvand »

Hvad er dine værdier, på de 3 hellige?

Og hvor meget KH bruger din balje pr døgn?

Dét er et par vigtige informationer, syntes jeg :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af sydsjælland »

Ja men de kommer da her ca:390-400 - mg:1200 - kh 6,7

Min balling tilførsel kan jeg ikke lige huske pr. dag men vi kalder den X
- men jeg kan konstatere at når jeg tilføre X i lige store mængder samt holder ca og mg stabilt på ovenstående nivau så daler min kh støt og roligt uge for uge - med mindre jeg kh boster ugenligt udover balling- eksembelvis i den forgangne uge er kh droppet fra 7,4 til 6,7. ( altså hvis det ønskes angivet pr døgn = præcis 0,1 pr døgn P.T ( og det vil jo forhåbentlig stige løbende i takt med korallerne vokser)) og derfor også vigtigt at jeg løbende korrigere på nogenlunde fornuftig vis. :-)
Så hvis jeg hæver mængden lige meget tænker jeg at ca. og mg måske langsomt vil stige.
SÅ hvis jeg ikke hæver mængden på A - men hæver mængden på B hvad så med C ?
som jo sørger for en ion ballance som jeg har forstået det (der er mængde beregnet ud fra at man dosere lige store mængder af de 3 )
SÅ når man bryder reglen med lige store mængder af de 3 A,B,C vil der efter min bedste overbevisning være brug for en form for c væske korrektion.
Er det ikke samme konklution i andre er kommet frem til ?
Eller er der noget jeg er helt ude i skoven på ?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg syntes alle 3 er til den lave side.... Jeg kørte i en lang periode med Triton "Balling", de siger også doser lige meget af hver, men det er der ikke mange der gør.... Laver du vandskifte regelmæssigt og hvad siger de 3 hellige i ny blandet vand?

Mit sps system kørte bedst med følgende værdier.
KH = 6.8-7,1 CAL = 430-450 MAG=1350-1450...

Crazy seahorse (og andre der er meget klogere end ut) Har skrevet en del indlæg hvor de omtaler kemien lidt grundigere end jeg formå, her nævner de bl.a. "kethup effekten" Prøv at søg på det. Ellers gå på reef2reef og læs nogle af Randy holmes indlæg vedr. kemi osv osv.... Han har STYR på det pis ;-)

Sidst, men ikke mindst, LAD VÆRE MED AT JAGE "perfekte værdier" Kig på dit system og dine koraller, det er vigtigere end at jagte 0,001 nøjagtighed.

Håber du finder en løsning :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af sydsjælland »

Hjælp - er der slet ikke nogen der ved noget om det her ?
SÅ hvis jeg ikke hæver mængden på A - men hæver mængden på B hvad så med C ?
som jo sørger for en ion ballance som jeg har forstået det


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af Capoth »

sydsjælland skrev:Hjælp - er der slet ikke nogen der ved noget om det her ?
SÅ hvis jeg ikke hæver mængden på A - men hæver mængden på B hvad så med C ?
som jo sørger for en ion ballance som jeg har forstået det
Måske har du retur, ingen ved noget, men jeg spørger mig selv, er det vigtigt om du har denne rette ion balance. Jeg kan kun sige du ikke behøver at gøre det til en videnskab og ændre sig hele tiden i forhold til optag af dine koraller, lysmængde og næste gang du har skiftet vand.

Justere din KH til det level du ønsker. Derefter kan du regulere din CA og mag til sidst. Der findes et program som kan beregne den mænge dosering ml dagligt du skal bruge. Kaldes AquaCalculator.

Du kan intet gøre uden du kender dit daglige optag


Seniorreefer
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg har ALDRIG tænkt over eller forholdt mig til Ionbalancen.... Men de 3 hellige som skrevet i tidligere indlæg og det vigtigste har været stabilitet, frem for at jagte dicimaler. Det er mit bedste råd :-)

Så "is på" :y :GO

Klik evt på linket til min balje nede i min footer. Det så da ikke helt fjollet ud :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af crazy seahorse »

Nu er det snart mange år siden jeg kørte med Balling. Dvs det var de væsker der blev solgt hos Decocean. Der var 3 væsker, 1 var Ca, 1 var Kh og 1 var Mg.
Jeg bekymrede mig ikke så meget om ionbalancen.
Jeg tror heller ikke på den med "lige meget af hver". Det kommer aldrig til at virke helt. Jeg har altid brugt mest Kh, derefter Ca og så ganske lidt Mg.

Jeg ser det lidt som en start tilsætning, som man så regulerer ind efter det aktuelle forbrug. Ingen akvarier er ens og vi har forskellige koraller og dermed behov.
Vi kender det fra mange andre sammenhænge. På min kalkreaktor skal man justere mængden/hastigheden for hvor hurtigt co2 kammeret fyldes. Her anbefaler de 2 min.
Så går folk i panik når alarmen lyder. Det gør den hvis tiden for fyldning overskrides. "Jamen jeg satte den på 2 min som der stod". Men det var et start estimat. Hvis dit forbrug er højere, så vil behovet for Co2 stige og dermed skal du skrue op for Co2 for at holde dig inden for tidsgrænsen for alarm.

Det er det samme med Balling. Måske skal du bruge 5-10% mere Kh end Ca. Hvis dit forbrug siger det, så er det sådan det er. Jeg brugte feks 25L Kh om måneden, men lidt mindre Ca (22-23L)
Hvis du måler din Kh på et tidspunkt der passer dig. Så stopper du Kh tilsætningen. Så måler du Kh på samme tidspunkt dagen efter og ser hvor meget den er faldet. Så har du dit daglige forbrug. Det samme kan du så gøre med Ca og Mg. Så ved du hvad du skal stille din tilsætning på og så er det bare at regulere op og ned i takt med at forbruget ændrer sig.

Mg er lidt tricky. Det skyldes at Mg binder sig til den ledige Kh der er i vandsøjlen. Når det er bundet, så kan du ikke måle det. Når der ikke er mere ledig Kh, så kan du pludselig måle Mg. Så er det at den kan lave et ordentligt hop, selvom du ikke har tilsat ret meget. Et eksempel: Hvis du tager en 30L bøtte og hælder 1L i om dagen. Går fint i 30 dage, men dag 31 har du vand på gulvet og du har stadig kun tilsat 1L. Sådan fungerer Mg, forenklet fortalt.

Når man bruger Balling (væsker) så tilsætter man Calcium klorid og natrium karbonat (det som de i us kalder 2 part dosing. A og B i dit tilfælde) Korallerne optager calcium og karbonat til opbygningen af deres skelet. Det efterlader så klorid og natrium i vandsøjlen. Det kan hæve saliniteten lidt og over tid vil der opbygges et øget indhold af klorid og natrium og så har du en ubalance.
Ved at tilføre natriumklorid frit salt (der er i din C) Så udligner du den ubalance.
Gav det mening?

Edit: Da det er mange år siden jeg brugte Balling skal jeg indrømme, at jeg lige måtte læse op på det. Kunne ikke helt huske det i detaljer.
Men det med det natriumklorid frie salt satte nogle tanker i gang. Jeg brugte jo meget tilsætning, næsten 1L af Kh og Ca/dagl. Mine koraller fremstod matte i farverne og nogle af dem var nærmest over i det grålige. Feks havde min Bali slimer helt mistet sin intensitet/glød. Men kunne se den var grøn, men slet ikke som den kan stå.
Da jeg skiftede til kalkreaktor ændrede det sig markant til det bedre og jeg har ikke haft matte koraller siden. På det tidspunkt ledte jeg efter forklaringen, for der måtte jo være en grund. Jeg undersøgte om Co2 kunne have en indflydelse. Det er jo kuldioxid og dermed var der noget carbon i det - måske. Det havde vi en del debat om husker jeg.
Men svaret kunne jo være det simple, at det skyldtes en opbygning af klorid og natrium så jeg havde kreeret en ion ubalance. Ubevist, men det er akvariet og min koraller jo ligeglade med. Med kalkreaktor får man ikke den ubalance og skal derfor ikke tilføre natriumklorid frit salt. Spændende tanke og bestemt plausibel.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af Capoth »

crazy seahorse skrev:Nu er det snart mange år siden jeg kørte med Balling. Dvs det var de væsker der blev solgt hos Decocean. Der var 3 væsker, 1 var Ca, 1 var Kh og 1 var Mg.
Jeg bekymrede mig ikke så meget om ionbalancen.
Jeg tror heller ikke på den med "lige meget af hver". Det kommer aldrig til at virke helt. Jeg har altid brugt mest Kh, derefter Ca og så ganske lidt Mg.

Jeg ser det lidt som en start tilsætning, som man så regulerer ind efter det aktuelle forbrug. Ingen akvarier er ens og vi har forskellige koraller og dermed behov.
Vi kender det fra mange andre sammenhænge. På min kalkreaktor skal man justere mængden/hastigheden for hvor hurtigt co2 kammeret fyldes. Her anbefaler de 2 min.
Så går folk i panik når alarmen lyder. Det gør den hvis tiden for fyldning overskrides. "Jamen jeg satte den på 2 min som der stod". Men det var et start estimat. Hvis dit forbrug er højere, så vil behovet for Co2 stige og dermed skal du skrue op for Co2 for at holde dig inden for tidsgrænsen for alarm.

Det er det samme med Balling. Måske skal du bruge 5-10% mere Kh end Ca. Hvis dit forbrug siger det, så er det sådan det er. Jeg brugte feks 25L Kh om måneden, men lidt mindre Ca (22-23L)
Hvis du måler din Kh på et tidspunkt der passer dig. Så stopper du Kh tilsætningen. Så måler du Kh på samme tidspunkt dagen efter og ser hvor meget den er faldet. Så har du dit daglige forbrug. Det samme kan du så gøre med Ca og Mg. Så ved du hvad du skal stille din tilsætning på og så er det bare at regulere op og ned i takt med at forbruget ændrer sig.

Mg er lidt tricky. Det skyldes at Mg binder sig til den ledige Kh der er i vandsøjlen. Når det er bundet, så kan du ikke måle det. Når der ikke er mere ledig Kh, så kan du pludselig måle Mg. Så er det at den kan lave et ordentligt hop, selvom du ikke har tilsat ret meget. Et eksempel: Hvis du tager en 30L bøtte og hælder 1L i om dagen. Går fint i 30 dage, men dag 31 har du vand på gulvet og du har stadig kun tilsat 1L. Sådan fungerer Mg, forenklet fortalt.

Når man bruger Balling (væsker) så tilsætter man Calcium klorid og natrium karbonat (det som de i us kalder 2 part dosing. A og B i dit tilfælde) Korallerne optager calcium og karbonat til opbygningen af deres skelet. Det efterlader så klorid og natrium i vandsøjlen. Det kan hæve saliniteten lidt og over tid vil der opbygges et øget indhold af klorid og natrium og så har du en ubalance.
Ved at tilføre natriumklorid frit salt (der er i din C) Så udligner du den ubalance.
Gav det mening?

Edit: Da det er mange år siden jeg brugte Balling skal jeg indrømme, at jeg lige måtte læse op på det. Kunne ikke helt huske det i detaljer.
Men det med det natriumklorid frie salt satte nogle tanker i gang. Jeg brugte jo meget tilsætning, næsten 1L af Kh og Ca/dagl. Mine koraller fremstod matte i farverne og nogle af dem var nærmest over i det grålige. Feks havde min Bali slimer helt mistet sin intensitet/glød. Men kunne se den var grøn, men slet ikke som den kan stå.
Da jeg skiftede til kalkreaktor ændrede det sig markant til det bedre og jeg har ikke haft matte koraller siden. På det tidspunkt ledte jeg efter forklaringen, for der måtte jo være en grund. Jeg undersøgte om Co2 kunne have en indflydelse. Det er jo kuldioxid og dermed var der noget carbon i det - måske. Det havde vi en del debat om husker jeg.
Men svaret kunne jo være det simple, at det skyldtes en opbygning af klorid og natrium så jeg havde kreeret en ion ubalance. Ubevist, men det er akvariet og min koraller jo ligeglade med. Med kalkreaktor får man ikke den ubalance og skal derfor ikke tilføre natriumklorid frit salt. Spændende tanke og bestemt plausibel.
Det var godt nok en lang smøre , for at sige det samme som alle os andre … haha

Det kan man kalde gå i detaljer


Seniorreefer
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af crazy seahorse »

Capoth skrev:
Det var godt nok en lang smøre , for at sige det samme som alle os andre … haha

Det kan man kalde gå i detaljer
Enig, men trådstarter købte jo ikke ind på de tidligere forklaringer. Så jeg uddybede det tidligere skrevne lidt - i min sædvanlige kortfattede stil.

Se selv, Carsten.
sydsjælland skrev:Hjælp - er der slet ikke nogen der ved noget om det her ?
SÅ hvis jeg ikke hæver mængden på A - men hæver mængden på B hvad så med C ?
som jo sørger for en ion ballance som jeg har forstået det


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af Capoth »

crazy seahorse skrev:
Capoth skrev:
Det var godt nok en lang smøre , for at sige det samme som alle os andre … haha

Det kan man kalde gå i detaljer
Enig, men trådstarter købte jo ikke ind på de tidligere forklaringer. Så jeg uddybede det tidligere skrevne lidt - i min sædvanlige kortfattede stil.

Se selv, Carsten.
sydsjælland skrev:Hjælp - er der slet ikke nogen der ved noget om det her ?
SÅ hvis jeg ikke hæver mængden på A - men hæver mængden på B hvad så med C ?
som jo sørger for en ion ballance som jeg har forstået det
:K Skal åbenbart til

Men ja, godt du har even til det. :happy:


Seniorreefer
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af sydsjælland »

HA HA så er der alligevel i forummet og i jer.
Capoth og Carsten jeg forstod god hvad i mente og jeg har kørt med balling før - tilbage i 2012-2016. Den gang præcis som i foreskriver :-) den gang talte man om at folks akvarier væltede efter nogen tid eller nogle år og det hele gik i lort og forfra, det tog livet af mange gode saltvandsnørder.
Og efter en pause og mit savn til saltvand startede jeg op igen - og min plan var : jeg gider ikke have det hele computerstyret og overvåget igen - jeg vil ikke køre med balling og en masse doceringspumper pis og papir - et simpelt setup UDEN sps koraller og en masse kioriuger der sivner :-) Men kun zoa - anemoner bubbeltip - rockflower andre fine blødkoraller kolvne fisk og lidt halløj :-)
jeg startede op igen i 2018 og det er alt sammen fint nok - nu skriver vi 2022 - jeg jeg er næsten tilbage igen (dog stadig uden sps og kun med 2 kirouger)
Jeg var ganske enkelt ikke tilfreds - kunne ikke holde det ordentligt kørende kun med vandskift - eller med - ati 2part - har også prøvet salt mærke skift - så jeg har måtte sande at det køret bare meget bedre og stabilt den gang hvor jeg kørte med balling.
Det var sku ærligtalt også lettere at de hele var computerstyret.

NU køre jeg balling igen og har gjort det lidt tid - MEN ikke præcis som før - denne gang har jeg holdt mig til kun at dosere lige store mængder af de 3 væsker :-) for ikke at selv forårsage lort i den ionballance ;-P - resultat : det kan bare ikke holde kh nivauet oppe - GAB
Hvem fanden laver et produkt som skal løse et problem men ikke er i stand til det uden at skabe uballance og fuckke tingene op på anden vis, på sigt !!!!!!! "balling metoden"
SÅ venner derfor bliver jeg skeptisk og krittisk og tænker det kan da for fan ikke være rigtigt, jeg har brug for flere input før jeg begynder at experimentere og fuckke den ion ballance op :-)
Creazyseahorse - tak for at komme på banen - dit svar bekræfter min mistanke - og jeg jagter ikke perfekte målinger - SLET IKKE - om ca hedder 390 -420 skide lige gyldigt nu jeg ikke har sps - og om mg hedder 1200 eller 1400 - begge dele funger fint man kan alligevel ikke stole 100% på mgs præcise tilstand i akvariet - tænker heller ikke det bløde er så følsomt over for det - der er i hverttilfælle ikke min erfaring.
Og hvis du creazy ikke har været ind over præcis den problematik her hvem skulle så have - set ud fra de mange fantastiske skriv du i tidensløb har informeret os andre med :-)

Men når jeg så nu føler mig lidt mere sikker i min sag - pest eller kolera med balling igen, så er jeg også mere villig at bore lidt mere i såret for at finde svar - eller til at forsøge mig lidt frem for at enten kunne styre /påvirke ion ballance :-)
Jeg gider ikke manuelt dosere kh buffer 2 gange om ugen samtidig med jeg køre balling for at fastholde foreskrifterne med lige meget tilsætning fra de 3 væsker det virker jo ikke".
Så jeg vil gøre som i siger "ikke som jeg har haft gjort tidligere -kørt ca ind først og der efter kh - med en masse frem og tilbage" men styre kh'en ind først - og dernæst ca.
MEN det nye vil så blive at jeg køre væske C med op - Skulle det få mit salt indhold til langsomt til at stige - må man kunne fikse et lille program der dosere lidt ekstra osmosevand :-) og så må guderne vide hvad og hvordan med den ion ballance :-P
Tak skal i have :-)
Senest rettet af sydsjælland tors 9. jun 2022 18:03, rettet i alt 1 gang.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af charlie saltvand »

@Erik/Crazy Søhest... :beer:

Ja bestemt spændende med det du skriver her:
"
Edit: Da det er mange år siden jeg brugte Balling skal jeg indrømme, at jeg lige måtte læse op på det. Kunne ikke helt huske det i detaljer.
Men det med det natriumklorid frie salt satte nogle tanker i gang. Jeg brugte jo meget tilsætning, næsten 1L af Kh og Ca/dagl. Mine koraller fremstod matte i farverne og nogle af dem var nærmest over i det grålige. Feks havde min Bali slimer helt mistet sin intensitet/glød. Men kunne se den var grøn, men slet ikke som den kan stå.
Da jeg skiftede til kalkreaktor ændrede det sig markant til det bedre og jeg har ikke haft matte koraller siden. På det tidspunkt ledte jeg efter forklaringen, for der måtte jo være en grund. Jeg undersøgte om Co2 kunne have en indflydelse. Det er jo kuldioxid og dermed var der noget carbon i det - måske. Det havde vi en del debat om husker jeg.
Men svaret kunne jo være det simple, at det skyldtes en opbygning af klorid og natrium så jeg havde kreeret en ion ubalance. Ubevist, men det er akvariet og min koraller jo ligeglade med. Med kalkreaktor får man ikke den ubalance og skal derfor ikke tilføre natriumklorid frit salt. Spændende tanke og bestemt plausibel."

Spørgsmål til det:
Kørte du ikke med vandskifte (Som evt. kunne modvirke den ion balance du beskriver som "måske" årsag til grå koraller..?

Skiftede du andre parametere i den samme periode som da du gik til kalkreaktor? (fx frekvens på vandskifte)...Lys....Temp... eller andet?

Ikke for at dryppe malurt i din drink, men mere af nysgerrighed jeg spørger :y
:grouphug:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af charlie saltvand »

Godt indlæg "sydsjælland" :GO

Og jeg kender godt den her problemstilling, du beskriver.
"
MEN det nye vil så blive at jeg køre væske C med op - Skulle det få mit salt indhold til langsomt til at stige - må man kunne fikse et lille program der dosere lidt ekstra osmosevand :-) og så må guderne vide hvad og hvordan med den ion ballance :-P
Tak skal i have :-)"


Da jeg kørte med "Triton balling" havde jeg nøjagtigt det problem at saltindholdet steg i baljen, (dette er dem der laver Triton godt klar over og de beskriver dette i deres "how to".

Jeg brugte en doseringsmaskine til at hive vand UD af baljen og så kørte ato anlægget lidt oftere. Nogle kan nøjes med at kører mere VÅD skummer.

Indlægget mest for at sige at det er kendt med det at saltindholdet kan stige :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af sydsjælland »

Blandings forholdet af de 3 tænker jer er præsis grunden til samme mængde af de 3
som du skriver : " C " er nøglen til det hænger sammen.

Når man bruger Balling (væsker) så tilsætter man Calcium klorid og natrium karbonat (det som de i us kalder 2 part dosing. A og B i dit tilfælde) Korallerne optager calcium og karbonat til opbygningen af deres skelet. Det efterlader så klorid og natrium i vandsøjlen. Det kan hæve saliniteten lidt og over tid vil der opbygges et øget indhold af klorid og natrium og så har du en ubalance.
Ved at tilføre natriumklorid frit salt (der er i din C) Så udligner du den ubalance.

Hvis vi så bare dosere meget mere kh "hvilket man så er nød til " så passer nøglen ikke i hullet mere :-) og vi lander som du skriver :
Men svaret kunne jo være det simple, at det skyldtes en opbygning af klorid og natrium så jeg havde kreeret en ion ubalance.

Tænkte lige det samme lige som Carsten kan vandskift " større - hyppigere " så ikke afhjælpe :-)


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af sydsjælland »

Fedt - vådskumning vil selvfølgelig også kunne hjælpe - det havde jeg slet ikke tænkt - det er jo super let at gøre :-)


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af Capoth »

sydsjælland skrev:Blandings forholdet af de 3 tænker jer er præsis grunden til samme mængde af de 3
som du skriver : " C " er nøglen til det hænger sammen.

Når man bruger Balling (væsker) så tilsætter man Calcium klorid og natrium karbonat (det som de i us kalder 2 part dosing. A og B i dit tilfælde) Korallerne optager calcium og karbonat til opbygningen af deres skelet. Det efterlader så klorid og natrium i vandsøjlen. Det kan hæve saliniteten lidt og over tid vil der opbygges et øget indhold af klorid og natrium og så har du en ubalance.
Ved at tilføre natriumklorid frit salt (der er i din C) Så udligner du den ubalance.

Hvis vi så bare dosere meget mere kh "hvilket man så er nød til " så passer nøglen ikke i hullet mere :-) og vi lander som du skriver :
Men svaret kunne jo være det simple, at det skyldtes en opbygning af klorid og natrium så jeg havde kreeret en ion ubalance.

Tænkte lige det samme lige som Carsten kan vandskift " større - hyppigere " så ikke afhjælpe :-)
Det er netop problemet med Balling metoden, at salt indholdet stiger over tid. Balling light som jeg har anvendt gennem en del år, anbefaler også 5% vandskift hver 14 dage, netop pga. af følgende problem stilling.

Tropic marin har faktisk lavet en YouTube video, hvor der beskrives, hvad årsagen er til hvor vigtigt det er at skifte vand

Dejligt du har fundet en svar


Seniorreefer
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af crazy seahorse »

charlie saltvand skrev:@Erik/Crazy Søhest... :beer:

Ja bestemt spændende med det du skriver her:
"
Edit: Da det er mange år siden jeg brugte Balling skal jeg indrømme, at jeg lige måtte læse op på det. Kunne ikke helt huske det i detaljer.
Men det med det natriumklorid frie salt satte nogle tanker i gang. Jeg brugte jo meget tilsætning, næsten 1L af Kh og Ca/dagl. Mine koraller fremstod matte i farverne og nogle af dem var nærmest over i det grålige. Feks havde min Bali slimer helt mistet sin intensitet/glød. Men kunne se den var grøn, men slet ikke som den kan stå.
Da jeg skiftede til kalkreaktor ændrede det sig markant til det bedre og jeg har ikke haft matte koraller siden. På det tidspunkt ledte jeg efter forklaringen, for der måtte jo være en grund. Jeg undersøgte om Co2 kunne have en indflydelse. Det er jo kuldioxid og dermed var der noget carbon i det - måske. Det havde vi en del debat om husker jeg.
Men svaret kunne jo være det simple, at det skyldtes en opbygning af klorid og natrium så jeg havde kreeret en ion ubalance. Ubevist, men det er akvariet og min koraller jo ligeglade med. Med kalkreaktor får man ikke den ubalance og skal derfor ikke tilføre natriumklorid frit salt. Spændende tanke og bestemt plausibel."

Spørgsmål til det:
Kørte du ikke med vandskifte (Som evt. kunne modvirke den ion balance du beskriver som "måske" årsag til grå koraller..?

Skiftede du andre parametere i den samme periode som da du gik til kalkreaktor? (fx frekvens på vandskifte)...Lys....Temp... eller andet?

Ikke for at dryppe malurt i din drink, men mere af nysgerrighed jeg spørger :y
:grouphug:
Jeg havde lagt akvariet helt om i 2009. Det var alt for kompakt, så jeg fik lavet et "lettere" look med søjler i stedet for den bunke af levende sten jeg havde i før.
Min beslutning var herefter, at jeg ville se hvor langt jeg kunne få mit akvarie, med de muligheder og evner jeg havde.
I perioden op til omkring 2011-12 stykker, bemærkede jeg den ændring i mine korallers udseende som jeg beskrev. Jeg kunne simpelthen ikke begribe det. Det var en anelse skuffende.

Vi var to, min gode ven Thomas og jeg selv, der havde stort set de samme problemer med korallerne. Så vi lagde vores hoveder sammen og undersøgte ALT (undtagen ionbalancen) Har talt med Thomas i dag og han mener at vi havde det inde over, men der var ikke noget vi kunne bruge til at udligne en eventuel ubalance. Ikke umiddelbart i hvert fald. Jeg husker bare ikke at vi havde det oppe at vende.
Vi var omkring og undersøgte alle de fabrikater der lovede flotte, farvestrålende koraller. Intet af det blev valgt, for det var alt for indviklet og usikkert ifht udkomme. (Red Sea´s colorprogram er virkelig en omstændig affære)

Hele forløbet er så vidt jeg husker, beskrevet udførligt i Månedens akvarie for Januar. 2013. Kort, så blev der igen og igen af de eksperter jeg kender og konsulterede, slået på - stabilitet.
Stabilitet var alfa og omega. Det indførte jeg i den periode. Vandskift på ugentlig basis fast (5-7%). Der var ikke et vandskift der smuttede. Skift til kalkreaktor og det er vel det.
Ingen andre ændringer. En del af stabiliteten er jo, at man ikke hele tiden ændrer på noget.
Senest rettet af crazy seahorse fre 10. jun 2022 07:10, rettet i alt 1 gang.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af crazy seahorse »

sydsjælland skrev: NU køre jeg balling igen og har gjort det lidt tid - MEN ikke præcis som før - denne gang har jeg holdt mig til kun at dosere lige store mængder af de 3 væsker :-) for ikke at selv forårsage lort i den ionballance ;-P - resultat : det kan bare ikke holde kh nivauet oppe - GAB
Hvem fanden laver et produkt som skal løse et problem men ikke er i stand til det uden at skabe uballance og fuckke tingene op på anden vis, på sigt !!!!!!! "balling metoden"
SÅ venner derfor bliver jeg skeptisk og krittisk og tænker det kan da for fan ikke være rigtigt, jeg har brug for flere input før jeg begynder at experimentere og fuckke den ion ballance op :-)
Men når jeg så nu føler mig lidt mere sikker i min sag - pest eller kolera med balling igen, så er jeg også mere villig at bore lidt mere i såret for at finde svar - eller til at forsøge mig lidt frem for at enten kunne styre /påvirke ion ballance :-)
Jeg gider ikke manuelt dosere kh buffer 2 gange om ugen samtidig med jeg køre balling for at fastholde foreskrifterne med lige meget tilsætning fra de 3 væsker det virker jo ikke".
Som sagt, så mener jeg ikke at det med "lige meget af hver" har nogen gang på jord. Men jeg tror jeg ved, hvorfor de anbefaler det. Svaret tror jeg ligger i sporstofferne.
Jeg går ud fra, at der er blandet sporstoffer i hhv A og B. Sådan plejer det at være. Sporstoffer er enten positive eller negative. Det samme er Kh og Ca. Så de negative sporstoffer er i den af Kh eller Ca der er negativt ladet og de positivt ladede er i den anden. Mikser man det sammen, risikerer man nogle bindinger i væskerne. Så det giver god mening.

Kh bruges gerne som indikator for væksten. Jo mere vækst, jo større behov for øgning af Kh. Har man øget vækst, skal sporstofferne også øges. Men det er ikke altid at behovet for Ca følger væksten i samme grad. Derfor vil man kunne opleve en skævhed/ubalance i sporstofferne, hvis man ændrer på "lige meget af hver" rutinen.
Er det så et problem? Som jeg ser det er det ikke et alvorligt problem, men det er en ubalance.
Sporstoffer i sådanne blandinger er gerne forsigtigt doseret, formentlig ud fra princippet om, at hellere lidt for lidt, end risiko for overdossering.
Jeg tror at det er grunden til at de anbefaler det.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg kom lige til at tænke på det med overdossering af sporstoffer.
Når de er i de færdige blandinger, er man jo ikke herre over hvilke elementer der er i - og i hvilke mængder. Det burde ikke være et problem, da det formentlig er udtænkt nøje.
Men er de rigtig omstændigheder til stede, så kan der ske en øgning af enkelt elementer og det kan godt give problemer på den lange bane. Specielt måske, hvis man ændrer på "lige meget af hver" rutinen.

En af mine gode venner ringede til mig en dag og sagde " har lige fået svar på min ICP test og der er en kraftig overrepræsentation af Jod". Se, det kan være noget biks og det kan være en hård kamp at få has på det problem (har selv været der, så jeg ved hvad jeg taler om). Han sagde "jeg tilsætter ikke Jod aktivt, så hvor i alverden kommer det fra?"

Jod opstår ikke af sig selv, Jod tilføres altid til systemet. Jod er stærkt oxiderende og forsvinder ret hurtigt op igennem overfladen via iltning. Derfor kræver det en regelmæssig (måske daglig) tilførsel, for at opnå en egentlig od.
Jod kan komme ind på 3 måder. Via foderet, via saltet - og via tilsætninger. Den sidste er den mest sandsynlige, når der er tale om en stor øgning.

Min gode ven havde de samme tegn som jeg havde den gang - røde alger og mange af dem. Røde alger er glade for jod. De røde alger bliver så en del af problemet.
Det opdagede jeg da jeg forsøgte at nedbringe Jod via vandskift. OD var der stadig. Det virkede som om, at de røde alger fungerede som en slags lager for Jod. Når jeg reducerede Jod via vandskift, så frigav de bare Jod så ligevægten blev bevaret. Interessant, men irriterende.
Han har en Mastertronic og dosetronic (tror jeg nok) på. Da han har kraftig vækst på hans koraller, bliver der tilsat løbende af det der nu mangler. Hans undersøgelser viste, at der var Jod i den ene af sporstof blandingerne. Om det var for meget, eller om der bare var særlige, uheldige, omstændigheder til stede er svært at fastslå.
Han fik ændret på det og nu er overrepræsentationen nedbragt til et normalt leje - og de røde alger er væk.

Det jeg vil sige med det er, at det er en god ide at få lavet en ICP test en gang i mellem. Får man lavet en 2-4 gange årligt, så kan man holde øje med værdierne. Den er også rar at have i andre sammenhænge, så det er win win.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af sydsjælland »

HMM meget interessant - fuckking røde alger kan jeg jo gå ned og se i mit ene akvarie i større udstrækning. !!! troede egentlig bare det var en bivirkning af et cyano angreb som er ved at komme under kontrol.
Stof til eftertanke og nærmere undersøgelse - jeg har en hanna iod måler - grov skala men kuverterne er 2 år for gamle - så en icp test kunne jeg jo godt sende ind.
Jeg kører med tropicmarine både salt og balling hmm.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Balling - uballance og korrektion

Indlæg af crazy seahorse »

sydsjælland skrev:HMM meget interessant - fuckking røde alger kan jeg jo gå ned og se i mit ene akvarie i større udstrækning. !!! troede egentlig bare det var en bivirkning af et cyano angreb som er ved at komme under kontrol.
Stof til eftertanke og nærmere undersøgelse - jeg har en hanna iod måler - grov skala men kuverterne er 2 år for gamle - så en icp test kunne jeg jo godt sende ind.
Jeg kører med tropicmarine både salt og balling hmm.
Nu kan røde alger nok komme af andet, men de er glade for Jod.
Jeg har også Hanna´s Jod måler og den duer ganske enkelt ikke til vores brug. Den måler kun i ppm og det er ikke fint nok. Den kan ikke måle nøjagtigt nok i de små værdier vi regner med. Med den fejlvisning man må regne med, kan den ikke måle Jod i saltvand. Svarer til at du måler mm med en tommestok der kun måler i cm.
Lidt som med Po4. Hanna´s Po4 måler. Den er også kun i ppm. Her skal vi bruge Phosphate måleren der måler i ppb.

En ICP test er et rigtig godt værktøj og kan give mange svar på, især de små værdier.

Edit: Faktisk vil jeg sige, at har du udslag på Jod måleren så har du givet vis for meget Jod i.

Omkring TM salt og Balling, så burde det være ok. Ellers så skriv til Samuel Christensen. Han er skarp på TM og arbejder sammen med dem.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"