"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Spørgsmål vedrørende vand til akvariet

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Husfarvet
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: lør 16. apr 2022 14:58
1
Postnummer: 7700 Thisted
Saltvand siden?: 2020

Spørgsmål vedrørende vand til akvariet

Indlæg af Husfarvet »

https://www.skivevand.dk/images/Drikkev ... dvaerk.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan ikke finde nogle steder som sælger et RO/DI filter, men når jeg ser på årsprøven af drikkevandet der hvor jeg bor, ser det rent nok ud til at man kan bruge vand fra vandhanen?... hvad tænker/mener i?


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Spørgsmål vedrørende vand til akvariet

Indlæg af ViggoN »

Altså filter eller anlæg?

Rentpostevand, decocean eller Oceanreef. Må da have nogle?
Uden er være super skarp på vandkvalitet så ville jeg dog mene at nitrat og sikker andre parameter er for høje, når udgangspunketet vel skal være nul:)
Men hvad ved jeg??!


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Spørgsmål vedrørende vand til akvariet

Indlæg af Jerslev »

Jeg ville aldrig bruge vandhanevand.
Køb et omvendt osmoseanlæg hos rent postevand. De små tretrinsanlæg fås til ca 600 kr.
Husk at tilkøbe et løst filter til harpiks, så dår silikaten ud af vandet. Ellers risiko for alger roblemer


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Spørgsmål vedrørende vand til akvariet

Indlæg af Tykki »

Hvor stor en balje har du! Jeg har lige købt et anlæg fra decocean med boosterpumpe som bare er en fornøjelse at lave vand med


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Spørgsmål vedrørende vand til akvariet

Indlæg af nielsk »

Du kan se min tråd i Lystrup rev, jeg bruger kun koldt hanevand.
Jeg har brugt hanevand til top off o halvandet år nu og aldrig lavet vandskifte større end 2 %.
Mit råd er prøv dit lokale vand


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Spørgsmål vedrørende vand til akvariet

Indlæg af crazy seahorse »

Det kommer jo an på, hvad man ønsker at have i sit akvarie. Vil man have hovedvægten på fisk og lidt blødkoraller, så kan hanevand sikkert være fint.
Men vil man gerne have stenkoraller med farver og vækst, så er RO vand en lille investering ifht at give akvariet et godt fundament. Rent vand, så godt som vi nu kan lave det, er hovedbestanddelen i saltvand. Jeg har den holdning, at vi kan lige så godt give det så gode betingelser som vi kan. Jeg bruger kun RO vand.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Spørgsmål vedrørende vand til akvariet

Indlæg af Carsten »

Husfarvet skrev:https://www.skivevand.dk/images/Drikkev ... dvaerk.pdf

Kan ikke finde nogle steder som sælger et RO/DI filter, men når jeg ser på årsprøven af drikkevandet der hvor jeg bor, ser det rent nok ud til at man kan bruge vand fra vandhanen?... hvad tænker/mener i?
Og så der lige de ting som vandværket ikke måler på, Silikat og okker.
Det de absolut færreste steder man bare kan bruge vandhanevand.
Og de bor jo i et område hvor bønderne huserer, og der kan derfor være absolut uønskede ting i vandet, som man ikke umiddelbart kan måle for, sprøjtemiddeller f.eks


mhansen1010
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 65
Tilmeldt: lør 2. maj 2020 05:45
3
Postnummer: 9460 Brovst
Saltvand siden?: 2017

Re: Spørgsmål vedrørende vand til akvariet

Indlæg af mhansen1010 »

Syntes at man spare sig selv for en masse ærgrelser med osmose vand. Af og til er den her hobby træls nok. cyano uønskede alger koral død osv. man kan lige så godt spare sig problemerne med beskidt vand som måske osse nogle gange slæber noget med ind man ikke lige tester for på værket.
Investeringen er lille i forhold til så meget andet til saltvand


Husfarvet
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: lør 16. apr 2022 14:58
1
Postnummer: 7700 Thisted
Saltvand siden?: 2020

Re: Spørgsmål vedrørende vand til akvariet

Indlæg af Husfarvet »

Tykki skrev:Hvor stor en balje har du! Jeg har lige købt et anlæg fra decocean med boosterpumpe som bare er en fornøjelse at lave vand med

jeg har en 350 liters Red Sea reefer G2, men den har stået tom lidt tid nu :) kan du link til det anlæg du har købt?


Husfarvet
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: lør 16. apr 2022 14:58
1
Postnummer: 7700 Thisted
Saltvand siden?: 2020

Re: Spørgsmål vedrørende vand til akvariet

Indlæg af Husfarvet »

Jerslev skrev:Jeg ville aldrig bruge vandhanevand.
Køb et omvendt osmoseanlæg hos rent postevand. De små tretrinsanlæg fås til ca 600 kr.
Husk at tilkøbe et løst filter til harpiks, så dår silikaten ud af vandet. Ellers risiko for alger roblemer
jeg har fundet denne RO https://rent-postevand.dk/shop/Vandfilt ... /RO3_EC100" onclick="window.open(this.href);return false; tror du den vil være okey til et 350 liters akvarie? er lidt i tvivl med hvilket filter til harpiks du mener? kan du uddybe? :)


Husfarvet
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: lør 16. apr 2022 14:58
1
Postnummer: 7700 Thisted
Saltvand siden?: 2020

Re: Spørgsmål vedrørende vand til akvariet

Indlæg af Husfarvet »

crazy seahorse skrev:Det kommer jo an på, hvad man ønsker at have i sit akvarie. Vil man have hovedvægten på fisk og lidt blødkoraller, så kan hanevand sikkert være fint.
Men vil man gerne have stenkoraller med farver og vækst, så er RO vand en lille investering ifht at give akvariet et godt fundament. Rent vand, så godt som vi nu kan lave det, er hovedbestanddelen i saltvand. Jeg har den holdning, at vi kan lige så godt give det så gode betingelser som vi kan. Jeg bruger kun RO vand.
ja, det lyder som om at det ville være smart at finde et anlæg. har tænkt mig primært at have small polyp stony og en anemone Ritteri, så det kræver nok rimelig gode betingelser


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Spørgsmål vedrørende vand til akvariet

Indlæg af Carsten »

Husfarvet skrev:
Jerslev skrev:Jeg ville aldrig bruge vandhanevand.
Køb et omvendt osmoseanlæg hos rent postevand. De små tretrinsanlæg fås til ca 600 kr.
Husk at tilkøbe et løst filter til harpiks, så dår silikaten ud af vandet. Ellers risiko for alger roblemer
jeg har fundet denne RO https://rent-postevand.dk/shop/Vandfilt ... /RO3_EC100" onclick="window.open(this.href);return false; tror du den vil være okey til et 350 liters akvarie? er lidt i tvivl med hvilket filter til harpiks du mener? kan du uddybe? :)
Du har selv linket til det silikat/resin filter i din anden tråd, husk blot evt. fittings og resin til filteret


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Spørgsmål vedrørende vand til akvariet

Indlæg af MortenL »

Husfarvet skrev:https://www.skivevand.dk/images/Drikkev ... dvaerk.pdf

Kan ikke finde nogle steder som sælger et RO/DI filter, men når jeg ser på årsprøven af drikkevandet der hvor jeg bor, ser det rent nok ud til at man kan bruge vand fra vandhanen?... hvad tænker/mener i?
Der er både for og imod RO vand. Naturligvis mega øv at spare 600kr på et RO anlæg, og så se den en stenkoral efter den anden dø, så er besparelsen begrænset.

Undre mig over at der ikke er et tal for fosfor / fosfat i målerapporten P / PO4, det er jo nok det tal der er mest kritisk i saltvandshobbien. I Århus syd har det tal varieret en del hen over året, og jeg har målt handvandsparametere på PO4 som lå over det vi gerne vil under i saltvand.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Spørgsmål vedrørende vand til akvariet

Indlæg af crazy seahorse »

MortenL skrev:
Husfarvet skrev:https://www.skivevand.dk/images/Drikkev ... dvaerk.pdf

Kan ikke finde nogle steder som sælger et RO/DI filter, men når jeg ser på årsprøven af drikkevandet der hvor jeg bor, ser det rent nok ud til at man kan bruge vand fra vandhanen?... hvad tænker/mener i?
Der er både for og imod RO vand. Naturligvis mega øv at spare 600kr på et RO anlæg, og så se den en stenkoral efter den anden dø, så er besparelsen begrænset.

Undre mig over at der ikke er et tal for fosfor / fosfat i målerapporten P / PO4, det er jo nok det tal der er mest kritisk i saltvandshobbien. I Århus syd har det tal varieret en del hen over året, og jeg har målt handvandsparametere på PO4 som lå over det vi gerne vil under i saltvand.
Vi havde et af de lokale vandværker som kunde. SÅ jeg spurgte til en specifik måling.
De kan sagtens måle for stort set alt, men de måler kun for det der står i direktivet og der var den måling jeg efterlyste ikke i blandt. Måske P heller ikke står i direktivet.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"