"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af ViggoN »

Hej alle har den seneste tid døjet lidt med forskellige udbrud. Startede med crash i alt næring 0 & 0, så der kom en hyggelig gang dino, så sådan set væk efter arbejde med uv og roligt stige næringstallet. Så udskiftet med diatoms tror jeg?! Min No3 har den seneste tid ligget på 3-5 men min Po4 svinger meget(målt med Hanna ulr). Så mit spørgsmål efter at have læst nogle post på reef2reef at nogle foder indholdet meget No3 og noget andet meget Po4, men ikke helt styr på hvad? Kan i hjælpe?


Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg fodre >95% frost, muslinger og fiskeæg suppleret med en lille smule pellets og Nori, og jeg fodre pænt meget.
Frostfoder og andre naturlige fødetyper indeholder "det rigtige" forhold mellem P og N (og en hel del vand), men den biologiske mikro fauna skulle gerne kunne aftage hvad der ikke ryger i fiskemaverne lige meget hvilken type foder (flager, pellets, frost, nori...) med mindre man overdriver eller store mængder ganske få gange om dagen.
Fiskemaver er generelt ikke ret store. De fleste fiske spiser lidt mange gange.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af Tykki »

Nå ja, også er der forskel på besætningen! Store fisk små fisk, mange få osv!


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af ViggoN »

Min fiskebesætning består af 2klovne, en lille sejltang, 2 grønne chromis og en fire goby og en lille goby. Så en Frost terning er overkill eller hvad?


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af Tykki »

Aner det ikke! Jeg er ikke ham du skal spørge , da jeg har fisk, hvor en enkelt lort fra en af dem vil ligge dun elskede koralpøl i ruiner!


Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg har 5 store og 5 små fisk, og fodre med 12 terninger + lidt musling, æg og pellets dagligt. Fiskene er sunde og velnærede ja, men det er netop vigtigt for fiskenes immunforsvar at de får en del mad og gerne med olie da det primært er slimlaget der er deres immunforsvar.
Korallerne har brug for fiskeafførring så det er win-win :-)
Jeg syntes det er vigtigt at ha' et setup der sagtens kan bære en del foder og derved også en del fiskeprutter (ca. 90% kommer ud igen), uden at skulle være nervøs for at der kommer lidt alger. Eller sagt på en anden måde: man skal ikke sulte sine fiske fordi man er bange for alger.
Så for mig drejer det sig om at ha' nogle systemer til eksport af næring i mere eller mindre opløst form
- masser at porøse sten (support af bakterier)
- levende phytoplankton
- skummer
- refugium (makroalger)
- carbon dosering (laveste dosering af TM np-bacto balance)
- masser af koraller


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af charlie saltvand »

Hej. Jeg har lige nu, som i lige nu set BRS på youtube hvor der bliver talt om po4 og no3. Her siger de at frostfoder, som Morten fodre en del med, har lavest indhold af po4 ift fx pellets og andet tørfoder.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af Mortenbruun »

Hej Charlie

Håber det her betyder du er tilbage og i gang igen :-)

/Morten


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af Holst »

Mortenbruun skrev:Jeg fodre >95% frost, muslinger og fiskeæg suppleret med en lille smule pellets og Nori, og jeg fodre pænt meget.
Frostfoder og andre naturlige fødetyper indeholder "det rigtige" forhold mellem P og N (og en hel del vand), men den biologiske mikro fauna skulle gerne kunne aftage hvad der ikke ryger i fiskemaverne lige meget hvilken type foder (flager, pellets, frost, nori...) med mindre man overdriver eller store mængder ganske få gange om dagen.
Fiskemaver er generelt ikke ret store. De fleste fiske spiser lidt mange gange.
Tilfører du nogen former for tilskud til al det frostfoder ? Amino syrer osv. ? Det er jo utrolig begrænset af hvad der er af sådan noget i frost foder, som jeg er informeret..


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg tilfører intet til frosten, og dosere heller ikke andet til korallerne, men ligger pellets i fiskeolie - de suger fint.
Korallerne får amino syrer via fiskeafføring, phyto og hjuldyr.
Jeg har en kontinuerlig "hjuldyrs-reaktor" der også bliver fodret med tetraselmis phyto.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af ViggoN »

Mortenbruun skrev:Jeg har 5 store og 5 små fisk, og fodre med 12 terninger + lidt musling, æg og pellets dagligt. Fiskene er sunde og velnærede ja, men det er netop vigtigt for fiskenes immunforsvar at de får en del mad og gerne med olie da det primært er slimlaget der er deres immunforsvar.
Korallerne har brug for fiskeafførring så det er win-win :-)
Jeg syntes det er vigtigt at ha' et setup der sagtens kan bære en del foder og derved også en del fiskeprutter (ca. 90% kommer ud igen), uden at skulle være nervøs for at der kommer lidt alger. Eller sagt på en anden måde: man skal ikke sulte sine fiske fordi man er bange for alger.
Så for mig drejer det sig om at ha' nogle systemer til eksport af næring i mere eller mindre opløst form
- masser at porøse sten (support af bakterier)
- levende phytoplankton
- skummer
- refugium (makroalger)
- carbon dosering (laveste dosering af TM np-bacto balance)
- masser af koraller

12terninger dagligt!!!! Hvor stor er dit akvarie? Mit er ca.200L og jeg synes en var meget?! Jeg har fodret med en enkle dryppet med en enkle dråbe af “Fish v” af aquaforest som skulle indholde vitaminer.(havde det stående) er en for lidt? Plejer at fodre når jeg kommer hjem fra Job.
Senest rettet af ViggoN fre 6. maj 2022 23:49, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af ViggoN »

charlie saltvand skrev:Hej. Jeg har lige nu, som i lige nu set BRS på youtube hvor der bliver talt om po4 og no3. Her siger de at frostfoder, som Morten fodre en del med, har lavest indhold af po4 ift fx pellets og andet tørfoder.

Fedt, har du et link?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af crazy seahorse »

Nu bruger jeg stort set kun flager. Nemmere at kontrollere. Hos mig er det sådan, at frost (mysis, artemia og lign) hæver No3. Specielt hvis man hælder suppen med i.
Noritang som mange bruger til Kirurger og andre algeædende fisk, indeholder meget Po4 og Jod.

Mængden af foder skal bare afstemmes med ens eksport af næringsstoffer. Så 12 terninger, som Morten bruger, kan sagtens lade sig gøre. Så længe bakteriefaunaen kan håndtere- og eksportere det, sker der såmænd ikke noget ved det. Om det så er nødvendigt, er ikke til at sige. Morten ved sikkert hvad han gør.
Jeg bruger 3 gram flagefoder dagligt. 3 gram er rigtig meget. Prøv at veje 3 gram af, det fylder ganske meget. Men akvariet er ikke belastet på én gang. Det er gradvist vænnet til det. En af mine venner der ikke har salt mere, var med nede en aften ved fodring. Da jeg hældte første gang foder i (deler det altid i to) sagde han, vidste jeg ikke bedre, så ville jeg sige at der helt sikkert blev overfodret - og det var kun halvdelen af foderet.
Det jeg vil sige med det er, at mit akvarie er gearet til den mængde foder jeg bruger, ligesom Mortens sikkert er gearet til de 12 frost terninger.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af Carsten »

Lige en indskudt bemærkning. Nogle frost terninger, består mest af vand, og derfor kan mængden affoder være minimal. Så antallet af terninger må sættes op. Andre er mere "massive" i det, så der ikke skal bruges så mange


Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af Mortenbruun »

Den gradvise tilvænning er vigtig for at få mikrobiologien til at udvikle sig ift. "belastningen", næsten lige meget hvilke type der laves.
Tænker heller ikke der er nogen der f.eks. starter med fuld fiske besætning.
Jeg fodre via en food dispenser til frossen mad fra SmarterReefs.com hvor jeg laver 8 ispinde af gangen (til 4 dage) - den kan jeg klart anbefale.
Et lille eksempel: Jeg øgede foder mængden fra 36 til 44 - 48 terninger da der kom 9 Anthias i baljen for ca. 3 måneder siden. De valgte så at dø en efter en (som det ofte sker med Anthias) men jeg har ikke rigtig justeret på mængden af mad, da min PO4 og NO3 stadig ligger pænt lavt. Henholdsvis på omkring 0,04 og 3,5.
Det var faktisk min plan at skrue ned for antallet af terninger stille og roligt. De fylder en del i fryseren og koster heller ikke gratis.

Udover hvor meget der reelt er i hver terning er der også forskel på størrelsen af terninger. Jeg bruger faktisk 48 små (30 i en pakke) eller 36 store (20 i en pakke). Så jeg prøver at holde samme samlede mængde.
I praksis har jeg et pyrex glas der fyldes til randen med terninger, kommer noget RO vand i, hvorefter der tør i køleskabet i nogle timer. Så kommer jeg hakkede muslinger, fiskeæg og pellets i. Hælder det igennem et fint net, så en del af væsken løber fra, og så i ispindeformene.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af ViggoN »

Så hvilke Frost terninger køber i? Jeg er kun rigtigt bekendt med mysis og artmis eller hvad de nu hedder? Og hvor lang tid kan de holde hvis man smid et par stykker i et glad med noget RO vand, og stillede i køleskabet?


Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg køber hvad jeg kan få fat i til saltvand, men krill og mysis er gode nærringskilder.
Det holder 1 max 2 dage på køl, så begynder det at lugte fælt


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af ViggoN »

Mortenbruun skrev:Jeg køber hvad jeg kan få fat i til saltvand, men krill og mysis er gode nærringskilder.
Det holder 1 max 2 dage på køl, så begynder det at lugte fælt
Okay hvad hvis man tør flere op i samme glas, blander og laver nye mixed terninger eller kan de ikke fryses ned igen?


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af Tykki »

Altså hvad faen skal du til at lave alt det ekstra arbejde for!? Nej! Ikke fryse optøed fisk og skaldyr ned igen! Men hvad er problemet? Leder du efter ekstra arbejde med baljen? Hvis det endelig SKAL være problematisk , så skær da fir helvede terningerne over så du kan dosere i halve??? Eller er det for simpelt ?


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af ViggoN »

Tykki skrev:Altså hvad faen skal du til at lave alt det ekstra arbejde for!? Nej! Ikke fryse optøed fisk og skaldyr ned igen! Men hvad er problemet? Leder du efter ekstra arbejde med baljen? Hvis det endelig SKAL være problematisk , så skær da fir helvede terningerne over så du kan dosere i halve??? Eller er det for simpelt ?
Så kom den gamle omega-3 pusher på banen, fedt du er her!. Nej tænke bare at lave en større balje af at det hele og så fryse ned i større tern, så jeg ikke skal have 10pakker af blandet i fryseren, bare en pakke superfoder! Jeg er bare doven, ligesom jeg ikke gider 3 dosering, skal bare kører all for reef, 1 enkle dosering.

Dovenskab min ven


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af Tykki »

My man !


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af nbd »

Jeg giver to terninger frossen artemia dagligt i mit 180 L akvarium. Det ser ud som om korallerne elsker det - blødkorallerne eksploderer i vækst. De begrænser flowet og jeg kan dårligt se fiskene længere. Men alger har jeg stort set ikke.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af ViggoN »

nbd skrev:Jeg giver to terninger frossen artemia dagligt i mit 180 L akvarium. Det ser ud som om korallerne elsker det - blødkorallerne eksploderer i vækst. De begrænser flowet og jeg kan dårligt se fiskene længere. Men alger har jeg stort set ikke.
Fedt det vil jeg prøve, en om morgen og en om aften? Men tror min tang også skal have lidt grønsager:) kan man bruge det der sushi tang eller skal de være made for Fish?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af crazy seahorse »

ViggoN skrev:
nbd skrev:Jeg giver to terninger frossen artemia dagligt i mit 180 L akvarium. Det ser ud som om korallerne elsker det - blødkorallerne eksploderer i vækst. De begrænser flowet og jeg kan dårligt se fiskene længere. Men alger har jeg stort set ikke.
Fedt det vil jeg prøve, en om morgen og en om aften? Men tror min tang også skal have lidt grønsager:) kan man bruge det der sushi tang eller skal de være made for Fish?
Nori tang til sushi kan du sagtens bruge. Bare vær obs på, at der er ret meget Po4 og nok også jod i Nori.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af ViggoN »

crazy seahorse skrev:
ViggoN skrev:
nbd skrev:Jeg giver to terninger frossen artemia dagligt i mit 180 L akvarium. Det ser ud som om korallerne elsker det - blødkorallerne eksploderer i vækst. De begrænser flowet og jeg kan dårligt se fiskene længere. Men alger har jeg stort set ikke.
Fedt det vil jeg prøve, en om morgen og en om aften? Men tror min tang også skal have lidt grønsager:) kan man bruge det der sushi tang eller skal de være made for Fish?
Nori tang til sushi kan du sagtens bruge. Bare vær obs på, at der er ret meget Po4 og nok også jod i Nori.
Men er jod skadeligt for akvariet, er det ikke en af makroelemterne i vandet, altså i et moderat omfang?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Foder: hvad mest no3 og hvad har mest Po4

Indlæg af crazy seahorse »

ViggoN skrev:
crazy seahorse skrev:
ViggoN skrev:.
Men er jod skadeligt for akvariet, er det ikke en af makroelemterne i vandet, altså i et moderat omfang?
Jo, jod er meget vigtigt og som du siger, I de rette mængder. For meget jod kan have negative reaktioner.
Det er ikke så nemt at få for høje jod værdier, men en af måderne er en fast tilførsel der ikke er nødvendig. Jod oxiderer kraftigt og vil som regel blive iltet ud gennem overfladen.
Tilfører man for meget ifht det der forsvinder ved iltning, så kan der ske en opbygning i alger og detritus og den kan være virkelig svær at få has på.
Jod kan komme ind via tilsætning, saltet og altså foder.
Men man skal ikke være nervøs for det, bare være obs.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"