"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Faldene KH men stabil Calcium

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Holrits
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 2. jan 2022 01:31
2
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2009

Faldene KH men stabil Calcium

Indlæg af Holrits »

Hej derude :biggrin:

Jeg er ny i Salt faget, så jeg prøvet at gennemskue de dér vandværdier.

Jeg har et Red Sea Max Nano på 75L total, jeg skifter 10% vand én gang om ugen, og nu er jeg så begyndt at teste
alle vandværdier for at prøve at forstår dem.

Det hele ser sådan set fint ud (i mine øjne) dog har jeg bare det problem at min KH falder, og jeg syntes den falder hurtigt.
For en uges tid siden testede jeg min KH og den var helt nede på 5,4. Jeg har så købt noget KH+ for at kunne hæve KH og det
gjorde jeg så indtil jeg ramte 8,9 KH. En uges tid senere testede jeg så mine værdier igen inden vandskifte, og nu var min KH falder til 6,1.

Igen tilføjede jeg så KH+ til jeg ramte 8, dagen efter testede jeg så min KH yderligere, og nu var den faldet fra 8 til 6,7, hvilket jeg syntes er et meget hurtigt fald?
Det skal siges at jeg har testet min KH ca. 1 times tid efter jeg tilføjede KH+, kan dette have gjort den "højere" end hvad den egentlig var? (skulle jeg have ventet længere?)

Alt imens jeg testede min KH, testede jeg også min Calcium, denne lå mere eller mindre stabilt på 410-430, samt min PH ligger på 8-8,15

I mit lille nyopstartet Nano akvarie (har kørt ca 1,5 måned) har jeg 3 små coraller af typerne Hammer, Candy Cane og Green Star Polyps.
Dertil har jeg 2 snegle og 1 Klovnefisk.

Mine værdier så således ud inden vandskiftet:
Før vandskift
Test 18/04
Amoniak: 0,15-0,25
NO2: 0
NO3: 2,5
Magnesium: 1480
KH: 8 (efter tilføjelse af 24ml KH+ den 19/04, uden KH+ 6,1KH)
Calcium: 410
PH: 8,1

Håber der er nogle derude som kan hjælpe mig :biggrin: :biggrin:
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3786
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Faldene KH men stabil Calcium

Indlæg af crazy seahorse »

I starten er værdierne altid lidt uregerlige. Når akvariet er lidt ældre, så vil de stabilisere sig.
Normalt er en faldende Kh tegn på vækst eller forbrug hos korallerne. To af dem du nævner er stenkoraller og de forbruger af de 3 hellige.
Der sker jo en masse biologiske processer i et akvarie under indkøringen og jeg tror at det forbrug du ser, skyldes det.
De processer skal helst have lov til at blive færdige, inden man sætter levende i. Nu er korallerne kommet i og det er så det. Men det kan forstyrre processen lidt.
Akvariet er normalt i stand til at håndtere ændringer selv. Det skal bare have lov til at færdiggøre arbejdet.
I et indkørt akvarie, er det ikke unormalt at se en høj Ca hvis Kh er meget lav. Så snart Kh er kommet op på ca 7,5 -8,0 stykker, så vil Ca begynde at falde.
De 3 hellige influerer på hinanden. Kh og Ca er tæt forbundne, Mg og Kh hænger også sammen, så det er et sammensurium, som man lige skal have til at passe.
Hvis du skyder efter Kh på 7,5, en Ca på omkring 400 og en Mg på 1350, så er du ikke helt skævt på den.
Det vigtigste er, at de ligger stabilt. Derfor er daglige tilsætninger optimale for stabiliteten.

Gav det mening? Ellers så skriv igen.

Da jeg startede mit nye op, tror jeg at der gik over en måned med tests inden de lå stabilt. Og det var efter algefasen var ovre og inden der kom noget levende i.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Holrits
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 2. jan 2022 01:31
2
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2009

Re: Faldene KH men stabil Calcium

Indlæg af Holrits »

crazy seahorse skrev:I starten er værdierne altid lidt uregerlige. Når akvariet er lidt ældre, så vil de stabilisere sig.
Normalt er en faldende Kh tegn på vækst eller forbrug hos korallerne. To af dem du nævner er stenkoraller og de forbruger af de 3 hellige.
Der sker jo en masse biologiske processer i et akvarie under indkøringen og jeg tror at det forbrug du ser, skyldes det.
De processer skal helst have lov til at blive færdige, inden man sætter levende i. Nu er korallerne kommet i og det er så det. Men det kan forstyrre processen lidt.
Akvariet er normalt i stand til at håndtere ændringer selv. Det skal bare have lov til at færdiggøre arbejdet.
I et indkørt akvarie, er det ikke unormalt at se en høj Ca hvis Kh er meget lav. Så snart Kh er kommet op på ca 7,5 -8,0 stykker, så vil Ca begynde at falde.
De 3 hellige influerer på hinanden. Kh og Ca er tæt forbundne, Mg og Kh hænger også sammen, så det er et sammensurium, som man lige skal have til at passe.
Hvis du skyder efter Kh på 7,5, en Ca på omkring 400 og en Mg på 1350, så er du ikke helt skævt på den.
Det vigtigste er, at de ligger stabilt. Derfor er daglige tilsætninger optimale for stabiliteten.

Gav det mening? Ellers så skriv igen.

Da jeg startede mit nye op, tror jeg at der gik over en måned med tests inden de lå stabilt. Og det var efter algefasen var ovre og inden der kom noget levende i.
Mange tak for dit svar, det gav mega mening!
Så jeg skal i bund og grund blot blive ved med at dosere KH+ indtil det hele stabilisere sig :biggrin:

Er det ok at teste KH 1 times tid efter jeg har tilføjet KH+ ?

Hvis jeg finder balancen i hvor meget min KH falder dagligt, ville det så være OK at tilføje KH+ til mit vand som er i min ATO beholder?
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Faldene KH men stabil Calcium

Indlæg af MortenL »

Tanken om at have KH i ATO beholderen er besnærende, men når du finder balancen, vil den givetvis ikke passe sammen med din fordampning. Da den jo ændre sig når det bliver varmere.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3786
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Faldene KH men stabil Calcium

Indlæg af crazy seahorse »

Holrits skrev:
crazy seahorse skrev:
Mange tak for dit svar, det gav mega mening!
Så jeg skal i bund og grund blot blive ved med at dosere KH+ indtil det hele stabilisere sig :biggrin:

Er det ok at teste KH 1 times tid efter jeg har tilføjet KH+ ?

Hvis jeg finder balancen i hvor meget min KH falder dagligt, ville det så være OK at tilføje KH+ til mit vand som er i min ATO beholder?
Det er ok at teste efter en time.
Det kommer til at koste dig nogle tests, indtil du finder den korrekte daglige dosis. Men det er en gang at gøre og derefter har man mere føling med det.
Da jeg i sin tid skulle finde min mængde for tilsætning, gjorde jeg følgende:
Først testede jeg for Kh, så jeg havde en værdi at arbejde ud fra. Så tilsatte jeg 1ml Kh og ventede cirka 1 time og målte så igen. Så vidste jeg hvor meget 1ml tilsætning hævede værdien med. Du skal helst ikke hæve Kh med mere end 1 kh i døgnet. Ellers får du et for stort udsving for hurtigt og det bryder korallerne sig ikke om.
Når du så har tilsat, gradvist, til du har nået den værdi du gerne vil have (feks Kh 8 ). Så ligger den som udgangspunktet. Så måler du igen dagen efter og ser hvor meget den er droppet. Så kender du forbruget på et døgn og da du ved hvor meget 1 ml Kh hæver den med, så er det nemt at regne sig frem til, hvor meget der skal tilsættes dagligt for at holde den ønskede værdi og holde den stabilt.
Når du måler din Kh, er det vigtigt at du måler på samme tidspunkt af dagen. Forbruget ændrer sig henover døgnet, derfor er tidspunktet ikke uvæsentligt.

Når du har fået styr på din Kh og den ligger stabilt, så går du videre med Ca på samme måde.
Med Mg er det lidt anderledes, da den reagerer på en anden måde. Men fremgangsmåden er ellers den samme.
Mg binder sig til den ledige Kh der er tilstede. Når den er bundet kan du ikke måle den. Derfor kan du opleve, at du tilsætter mg igen og igen og der sker intet. Det kan du gøre i en længere periode uden udslag, stadig med samme daglig tilsætning. Pludselig en dag, så ryger den helt ud af skalaen. Det er det vi populært kalder for ketchup effekten. Alle kender den med den gode Heinz ketchup, hvor der ikke komme noget videre ud af den - og pludselig kommer det og der er ketchup over det hele. Mg opfører sig på samme måde.
Når de ryger ud af skalaen, er det fordi der ikke er mere ledig Kh den kan binde sig til og så kan du pludselig måle den.

Omkring det med ato, så var det den måde man regulerede på i gamle dage. Der lavede man kalkwasser og tilsatte via ato. Men det er ikke særlig præcist og vil give ustabilitet.
Hvis du vil gøre det enkelt, kan du anskaffe dig en doseringsmaskine. De er ikke så dyre og kan nogle gange fås brugt. Den tilsætter den ønskede mængde dagligt, fordelt hen over dagen. Det giver de mest stabile værdier. Man kan få en med 3 eller flere hoveder på, så den kan styre de 3 hellige samtidig. Den tilsætter så den ønskede mængde af de væsker du nu vil tilsætte fordelt over det ønskede antal gange og med den rette afstand i mellem tilsætningen af de enkelte væsker (de må ikke hældes i samtidig)

Inden jeg dengang fik købt en doseringsmaskine, tilsatte jeg manuelt hver aften mens jeg alligevel gik og fodrede. Så målte jeg og tilsatte og fik på den måde en god føling med akvariet.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"