"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

kalk reactor

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

kalk reactor

Indlæg af dyne »

hvad er godt og hvad er not
mvh Tom


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: kalk reactor

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg kører med en Deltec PF 601 med en PH-probe. Jeg dog lavet et simpelt degasing chamber for at fjerne CO2 (hæve PH) fra udgangsvandet, men det ville jeg benytte ligemeget hvilken kalkreaktor jeg brugte.
Hvis jeg havde råd ville jeg bruge en deltech Twin-Tech.


Gunde1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 19:51
14
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2010

Re: kalk reactor

Indlæg af Gunde1970 »

DaStaCo - virker rigtig godt


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: kalk reactor

Indlæg af Holst »

låner lige din tråd lidt :)

Hvordan styrer i dosering fra denne ?
Måler i jævnligt kH og CA og ændrer doseringen fra reaktoren ?
Har i yderligere dosering ift. kH og CA eller følges de to altid sammen ?


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: kalk reactor

Indlæg af crazy seahorse »

Holst skrev:låner lige din tråd lidt :)

Hvordan styrer i dosering fra denne ?
Måler i jævnligt kH og CA og ændrer doseringen fra reaktoren ?
Har i yderligere dosering ift. kH og CA eller følges de to altid sammen ?
Når man starter den op så sikrer man, at de 3 hellige ligger som de skal. Mest (kun) Kh og Ca. Mg gør den ikke noget ved.
Så holder den værdierne i det forhold den havde da den blev startet op. Men skal have fundet ud af, hvor den ligger henne. Så det kræver lidt målinger i starten indtil man har fundet ens behov/forbrug. Det er primært Kh du måler. Når du har ramt den Kh du ønsker, så regulerer du Ca ind. Mår begge er på plads, så går det rimeligt af sig selv. Rimeligt fordi behovet hele tiden ændrer sig. Det kan der være mange grunde til jo. Men den holder niveauet.

En kalkreaktor er ikke lige så god til at booste Ca, som den er med Kh. Nogle gange på man lige give den lidt ekstra, jeg bruger granulat. Jeg ved hvor meget 100 gram hæver Ca med og så er det ret nemt. Når Ca er der hvor jeg vil have den, kh påvirkes ikke af den Ca øvelse. Herfra kører den så og holder værdierne. Det er ikke så tit jeg regulerer Ca, men det sker.
Når den kører, måler jeg bare når jeg måler de andre værdier (1 x u) Er der problemer måler jeg Kh dagligt.
Mg tilsætter jeg via granulat efter målinger. Det er hos mig gerne 300 gr hver 14 dag - 1xmåned.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: kalk reactor

Indlæg af crazy seahorse »

Gunde1970 skrev:DaStaCo - virker rigtig godt
Den virker rigtig godt, men har dog sine begrænsninger. Presser du den hårdt, så kan den give bøvl. Mest fordi du er bundet af de indstillinger den nu har.
Selv om min er ret stor, så har jeg nået loftet. Har skiftet min dosseringspumpe og sat en anden på. Den har så også nået limit, så jeg skal have en ekstra på - og så er der selvfølgelig ventetid på dem. Har lige skrevet med EcoTech og den er gal med de chips der bruges. De laver dog pumper hver dag, men i begrænset antal.
Men ved et lavere forbrug er den god.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: kalk reactor

Indlæg af Mortenbruun »

Der er også en lille smule forskel på hvilke medie man putter i reaktoren. Som jeg har forstået det er f.eks. Statago lavet til at køre specifikt med medie fra Statago.
Den Deltech jeg bruger er lavet til at køre med Deltech medie der er meget fint og bliver "hvirvlet rundt" men jeg bruger CaribSea ARM ekstra coarse selve i reaktoren og den meget finere ARM i de-gasing containeren, også for at få tilført andre sporstoffer.

Når værdierne er stabile måler jeg kun KH og en gang om ugen, og justere på PH-kontrolleren hvis det er nødvendigt, men forbruger stiger kun langsom så det er ikke så tit der skal justeres noget.

CaribSea ARM Contains:
416000 ppm Calcium, 577000 ppm Carbonate, 3300 ppm Strontium, 1400 ppm Magnesium, 56 ppm Potassium.


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: kalk reactor

Indlæg af bima »

Gunde1970 skrev:DaStaCo - virker rigtig godt
Er også rigtig glad for min


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"