"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af sydsjælland »

Hey

Jeg vil lige høre om der er nogen af jer der kører med Apex computer og co2 scrubber,
Der har programmeret det på den måde at det er skummeren der stopper og starter når
ph'en falder til under 8,1 eller stiger til over 8,3 så skummeren stopper og starter på baggrund af ph værdien.
Og derved suger skummeren luft gennem co2scrubber som igen så forårsager ph går op eller ned.
Så når skummeren kører går ph op - og når skummer står stille falder ph igen.
Jeg har selv lige sat det op sådan men har pt ingen ide om hvad on/off tider bliver på skummeren i døgnet.

Hvad er jeres erfaring - hvor mange timer kører skummeren så dagligt for at holde ph inde for et fornuftigt område.
Hvad har i prøvet med hvilke resultater ? set over længere tid.
:-)


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af sydsjælland »

:-) er der ingen der har prøvet at køre sådan ?
Det ser utrolig lovende ud efter et døgn :-) Skummeren har kørt natten over indtil kl 10.
og ph kurven stiger svagt op af dagen selv om skummeren er slukket og derved suges der ikke luft gennem skrubberen - spørgsmålet er om ph'en først falder ned til 8,15 hend under aften ved 22-24 tiden - og det hele så viser at skummeren kun kører fra kl24 til kl10 om natten og det er vel fint nok hvis no3 og po4 ikke påvirkes synderligt af skummerne kun køre det halve døgn :-) men det vil tiden jo vise " så vil den måske øget no3 kunne holde liv i chaetoalgerne igen og cyklusen hænger sammen. dog nu med en ph i mellem 8,2-8,3 med forbehold for at jeg får kalibreret begge ph prober.


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af sydsjælland »

Dog er jeg ked af at vandet inde i skummeren nærmest står stille i så lang tid - nogen der ved hvad programmet skal hedde hvis skummeren skal køre 10 min hver time uanset hvad ?


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af Jens.k »

Hvis du vil sende frisk luft ind når på bliver for høj kan du tilslutte en Solenoid valve til din Scrubber
Du tilslutter din Solenoid valve til et T Fitting... Så kan du programmere din Solenoid valve til at åbne når din på er over 8.4 så den henter luft ind i skumeren
Vedhæftede filer
Solenoid valve
Solenoid valve
33 .png


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af sydsjælland »

:-)Ja tak, præcis, det bliver måske også den langsigtede løsning hvis jeg ikke kan leve med det andet her :-)
Og det er ikke fordi den magnetventil koster mere end 300kr men for at den kan tilsluttes så kræver det også en skiderrik til styreboks fmm til en 1000kr.
https://www.neptunesystems.com/products ... dules/fmm/" onclick="window.open(this.href);return false;
og så løber det alligevel lidt op. :-(
Så kunne jeg programmere mig ud af det vil det være klart nr 1 til en start.


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af Jens.k »

NEJ DU SKAL IKKE KØBE EN NY FMM
Hvis du har en FMM boks så kan du bruge den Port der heder DC24. Den er både på FMM og på 1Link Jeg er sikker på hvis du har en af de to bokse så er DC24 Fri da den ikke bliver brugt til meget..
Men Du skal nok bruge en Power Supply – 24VDC 36W som skal ind i 24 power porten på den boks du nu vil bruge.

Solenoid Valve (SV-1)
This 24VDC powered, normally-closed (NC), indirect type solenoid valve has push-fit tubing input and outputs designed for standard 1/4″ tubing. The electrical connection on this solenoid valve fits the DC24 accessory ports found on the FMM, 1Link, and Energy Bar 832 products. Common uses include safety stops for RODI systems, CO2 systems on calcium reactors, and many other places where you want to control the on/off flow of water, air, or other gasses. This solenoid valve can also be used with our standalone 24VDC power supply (not included) if you do not own one of the above products and want to use this solenoid valve with your Energy Bar 8 or Energy Bar 4.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af sydsjælland »

Tak Jens, den skal jo bare ha 24vdc som der står nederst i dit skriv.
Det burde været til at løse billigt :-)

Problemet er jo at jeg ikke har en Fmm eller en 1link boks i forvejen.
Min er en Apex classic - og den har ikke det pågældende stik desværre :-)
Så jeg kan ikke tilslutte magnetventilen uden at købe en Fmm boks eller en 1link boks.
:-)


Theil
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. mar 2013 17:33
11
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Kolding

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af Theil »

Du kan vel bare styre et stik på din strømskinne ud fra PH.
Nu gik jeg udefra du har sådan en :)?


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af sydsjælland »

Ja det er også det som jeg gør men i dagtimerne er ph'en for høj hvis skummer/scrubber kører - faktisk stod skummer/scrubber stille i 10 timer før ph faldt igen fra 8,3 til 8,15 og jeg er ny i apex programmering så førsøger mig lige lidt frem - er ked af at vandet i skummeren står stille i 10 timer - så skal ha lavet et kombi program hvor hvis skummeren er off i mere end en given tid så skal den lige staret i måske 10 min og stoppe igen.
Med en magnet ventil kunne man jo bare åbne og lukke for luften mellem skummer og scrubber.
Jeg kan også her på trediedagen konstatere at - skummer og scrubber nok skal køre hele natten igennem og måske bare være slukket helt eller delvist om dagen.
Har ikke præcist indblik i hvordan algelys om natten og slukket om dagen, med/modarbejder det.
Måske skal intervallet bare mindskes - så skummeren tænder og slukker hyppigere - der er bare stor forskel på om det er dag eller nat (stor og stor (0,2-0,3) :-)


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af Jens.k »

Solenoid valve skal sluttes til din Scrubber så den lukker for luften fra Scrubberen
If Ph < 8.1 Then ON
If Ph > 8.3 Then OFF

" onclick="window.open(this.href);return false;
Vedhæftede filer
Screenshot 2022-01-12 at 19.52.08.png


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af sydsjælland »

Tak Jens den er jeg med på - og den program bid har jeg også brugt bare til at styre skummeren i dag i stedet for magnetventilen.

Og jeg syntes bare det kunne være fedt hvis man kunne styre det udelukkende ved at tænde og slukke skummeren i passende intervaller.
Jeg tror bare jeg har brug for et dagtime program fra kl 10-22 hvor lyset er på og ph'en går op - = sluk skummeren=ingen co2 scrubbing når skummeren er slukket ( dog vil jeg ikke have skummeren slukket 10 timer i træk så vandet inde i skummeren står helt stille i mange timer Altså en programbid = kør skummer 15 min hver time - og så når vi kommer til kl 22 starter ph styrings programmet som du har vist. kan man uden videre kombinere de 2/3 programmen bidder ?
Som forsøgt programmeret her - vil det virke ? ( jeg tester det af i nat og i morgen på en kontakt som ikke er i brug ).
De sidste 2 linjer er jo bare at skummeren slukker når jeg fodre og starter forsinket op igen .
Fallback OFF
OSC 0010:00/045:00/015:00 Then ON
If Time 22:00 to 10:00 Then ON
If pH > 8.30 Then OFF
If pH < 8.15 Then ON
If FeedA 005 Then OFF
Defer 005:00 Then ON

Forventet resultat fra kl 10 til kl 22 skummer kører et kvarter hver time
fra kl 22 - skummer stopper hvis ph er over 8,3 og
starter hvis ph kommer under 8,15
trykker man foderprogram a slukker skummer i 5 min og strater op med 5 min forsinkelse altså efter 10 min i alt. :-)

Hvad siger nørderne som har leget med det her før i forskellige kombinationer ?
:-)


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af sydsjælland »

hmm tror sku ikke det virker uden en "og" funktion også !!!
damm


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af Jens.k »

Før du køber en magnetventil prøv at gøre det jeg har gjort med en lille 10mm kuglehane så den mikser Scrubber og rumluft. Min pH er ikke stabil men den kommer ikke over 8.5 og ikke under 8.1 Der hvor i ser de store drops i pH er hvor jeg fodre fisk eller koraler.
Vedhæftede filer
Screenshot 2022-01-13 at 00.35.07.png


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Theil
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. mar 2013 17:33
11
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Kolding

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af Theil »

Det jeg mente med strømskinne er.
Lad skummer køre hele tiden, tænd/sluk for en strømskinne udgang du har tilkoblet magnetventil.


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af sydsjælland »

Theil - det er jeg helt med på - men jeg ville rigtig gerne se om jeg kunne lykkes med det andet først - blandt andet fordi jeg rent faktisk godt kunne tænke mig at skummeren kun kørte ca halvdelen af tiden, jeg har ikke behov for at den kører konstant.
Mit rullefilter og bioklodser samt alger skal nok tage sig af po4 og no3 så skummerens primær funktion er iltning og afgasning af vandet - og det bilder jeg mig ind, at den så rigeligt kan klare hvis den kun køre halvdelen af tiden.
Så det er hele ideen om at kunne programmere sig til en kombi løsning hvor skummer køre betydeligt nedsat tid samtidigt med den styrer scrubberen så ph holdes knivskarpt samt spare på scrubbermediet ( også er vi endnu ikke nået til at genbruge afgangsluften fra skummeren til indputs luft i scrubberen så mediet holder endnu længere :-) )


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af sydsjælland »

Jens - det var en spøjs kurve du har der - med skarpe kortvarrige down peaks.
Det er alt for store udsving til mig - Ved at starte og stoppe skummeren - kan jeg holde den inde for 0,15. ca +/- 0,08 og sikkert endnu finere når først jeg får klampet det rigtige program sammen. :-)
Vedhæftede filer
Apex ph jpg.jpg


Christian B
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs 31. maj 2022 16:06
1
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2015

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af Christian B »

sydsjælland skrev:Ja det er også det som jeg gør men i dagtimerne er ph'en for høj hvis skummer/scrubber kører - faktisk stod skummer/scrubber stille i 10 timer før ph faldt igen fra 8,3 til 8,15 og jeg er ny i apex programmering så førsøger mig lige lidt frem - er ked af at vandet i skummeren står stille i 10 timer - så skal ha lavet et kombi program hvor hvis skummeren er off i mere end en given tid så skal den lige staret i måske 10 min og stoppe igen.
Med en magnet ventil kunne man jo bare åbne og lukke for luften mellem skummer og scrubber.
Jeg kan også her på trediedagen konstatere at - skummer og scrubber nok skal køre hele natten igennem og måske bare være slukket helt eller delvist om dagen.
Har ikke præcist indblik i hvordan algelys om natten og slukket om dagen, med/modarbejder det.
Måske skal intervallet bare mindskes - så skummeren tænder og slukker hyppigere - der er bare stor forskel på om det er dag eller nat (stor og stor (0,2-0,3) :-)
Hvor får I sådan en magnetventil fra? Jeg har checket på diverse magnet hjemmesider, bl.a. nogle af de helt store som https://Larko.dk, men kan ikke finde nogle :(


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: ph styrer co2 scrubber og skummer on/off

Indlæg af sydsjælland »

https://www.amazon.com/-/de/dp/B07XMC2J ... 49&sr=8-18" onclick="window.open(this.href);return false;


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"