"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Den forvirrede

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Den forvirrede

Indlæg af Jerslev »

Hjælp ønskes
1: er det nødvendigt i mit kun halve år gamle akvarium med CO2 scrubber til pH styring?
2: er det nødvendigt med de små koraller , jeg har, at begynde med phytoplanton?
Og ellers, hvad giver man dem som næring. Udbuddet er overvældende

3: til i første omgang monitorering af temp, pH og redox: hvad køber man? Mine oplevelser med Apex er mildest talt elendige, men måske det skyldes at udstyret var brugt
4 har kikket på GHL,s udvidede startpakke

5: har set hos mange akvarister noget i sumpen med lys a la et bordel - altså et lyserødt lys. Hvad er det?
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: Den forvirrede

Indlæg af Akileuz »

Hej Jerslev

1: Det kommer an på hvad din pH er, og hvorfor du gerne vil have den skal være højere. Højere pH kan fremskynde væksten og farver hos SPS koraller f.eks.

2: Det er ikke nødvendigt, men kan godt anbefales :)

3: personligt kører jeg med GHL men om man er til det ene eller det andet vist lidt hips som haps :)

4: det er en ganske udemærket pakke som giver de oplysninger du skal bruge som basal viden om dit akvarie.

5: det er et refugie lys du snakker om. Det er for at gro macro alger der kan optage næring i dit vand, NO3 og PO4 :)
Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Den forvirrede

Indlæg af Jerslev »

Hej Akilereuz
Tak for meget klare svar.
Aner ikke hvad min pH er. Akvariet står i en stor stue, og der er kunmig, Simon ikke den får.
Hvor køber jeg det GHL billigst? Her eller i Tyskland?
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Den forvirrede

Indlæg af Carsten »

Jerslev skrev: Aner ikke hvad min pH er. Akvariet står i en stor stue,

Det er faktisk ganske vigtigt at kende Ph. For er ph lav er det meget svært at få kh og Ca op på det niveau de skal være
Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: Den forvirrede

Indlæg af Akileuz »

Jerslev, du kan sagtens finde det til overkommelige priser her i dk :)
Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3787
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Den forvirrede

Indlæg af crazy seahorse »

1: Jeg vil sige, at det meget tidligt at spekulere i det i et akvarie der kun er 6 mdr gammelt. Kraftig udluftning i form af en god skummer, evt med luftindtag fra det fri, burde kunne holde din Ph oppe. God udluftning i rummet hjælper også. Men hvis du gerne vil prøve det, så skader det sikkert ikke.

2: Det er ikke sikkert at det er nødvendigt. Producenter vil altid mene at det er et must og der er, som du selv siger, et enormt udvalg. Er det fisk i, så burde fodringen give nok i starten.
Det er nok vigtigere at sikre, at dine næringsværdier ligger hvor de skal. Ikke for meget og ikke for lidt, men lige tilpas. Opløst næring fremmer både vækst og farver.
Men igen, hvis du gerne vil prøve det af, så skader det ikke. Bare hold øje med dine værdier. Flere af de produkter, kan få No3 og Po4 til at stige.
Da jeg startede op med plankton, begyndte jeg med 1/4 af den anbefalede dosis og øgede lidt efter lidt til noget der ligner 2/3 dosis. Så får akvariet/systemet tid til at geare op, så det kan behandle en evt øget næring.

3+4: Jeg har GHL Profilux 4 og den er jeg glad for. Den har langt flere muligheder end jeg kan finde ud af at bruge. Men den klarer fint de ting du nævner. Godt gennemprøvet produkt.

5: Det er vækst lys. Når man spirer planter, så bruger man den slags lys. Planter der skal vokse fra små, har mest gavn af blåt eller rødt lys. Det kan også bruges til at få alger til at vokse hurtigere. Da jeg kørte med refugium, brugte jeg ganske almindeligt gro lux rør over og algerne voksede virkelig hurtigt og måtte høstes på ugentlig basis.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Den forvirrede

Indlæg af Mortenbruun »

Hej Jerslev

Min anbefaling er at holde det på et simpelt niveau ift udstyr og tilsætninger.

Jeg har en billig elektronisk PH måler. Den er manuel men måler ret præcist, og jeg har ikke brug for en grafer og alarmer men måler engang imellem for at sikre at PH ikke kommer for langt ned om natten. Min kommer ned på 8,0 men en PH på 7,8 om natten er også ok.

Det tager vel 1 til 2 år før mikrofaunaen er på plads, så der skal der arbejdes med at få import / export af næringsstoffer på plads (her er jeg stadig).
Jeg er stoppet helt med at dosere diverse typer koral foder, aminosyrer mv. - det venter jeg et par år med at kigge på.
Koraller lever og vokser fint hvis fiskene fodres godt og når der er bakterier er til stede.

Jeg dosere levende phyto (meget) og skummer kraftigt, carbon dosere og skal til at starte et refugium (det lilla lys...), men alle akvarier er forskellige, så hvad du reelt har brug for må komme hen ad vejen men små skridt / en ting ad gangen - det tager ofte nogle måneder før man kan se den reelle effekt af en ændring
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Den forvirrede

Indlæg af Jerslev »

Takker for de mange gode svar. Har også besluttet i første omgang at købe en pH måler hos rent postevand. Desværre har han udsolgt pt.
Omkring tilsætninger kører jeg kun Balling. Samt bruger aktivt kul og fosfatfjerner, men bør nok drosle ned på sidstnævnte. Har en mega stor skummer, måske også for stor Octo regal 250
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"