"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Igen ige igen dødt forum

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Igen ige igen dødt forum

Indlæg af Jerslev »

Efter at have været borte fra hobbyen 4-5 år, kan jeg konstatere, som andre, at forummet her er mega dødt og nærmest reduceret til køb og salg.
Hvor er de gamle garvede rotter? Der er enkelte navne, jeg kan huske Qrazy Seahorse fx plus enkelte andre?
Hvor er den fantastiske mængde viden og de superkompetente akvarister gået hen?
Hvorfor har fb fået overtaget?
Skyldes det den, i mange situationer, uhyggeligt hårde og fordømmende tone, der herskede nogle gange-fx da Troels forsøgte at hjælpe med leveringer fra DeJong.
Jeg har også selv for nylig mærket en snært af denne tone

Alle nybegynderne? Er der sådanne i det hele taget? Og nøjes de med kun at få hjælp på fb? Eller tror de, de kan selv

Jeg kan godt forstå, folk forlader dette Forum, for mange indlæg, inklusiv nogle af mine, forbliver ubesvarede, selvom folk herinde har den relevante viden? Eller er spørgsmålene blot “dumme”?

Hvis dette Forum skal overleve, tror jeg vi er nød til at bidrage meget mere hver især med det, fb ikke kan

Håber på en konstruktiv debat


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Igen ige igen dødt forum

Indlæg af Tykki »

Nuvel! Det må være tidens tand! Hvis man lader sig provokere af tonen her inde , så er man simpelthen for følsom af natur! Jeg har nævnt det utallige gange , men der bliver ikke gjordt noget for at gøre Forum mere attraktivt! Personligt er jeg også ligeglad med fancy gøgl og gegl , men det er da trist at følge en afvikling ( ikke udvikling, fik i den ? Haha funny me! ), af et sted jeg holder af! Jeg er på de amerikanske Forums , også fordi jeg mere er til fisk end koraller, og det er ikke lige det vi gør mest i her hjemme! Forum dør, og sådan er det! R I P


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Igen ige igen dødt forum

Indlæg af Holst »

Hej Jerslev.

Jeg er enig i at der skete meget mere før i tiden. Jeg selv ser mig selv som Ny/Rookie/Greenhorn herinde, jeg brugte knap 10 år herinde og læste og læste og fulgte alle de fantastiske tråde og ikke mindst "Månedens akvarie" som fandtes dengang og var aktivt, forinden jeg selv fik akvarie. 10 år, holy shit.. :P
Men der var aktivitet og erfaring.
Jeg ved ikke hvor de gamle garvede gutter med 100 års erfaring tilsammen er henne i dag. Nogle er her endnu, men jeg tror ikke de er aktive på samme måde længere. De unge/nye benytter sig nok meget mere af Facebook end siden her. Jeg selv supplerer med facebook men ikke uden også at skrive herinde. Grunden til det syner som et Køb/salgs forum er nok også pga. facebook. Der må man IKKE sælge levende, og derfor er det disse tråde som oprettes herinde.
Og som Tykki skriver, er man ikke under udvikling, så er man under afvikling. Og dette gælder for alting. For så bliver man bare overhalet af andre, måske mere interessante forums/muligheder.
Det er vores alles ansvar at forummet har indhold og nye spændende opslag.

Tiltag jeg gerne ville se:
Konkurrencer fra forhandlere
Billedkonkurrencer
Åbent hus (Fuck COVID-19 som stopper dette)
Akvarie messer (Findes- saltvand er bare ikke rigtig repræsenteret)


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Igen ige igen dødt forum

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg tror at der faktisk er ret mange der starter op. Jeg synes jeg ser mange, navnlig unge kvinder, der spørger om dette og hint på de forskellige fb grupper. Så de er der altså.
Kvaliteten af svarene er så som så, men det ved de jo ikke. Derfor tror jeg også, desværre, at mange stopper igen fordi de ikke kan få det til at virke.

Saltvandsforum er lidt at sammenligne med et opslagsværk synes jeg, et gammeldags leksikon - men det er der jo heller ingen der bruger mere. Den yngre generation er til de hurtige løsninger og det er de sociale medier nok bedre, dog ikke kvalitetsmæssigt, til. Men hurtigt er det. Du kan altid finde en der kan/vil svare hurtigt og kort, på selv det mest komplicerede biologiske spørgsmål.

Det jeg synes der mangler er, at forhandlerne stepper op. At de laver nogle arrangementer med nogle gode tilbud på dagen. Horsens laver noget med Pizza eller grill hver torsdag.
Nu ved jeg ikke hvordan søgningen er, for jeg bor ikke i Jylland, men jeg synes at ideen er god. Thomas Friis lavede også nogle arrangementer, typisk et fødselsdags arrangement.
Der var stor søgning og folk stod i kø. Der var også foredrag, hvilket jeg også godt kunne savne. Jeg tror der er brug for det. Men der skal være kød på det.
Det behøver ikke at være så dyrt og stort. Mads fisk lejede Odense Kongrescenter, fik fløjet Bournemann ind fra US, Thomas havde også et koryfæ, Svein Forså, der holdt et spændende foredrag. De gutter er dyre, mindre kan gøre det.
En entusiastisk amatør der har held med det han/hun går og roder med, en biolog, en kemiker, bare nogen der på en enkelt måde kan forklare, hvad der sker nede i vores akvarier. Det ville være rigeligt, tror jeg. Folk og navnlig de nyere saltvandsnørder, vil gerne høre - og ikke mindst have mulighed for at stille spørgsmål. Der blev stillet rigtig mange spørgsmål til Svein Forså husker jeg. Jeg husker også et foredrag af vores egen Hans Ramløv, som forklarede hvad der egentlig sker når vores koraller vokser. Kalcificerings processen blev forklaret med billeder og plancher. Virkelig interessant og god viden at få. Jeg husker det stadig så mange år efter.

Jeg ser jo selv, hvor mange spørgsmål folk har når de kommer her. Kan jeg også få de farver?, Gøre det der? Hvordan virker det? Har du overvejet? spørgsmålene er mange. Det tager typisk 2-3 timer når der er nogle på besøg for første gang og det er jo fordi de gerne vil have succes.

Tonen kan være hård ind i mellem, rigtigt. Men det er sådan de unge (og Tykki) er vant til at kommunikere. Jeg ved at moderatorerne gør hvad de kan, når folk går over stregen.

Og så syntes jeg, at mentor ordningen var et fint tiltag. Mentorerne var jo ikke noget specielt, blot nogle der havde nørdet lidt mere og havde noget hands on viden som de kunne bringe videre. Det var en skam at det blev fjernet igen. Men det er jo bare min mening.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Igen ige igen dødt forum

Indlæg af crazy seahorse »

Holst skrev: Jeg ved ikke hvor de gamle garvede gutter med 100 års erfaring tilsammen er henne i dag. Nogle er her endnu, men jeg tror ikke de er aktive på samme måde længere.[

Mange af de gamle erfarne, er stoppet med hobbyen. Nogle fordi de er - nå ja, er blevet gamle. De magter måske ikke det arbejde der ligger i det mere. Helbredet kan svigte. Penge kan også spille ind. Det er en bekostelig hobby og som pensionist kan det blive for dyrt. Og så sker der bare ting i vores alle sammens liv, nogle bliver gift, skilt, flytter, får børn. Alt sammen ting der kan spille ind, så vi må ændre lidt på vores måde at leve på. Her kan akvariet nemt ryge.
Og som Tykki skriver, er man ikke under udvikling, så er man under afvikling. Og dette gælder for alting. For så bliver man bare overhalet af andre, måske mere interessante forums/muligheder.
Det er vores alles ansvar at forummet har indhold og nye spændende opslag.

Tiltag jeg gerne ville se:
Konkurrencer fra forhandlere
Billedkonkurrencer
Åbent hus (Fuck COVID-19 som stopper dette)
Akvarie messer (Findes- saltvand er bare ikke rigtig repræsenteret)
Jeg er enig med Holst i det meste.(nogle af tingene havde jeg ikke tænkt på) Åbent hus, messer og forhandlerinitiativer der samler folk. Det tror jeg vil være godt.

Det med at man mødes med ligesindede giver utroligt meget.
Jeg vil gerne komme med et eksempel, der måske ikke i første omgang er saltvandsrelateret - og så alligevel.
Jeg dyrker også forskellige planter både inde og i haven. Nogle af dem er Rhododendron. Jeg fik leveret en sending spagnum fra en der sælger og opformerer Rhodoer i går.
Vi fik os en hyggelig sludder mens vi gik og bar spagnum ind. Jeg er begyndt at tage frø fra mine Azaleaer, som jeg vil spire til foråret. Mine storbladede Rhodoer kan jeg ikke finde frøstande på og det samme gælder for nogle af Azaleaerne. Under vores snak siger Rhodo-manden "det er fordi de er sterile, det er hybrider. De sætter ingen frø". Når man laver en hybrid krydser man to beslægtede planter. Når man så bringer en tredie plante i spil, for at få flottere/større blomster, så går det gerne lidt galt. Ved første krydsning er der to sæt kromosomer der fusioneres. Når det pludselig bliver 3 sæt kromosomer, så er det at naturen sætter grænsen. De bliver sterile og kan ikke formere sig på naturlig vis. De sætter ikke frø for de kan ikke befrugtes, uanset hvor mange blomster og hvor mange bier der besøger blomsterne. Hvor kommer det saltvandsrelaterede så ind?

Jo, i øjeblikket laver man krydsningsforsøg med forskellige typer af stenkoraller. Ikke for at få smukkere farver, men man forsøger at finde hybrider der kan modstå stigende hav temperaturer. Det er jo et spændende arbejde, så længe man kontrollerer det. For man (jeg) kunne frygte, at det samme vil kunne ske her - at de bliver sterile.
Men alt håb er ikke ude. For mens man hos de sterile Rhodoer kan stiklinge formere dem, altså lave kopier af moderplanten (hybriden), så kan man gøre det samme med korallerne (evt sterile hybrider) Storme/orkaner og uvejr generelt, knækker mange koraller når de hærger hen over havene. Så fragmenteres korallerne på naturlig vis. Ellers må man jo hjælpe dem.

Disse tanker blev sat i gang af en almindelig hygge snak mellem to nørder, hvor den ene vidste noget den anden ikke vidste.
Det er det FB ikke kan. Den almindelige samtale med udveksling af oplevelser og meninger. FB har mere karakter af råben.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Igen ige igen dødt forum

Indlæg af Carsten »

Jeg er en af de helt gamle dinosaurer, som forlængst burde være uddøde. Jeg har selv droppet saltvandet, og vil helst helt droppe akvariet. Gider det ikke rigtigt mere. Hvorfor droppede jeg så det saltevand. En af grundene var at, jeg idag synes det mere går op i hvor mange underlige maskiner man kan have til at styre akvariet. Så man selv ikke skal gøre andet end at sidder og glo på det. Og som Erik skriver, er der mange som starter op, men som ikke har den tålmodighed der skal til. Står det ikke snorlige 14 efter opstarten, så gider man ikke mere. Mange søger hjælp på internettet, det er også fint nok, hvis man er lidt kildekritisk, og det mangler hos mange. Facebook har ikke gjort det bedre. Igen er det ofte "smart i en fart" der hersker der. Man stiller et spørgsmål, en tager sig tid til at svare, men spørgsmål stilleren gider ikke en gang lige skrive tak for svaret. Og spørger så i en anden gruppe om nøjagtigt det samme, med håb om et svar som gik mere hans retning.


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Igen ige igen dødt forum

Indlæg af Kasper j. »

Måske skulle man hører diverse saltvandsforhandlere om de ville udlevere en slags saltvandsakvarium manual til nye saltvandskunder. Manualen er naturligvis udarbejdet af forummet og med link til saltvandsforum når der opstår nye spørgsmål. På den måde kunne man få nye brugere.


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Igen ige igen dødt forum

Indlæg af christiantt »

Jeg tror at de fleste nye finder FB grupper frem for forums.
Jeg er dog ikke enig med at det er helt dødt - det var værre i sommers :D

Ang. tonen syntes jeg den er rigtig fin. Flere "nyere" har oprettet tråde hvor der bliver hjulpet. At folk som Tykki er meget direkte og "kontakt" i sin måde at skrive på, syntes jeg blot er dejligt. Så er alle ikke lige så kedelige som når jeg selv skriver :)

Det er blevet for nemt at finde information omkring ting ved blot at Google eller søge på en FB gruppe.
Det er en skam ift. aktiviteten på forum, men desværre også en realitet som man må forholde sig til.

Det er fedt at der kommer kvartalets akvarie og andre indlæg som ikke er på FB :TH


Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Igen ige igen dødt forum

Indlæg af joekill »

Nogen af os holder ved, og jeg lukker næppe min balje foreløbigt :-)
Men jeg gider ikke at skrive så meget mere og oploade billeder..
Tiden er ikke til det... Men jeg kikker forbi forummet ind i mellem ...


:whistle: 200x60x60 = 720L
Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: Igen ige igen dødt forum

Indlæg af Akileuz »

Jeg har ferie fra torsdag, så kommer der en større opdatering i mellem jul og nytår :D for der er immervæk sket noget med min balje ihvertfald !


Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Igen ige igen dødt forum

Indlæg af Tykki »

Fedt! Jeg bliver her ind til Forum bliver lagt ned! Altså da jeg jo ikke har et liv alligevel , kan jeg jo hænge ud her inde lidt alligevel ! Så KAN det jo være at med tiden det bliver ok at alt går mere og mere i stå! Kan alligevel ikke tåle at få pulsen op


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Igen ige igen dødt forum

Indlæg af Anders månsson »

Vi er da mange der stadig brænder for hobbien og det med fb overtager... Tja det må tiden vise, jeg tror dog på at forum her har mere substans!!!


TommyFrost
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: ons 3. apr 2013 15:54
10
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009

Re: Igen ige igen dødt forum

Indlæg af TommyFrost »

Jeg er vild med det her forum! Men...

Det største problem for mig, er og bliver brugervenligheden. Eller mangel på samme..
Jeg har forgæves prøvet at starte, og vedligeholde en tråd omkring min nuværende balje. Det er simpelthen for bøvlet at man er nødt til at bruge en computer hver gang man vil lave en opdatering. Jeg er skam klar over at der findes en mobil-version at forummet, men den gør det desværre ikke ligefrem nemmere at navigere rundt og opdatere med billeder osv.

Derudover er man "alligevel" på Facebook engang imellem (for mit vedkommende pænt mange gange om dagen) og det gør det langt nemmere at bruge diverse grupper dér, end dette forum.


Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Igen ige igen dødt forum

Indlæg af Mathias_C »

Er selv så småt begyndt at forberede min tilbagevenden til denne skønne hobby efter 5-6 års fraværd, og godt nok havde jeg de seneste år opfattet at forummet slet ikke var i fordomsstyrke, men det er alligevel kommet bagpå mig hvor lidt aktivitet der er og hvor mange erfarne akvarister som er stoppet. Især når man tænker på den kæmpe viden der ligger gemt her og hvor svingende kvaliteten er på FB.

Synes dog også aktiviteten blandt forhandlerne umiddelbart virker meget begrænset, har haft lidt svært ved at finde ud af hvor mange forhandlere der er nu og kvaliteten og hyppigheden af sendinger, tilbud mv.


MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"