"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Strøm/Energi

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
ceslsalt
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: lør 14. feb 2015 11:46
9
Postnummer: 2700 Brønshøj

Strøm/Energi

Indlæg af ceslsalt »

Hej SF. Vores hobby har vel en interesse i at være obs på det forbrug af strøm vi bruger. Hvis man måler det daglige strømforbrug * 365 dage vil de fleste blive overasket.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3555
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Strøm/Energi

Indlæg af Tykki »

Og hvad vil du gøre ved det?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Strøm/Energi

Indlæg af Carsten »

Se om der er mere energi besparende udstyr end det man allerede har.
Og måske skrue en anelse mere ned for lyset end der er nu
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Strøm/Energi

Indlæg af tim_rn »

Jup, alle dage været en dyr hobby.

Men hvad giver det tilbage? Og er der andre ting man kan undvære i sit liv som ikke giver nær så meget?

Jeg glæder mig i hvert fald til at starte snart igen. ;)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3555
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Strøm/Energi

Indlæg af Tykki »

Hvor meget spare man så i sidste ende ? Det er jo pisse lige meget!
Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: Strøm/Energi

Indlæg af Akileuz »

Jeg tror ikke man skal gå ind i denne hobby, hvis man har et ønske om at efterlade så lille et CO2 aftryk som muligt.. skal vi ikke bare holde den ved det :D ?
Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
ceslsalt
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: lør 14. feb 2015 11:46
9
Postnummer: 2700 Brønshøj

Re: Strøm/Energi

Indlæg af ceslsalt »

Tak for jeres svar. Hvis det hele er ligemeget har vi afskåret os muligheden for at påvirke pruducenternes fokus på en lav energi efterspørgsel. Det burde være en del hobbyen at fokusere på energi-forbrug , hvis vi skal have råd til at købe nye besætninger i vore akvarier. Vindmøller løser ikke alle problemer.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3555
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Strøm/Energi

Indlæg af Tykki »

Hold guppyer i planteakvarie i stedet!
ceslsalt
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: lør 14. feb 2015 11:46
9
Postnummer: 2700 Brønshøj

Re: Strøm/Energi

Indlæg af ceslsalt »

Det var tildensen jeg var ude efter. tak.
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Strøm/Energi

Indlæg af sydsjælland »

:-) for 6-8 år siden brugte cirkulationspumper - returpumper - skummerpumper - ca det dobbelte end de gør i dag - så jeg har skiftet alt mit gamle udstyr ud inde for de sidste par år for at få strømforbruget ned og for at få 230volts udstyr op af vandet og 12 /24 volt i vandet i stedet - ikke at jeg tror jeg spare noget i den sidste ende - for nyt udstyr koster jo også :-)
Tænker også lamper i dag er betydeligt bedre og mere strøm besparende. Så det går vel heletiden lidt i den rigtige retning ?
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Strøm/Energi

Indlæg af MortenL »

Som der står i tråden, så er det ikke den mest lavenergi hobby man kan have.

Der er jo sket en masse de sidste 10år.

Lamperne er stort set kun LED i dag, det er meget få, hvis der er nogen der stadigvæk kviksølvslamper (HPL, HQL m.fl.). Enkelte har rør men også T5 rørerne er bedre end T8 rør.

Rigtig mange pumper er blevet DC pumper med frekvensstyring, så de kan nedreguleres, frem for at reguleringen foregår med ventiler. Endnu en fordel er at DC pumperne larmer langt mindre end AC pumper.

Brugen af LED lys gør også at behovet for køling, kun er tilstede i en kortere periode om sommeren, igen en stor besparelse, da små køleanlæg har en håbløs virkningsgrad.

Tænk dog over at hvis vi skærer ret meget mere i energiforbruget, så ender man med at skulle varme vandet med varmelegeme, og så er man jo lige vidt.

Glædelig Jul
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3555
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Strøm/Energi

Indlæg af Tykki »

Kondicykel med Dynamo ?
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3555
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Strøm/Energi

Indlæg af Tykki »

Det var faktisk et lige så åndsvagt indlæg som selve tråden!
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Strøm/Energi

Indlæg af tim_rn »

ceslsalt skrev:Tak for jeres svar. Hvis det hele er ligemeget har vi afskåret os muligheden for at påvirke pruducenternes fokus på en lav energi efterspørgsel. Det burde være en del hobbyen at fokusere på energi-forbrug , hvis vi skal have råd til at købe nye besætninger i vore akvarier. Vindmøller løser ikke alle problemer.
Jeg læste slet ikke dit indledende spørgsmål som et fokus på tendenser, og slet ikke med henblik på hvad vi kan rykke. Jeg læste det som et økonomisk fokus, hvor du lige havde fået et chok.

Energiforbrug med henblik på producenters udvikling og ikke mindst det grønne fokus er da hamrende interessant. Det er altid lidt selvmodsigende, men der er jo en stor tiltrækning til naturen - der er bare ingen grund til at sige enten skider man på det eller også lukker man da det jo er grønnere.

Det er i sig selv lidt underligt at lade 41 pumper køre året rundt og få fisk tilsendt. Men jeg ser meget gerne at der som minimum tænkes i emballage, holdbare produkter (netop for ikke at bytte ud) hos producenten men også hos vores forhandlere. Der ligger en del signaler i de små, og jeg betalte gerne mere for pumper, lys eller andet jeg vidste kunne repareres lettere, reservedele kan fås, der var fokuset på kWH etc. Eller sågar virsomheder som er transparente omkring hvor de får produceret, hvilke forhold og hvilke materialer - og hvor de selv fik deres energi fra.

Den her hobby bør helt sikkert få en hippie-gennemgang. ;) I øvrigt tror jeg bare du får lidt direkte svar fordi det (for mig) godt kunne lyde som om der blev sagt "aner I overhovedet hvor dyrt det er? I burde alle forlade den nu!" ;) )
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Strøm/Energi

Indlæg af tim_rn »

Tykki skrev:Kondicykel med Dynamo ?
Hvad taler du om? :D

Uanset hvad, fantastisk koncept med en dynamo på en kondicykel!
ceslsalt
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: lør 14. feb 2015 11:46
9
Postnummer: 2700 Brønshøj

Re: Strøm/Energi

Indlæg af ceslsalt »

Det vil altid være tomme tønder der buldre mest. Støjberg. Vi burde være obs på det der ødelægger fundamentet i vor hobby.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"