"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Po4 forvirring

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jacobsen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 07:04
4
Postnummer: 6990 Ulfborg
Saltvand siden?: 2019

Po4 forvirring

Indlæg af Jacobsen »

Har fået foretaget en icp test som siger at min Po4 ligger på 0.325 Men min egen Nyos phosphate test kit kan intet måle.. nogle bud på hvorfor? Test sættet er helt nyt.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Po4 forvirring

Indlæg af Carsten »

Nu kender jeg ikke det sæt men der er flere som først giver udslag ved en po4 på 1. Blandt andet Salifert


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Po4 forvirring

Indlæg af crazy seahorse »

Det er de færreste Po4 testsæt der er gode nok.
Jeg har aldrig prøvet Nyos, men flere andre. Det eneste der virker hos mig og som ligger meget tæt op af ICP testen er Hanna Phospherus testen.
Hvad siger din Phospherus?
Det er meget små værdier når vi taler om bla Po4, derfor er det vigtigt at man måler med et testsæt der måler i ppb.
Hvis man måler i ppm risikerer man at fejlvisningen er større end den værdi man måler for.

Edit: Jeg kan se at Nyos er en der skal aflæses på en farveskala. Det er for usikkert til min smag.
Hanna testen er digital og det er meget nemmere. Jeg ville tro på ICP testen.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Po4 forvirring

Indlæg af MortenL »

Enig med Erik om at stole på ICP testen, hvorfor ellers få testen foretaget. Vi roder alle med at få de bedste vandværdier, samtidig med at vi måler dem med relativt primitivt udstyr. Tænker det vigtige er at gøre det samme hver gang, så er der en større sandsynlighed for at testkittet måler den samme forkerte værdi, men den viden kan jo i sig selv være guld værd da det jo betyder stabile værdier.

Vi sender så prøver afsted for at få vished om at værdier så også er rigtige. Selvom det er øv at få en prøve tilbage med en ganske høj P04 værdi, så er det med at acceptere det og finde på løsninger, der kan værdien ned.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Jacobsen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 07:04
4
Postnummer: 6990 Ulfborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Po4 forvirring

Indlæg af Jacobsen »

Er også icp testen jeg tror på, købte blot Nyos testen for at kunne se om det lykkedes mig at sænke værdien inden jeg sender næste icp test.
Nyos sættet går fra 0.000ppm til 1ppm over 10 trin og burde være meget tydelig hvis jeg ligger helt oppe på 0.3ppm


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Po4 forvirring

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg er enig med Morten. Selv et ikke så nøjagtigt testsæt, kan gerne vise om en værdi er stigende eller faldende. Det kan så bruges som en hjælp til at vise tendensen.
Og så - jo finere en test måler, ppm ctr ppb, jo mere nøjagtigt resultat får man. Betyder det så noget? Den nøjagtige værdi for Po4 er nok ikke så vigtig.
Men det duer ikke, at en test viser 0 fordi den ikke kan måle værdien da den enten ligger inde i den fejlmargin testsættet gerne selv opgiver at der er, eller er for lav til at den kan måles.
Det er derfor jeg bruger Hanna Phospherus, for den måler netop i ppb. De har en Phosphate test, men den måler i ppm. Den ville i dit tilfælde måske også vise 0.
Når man måler for Phospherus skal man lige omregne til Po4. Men det er nemt nok. Man vænner sig dog hurtigt til at bruge P værdien i stedet for Po4.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jacobsen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 07:04
4
Postnummer: 6990 Ulfborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Po4 forvirring

Indlæg af Jacobsen »

Ok. Tak for svarene, så må jeg prøve at få fat i en Hanna Phospherus tester i stedet for. Var heller ikke min forventning, at jeg ville få et nøjagtig resultat med Nyos sættet. Men havde håbet på at jeg kunne bruge det til at se om min Po4 var stigende eller faldende


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Po4 forvirring

Indlæg af MortenL »

crazy seahorse skrev: Når man måler for Phospherus skal man lige omregne til Po4. Men det er nemt nok. Man vænner sig dog hurtigt til at bruge P værdien i stedet for Po4.
Lige et opfølgende spørgsmål til Erik: Hvad er en høj P værdi på Hanna måleren for dig?
Ved godt at vi gerne vil have PO4 langt ned, også alligevel ikke helt i bund. Jeg prøver at have P omkring 10-20 på min Hanna, hvilket vel så svarer til ca 0,03-0,06 PO4. Er det helt skævt

De værdier som er omtalt i tråden her, skulle jo på et Hanna Phosphorus meter vise et tal på ca 100. Derfor undre det mig at Nyos kittet viser 0, og jeg forstår Jacobsen's forvirring.

/Morten


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Po4 forvirring

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg havde samme oplevelse med både Redsea og Elos testsæt, der begge viste en PO4 på næsten 0, hvor en ICP test viste meget højere P og PO4 værdier. Jeg troede fejlagtigt at det var de mange alger der optog alt P og at testsættene viste rigtigt, men efter jeg fik en Hanna Phosphate checker får jeg samme resultater som ICP tests.
Både RS og Elos burde have vist noget PO4 eftersom jeg var oppe på 0.14 PO4. De røg direkte i skraldespanden.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Po4 forvirring

Indlæg af crazy seahorse »

MortenL skrev:
crazy seahorse skrev: Når man måler for Phospherus skal man lige omregne til Po4. Men det er nemt nok. Man vænner sig dog hurtigt til at bruge P værdien i stedet for Po4.
Lige et opfølgende spørgsmål til Erik: Hvad er en høj P værdi på Hanna måleren for dig?
Ved godt at vi gerne vil have PO4 langt ned, også alligevel ikke helt i bund. Jeg prøver at have P omkring 10-20 på min Hanna, hvilket vel så svarer til ca 0,03-0,06 PO4. Er det helt skævt

De værdier som er omtalt i tråden her, skulle jo på et Hanna Phosphorus meter vise et tal på ca 100. Derfor undre det mig at Nyos kittet viser 0, og jeg forstår Jacobsen's forvirring.

/Morten
Omregningen er som følger. Jeg bruger de tal som jeg normalt skyder efter.
P. på 16 (ppb) 16x 3.0661 = 49.0576 : 1.000 = 0.0490 i ppm Så en P på 16 svarer til en Po4 på 0.049

Hvis vi følger dit eksempel med en P på 100 så bliver det.
100 x 3.0661 : 1000 = Po4 på 0.30661
Så P på 100 er bestemt meget højt. Jeg vil helst ikke over 20 -24 stykker.

Grunden til de 3.0661 som multiplikationsfaktor er "the ratio between the different molecular masses of Po4 and P (94.971 molarmass and 30.974 Molarmass = 3.0661)

Gav det mening.

Jeg har faktisk en tabel over det, men kan ikke lige finde den frem.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Po4 forvirring

Indlæg af Mortenbruun »

Her er linket til en omregningstabel

https://www.hannainst.com/hubfs/006-fin ... uments.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Po4 forvirring

Indlæg af MortenL »

crazy seahorse skrev:
MortenL skrev:
crazy seahorse skrev: Når man måler for Phospherus skal man lige omregne til Po4. Men det er nemt nok. Man vænner sig dog hurtigt til at bruge P værdien i stedet for Po4.
Lige et opfølgende spørgsmål til Erik: Hvad er en høj P værdi på Hanna måleren for dig?
Ved godt at vi gerne vil have PO4 langt ned, også alligevel ikke helt i bund. Jeg prøver at have P omkring 10-20 på min Hanna, hvilket vel så svarer til ca 0,03-0,06 PO4. Er det helt skævt

De værdier som er omtalt i tråden her, skulle jo på et Hanna Phosphorus meter vise et tal på ca 100. Derfor undre det mig at Nyos kittet viser 0, og jeg forstår Jacobsen's forvirring.

/Morten
Omregningen er som følger. Jeg bruger de tal som jeg normalt skyder efter.
P. på 16 (ppb) 16x 3.0661 = 49.0576 : 1.000 = 0.0490 i ppm Så en P på 16 svarer til en Po4 på 0.049

Hvis vi følger dit eksempel med en P på 100 så bliver det.
100 x 3.0661 : 1000 = Po4 på 0.30661
Så P på 100 er bestemt meget højt. Jeg vil helst ikke over 20 -24 stykker.

Grunden til de 3.0661 som multiplikationsfaktor er "the ratio between the different molecular masses of Po4 and P (94.971 molarmass and 30.974 Molarmass = 3.0661)

Gav det mening.

Jeg har faktisk en tabel over det, men kan ikke lige finde den frem.

Det gav mening, og godt at høre at dit target er på 16, hvilket ligger i mit interval på 10-20.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Po4 forvirring

Indlæg af PoulD »

Jacobsen skrev:Har fået foretaget en icp test som siger at min Po4 ligger på 0.325 Men min egen Nyos phosphate test kit kan intet måle.. nogle bud på hvorfor? Test sættet er helt nyt.
Der kan sagtens være stor forskel på en fosfatmåling med colorimetric test og ICP test. Begge kan alligevel være 100% korrekte.

Vandet i vores baljer indeholder 2 typer af fosfat: Uorganisk fosfat (primært orthofosfat) og organisk fosfat

De testsæt vi bruger til hobbybrug måler (normalt*) kun uorganisk fosfat. En ICP test måler både uorganisk og organisk fosfat.

Har man et refugium, en alge scrubber eller bare uønsket algevækst i display-akvariet, optager disse alger ofte omtrent alt hvad der måtte være af opløst uorganisk fosfat i vandet. Derved kan vores test sagtens vise meget tæt på 0, eller et helt rent 0, selv om man måske alligevel har et meget stort fosfat issue. Det har ingen som helst betydning i denne forbindelse om udlæsningen er digital eller ej.

Omvendt kan indholdet af organisk fosfat i en vandprøve til en ICP test selvfølgelig også svinge fra prøvet til prøve (f.eks. hvis vandprøven tages umiddelbart efter en fodring).

* Man kan godt måle både både uorganisk og organisk fosfat med et almindelig hobby testsæt, det er bare lidt omstændeligt og tidskrævende (kræver bl.a. brug af svovlsyre og opvarmning til 150 C i lang tid)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"