"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Er NH3 noget man tænker på ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Er NH3 noget man tænker på ?

Indlæg af Holst »

Hej SF.

1) Er der nogle der måler NH3 (Ammoniak) eller er den bare total ubetydeligt ?

2) Det er blevet utrolig populært at køre med forhøjet pH i baljen, og jeg har selv gjort det. Min lå om natten på 8,4 og om dagen på 8,8 ca. Mine koraller eksploderede og mit forbrug på de 3 hellige, men ligeledes er der et forhold mellem NH4 <> NH3 ift. pH værdien. Hæves pH værdien så falder NH4 (ammonium) som ikke er giftig men bliver til NH3 (ammoniak) og denne hæves derved. Men er det i sådan en grad at det kan være farligt for baljen med den forhøjede pH ?

3) Er der nogle der har tænkte på dette eller bestræber man, som jeg, bare på den høje pH.

4) Måler folk i stedet for TAN (Total ammonia nitrogen) hvis noget skal måles.. ?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 14. feb 2017 18:18
7
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Re: Er NH3 noget man tænker på ?

Indlæg af Biotekeren »

Forskellige videnskabelige artikler finder resultater hvor du kan regne med at gå fra en 10% ammonium (ift totalte mængde ammoniak) ved 8 pH til 30-40% ved 8.8 pH, ved en temperatur på 25 celcius. Dog, hvis du ikke har noget ammoniak i vandet, er det vel i bund of grund ligegyldigt. Tænker ammoniak almindeligt ikke er målbart i et etableret akvarie, så tror ikke du skal bekymre dig så meget. Tager dog ikke hensyn til andre negative effekter ved forhøjet pH her. Vh TB
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Er NH3 noget man tænker på ?

Indlæg af Holst »

Biotekeren skrev:Forskellige videnskabelige artikler finder resultater hvor du kan regne med at gå fra en 10% ammonium (ift totalte mængde ammoniak) ved 8 pH til 30-40% ved 8.8 pH, ved en temperatur på 25 celcius. Dog, hvis du ikke har noget ammoniak i vandet, er det vel i bund of grund ligegyldigt. Tænker ammoniak almindeligt ikke er målbart i et etableret akvarie, så tror ikke du skal bekymre dig så meget. Tager dog ikke hensyn til andre negative effekter ved forhøjet pH her. Vh TB
Tak for dit fine svar. :)
Jeg oplever ikke problemer men måler heller ikke for det. Det var egentlig også bare en tanke da jeg ser flere bruger CO2 scrubber og selv har gjort det.. :)
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"