"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Debatoplæg

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Debatoplæg

Indlæg af Jerslev »

Er saltvandsakvarister teknikfetischister: synes godt nok der er mange, der fortæller om deres i mine øjne ufatteligt komplicerede og omfattende digitale apparater.
Er med på, at de måske gør nogle ting nemmere, men mister man ikke samtidigt følelsen?
Det var det ene oplæg
Det andet er: kan man ikke få det flotte og koralspækkede akvarium, som mange af jer har-imponerende og meget misundelsesværdige - uden al den teknik?
Og så det sidste. Jeg vil gerne have noget udstyr ( så mere hellig er jeg heller ikke) der monitorerer temp, pH og redox plus?
Jeg vil gerne have tallene på en skærm.
Hvad skal jeg investere i?


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Debatoplæg

Indlæg af nbd »

Jeg er meget enig - at holde saltvand bliver hurtigt til en masse dyr teknik. Man kan godt have et flot koralrev med et meget simpelt setup, men det kræver nok lidt mere plads og tålmodighed. Eksempelvis Jauberts system:
https://reefs.com/magazine/jaubert-s-me ... d-refined/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg er selv tilhænger af low-tech saltvand, men fordi jeg ikke har plads til et stort refugium med 25 cm tykt lag sand og makroalger, må jeg ty til skummer, Zeovit, RowaPhos og pH-styret kalkreaktor for at holde værdierne. Et stort biologisk refugium kan ellers gøre det samme, bare naturligt ;-)


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Debatoplæg

Indlæg af Kasper j. »

Jeg holder mit nogenlunde low maintanence :-)

GHL lampe over akvarium.
1x tunze stream 3 pumpe i akvarium (skal kun renses hver 6. måned)
I sumpen er der et stort refugium med lys 14 timer i døgnet, en vectre M1 returpumpe, ingen skummer men en luftspumpe ehiem 400 der er skruet helt ned og den er koblet til 2 sander iltsten.

Tilsætter hjemmelavet balling efter Randys "low pH" opskrift, KH, CA og nacl fri salt. Bruger aquacalculator.

20 % vandskifte hver 14 dage.

Osmolator/ATO. Måler pH og temp. Det hele er styret af en GHL profilux. Tester CA og KH med salifert.

Synes det hele trives godt og der er ikke meget arbejde og vedligehold.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Debatoplæg

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg er "gammeldags"og jeg bruger ikke ret mange gadgets og avanceret maskineri på mit.
Jeg måler selv og regulerer by hand min næring og Jod + Strontium. Sender en icp test afsted ca 4 gange årligt.
Mit lys er Radion lamper og de indstilles/programmeres via computer. De er selvkørende når de først er indstillet. De kører via Wifi og et Reeflink, der vel bare sørger for tænd og sluk på samme tid. Jeg har 12 lamper på og det klarer Reeflink´et fint. De kører samme program og sidder på display og den ene fragtank.
Pumperne er for cirkulationen alle Tunze. De er som traktorer der bare kører. Har haft et issue med nogle ledninger, hvor isoleringen rundt om ledningen forsvandt. Men de pumper skiftede Tunze uden vrøvl. De yder fin service.
Skummer og returpumper er Royal Exclusiv og de kører også bare. Kalkreaktor til at regulere Kh og Ca og så nogle varmelegemer i den ene sump. Det er sådan set det.
Jeg har en profilux 4 til at tjekke Ph i systemet (ikke i kalkreaktoren, der er egen styring på den jeg har og ingen probe), Redox, temperatur, salinitet (er jeg ikke så imponeret af. Et refraktometer er fuldt ud lige så godt for mig) og så styrer den cirkulationspumperne.
Hvis man ønsker det, så kan man få en skærm til Profilux at kigge på, men jeg ser bare på det display der er på computeren.
Jeg har en Eheim luftpumpe med luftsten i et filterhus magen til dem der sidder på mit RO anlæg. Vandet fra kalkreaktoren ledes ned i det filterhus og gennemluftes inden det kommer ud i vandet. Det hæver Ph. Vandet fra kalkreaktoren har en ret lav Ph, men det afhjælpes for det meste nemt med luft. Luftstenen skiftes ca 1 x hver eller hver andet måned. Det er lindetræs sten. Dem tørrer jeg og sliber med sandpapir og så kan de køre en ang mere.
Det er ret enkelt og kører mit store system uden de store problemer.

Jeg renser dog mine cirkulationspumper noget oftere, mindst 4 gange årligt. Effekten falder hurtigt pga den algefilm der kommer på impelleren.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Debatoplæg

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg har kun haft saltvand i 9 år, så jeg er stadig rimelig ny i faget, men har lænet mig op ad de manuelle principper uden meget teknologisk kontrol.
Der er dog en del der styres elektronisk, men det er jo sådan det laves i dag, men jeg syntes der er stor forskel på om de forskellige enheder indstilles manuelt via en skærm eller om indstillingerne justeres automatisk.
Jeg har følgende der indstilles via computer eller telefon:
Lyset er en Giesemann Aurora der styres via computeren, men det er jo sjældent lyset skal justeres.
Cirkulationen er Maxspect Gyre der styres via en app på telefonen.
Phytoplankton doseres via en 4-kannals doseringsmaskine, der styres via en anden app.
Resten er rent manuelt styret:
Dosering af diverse KZ produkter (de små blå flasker)
Kalkreaktor + degasing chamber
Returpumpe - en billig Jebao pumpe, der kører uden problemer på 3. år
Tunze 9430 DC skummer - stor og meget stille. Den spiller bare.
ATO standard Tunze, fra en 60 liters tank der står i garderobeskabet bag akvariet.

Jeg tester nogle få ting løbende, som PH, KH, P og NO3, men får lavet ICP test ca hver 3. måned.
Skummeren skal tømmes næsten dagligt, da jeg tilsætter en del phyto og hjuldyr (phyto doseres i hjuldyr, der via overflow doseres i returkammeret) men det fungere super fint.
- overskydende nærring fjernes
- mad til koraller (= tilførsel af aminosyrer mv.)
- store mængder pods
- "automatisk" vandskift (saliniteten er stabil selvom der er er en del faktore i spil med afdampning, vandmængde i skummerkop, tilsæning af saltvand)

Jeg har langt fra et Ultra-Low-maintenance system der kører automatisk, men det er heller ikke der jeg vil hen. Jeg kan godt lide at lave noget med akvariet hver dag.


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Debatoplæg

Indlæg af Jerslev »

Hold da op Morten. Så kører jeg godt nok som stenalderakvarist ved siden af dig.
Mit rev er forholdsvist nyt og har kun lyset på automatik, gyrepumperne på et eller andet program samt en grotech doseringsmaskine til Balling light.
Tilsætter amosyre manuelt, men har heller ikke mange koraller endnu


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Debatoplæg

Indlæg af Tykki »

Det kommer jo også an på hvordan akvariet ønskes opbygget! Jeg har ex vis kun tre stenkoraller tilbage! Resten har mine fisk ædt eller også er de bukket under for dårlige vandværdier pga hård fodring ! De bliver så byttet ud med skiver eller andet billigt som ikke kræver noget særligt! Lige nu er det fisk jeg har i focus, så skummer lidt cirkulation og lys! Vandskifte bruger jeg stadigvæk og tilsætter bakterier manuelt! Med tiden kommer der alger i refugiet , men da det også skal holdes ved lige er det ikke lige nu! Rengøring af glas hver anden dag, tømme skummer hver tre-fire dag, fodre to gange dagligt er vel næppe andet end sjovt, osv osv! De småting er mig en stor glæde, og det kan stadigvæk få mit blod i kog når det lykkedes at få en svær fisk til at trives! Dan


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Debatoplæg

Indlæg af Anders månsson »

jeg har lige startet ca 550liter op med dsb + en sump kun med alger.
teknik:
lys: 4 stk kina lamper, dog har jeg en ATI 8x54W der kommer op snart + refugium lys (led)
pumper: tre cirk pumper + retur pumpe

Jeg kan som den gale vestegn fiskehandler, blive lettere opstemt af se de små livsformer komme frem;-)


Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 401
Tilmeldt: fre 17. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Re: Debatoplæg

Indlæg af Casper T. »

Jeg har startet mit 300L akvarie for et lille års tid siden. Kører det meget simpelt, uden for meget teknik. Jeg har følgende:

2 x Maxspect Jump MJ-L165 lamper
1 x Maxspect FX330 gyre pumpe
1 x Jebao retur pump
1 x Jebao wifi doser
1 x Tunze 9410DC skummer
1 x Goose neck lampe fatning med 60W LED Vækstlys (pris 139 hos cinema shop) til mit refugium
1 x Varmelegeme
1 x Eheim foderautomat

Akvariet er født med mekanisk ATO. En 16L stående ovenpå sumpen.

Jeg kører Triton, og måler manuelt. Måler en gang om ugen. Hvis der er udsving, pga nye koraller og koralvækst, måler jeg i en periode hver anden dag. Måler Alk, Cal og Mag.

Synes det er forholdsvis simpelt. Men har måtte lære af mine fejl. Det er desværre ofte vejen frem for mange :)

Jeg har blandet SPS/LPS. SPS er alle i den nemme ende. Så ingen acro'er endnu :)


Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 401
Tilmeldt: fre 17. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Re: Debatoplæg

Indlæg af Casper T. »

Har lige et tillægsspørgsmål. Hvorfor vil du gerne have en skærm med Temp, Ph og aner ikke hvad redox plus er. Tænker bare at jeg kigger på mit termometer en gang om ugen, eller hvis jeg skal hente noget i skabet under. PH måler jeg kun, hvis det begynder se trist ud. Har aldrig haft PH problemer. Men måske er jeg forkert på den, eller heldig mht PH. Tænker bare, at hvis jeg skulle have noget automatik på målingerne, ville jeg nok går efter nogle værdier, der oftere kan give problemer.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"