"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Er akvariet klart til liv?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Plantlifedk
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 1. apr 2021 22:13
2
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Er akvariet klart til liv?

Indlæg af Plantlifedk »

Hej kære saltvandsmedlemmer. :f1:

Min kæreste og jeg har haft vores akvarie kørende i 3 måneder nu. Vi startede ud med døde sten, og en enkelt levende sten. Der kom et algeboom, men slet ikke så massivt som der ses de fleste steder. Vi lavede mange målinger i starten for at følge med i balanceringen af vandværdierne, men som vi kunne læse, giver det ikke meget mening i starten da de vil veksle meget. Vi vil rigtig gerne lave en reef tank, og har forsøgt at følge disse værdier:
Parametre
Parametre

Jeg har nu lavet nogle målinger og har fået følgende værdier:

pH: 8.0
dKH: 5.0
NO3: 0.0
NO2: 0.0
NH3/NH4: 0.0 - 0.1

Vi har gennem hele forløbet haft problemer med at holde pH værdien oppe, samt holde dKH værdierne hvor de skal være. Jeg har prøvet at supplere med pH og KH buffer, men det virker til at der stadig er problemer med især KH niveauet. Vil en løsning til problemet være mere KH buffer?

Akvariet er 223L med intern sump, 2 styks filtersok monteret i overløb, en TUNZE 9000 skimmer, et lille refugium i sumpen, en wavemaker og omkring 30 kg sten.

Vil det være realistisk at få et par klovnfisk og en enkelt eremitkrebs som værdierne er nu, uden at hele systemet bryder sammen?
Hvis ikke, hvad kan i anbefale af muligheder?

Alle tips og tricks modtages med kyshånd. Spørgsmålene kan virke banale, men vi vil helst gerne undgå at lave nogle store fejl, og vil derfor rigtig gerne høre jeres mening og gerne om jeres erfaring. Vi har læst nogle af de gamle indlæg, men hvis du tænker der er en som vi bare skal læse, må du rigtig gerne give et praj :thanx:

De venligste hilsner to nye, men håbefulde saltvandsakvarister. :f3:
Billede af akvariet:
Akvarie
Akvarie


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Er akvariet klart til liv?

Indlæg af Carsten »

Værdierne i et nyt akvarie, kan være svære at få til at være stabile. Hvordan tilsætter du KH?
No3, bør ikke være 0, men et sted mellem 2-5


Brugeravatar
Plantlifedk
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 1. apr 2021 22:13
2
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Er akvariet klart til liv?

Indlæg af Plantlifedk »

Jeg har købt en pH + KH buffer på pulverform. Jeg opløser den langsomt men direkte i akvariet baseret på de værdier jeg har målt og den anbefalede dosering, og lader det stå til dagen efter før jeg foretager en ny måling (da jeg ikke har noget levende udover bakterier og alger). Jeg tænker at det også er grunden til at min NO3 værdi er 0, algerne har muligvis optaget det hele :3


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Er akvariet klart til liv?

Indlæg af SamuelChristensen »

Ja du kan sagtens smide et par klovnfisk og en eremit i nu. Intet problem.

Du skal ikke tænke på din Kh værdi lige nu, du har ikke nogle koraller der skal bruge en stabil Kh endnu. Skift hellere vand jævnligt, med kvalitetssalt, så du holder balancen fint og akvariet rent.

Angående din pH værdi så er 8 rigtig fint. Du kan holde den højere ved at sørge for at din Eheim pumpe virkelig river op i overfladen og at du sørger for at lufte ud i rummet.

Når det så er tid til stenkoraller, så kan du kigge på mineraltilsætning og stabilitet. Fiskene er ligeglade så længe din pH-værdi er god. :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Plantlifedk
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 1. apr 2021 22:13
2
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Er akvariet klart til liv?

Indlæg af Plantlifedk »

Tusinde tak for svarene Samuel og Carsten.

Når jeg engang når så langt at jeg skal have koraller, må jeg så evt. skrive dig en pb til den tid med spørgsmål Samuel?


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Er akvariet klart til liv?

Indlæg af SamuelChristensen »

Det var så lidt. Ja det må du gerne. :)
Jeg vil blot advare om at jeg har tilbøjelighed til at favorisere bestemte produkter i min rådgivning så længe du er klar over det og ok med det, så må du hjertens gerne skrive. :D
EDIT: censur
Senest rettet af SamuelChristensen tirs 15. jun 2021 19:49, rettet i alt 1 gang.


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Plantlifedk
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 1. apr 2021 22:13
2
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Er akvariet klart til liv?

Indlæg af Plantlifedk »

Det er helt okay! Tusinde tak endnu engang :D


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Er akvariet klart til liv?

Indlæg af SamuelChristensen »

Plantlifedk skrev:Det er helt okay! Tusinde tak endnu engang :D
Men du må hellere kontakte mig på facebook hvis det er, forum er ikke glad for at jeg er associeret med et firma :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Er akvariet klart til liv?

Indlæg af MortenL »

Plantlifedk skrev:Jeg har købt en pH + KH buffer på pulverform. Jeg opløser den langsomt men direkte i akvariet baseret på de værdier jeg har målt og den anbefalede dosering, og lader det stå til dagen efter før jeg foretager en ny måling (da jeg ikke har noget levende udover bakterier og alger). Jeg tænker at det også er grunden til at min NO3 værdi er 0, algerne har muligvis optaget det hele :3
Velkommen til Forum og en super spændende hobby.

Som Samuel også skriver behøver KH ikke ligger stabilt hvis du ingen koraller har, men godt du er obs på denne værdi. Du vil også opleve at pH ikke nødvendigvis kan holdes på over 8, specielt over vinteren hvor vi har en tendens til at lukke døre og vinduer, den CO2 vi udånder er med til at forsure vandet i akvariet. Men igen, jeg vil hellere ikke bruge energi på dette for nu. Hvis du holder salt niveau og skifter lidt vand jævnligt, burde din pH ikke til at falde under 7,5 sidst på natten, og det lever fiskene fint med.

Enig i at du godt kan putte et par fisk mm, men lad være med at gå amok. Tiden er jeres ven, når det kommer til saltvandsakvarie.

Det er svært at sige noget specifikt at læse, men sørg efter et emne, hvis I kommer på noget I er i tvivl om. Jeg har også haft gavn af at læse indlæggene fra månedsakvarie, for her vil I lære at der er mange veje til succes, og at nogle lykkedes med de fedeste akvarie ude at følge masserne.
Senest rettet af MortenL man 14. jun 2021 16:28, rettet i alt 3 gange.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Er akvariet klart til liv?

Indlæg af nbd »

Hvis I kommer forbi Kolding, kan I få et par nemme begynderkoraller


Brugeravatar
Plantlifedk
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 1. apr 2021 22:13
2
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Er akvariet klart til liv?

Indlæg af Plantlifedk »

MortenL skrev:
Plantlifedk skrev:Jeg har købt en pH + KH buffer på pulverform. Jeg opløser den langsomt men direkte i akvariet baseret på de værdier jeg har målt og den anbefalede dosering, og lader det stå til dagen efter før jeg foretager en ny måling (da jeg ikke har noget levende udover bakterier og alger). Jeg tænker at det også er grunden til at min NO3 værdi er 0, algerne har muligvis optaget det hele :3
Velkommen til Forum og en super spændende hobby.

Som Samuel også skriver behøver KH ikke ligger stabilt hvis du ingen koraller har, men godt du er obs på denne værdi. Du vil også opleve at pH ikke nødvendigvis kan holdes på over 8, specielt over vinteren hvor vi har en tendens til at lukke døre og vinduer, den CO2 vi udånder er med til at forsure vandet i akvariet. Men igen, jeg vil hellere ikke bruge energi på dette for nu. Hvis du holder salt niveau og skifter lidt vand jævnligt, burde din pH ikke til at falde under 7,5 sidst på natten, og det lever fiskene fint med.

Enig i at du godt kan putte et par fisk mm, men lad være med at gå amok. Tiden er jeres ven, når det kommer til saltvandsakvarie.

Det er svært at sige noget specifikt at læse, men sørg efter et emne, hvis I kommer på noget I er i tvivl om. Jeg har også haft gavn af at læse indlæggene fra månedsakvarie, for her vil I lære at der er mange veje til succes, og at nogle lykkedes med de fedeste akvarie ude at følge masserne.

Tusinde tak! Det er virkelig dejligt at læse, da jeg så småt var begyndt at blive frustreret over det. Planen lige pt. er, at vi gerne vil have nogle koraller i når akvariet har stabiliseret sig igen efter et par fisk - vi har læst meget og mange steder at man skal væbne sig med tålmodighed i denne hobby, så vi har som udgangspunkt forsøgt at have den tilgang til tingene, haha :smart:

Det er også det vi har gjort indtil videre, så super skønt at det også er den form for informationssøgning du anbefaler. Månedsakvarie.. Det skal jeg lige ind og se lidt nærmere på :f1:
Tak for hjælpen! :f2:


Brugeravatar
Plantlifedk
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 1. apr 2021 22:13
2
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Er akvariet klart til liv?

Indlæg af Plantlifedk »

nbd skrev:Hvis I kommer forbi Kolding, kan I få et par nemme begynderkoraller
Det er virkelig pænt af dig, det vil vi rigtig gerne når akvariet er klart til nogle koraller :bowtie:
Tusinde tak! :f1:


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Er akvariet klart til liv?

Indlæg af nbd »

Mon ikke det er klart hvis det har stået tre måneder? I kan fint dumpe korallerne i som det første liv.


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Er akvariet klart til liv?

Indlæg af MortenL »

Plantlifedk skrev:
Det er også det vi har gjort indtil videre, så super skønt at det også er den form for informationssøgning du anbefaler. Månedsakvarie.. Det skal jeg lige ind og se lidt nærmere på :f1:
Tak for hjælpen! :f2:
Skal det være helt korrekt hedder tråden vist nok "Kvartalets akvarie", det hed tidligere "Månedens akvarie", men de beskrivelser er lidt ældre.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"