"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp mine koraler!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
patrickjuhler
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: fre 8. jan 2021 00:20
3
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Fredercia

Hjælp mine koraler!

Indlæg af patrickjuhler »

Hej alle saltvands guruer, jeg har brug for jeres hjælp. Har her i starten af 2021 startet en 144L balje op, har taget den toldmodige vej. Været meget forsigtig med at tilføje en masse. Nu cirka 4 måneder inde. Har 2 klovne 1 orchid dottyback, 2 hermit. Og koraler har jeg en sten med primær zoas og nogle røde skiver. Så er der også mine flotte hammerkoral.

Mit problem lige nu er at min fisk ser ud til at trives rigtig godt, mine parameter er også okay, men mine koraler som kom i for cirka 1 måned siden har det ikke godt, zoa begynder at ikke folde sig helt ud, og hammer koralen hænger?

Er det pga jeg ikke foder koralerne direkte?
Er det mit lys som er indstillet forkert?

Eller er der noget i mit vand kvalitet som jeg ikke har opdaget, har også stadig lidt problemer med diatomer som ikke gider gå helt væk... kan det have noget med det at gøre?

Sidste måling, mine parmetere har holdt sig ret stabile de sidste 1,5 måned, og skulle forhåbentlig holde sig sådan.

Nitrate 0

Phosphat 0

Saltinity 1,026

Alkalinity 8,4

Calcium 460

Magnisium 1500

PH 8,3
Vedhæftede filer
Oversigt over hvordan det er, som man kan se, kan lampen kan den sagtens sættes til at være kraftigere, men er set nødvendigt?
Oversigt over hvordan det er, som man kan se, kan lampen kan den sagtens sættes til at være kraftigere, men er set nødvendigt?
Dette er om morgen, når der er færdig med “sol opgang”
Dette er om morgen, når der er færdig med “sol opgang”
Dette er inden “sol nedgang”
Dette er inden “sol nedgang”
Hale baljen, har lide fortrudt min aquascape, da den er lidt for flad, gad godt have 2 søjler i stedet for at det ikke ser så tomt ud i toppen.
Hale baljen, har lide fortrudt min aquascape, da den er lidt for flad, gad godt have 2 søjler i stedet for at det ikke ser så tomt ud i toppen.
Zoas forfra
Zoas forfra
Zoas fra siden
Zoas fra siden
Hammerkoral fra siden
Hammerkoral fra siden
Hammerkoral forfra
Hammerkoral forfra
Eheim Incpiria 300 marine - startet Feb 2023
- https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=96245 -
Brugeravatar
tech
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 234
Tilmeldt: ons 23. jun 2004 00:37
19
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Hjælp mine koraler!

Indlæg af tech »

Lidt mere Phosphat og Nitrate vil måske hjælpe :biggrin:
Hilsen
jan jensen

_______________________
jeg har altid koraller til salg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp mine koraler!

Indlæg af Carsten »

Som Tech skriver, er 0 i fosfat og nitrat ikke godt!
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Hjælp mine koraler!

Indlæg af SamuelChristensen »

Det ser da fint ud. Måske dine aiptasia er lidt for nærgående for zoaerne som så brokker sig. :) Fjern aiptasiaerne og begynd at fodre lidt ekstra. (rækkefølgen er vigtig)
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjælp mine koraler!

Indlæg af nbd »

Enig med Samuel - få den glasrose væk inden den spreder sig.

Testsæt er ikke videre præcise. Hvis du fodrer fiskene, vil du uden tvivl have lidt nitrat og fosfat.

Diatomerer er ikke årsagen, de er blot tegn på at systemet er under indkøring. De er sikkert væk efter en måned.

Du er velkommen til at hente et par store håndfulde blødkoral (grøn Sinularia) - prisen er et års forum support (100 kr.). De gror som ukrudt og er nærmest ikke til at slå ihjel :-)
patrickjuhler
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: fre 8. jan 2021 00:20
3
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Fredercia

Re: Hjælp mine koraler!

Indlæg af patrickjuhler »

Tusind tak for svarene, jeg øger fodring en lille smule, og for flyttet den aiptasia et andet sted.

Nbd-
Det kunne jeg godt være interesseret i, har du et nr jeg kan skrive på, så vi lige kan aftale nemmere?
Eheim Incpiria 300 marine - startet Feb 2023
- https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=96245 -
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp mine koraler!

Indlæg af Carsten »

patrickjuhler skrev:Tusind tak for svarene, jeg øger fodring en lille smule, og for flyttet den aiptasia et andet sted.

Nbd-
Det kunne jeg godt være interesseret i, har du et nr jeg kan skrive på, så vi lige kan aftale nemmere?
Eneste sted den glasrose skal flyttes hen er i toilettet!!
Og så skal du være opmærksom på om den popper op igen, eller der kommer andre. Det er meget sjældent at de er rene solister
patrickjuhler
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: fre 8. jan 2021 00:20
3
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Fredercia

Re: Hjælp mine koraler!

Indlæg af patrickjuhler »

Okay, så har jeg fået læst lidt op på aiptasiaer, og de er jo det rene pest, så de skal selvfølgelig væk. Det er min rene uvidenhed om dem, som har ført dem ind i min system. Købte sten med den og zoas + de røde skiver ved tropeland. De har jo min bare grinede og tænkt enlig kom de af med den pest sten...
kan se at den har spredt sig rund på sten og er jo tydligt nu at der er dem som dræber mine zoas. For at sikre mit system, for ikke at skulle have problemet til at eskalere, burde jeg jo næsten bare fjerne hele stenen men mine zoantiser og lære af den lektie...
Eheim Incpiria 300 marine - startet Feb 2023
- https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=96245 -
patrickjuhler
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: fre 8. jan 2021 00:20
3
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Fredercia

Re: Hjælp mine koraler!

Indlæg af patrickjuhler »

På det er billede er det ret tydligt hvor slemt den allerede er
Vedhæftede filer
E2E71A0B-2361-46A7-9823-1C0F9CD6EDA8.jpeg
Eheim Incpiria 300 marine - startet Feb 2023
- https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=96245 -
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Hjælp mine koraler!

Indlæg af SamuelChristensen »

Nejnej rolig nu. De kan slås ihjel eller fjernes.
Og nej de har ikke grint af dig - uanset hvilken butik du kigger i vil du kunne finde dem her. De er bare en kendsgerning i DK. :)
Hvis man vil undgå dem 100% er et karantæneakvarie til koraller nødvendigt, men det er jo et bøvl.
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjælp mine koraler!

Indlæg af nbd »

SamuelChristensen skrev:Nejnej rolig nu. De kan slås ihjel eller fjernes.
Og nej de har ikke grint af dig - uanset hvilken butik du kigger i vil du kunne finde dem her. De er bare en kendsgerning i DK. :)
Hvis man vil undgå dem 100% er et karantæneakvarie til koraller nødvendigt, men det er jo et bøvl.
Enig. De kan dog være svære at bekæmpe. Der findes en reje som tager små glasroser, og filfisk kan også være effektive. Nummeret med en kanyle med syre eller Joe's Juice har ikke fungeret for mig...

Som helt nybegynder havde jeg en sten med en stor flot glasrose. Det var inden jeg fik koraller. Efterhånden afgav den så mange aflæggere at der hver morgen sad små nye glasroser på forruden. Jeg endte med at nedlægge akvariet for at blive dem kvit. Nu bruger jeg kun døde levende sten og køber kun koraller hos folk som ikke har glasroser.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Hjælp mine koraler!

Indlæg af SamuelChristensen »

nbd skrev:
SamuelChristensen skrev:Nejnej rolig nu. De kan slås ihjel eller fjernes.
Og nej de har ikke grint af dig - uanset hvilken butik du kigger i vil du kunne finde dem her. De er bare en kendsgerning i DK. :)
Hvis man vil undgå dem 100% er et karantæneakvarie til koraller nødvendigt, men det er jo et bøvl.
Enig. De kan dog være svære at bekæmpe. Der findes en reje som tager små glasroser, og filfisk kan også være effektive. Nummeret med en kanyle med syre eller Joe's Juice har ikke fungeret for mig...

Som helt nybegynder havde jeg en sten med en stor flot glasrose. Det var inden jeg fik koraller. Efterhånden afgav den så mange aflæggere at der hver morgen sad små nye glasroser på forruden. Jeg endte med at nedlægge akvariet for at blive dem kvit. Nu bruger jeg kun døde levende sten og køber kun koraller hos folk som ikke har glasroser.
Ja det lyder også som en god metode. :beer:
I min erfaring er filfisken god til at æde zoaere og kødfulde LPS også og Wurdemanni rejerne kan tage euphyllia hoveder iløbet af et par timer... Så det er lidt tricky. :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"