"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit nye projekt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Mit nye projekt

Indlæg af Jerslev »

Halløjsa igen
Har opdateret med billeder i tråden om mit nye projekt
Det har nu kørt i snart 4 uger, og jeg har endnu ikke set antydning af no3, ingen alger og skummeren har intet at skumme af.
Jeg bruger kunstige sten, som er podet, dels med en lille sten fra et kørende akvarium og med bakteriekultur fra Carsten.
Slipper jeg dermed for algefase?


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit nye projekt

Indlæg af Carsten »

Nu lader det jo så heller ikke til at der er noget næring som algerne kan leve af. Du kan prøve at smuldre en smule foder i en kop vand, og teste det efter en dags tid. Der der No3 i det, så hæld det i akvariet, og se om det hjælper.
Oplevede selv at de sten jeg havde i akvariet og sumpen åd nitraten hurtigere end det kunne tilsættes. Kunne intet No3 måle, andet end ca. 1 time efter tilsætningen, steg den en lille smule, for at forsvinde igen. Der var simpelthen for mange sten i sumpe


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Mit nye projekt

Indlæg af Jerslev »

Hvorfor er algefase egentlig nødvendig, hvis mikrofauna og skummer kan holde nitrat væk?
Er med på, at koraller skal have næring, men.....


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit nye projekt

Indlæg af Carsten »

0 værdier er ikke optimalt. Der skal lidt nitrat til, og den letteste måde at få det på er ved at komme et par fisk og fodre dem. Da jeg i sin tidsatte mit 1100 liters op, fik jeg ikke skyggen af alger, men med 1000 liters akvariet, var det et alge helvede. Så en alge fase ER ikke nødvendig, men for langt de fleste en rette snor for hvornår tingene finder er naturligt leje


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Mit nye projekt

Indlæg af Jerslev »

Siger du, at jeg skal komme et par fisk i nu.? Har et par små klovne gående


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit nye projekt

Indlæg af Carsten »

Jerslev skrev:Siger du, at jeg skal komme et par fisk i nu.? Har et par små klovne gående
Det burde ikke være noget problem. Bakterierne skal jo også have noget at leve af


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Mit nye projekt

Indlæg af Holst »

Du smed ikke en stor kutterreje i under indkøringen? Så booster man det lige lidt og bakterierne har lidt at leve af.
Ellers som Carsten siger, i med de klovne, så er der også lidt liv at kigge på i baljen.


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Mit nye projekt

Indlæg af Jerslev »

Done og rigtigt noget at kikke på, men de fylder sgu ikke meget. Podede med bakterier og levende sand samt en indkørt sten.


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit nye projekt

Indlæg af Carsten »

Jerslev skrev:Done og rigtigt noget at kikke på, men de fylder sgu ikke meget. Podede med bakterier og levende sand samt en indkørt sten.
Det er også fint nok, men bakterierne, skal have noget at leve af. Og det er derfor der skal noget næring i vandet.


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Mit nye projekt

Indlæg af Jerslev »

Ville gerne kunne tage gode billeder af mit nye projekt, men synes de bliver for dårlige. Har en iPhone 11. Hvordan få den til at tage billeder, som I gør?


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

update

Indlæg af Jerslev »

æv ingen næring i vandet - No3 og Po4 er nul
Har brugt Vibrant - og det er faktisk effektivt
Har nu sat skummeren ned i kadance
Hvordan får man mere næring i vandet - kontrolleret?


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"