"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Grøn omstilling?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Grøn omstilling?

Indlæg af Jerslev »

Efter fravær på 4 år er det lidt interessant, at så mange lukker ned og så få starter op. Måske driftsomkostningerne driller.
Og så er det mega interessant, at scaping har ændret sig meget.
Har nu cirklet rundt på utallige fora samt kikket medlemmernes akvarier igennem. Og synes tendensen er klar: meget mere minimalistisk design, færre sten og ingen mur i hjørner eller bagvæg. Eller meget Amando agtigt a la bonsai. Der var en i kbh. der indrettede efter dette princip, kan jeg huske.
Er jeg helt galt på den eller?


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Grøn omstilling?

Indlæg af Holst »

Hej Jerslev.

Jeg tror at mulighederne har ændret sig lidt efterhånden som filtreringen er blevet mere effektiv og der er flere muligheder for effektiv filtrering og tilsætning. Så er den massive mur måske ikke så nødvendig da den gamle tommelfingerregel med 20% sten eller hvordan den nu lød.
Så man går nok mere op i design, look og tænker fremad.
Mulighed for at rense bag sten
Mulighed for cirkulation mellem sten og scape.
Mulighed for special koraller der har store krav.
Ikke at disse ting har været neglegeret tidligere, men tror bare det er mere i fokus nu end tidligere.


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Grøn omstilling?

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg er HELT på linje med dig Holst, Jeg ville have skrevet det samme. Det sidste nye store for mig er at doserer med bakterier og så (hvis nødvendigt) tilsætte en masse kulstof/carbon/vsv (kært barn har mange navne), den teknik er i den grad med til at man kan styre næringsværdierne op / og eller ned.

Ift til frafald så har det også været oppe at vende i et par tråd i løbet af den tid du har været "væk" Jerslev. Flere har den tanke at det med bl.a. facebook og andre hurtige sociale medier, hvor der er mange flotte fotos er blevet vanskeligerer at fastholde nye saltnørder, da disse nemt bliver "skuffet" over egne evner og over hvor meget arbejde OG TID det kræver at have en "instagram" værdig balje.... Jeg ved ikke om det er hele sandheden, eller noget af den???

God påske ;-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Grøn omstilling?

Indlæg af Carsten »

Og vi må nok heller ikke helt afvise at manglen på forhandlere, kan gøre at folk synes det er for besværligt. Så vidt jeg ved er der f.eks. kun 2 forhandlere øst for Storebælt, hvordan det ser ud vest for ved jeg ikke


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Grøn omstilling?

Indlæg af Jerslev »

Skidt. Forhandlere er der meget få af. Skanderborg og måske Horsens. Måske man skulle organisere medimport? Ved godt jeg bryder tråden


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grøn omstilling?

Indlæg af crazy seahorse »

Jerslev skrev: Og så er det mega interessant, at scaping har ændret sig meget.
Har nu cirklet rundt på utallige fora samt kikket medlemmernes akvarier igennem. Og synes tendensen er klar: meget mere minimalistisk design, færre sten og ingen mur i hjørner eller bagvæg. Eller meget Amando agtigt a la bonsai. Der var en i kbh. der indrettede efter dette princip, kan jeg huske.
Er jeg helt galt på den eller?
Rigtigt husket, Jerslev. Det var Kenneth Olsen på Vesterbro der lancerede begrebet "Bonsai agtigt" look her på SF. I hvert fald første gang jeg så det her.
Der var også flere billeder af inspirationsakvarier. Der må være en tråd om hans akvarie fra dengang. Fandt noget.
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 38&t=74964" onclick="window.open(this.href);return false;

Og på den her nævnes visionen om et bonsai look.
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... +Istedgade" onclick="window.open(this.href);return false;


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"