"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Store Copepods

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Store Copepods

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Hej SF.

Jeg har for lidt tid siden startet et lille nano på 32 liter op igen. Det kører fint og er primært besat med LPS og blødkoraller. Alt det ser fint ud. Jeg er dog stødt på et lille problem her. Det har kørt så længe uden fisk, at mine cope pods nu begynder at blive til den store side.

Nogle enkelte af dem har nu nået en størrelse, hvor de stjæler foder pellets, når jeg fodre fx Acantastrea, Duncan og en meget lille BTA. Er dette et problem nogen af jer har rendt på? og er der en smart løsning, eller skal jeg bare kyle en gylte i baljen og lade den gå i krig? Synes nu egentlig de er hyggelige nok og havde måske på sigt tænkt mig at man kunne begynde at fange dem fra, til foder i mit 400l.(Gode ideer til at fange dem er også velkomne)

Sidst lige en lille forespørgsel: Skulle der tilfældigvis være nogen af jer i Københavns området, der ligger inde med fx gåsefodssøstjerner eller slangesøstjerner i pest mængder, så aftager jeg gerne nogle stykker. Samme for snegle yngel eller stromatella. Jeg synes det kunne være sjovt nok med et helt clean up crew bestående af dyr der er kommet ind med stenene.

MH
Mikkel


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Store Copepods

Indlæg af Carsten »

Hvis stenene var levende da du fik dem, så burde der være stor mulighed for at de ting du søger, er kommet med. Asterina - gåsefodssøstjerner har et lidt blakket ry. Nogle mener at de kan gå på koraller. Men da det er en enorm stor familie, med mange arter, er chancen lille for at få lige den type ind.
Lad os lige se et billede af en pod der er så stor at den kan stjæle foder fra koralerne


Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Store Copepods

Indlæg af Mortenbruun »

Hvis du godt vil fange dine pods (cope eller amphipods) kan du lave en lille fælde/hotel af et syltetøjsglas med lidt filtersvamp i.
Læg nogle pellets derind og vent et par dage.


mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Store Copepods

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Carsten - Jeg har prøvet med telefonen, men nemt er det ikke at få billeder af. Jeg må prøve med spejlrefleks kameraet i weekenden. Billedet herunder er af de mindre af dem(samme art), som sidder på glasset. Dem på billedet er vel omrking 6mm og dem jeg har set tage foder fra Acan og Duncan har nok været 10-12mm.
Jeg startede op med døde sten og en lille levende en fra min supm i det store. Tror ikke diversiteten har været super stor. Der er dog nogle få søstjerner, snegle, orme ect.
Det har kørt i noget tid nu, så tænker at de dyr der er synlige nu, er dem der kommer til at være.

Morten - Tak for tippet. Det vil jeg prøve af, så fiskene i mit store rev kan få frisk mad :)
Vedhæftede filer
Copepods.JPG
Copepods.JPG (14.12 KiB) Vist 654 gange


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Store Copepods

Indlæg af Carsten »

Det ligner meget tanglopper. Så hvis pillerne er små nok, stikker de af med dem.
Små slange søstjerner gemmer sig i selv de mindste sprækker.

Der kan komme de mest underlige ting ind med sten.

Selvom jeg også startede op med helt døde og kemisk rensede sten, så dukkede der sådan en fyr op
Flisen den ligger på er 60 cm lang, blot lige for forholdets skyld
Vedhæftede filer
orm1.jpg


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"