"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Alger kvæler koraller

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1750
Tilmeldt: søn 26. nov 2006 23:22
17
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Alger kvæler koraller

Indlæg af røntved »

Mine skiver,hammerkoraller og zoa kvæles af alger. De minder om et nålefilt tæppe. De kan ikke fjernes med en skurebørste. Hvordan stopper jeg dem. Vandværdierne er ok. Er ved at opgive til fordel for discus.
Vedhæftede filer
20210319_195415.jpg
http://www.mittlapp.dk


Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: Alger kvæler koraller

Indlæg af NMorell »

Jeg har lidt svært ved at se hvad det er for nogle alger, men det er ikke unormalt at test viser normale næringsværdier selvom der er et alge udbrud igang. Du kan købe noget brintoverilte på apoteket og så tage en lille pipette og sprøjte det ned over Zoaerne. Der vil opløse algerne men ikke skade zonerne når de er lukket. Men du må ikke tilsætte ret mange ml pr. døgn. Så tag et par polypper om dagen.

Og så se iøvrigt at få tage i noget der kan spise algerne.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3548
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Alger kvæler koraller

Indlæg af Tykki »

SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Alger kvæler koraller

Indlæg af SamuelChristensen »

Turf algae. Udsult dem vil jeg sige. Aggressiv carbon overdosering så de opløses i et 0 No3 og 0 PO4 miljø er en metode. Rent akvarievand og miljø er et must. Rens sand og sten for affald. :)
Tropic Marins danske repræsentant.
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Alger kvæler koraller

Indlæg af madsjeppe01 »

Jeg har samme problem i mit, og har faktisk haft det længe. Det er en tynd belægning af grønne alger på sten der står mod lyset. Mine kirurger og søpindsvin kan holde det nede til et minimum, men kønt er det ikke. Hvis jeg stopper nitratdosering går den i 0 efter et par timer, også bliver problemet bare værre - samt korallerne begynder at blive blege.
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Alger kvæler koraller

Indlæg af Mortenbruun »

Samuel: Hvordan virker aggressiv carbon dosering ift. turf alger ? Det lyder interessant.
Jeg har kæmpet med dem de sidste 7 måneder og er i gang med en udsultningsproces, og er lige startet på carbon dosering så jeg er langt fra "aggressiv dosering".
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Alger kvæler koraller

Indlæg af SamuelChristensen »

Mortenbruun skrev:Samuel: Hvordan virker aggressiv carbon dosering ift. turf alger ? Det lyder interessant.
Jeg har kæmpet med dem de sidste 7 måneder og er i gang med en udsultningsproces, og er lige startet på carbon dosering så jeg er langt fra "aggressiv dosering".
Turf algerne er mere komplekse og kræver mere energi end bakterier og simple alger, som diatomer, håralger og slimalger. Så de skal arbejde hårdere for næringen. Hvis næringen er opbundet i bakterier istedet for, så kan de ikke få nok. Når alger ikke kan få nok næring, fosfat især, så bliver de helt slappe og kan gnubbes af stenene let. Også turf algae.
Så metoden er manuel fjernelse mens man er i 0 No3 og 0 Po4 pga carbon overdosering.
Du kan også bruge aggressiv kemi som lanthanum chloride til at ramme 0 Po4. Men det vil være hårdere for korallerne, da bakterierne vi dyrker med carbondosering vil hjælpe med at fodre korallerne med fosfaten. Istedet for at vi bare binder det kemisk til noget vi fjerner, og derved frarøver det de organismer vi gerne vil holde.
Jeg har selv gjort det i mit SPS akvarie, de koraller kan snildt holde til de forhold i lang tid. Hvis man gør det i et LPS akvarie så ville jeg sørge for lidt ekstra aminosyrer og pulverfoder til korallerne.
Men som sagt så er det bare en metode. Jeg ved ikke om jeg vil anbefale det til hvem som helst, man må gerne være en dedikeret akvarist der gerne vil prøve noget nyt, observere grundigt og lægge knofedt i det. Men når jeg ser det billede OP lagde op så tænker jeg at der skal lidt drastiske metoder til. :beer:

Måske man kan være heldig med en søhare eller ligefrem en kirurgfisk der gider æde det. :h Så er det jo bare fedt!
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alger kvæler koraller

Indlæg af Carsten »

Lanthanum klorid er næste umuligt at få fat på mere, ihvertfald rent
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1750
Tilmeldt: søn 26. nov 2006 23:22
17
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Re: Alger kvæler koraller

Indlæg af røntved »

Hvis jeg lægger mine sten i klorin, og så højtryk renset. vil det så tage det. Eller kommer det bare igen. Stenene i sumpen (200 l) fejler intet
http://www.mittlapp.dk


Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alger kvæler koraller

Indlæg af Carsten »

røntved skrev:Hvis jeg lægger mine sten i klorin, og så højtryk renset. vil det så tage det. Eller kommer det bare igen. Stenene i sumpen (200 l) fejler intet
Det er en barsk behandling, men vil fjerne det hele.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Alger kvæler koraller

Indlæg af SamuelChristensen »

røntved skrev:Hvis jeg lægger mine sten i klorin, og så højtryk renset. vil det så tage det. Eller kommer det bare igen. Stenene i sumpen (200 l) fejler intet
Altså det vil jo rengøre dine sten. Algesporende er stadig i dit akvarie, og sådan nogle friske nyrensede sten uden biofilm inviterer algerne igen. Jeg tror ikke det vil hjælpe på langt sigt. :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: Alger kvæler koraller

Indlæg af Akileuz »

hvad hvis du kobler en GFO reaktor på en seperat balje med dine sten i, istedet for klorin løsningen ?
Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Alger kvæler koraller

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har selv bøvlet med turf algea i min ene fragtank. Jeg kæmpede længe og sugede regelmæssigt algerne ud. Hver gang man piller ved dem, så spredes deres sporer og så kan man blive ved.
Nu var mit i en fragtank og problemet virkede isoleret. Så jeg endte med at tage "gulvet" op/ud og lægge det i syre. Jeg har nyt jeg kan lægge i, så det går tjep.
Ruderne blev skrabet rene og da alle pumper var taget op for rens, så samlede alt det afskrabede sig på bunden. Det blev så suget ud.
Nu havde jeg så en ren tank. Da det ikke var alt vandet der blev skiftet, så har der været sporer tilbage. Men da en ren tank tit reagerer som et nyopstartet akvarie, kom der en mindre algefase. Her var der masser af alger der begyndte at gro, så turf algerne fik konkurrence om føden. Der er lidt, men det er i en mere håndterlig størrelse/omfang og når man er på nakken af det hele tiden, vil de svinde i antal.
I dit tilfælde tror jeg, at jeg ville pille stenen/stenene ud og højtryks rense dem og lade dem tørre helt. Alger tåler ikke udtørring. Når de er helt tørre, så kan du give dem en tur med højtryksrenseren igen inden du genbruger dem. Jeg ville undgå klorin eller brintoverilte. Det andet her er helt ufarligt. Husk dog mundbind når du renser.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"