"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Har brug for input...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Har brug for input...

Indlæg af PoulD »

christiantt skrev:
PoulD skrev:Umiddelbart synes jeg dit sulfat indhold ser ekstremt lavt ud, med 670 mg/l. Undrer mig i øvrigt også lidt over hvad grunden mon er til de anbefaler 700-990 mg/l når der nu i naturligt saltvand er > 2.500 mg/l.
For lav sulfat kan forårsage bakterieinfektioner / RTN / STN. Jeg ville mene NSW værdier burde være det man skulle stile efter.

Klippet fra Faunamarin.de
2021-03-03.png
Det har jeg slet ikke tænkt over!!
Hvordan kan det være lavt?? Bliver det fjernet/opbrugt af noget??
Jeg har aldrig hørt om at man skulle tilsætte sulfat :happy:
Det er vist heller ikke en situation som forekommer ret tit. Da der er ganske meget sulfat i saltvand (den 3. mest forekommende ion i havvand. Der er mere sulfat i havvand end calcium og magnesium til sammen) og da der ikke rigtig er noget der forbruger det (bortset måske fra skummeren) er det ikke noget som bare lige falder. Men hvis man f.eks. tilsætter en eller anden form for clorid via balling, f.eks. calciumclorid, og ikke bruger f.eks. magnesiumsulfat i sin balling, vil sulfat falde langsomt over tid. I særdeleshed hvis man kører uden vandskift.
.
Senest rettet af PoulD tors 4. mar 2021 21:29, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Har brug for input...

Indlæg af PoulD »

Har fundet ud af hvorfor deres anbefaling er 700-990. Det er fordi det ikke er sulfat de måler men svovl. Tallet skal ganges med 3 for at få sulfat. Så dit indhold er sulfat er altså 670 x 3 = 2010 mg/l. Det er stadig for lavt, men ikke ekstremt lavt. Nogle få vandskift vil rette det op (med mindre det salt du bruger er i ubalance)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Har brug for input...

Indlæg af christiantt »

PoulD skrev:
christiantt skrev:
PoulD skrev:Umiddelbart synes jeg dit sulfat indhold ser ekstremt lavt ud, med 670 mg/l. Undrer mig i øvrigt også lidt over hvad grunden mon er til de anbefaler 700-990 mg/l når der nu i naturligt saltvand er > 2.500 mg/l.
For lav sulfat kan forårsage bakterieinfektioner / RTN / STN. Jeg ville mene NSW værdier burde være det man skulle stile efter.

Klippet fra Faunamarin.de
2021-03-03.png
Det har jeg slet ikke tænkt over!!
Hvordan kan det være lavt?? Bliver det fjernet/opbrugt af noget??
Jeg har aldrig hørt om at man skulle tilsætte sulfat :happy:
Det er vist heller ikke en situation som forekommer ret tit. Da der er ganske meget sulfat i saltvand (den 3. mest forekommende ion i havvand. Der er mere sulfat i havvand end calcium og magnesium til sammen) og da der ikke rigtig er noget der forbruger det (bortset måske fra skummeren) er det ikke noget som bare lige falder. Men hvis man f.eks. tilsætter en eller anden form for clorid via balling, f.eks. calciumclorid, og ikke bruger f.eks. magnesiumsulfat i sin balling, vil sulfat falde langsomt over tid. I særdeleshed hvis man kører uden vandskift.
.
Det rammer jo hovedet på sømmet det der.
Jeg har næsten ikke tilsat magnesium, da det har holdt sig oppe.
Men har tilsat calciumclorid.
.... og kørt med meget få (og små) vandskift.

Nu må jeg ser om det ændrer sig efter skiftet til ATI Essentials :)


Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Har brug for input...

Indlæg af TroJanRds »

ved ikke om problemet er løst for dig og kan se at i er drejet over i kemi for at finde en løsning .. men har forstået at du døjet med grumset/partikler i vandet og har selv døjet med problemet ..køre selv med samme skummer og filtersok og uv men min løsning fandt jeg ved at faldet i mit overløb var for lille så tror simpelthen mit vand cirkulerede rundt i akvariet føre det røg gennem sumpen så lavede et forsøg med stor fald i overløb i en periode og det hjalp ... nu døjede jeg så med et nyt problem .. larm.. så tog mig god tid en weekend og fandt et sweetspot med mere fald og ingen vand støj og har ikke haft så mange partikler i vandet siden ..


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"