"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Har brug for input...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Har brug for input...

Indlæg af christiantt »

Jeg har simpelthen brug for andres øjne på hvad der kan være galt i mit akvarie...
Da jeg skiftede og til det for et lille år siden, så glædede jeg mig til foråret, da jeg så regnede med at der skulle fyldes godt op med SPS’er!
I stedet står jeg nu og kan se “støv” i vandet. Om det er bakterier eller alger ved jeg ikke...

Af teknik er der en Jebao 5000 retur, en Bubble King 180, et varmelegeme og så kører jeg med aktivt kul med et par ugers mellemrum.
Der ud over har jeg haft en Vortech MP10 på - har lige købt en MP40 som jeg vil have på.
Jeg har doseret med hjemmeblandet Balling efter Deepoceans opskrift, men er lige gået over til ATI Essentials i dag.
Det bliver styret af en Pacific Sun kore 7th som doserer hver time.
Der er osmosevand i påfyldning, som havde en lille smule silikat i, men nu har jeg lige købt harpiks filter til at sætte efter systemet i stedet for at bruge en af de 3 beholdere til det.

Jeg har lige sat en filtersok på nedløbet fra mit sikkerhedsrør og skruet lidt op for returen, for at se om jeg kunne fange lidt i den.
Det normale overløbsrør havde jeg ikke lige tid til at pille gummislangen af i sumpen - det burde ellers være muligt og dermed kunne filtersokken sidde og det.

Men nu tilbage til inputtene.
Jeg har 5 chromis, 2 klovnfisk,1 Synchiropus Ocellatus, 1 gul kirurg, 1 gramma loreta, 2 dannebrogsrejer, lidt snegle og eremit krebs.
Jeg kan holde BTA, zoas, ricordea, sarcophyton, trachophyllia og euphyllia. Og en enkelt montipora digitata.
Andre montiporaer er døde, acroporaer er døde, chalice er døde, acans er døde og en rigtig flot lobophyllia jeg havde er død.

Jeg har ikke de store problemer med alger på glasset.
Der er begyndt at dukke en del boble alger frem, så køber 2 Mithrax krabber næste gang jeg skal have fisk. Den sidste jeg havde var virkelig god!

Når jeg kigger efter lyset er slukket, så er der masser af pods på stenene.
Lyset tænder kl 10 og ramper op til kl 11.
Kl 20 begynder det at rampe ned til kl 22 hvor det slukker helt. Det er 2 x Radion XR15W G4 Pro lamper der er over.

Ved sidste måling jeg lavede, der var nitrat 8 og fosfat var 0.03. Jeg har ikke døjet med cyano.

Men hvad ville i gøre??
Ville i starte det hele forfra med nye sten og ny bakteriekultur??
Ville i tage sandet op og putte nyt i??
Ville i tilføje flere fisk for at få næringen op??
Vedhæftede filer
AF92BC41-1555-4BBF-A9A5-5E68C2DD8CFB.jpg
A435B312-9C6D-4CD4-A18A-4872BD58A5CE.jpg
6A147DFA-CA9D-4882-8046-8C8A27A80DFF.jpg
D2565A9E-976C-4819-91E8-F915CC3A9955.jpg


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Har brug for input...

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Christian det lyder lidt stramt.

Hvor stort er akvariet? Det er ikke meget flow du har i baljen.
Mit akvarie er kun 50 cm dybt (front/bag) og der sidder 3 stk mp40 pumper på bagvæggen, i hver ende af akvariet sidder der en af de store gyre 350, så 2 stk af dem.

Hvor varmt er dit vand?

Har du på et tidspkt doseret "gode bakterier" ala biodigest ? Det lyder lidt som om du har fået for mange af de "forkerte" bakterier ind i baljen???

Skifter du vand? Hvis ja, så SKAL du sørger for at det har samme temp og saltindhold og at det ikke er helt ny blandet.....
Hvilke salt bruger du? og har du fx tjekket værdier i dette (de 3 hellige) INDEN du hælder det i baljen og også sammenlignet med værdierne her?

Kan se du er lidt "doven" mht at tømme skummer.......

De vigtigste parametre er i mine øjne:
stabilitet, stabilitet, stabilitet.
GOD salt og så tilsætte sporelementer, (Jeg er ikke grundig, så jeg forsøger at holde især næring således at jeg ikke skal skifte vand, for at undgå de udsving der u-undværligt kommer ved vandskifte)
LYS.
Mht dit lys, så har jeg 4 af de samme lamper over baljen. Pas på med rød og grøn, de gør ikke meget godt for korallerne, men algerne elsker de farver. Pas også på at du ikke entne har ALT for meget lys på, eller alt for lidt lys på. Det lyder voldsomt at du efter "ramp up" kører med samme styrke i 9 timer...! Det er godt nok længe. Jeg har mest lys på i 4 timer og jeg har totalt kun skruet op på 60%... Er jo stadig i opstartsfasen, så kun få sps endnu... Jeg kommer MAX op på 90% i 2 timer når der kommer mest knald på baljen.

Håber det her har givet dig "lidt at tænke over" he he og så vigtigst i denne hobby. IKKE give op, hold ud!


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: Har brug for input...

Indlæg af NMorell »

Nu er jeg godt nok relativt uerfaren i forhold til mange andre her op forummet, men jeg har dog bøvlet med næsten alle problemer der findes så vil lige spørge om to ting.
Har du prøvet at sætte en UV på?
Har du dosseret plankton på noget tidspunkt ?


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Har brug for input...

Indlæg af nielsk »

Når noget så seriøst sker konstant tænker jeg det er noget helt essentielt.
Det er ikke flow, lys, kh udsving eller lignende.
Det kan være pH, temperatur eller salinitet.
De 3 vil jeg anbefale du tjekker med forskelligt måleudstyr og ikke stole på 1


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Har brug for input...

Indlæg af christiantt »

charlie saltvand skrev:Hej Christian det lyder lidt stramt.

Hvor stort er akvariet? Det er ikke meget flow du har i baljen.
Mit akvarie er kun 50 cm dybt (front/bag) og der sidder 3 stk mp40 pumper på bagvæggen, i hver ende af akvariet sidder der en af de store gyre 350, så 2 stk af dem.

Hvor varmt er dit vand?

Har du på et tidspkt doseret "gode bakterier" ala biodigest ? Det lyder lidt som om du har fået for mange af de "forkerte" bakterier ind i baljen???

Skifter du vand? Hvis ja, så SKAL du sørger for at det har samme temp og saltindhold og at det ikke er helt ny blandet.....
Hvilke salt bruger du? og har du fx tjekket værdier i dette (de 3 hellige) INDEN du hælder det i baljen og også sammenlignet med værdierne her?

Kan se du er lidt "doven" mht at tømme skummer.......

De vigtigste parametre er i mine øjne:
stabilitet, stabilitet, stabilitet.
GOD salt og så tilsætte sporelementer, (Jeg er ikke grundig, så jeg forsøger at holde især næring således at jeg ikke skal skifte vand, for at undgå de udsving der u-undværligt kommer ved vandskifte)
LYS.
Mht dit lys, så har jeg 4 af de samme lamper over baljen. Pas på med rød og grøn, de gør ikke meget godt for korallerne, men algerne elsker de farver. Pas også på at du ikke entne har ALT for meget lys på, eller alt for lidt lys på. Det lyder voldsomt at du efter "ramp up" kører med samme styrke i 9 timer...! Det er godt nok længe. Jeg har mest lys på i 4 timer og jeg har totalt kun skruet op på 60%... Er jo stadig i opstartsfasen, så kun få sps endnu... Jeg kommer MAX op på 90% i 2 timer når der kommer mest knald på baljen.

Håber det her har givet dig "lidt at tænke over" he he og så vigtigst i denne hobby. IKKE give op, hold ud!
Det var en masse gode input! Jeg vil forsøge at svare/kommentere fra toppen :-)

Akvariet er 325 liter. Der er også en Jebao SLW-20M på bagvæggen. Jeg var bange for at der var alt for meget flow.

Temperaturen svinger mellem 25,6 og 25,8. Det styres af en controller og computeren bekræfter at temperaturen ligger på det.

Jeg doserede Aquaforest produkter i starten og bruger Bio S ved vandskifte nu.
Jeg har tidligere ikke skiftet vand, da jeg tror på at genopfyldning er nok, når man også tilsætter “alt” gennem Balling.
Den sidste måned er jeg begyndt at skifte 5% hver uge. Ved ikke om jeg burde gå op til 10%. Bruger Aquaforest Reef Salt og tjekker selvfølgelig at temperatur og salinitet er den samme som i baljen :-)

Skummeren var kun så fyldt fordi den vådskummede. Jeg tømmer den gerne 1 gang om ugen hvor den ofte er under halvdelen af det på billedet.

Sporeelementer tilsatte jeg i Balling.
I ATI er det allerede blandet i.

Mht lys kører jeg deres AB+ program. Jeg kører 60% overall brightness. Med AB+ Indstillingerne giver det 40% i alt. Fuld blå og lilla og mener 20% hvid, grøn og rød.
Når man ser på hvor mange watt det er, så var jeg bange for om det var alt for mange.


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Har brug for input...

Indlæg af christiantt »

NMorell skrev:Nu er jeg godt nok relativt uerfaren i forhold til mange andre her op forummet, men jeg har dog bøvlet med næsten alle problemer der findes så vil lige spørge om to ting.
Har du prøvet at sætte en UV på?
Har du dosseret plankton på noget tidspunkt ?
Nej jeg har ikke UV. Og havde i første omgang heller ikke tænkt over det, da det ikke er noget jeg hælder til :-)

Der er ikke doseret plankton.


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Har brug for input...

Indlæg af christiantt »

nielsk skrev:Når noget så seriøst sker konstant tænker jeg det er noget helt essentielt.
Det er ikke flow, lys, kh udsving eller lignende.
Det kan være pH, temperatur eller salinitet.
De 3 vil jeg anbefale du tjekker med forskelligt måleudstyr og ikke stole på 1
Ja jeg syntes også at det virker lidt “værre”.
pH bliver testet af khlab. Den er selvfølgelig kalibreret med mine væsker til det. Og så sammenlignet med Salifert pH måler efterfølgende.
Temperatur bliver målt af controlleren til varmelegemet samt af computeren. Begge viser samme temperatur.
Salinitet bliver målt med refraktometer. Det er netop lige bliver kalibreret med Saliferts væske.


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Har brug for input...

Indlæg af SamuelChristensen »

Koraller vil have rent og iltrigt vand.
Så jeg ville starte med at sætte en pumpe til virkelig at rive i overfladen og så ville jeg blæse stenene rene og rense sandet ved vandskift. Ugentligt. Og ja alt sandet du kan nå.

Du kan ikke have for meget flow, kun uheldigt placerede koraller. Flowet skal løfte affald væk fra stenene og sandet ellers begynder en cyklus med lokal ophobning af affald, der blokerer for vand og ilt og giftstoffer dannes og spredes. Dette vil også give uklart vand da bakterierne ophobes og affaldsstøvet spredes.

Og så skal du altså igang med ordentlige vandskift. Hvis du har mistet så mange koraller i akvariet så er det fyldt med affaldstoffer fra de døde koraller. Ud med det!
Du laver ikke vandskift for at erstatte mineraler, du gør det for at fjerne gift og affald.

Og så lover jeg det er bedre efter en måned med dette :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Har brug for input...

Indlæg af christiantt »

SamuelChristensen skrev:Koraller vil have rent og iltrigt vand.
Så jeg ville starte med at sætte en pumpe til virkelig at rive i overfladen og så ville jeg blæse stenene rene og rense sandet ved vandskift. Ugentligt. Og ja alt sandet du kan nå.

Du kan ikke have for meget flow, kun uheldigt placerede koraller. Flowet skal løfte affald væk fra stenene og sandet ellers begynder en cyklus med lokal ophobning af affald, der blokerer for vand og ilt og giftstoffer dannes og spredes. Dette vil også give uklart vand da bakterierne ophobes og affaldsstøvet spredes.

Og så skal du altså igang med ordentlige vandskift. Hvis du har mistet så mange koraller i akvariet så er det fyldt med affaldstoffer fra de døde koraller. Ud med det!
Du laver ikke vandskift for at erstatte mineraler, du gør det for at fjerne gift og affald.

Og så lover jeg det er bedre efter en måned med dette :)
Tak for endnu et godt input! :-)
Jeg syntes ikke der sidder skidt på stenene. Kun kalkalger.
Men jeg prøver at sætte mere flow på i aften og så gøre klar til 25% vandskift. Så kan jeg skifte 25% igen i weekenden.


Brugeravatar
petersoe
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 10. jun 2011 10:07
12
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Re: Har brug for input...

Indlæg af petersoe »

Hej Christian
Gode input, der er kommet fra SF. Det undrer mig egentlig, at der er behov for at tilsætte noget som helst med de koraller, du har til at trives i baljen i dag. Der er jo ikke rigtig nogen af dine koraller, der gror et kæmpe skelet, så dine vandskift burde næsten kunne følge med forbruget i sig selv. Hvor meget tilsætter du?
Du skal bestemt ikke starte forfra, men baljen har én eller anden ubalance. Send en vandprøve afsted til ICP-test og skift en masse vand. Massive vandskift har redet min røv flere gange, hvor der har været én eller anden ubalance, som har været svær at identificere - selv med en ICP-test.
Så skift 50% af vandet mindst én gang om ugen, indtil baljen retter op. Det koster lidt RO-vand og et par poser salt, men det er en lille investering i stedet for at starte helt forfra, og du vil sandsynligvis se en forskel allerede efter et få uger. Min lille skrivebordsbalje på 20L kører jeg 100% vandskift på ugentligt og korallerne stortrives, men jeg vil nok ikke anbefale så stort et vandskifte i en balje med fisk....
Bedste hilsner
Peter


Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Har brug for input...

Indlæg af nbd »

Umiddelbart ser akvariet pænt og sundt ud. Jeg tror ikke du mangler cirkulation - der er kun få sten til at skabe strømlæ.

Uklart vand kan skyldes flere ting. Her ser jeg to muligheder. Enten har du en kronisk bakterieopblomstring pga. for meget organisk stof. Zoas, ricordea, sarcophyton, trachophyllia og euphyllia trives godt i vand med lidt næring og ikke for voldsom vandbevægelse. At dine målinger ikke viser så meget kan sagtens skyldes testkittenes manglende præcision. Så vandskifte, slamsugning og rensning af skummer kunne være en vej.

Alternativt skyldes svævet i vandet udfældede mineraler som går fra fysisk opløst form til udfældet form. Her er vi ovre i nørdet kemi. Forskellige stoffer har forskellig opløsningsgrad i vand - afhænger bl.a. af temperatur, tryk og pH. Kalciumtilsætning kan give udfældning i form af karbonater fordi kalcium ikke er særligt opløseligt og fordi det reagerer med opløst kuldioxid. Når jeg tilsætter kalkwasser, bliver vandet i akvariet uklart. Jeg døjer med et gråt lag ovenpå sandet - det er udfældet karbonat: CaO + H2O → Ca(OH)2
Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3↓ + H2O
Så kik kritisk på alle dine tilsætninger - måske overdoserer du noget?


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Har brug for input...

Indlæg af christiantt »

petersoe skrev:Hej Christian
Gode input, der er kommet fra SF. Det undrer mig egentlig, at der er behov for at tilsætte noget som helst med de koraller, du har til at trives i baljen i dag. Der er jo ikke rigtig nogen af dine koraller, der gror et kæmpe skelet, så dine vandskift burde næsten kunne følge med forbruget i sig selv. Hvor meget tilsætter du?
Du skal bestemt ikke starte forfra, men baljen har én eller anden ubalance. Send en vandprøve afsted til ICP-test og skift en masse vand. Massive vandskift har redet min røv flere gange, hvor der har været én eller anden ubalance, som har været svær at identificere - selv med en ICP-test.
Så skift 50% af vandet mindst én gang om ugen, indtil baljen retter op. Det koster lidt RO-vand og et par poser salt, men det er en lille investering i stedet for at starte helt forfra, og du vil sandsynligvis se en forskel allerede efter et få uger. Min lille skrivebordsbalje på 20L kører jeg 100% vandskift på ugentligt og korallerne stortrives, men jeg vil nok ikke anbefale så stort et vandskifte i en balje med fisk....
Bedste hilsner
Peter
Jeg har fået 2 ICP test tilbage den sidste måned :-)
Jeg prøver at finde en større blandingsbeholder. Så er muligheden for at lave et stort skift :-)


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Har brug for input...

Indlæg af christiantt »

I stedet for at vi snakker ud fra billeder kun, så prøver jeg lige at ligge seneste ICP test ind.
kh ligger forholdsvis højt, da jeg havde tilsat manuelt i et par uger pga. computeren skulle til service i Polen :)
Vedhæftede filer
Results_2021_02_22_24447.pdf
(2.68 MiB) Downloadet 141 gange


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Har brug for input...

Indlæg af nbd »

Ser nu at det er for RO-vand. Har du ikke fået målt akvarievandet?


NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: Har brug for input...

Indlæg af NMorell »

Jeg har en lille UV med pumpe du gerne må prøve at låne. (Green killing Machine) Den er ret effektiv til at fjerne bakterie opblomstringer. Under alle omstændigheder gør den ihvertfald ingen skade, så det er et gratis forsøg :)


Brugeravatar
petersoe
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 10. jun 2011 10:07
12
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Re: Har brug for input...

Indlæg af petersoe »

Din ICP-test viser ikke umiddelbart noget alarmerende. Flere sporstoffer ligger lidt højt - det samme gør din phosfat og, som du selv bemærker det, også din KH, men jeg synes ikke, at dine udfordringer helt kan forklares ud fra testresultaterne.
Bedste bud er stadig: Skift en masse vand!
/Peter


Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Har brug for input...

Indlæg af christiantt »

nbd skrev:Ser nu at det er for RO-vand. Har du ikke fået målt akvarievandet?
Første side er saltvandet. Side 2 er RO :-)


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Har brug for input...

Indlæg af christiantt »

NMorell skrev:Jeg har en lille UV med pumpe du gerne må prøve at låne. (Green killing Machine) Den er ret effektiv til at fjerne bakterie opblomstringer. Under alle omstændigheder gør den ihvertfald ingen skade, så det er et gratis forsøg :)
Tak for tilbuddet :TH
Jeg forsøger lige med gode vandskift i første omgang :-)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Har brug for input...

Indlæg af charlie saltvand »

Som de andre skriver. MASSER af flow og så, (det er min erfaring) er helt nylavet saltvand lidt “hårdt” for livet i baljen, hvis det bliver tilsat helt nylavet. Det er bedre hvis det står 6-10-16 timer m varme og cirkulation på inden du hælder det i baljen. Især hvis du begynder at skifte 50% af gangen...

Hvad siger du Peter? Jeg kan se du skifter 100% en gang om ugen, er det bare helt nylavet du hælder i baljen???


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
petersoe
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 10. jun 2011 10:07
12
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Re: Har brug for input...

Indlæg af petersoe »

Flere mærker af salt ændrer kemiske egenskaber i nogen tid efter opblanding, så jeg har det helst stående 1 døgn i stuetemperatur, inden jeg hælder det i baljen. Så i Christians tilfælde vil anbefalingen være en murerbalje (kan fås i op til 500L eller mere) eller en regnvandstønde med en pumpe til at fylde vandet op i akvariet


Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Har brug for input...

Indlæg af christiantt »

Kan man godt blande i murerbaljer uden det afgiver noget?? Eller ville jeg købe en stor foderspand til at blande i.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Har brug for input...

Indlæg af crazy seahorse »

Det var dog et interessant problem.
Der er jo ikke nogen "smoking gun" i ICP testen. Ikke noget der burde give svæv i vandet. Dit brug af aktivt kul, burde hjælpe på det uklare vand. Men det gør det åbenbart ikke.
Jeg kan tænke, at der kan være 3 muligheder.
1: Svævet kan stamme fra bundlaget. Men kræver jo, at nogen graver i det. De stock liste viser ingen "gravere". Hvis det er fint bundlag, så kan flowet rode op i det længe.
Du har ikke nævnt, hvad det er for bundlag. Jeg har renset rigtig meget bundlag i min tid. Der er altid en masse "støv" i det og det skal skylles godt og længe.
Jeg renser det altid.
På nogle fabrikater står der, at det ikke behøver rensning inden brug. Levende sand feks. Jeg havde noget der var løbet på datoen og netop i det sand var der enorme mængder af fint støv. Du kunne suge i sandet med en vacuum ting. Det er jo ikke en dsb du har, så det kan du fint gøre. Stammer det fra bundlaget, så kunne du sætte en spandpumpe med filtervat på.
Den kan fint køre nogle dage, uden det giver problemer.

2: Udfældning. Har du tjekket at din dosseringsmaskine tilsætter som den skal? Er der ikke det fornødne interval mellem Kh og Ca, så kan det udfælde. Dosseringsmaskinen burde tage højde for det, men alt kan svigte. Jeg ville tjekke den også.

3: Bakterieopblomstring. Du skriver noget bakterieværk i forbindelse med vandskift. Husker jeg galt? Anyway, hvis du gør det, så ville jeg stoppe med det indtil der er styr på situationen.
Vandskiftet burde klare det over nogle gange. Er det bakterieopblomstring, så er det en god ide at komme en luftsten ned i.

Jeg ville ikke bruge en murerbalje. Jeg har hørt om tilfælde hvor det ikke er et problem, men jeg kender også til tilfælde hvor det er gået galt.
Jeg bruger de blå tønder. De er fødevaregodkendt og fås i mange størrelser. Jeg har en 200L så de findes. De er ikke ret dyre, men ikke så billige som murerbaljer.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Har brug for input...

Indlæg af christiantt »

Tak for input Erik :)

1 - Det skulle være levende sand, men der stod også at det skulle skylles indtil rent vand løb fra. Så det gjorde jeg ligesom jeg også plejer at gøre ved sand.
Jeg syntes at det ligger ret "fast" på bunden, så tror ikke at det er svæv fra sandet.

2 - Jeg har selv tilsat i et par uger. Der er sirligt blevet afmålt helt præcis samme mængde :TH

3 - Jeg har tilsat Bio S ved de sidste 2 vandskift. Før det har jeg ikke tilsat bakterier ved vandskift. Det kommer ikke i ved de store skift jeg kommer til at alve.
Jeg har ret meget iltning af vandet i skummere, men det kunne selvfølgelig være at jeg skulle finde en luftsten. Men hvordan kan jeg finde ud af om det er en bakterieopblomstning??


johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: tirs 28. sep 2010 08:28
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Re: Har brug for input...

Indlæg af johanne86 »

Nu har jeg været væk fra hobbyen i nogle år og er ved at finpudse kemien igen. Men er jeg den eneste der synes der er for få sten i den balje? Nitrat på 8, phosphat 0,06 i vandprøven testet eksternt.

I skriver alle sammen vandskifte pga muligt næringsoverskud og det er da en god ide. Men jeg ville overveje at supplere med et biomedie til de denitrificerende bakterier eller alternativt flere sten eller makroalger. Problemet skulle jo gerne til livs på den lange bane. :)


625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Har brug for input...

Indlæg af christiantt »

johanne86 skrev:Nu har jeg været væk fra hobbyen i nogle år og er ved at finpudse kemien igen. Men er jeg den eneste der synes der er for få sten i den balje? Nitrat på 8, phosphat 0,06 i vandprøven testet eksternt.

I skriver alle sammen vandskifte pga muligt næringsoverskud og det er da en god ide. Men jeg ville overveje at supplere med et biomedie til de denitrificerende bakterier eller alternativt flere sten eller makroalger. Problemet skulle jo gerne til livs på den lange bane. :)
Der er flere og flere som går ned i mængden af sten.
Men akvariet er også ret dybt, så det er lidt svært at se hvor mange sten der er i akvariet. Jeg kan tage et billede senere i dag for at vise dybden af det :-)

Det skal også med til værdierne at jeg har fodret ret meget, da nitrat i lang tid lå meget lavt.
22/1 målte jeg selv fosfat til 0.03 med Hanna tester.


johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: tirs 28. sep 2010 08:28
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Re: Har brug for input...

Indlæg af johanne86 »

Ok.


625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Har brug for input...

Indlæg af PoulD »

Umiddelbart synes jeg dit sulfat indhold ser ekstremt lavt ud, med 670 mg/l. Undrer mig i øvrigt også lidt over hvad grunden mon er til de anbefaler 700-990 mg/l når der nu i naturligt saltvand er > 2.500 mg/l.
For lav sulfat kan forårsage bakterieinfektioner / RTN / STN. Jeg ville mene NSW værdier burde være det man skulle stile efter.

Klippet fra Faunamarin.de
2021-03-03.png
2021-03-03.png (17.78 KiB) Vist 2703 gange
Edit: Opdagede lige at det ikke er sulfat de måler, men svovl. Tallet skal derfor ganges med 3 for at få sulfat. Så deres anbefaling giver mening. Dit sulfatindhold er altså 670x3 = 2010 mg/l. Det er stadig for lavt, men ikke ekstremt.
Senest rettet af PoulD tors 4. mar 2021 22:04, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: Har brug for input...

Indlæg af Akileuz »

Hej Christian

jeg faldt over følgende:

* din kH er på 10,1 dKh hvor at Reef salt burde ligge på 7,7-8,3
* Din Zn er højere end anbefalet parameter <- næsten dobbelt så høj, årsag burde måske findes?
* Din Aluminium er også højere end anbefalede parameter <- Næsten 2x for høj Årsag bør findes


ifølge dette opslag har en bruger fundet ud af det i dette tilfælde skyldes Sunlotion/Deodorant:

https://www.reef2reef.com/threads/fight ... nc.205719/" onclick="window.open(this.href);return false;


måske det kan have noget at gøre med om du roder meget i tanken ?

Har du tjekket bladet på din skraber for nyligt ? kan være den er rusten og det er derfra dit problem kommer :) ?


Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Har brug for input...

Indlæg af christiantt »

Akileuz skrev:Hej Christian

jeg faldt over følgende:

* din kH er på 10,1 dKh hvor at Reef salt burde ligge på 7,7-8,3
* Din Zn er højere end anbefalet parameter <- næsten dobbelt så høj, årsag burde måske findes?
* Din Aluminium er også højere end anbefalede parameter <- Næsten 2x for høj Årsag bør findes


ifølge dette opslag har en bruger fundet ud af det i dette tilfælde skyldes Sunlotion/Deodorant:

https://www.reef2reef.com/threads/fight ... nc.205719/" onclick="window.open(this.href);return false;


måske det kan have noget at gøre med om du roder meget i tanken ?

Har du tjekket bladet på din skraber for nyligt ? kan være den er rusten og det er derfra dit problem kommer :) ?
Tak for input :)

kh kommer af fejldosering af mit i et par uger hvor computeren har været til service i Polen.
Ja, jeg har problemer med Zn, Br og Al. De ligger alle for højt. Har også lavet en anden tråd hvor jeg spørger til hjælp om det :)

Lige præcis det opslag på reef2reef har jeg også læst! :)
Men kan dog ikke se hvor det skulle komme fra. Generelt er det sjældent at jeg stopper fingrene i vandet. Netop for ikke at "afgive" noget fra huden.

Jeg har ikke haft skraberen i mere end 1-2 gange de sidste par måneder. Det er kun Tunzes magnet jeg bruger til at rense.


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Har brug for input...

Indlæg af christiantt »

PoulD skrev:Umiddelbart synes jeg dit sulfat indhold ser ekstremt lavt ud, med 670 mg/l. Undrer mig i øvrigt også lidt over hvad grunden mon er til de anbefaler 700-990 mg/l når der nu i naturligt saltvand er > 2.500 mg/l.
For lav sulfat kan forårsage bakterieinfektioner / RTN / STN. Jeg ville mene NSW værdier burde være det man skulle stile efter.

Klippet fra Faunamarin.de
2021-03-03.png
Det har jeg slet ikke tænkt over!!
Hvordan kan det være lavt?? Bliver det fjernet/opbrugt af noget??
Jeg har aldrig hørt om at man skulle tilsætte sulfat :happy:


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"