"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tidevand

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

Tidevand

Indlæg af Hr.mortensen »

Hejsa.
Jeg ved godt tanken nok virker lidt langt ude, men ikke desto mindre lægger jeg mærke til det.
Vores nye stuerev er sat op og justeret ind i dagtimerne. Det fungere fint og ikke nogen problemer, men en dag lagde jeg mærke til at hen under aftenen så begynder vandet at skvulpe i overfladen. I dagtimerne er det støjfri, og så tænkte jeg om der kunne være en påvirkning fra jordens position, sol, måne osv som gør at vandstanden ændre sig i akvariet hen ad aftentimerne.
Ligesom det jo gør ude i havet.

En anden tanke er at korallerne der trækker sig lidt sammen hen under aftentimerne kan gøre at flowet ændre sig i akvariet.

Dog synes jeg ikke at have bemærket at der er ændring den første times tid efter at korallerne har trukket sig, men at det først starter noget senere. Så derfor har jeg lidt udelukket det burde være af den grund


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Tidevand

Indlæg af Holst »

Hej Hr.Mortensen

Der er nogle pumper som kan sættes til at efterligne diverse ting, blandt andet bølger på et rev hvor tidevand også er en del af. Dette kan blandt andet Gyre modeller.


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Tidevand

Indlæg af nbd »

Årsagen er ikke månens position, dertil er kraften for lille til at påvirke akvarievandet.

Dit bud om korallernes adfærd og påvirkning af flowet lyder mere plausibelt.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Tidevand

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg gætter på at det kan skyldes, at alt levende går enten til ro eller vågner op til dåd, når lyset slukkes.
Fiskene søger hen til deres faste sovesteder og svømmer ikke rundt i vandsøjlen. Korallerne trækker sig sammen, en Euphyllia på størrelse med en tennisbold skrumper ind til bordtennisbold størrelse - men flowet fortsætter som om intet var hændt. Når alt det levende trækkes ud af ligningen (så at sige) så bliver flowet et helt andet.
Man må ikke underkende flowets indflydelse. Er man i tvivl, så ryk en pumpes udstrømning 5 cm i én retning. ALT ændrer sig.

Når alt det er sagt, så kan der være noget med månefaserne. Min ene musling spawner en gang årligt, ca på samme tid. Hvordan den ved at det er nu, ved jeg ikke.
Den kan ikke "se" månen, men det ligger vel i dens gener at den skal styre efter den, selv under uvante forhold.
Jeg er dog enig med nbd i, at det må være tvivlsomt om det kan påvirke vandet.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Tidevand

Indlæg af SamuelChristensen »

Har en eller flere af dine pumpe controllers en lyssensor til at sænke flowet om natten? :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tidevand

Indlæg af Carsten »

Et lavere støjniveau generelt i huset, gør vel at nogle lyde virker voldsommere


Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

Re: Tidevand

Indlæg af Hr.mortensen »

Det er en ati / jebao og der sidder sensor i, men da den sidder i skabet burde den være ude af ligningen.

Det er selvfølgelig ikke alt man skal kunne få svar på her i livet men undrede mig bare

Det med flowet ændre sig kan jeg se i går aftes da jeg nærstuderede det.
Efter alle koraller var gået i seng, så kom der mere flow ind over sandbunden, og enkelte sandkorn i overfladen på sandbunden begyndte at flytte sig


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"