"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Forfra med saltvand

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1470
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Forfra med saltvand

Indlæg af Jerslev »

Så er der bestil 450 l. Akvarium, bord og sump hos Tropeakvarier og teknik hos Carsten.
Uha lang ventetid.
For at fordrive tiden en tur til Tropeland for blot at købe nogle levende sten, som kunne ligge og modne i et gammelt 54 liters akvarie.
Gæt hvad jeg kom hjem med:
Et 112 liters akvarie, Fluval led belysning Tunze 901 DC skummer, 7 kg levende sten, salt, levende sand og et refractometer.
Tjaa så går tiden med det. Har kørt siden torsdag aften, og algefasen er just startet.
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Forfra med saltvand

Indlæg af sydsjælland »

:-) mega god stil - held og lykke med det.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Forfra med saltvand

Indlæg af ole kekkonen »

lys med en lygte ind i baljen om natten så skal du se ting og sager
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3554
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Forfra med saltvand

Indlæg af Tykki »

Velkommen tilbage
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Forfra med saltvand

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Forfra med saltvand

Indlæg af Jones »

Sådan. Jeg har også lige forkøbt mig, så nu har jeg to akvarier kørende. Det var slet ikke meningen. Må hellere skynde mig at sælge det ene :D
o_O
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1470
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Forfra med saltvand

Indlæg af Jerslev »

Har googlet en del og set, der er sket en masse siden jeg have salt sidst.
Bruger man ikke frostfoder mere? Krill, mysismed videre?
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Forfra med saltvand

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg fodre udelukkende med frost - mysis,artemia, krill + lidt "blandingsprodukter" til f.eks kejserfisk. Syntes der er mange gode argumenter ift. næring og fiskenes sundhed - her tænker jeg primært på de olier fiskene bruger til at opbygge deres slimlag (= immunforsvar).
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1470
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Forfra med saltvand

Indlæg af Jerslev »

Okay synes også det fungerede godt, men ikke mange forretninger ligger tilsyneladende inde med det, ihvertfald ikke i udkantsdanmark
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3554
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Forfra med saltvand

Indlæg af Tykki »

Det kommer an på så meget ! Hvilke fisk holder du? Er det kun sarte acropora du har dom koralbesætning osv! Kender flere som kun fodre med tørfoder ! De mener at det er nemmere at kontrollere hvor meget næring der fyldes i baljen på den måde! Her i hytten er det to dele tør, og en del Frost lige pt, men der er også en stor overvægt af grøntædere lige nu! Når og hvis der kommer lidt kejsere, bliver det 50/50 på foderfronten
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Forfra med saltvand

Indlæg af nbd »

Tykki skrev:Det kommer an på så meget ! Hvilke fisk holder du? Er det kun sarte acropora du har dom koralbesætning osv! Kender flere som kun fodre med tørfoder ! De mener at det er nemmere at kontrollere hvor meget næring der fyldes i baljen på den måde! Her i hytten er det to dele tør, og en del Frost lige pt, men der er også en stor overvægt af grøntædere lige nu! Når og hvis der kommer lidt kejsere, bliver det 50/50 på foderfronten
Hvad er nu det Dan? Har du droppet østers og stenbiderrogn på menuen? Tørfoder... :rolleyes:
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Forfra med saltvand

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg bruger kun tørfoder. Har 5 forskellige der kombineres med et par af dem ved hver fodring. Skifter fra dag til dag. Der er også lidt vitaminer i foderet.
Jeg bruger både grøntfoder og typer med protein. Frost kun når mine Tubastraea og Scolymia skal fodres.
Alt foder vejes ved hver fodring. Så er det nemt at kontrollere mængden og hvis værdierne stiger, så kan der nemt skæres lidt i foderet.
Brugte 3 gram dagligt. Da Po4 steg en smule, blev det skåret ned til 2,5 gram. Så ved jeg at der bruges mindre og skal ikke gætte på om jeg nu også har sat det ned.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1470
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Forfra med saltvand

Indlæg af Jerslev »

Mit opvarmningsakvarium har nu kørt en uge, og brunalgerne trives.
Asterisk søstjernerne, er de reefsafe?
Og jeg ser ingen pods. Hvornår er det nu de viser sig? Det burde de måske allerede have gjort?
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Forfra med saltvand

Indlæg af SamuelChristensen »

Jerslev skrev:Mit opvarmningsakvarium har nu kørt en uge, og brunalgerne trives.
Asterisk søstjernerne, er de reefsafe?
Og jeg ser ingen pods. Hvornår er det nu de viser sig? Det burde de måske allerede have gjort?
Asterina søstjerner er reefsafe ja.
Der går mere end en uge før de har været igennem et populationsboost. Det skal nok komme.
Tropic Marins danske repræsentant.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"