"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

En solstråle historie.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

En solstråle historie.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg føler lidt, at vi har brug for gode oplevelser i denne vanskelige tid. Vi er begrænset på mange måder pga Corona. Det påvirker vores hverdag og gør livet besværligere.
Sjovt nok, så kan vi stadig komme hos vores forhandlere, selvom alle andre butikker er lukkede (undtaget fødevare butikker og apoteker, samt flere fag der er knyttet til sundhedssektoren.) Jeg talte med en af mine gode venner der har en akvariebutik om det. Grunden er, at akvarieforretninger og dyrehandlere kommer ind under fødevarereglerne, da de sælger foder - og så er det ligegyldigt om de kun sælger fiskefoder. De skal bare overholde reglerne for antal kunder i butikken og mundbind. Det er godt for både forretningerne og for kunderne.

Men her er en, for mig, rigtig god nyhed/oplevelse. Den vidner om et stort ønske fra en stor spiller om, at løfte sit ansvar og behandle sine kunder på en måde så man bevarer dem.
Da jeg startede mit nye system op, skulle jeg jo bruge nye pumper. Det skulle jeg fordi det gamle system kørte videre, indtil det nye var klar til jeg kunne overføre det levende. Derfor kunne jeg ikke pille grej ud af det gamle system og genbruge det. Så jeg købte nye pumper. Både cirkulation og returpumper er nye. Det var i vinteren 2016. De aktuelle pumper er købt 12.12.16. Jeg er Tunze fan. Jeg er vild med deres pumper. De er driftsikre, larmer ikke nævneværdigt og så kan de styres derhen, hvor jeg har behov for det.
Så jeg satte 4 x 6095 og 2 stk 6105 i det nye dt. De blev startet op i juli ´17
For et par måneder siden ville jeg rense pumperne. Det har jeg gjort før, men denne gang var det anderledes. På den første 6095 var den yderste (sorte) isolering på ledningen væk på stykket der går ind i motoren. Der var kun de to tynde indvendige ledninger synlige. Et stykke på 2-3cm havde kun de tynde ledninger synlige. Det var jeg ikke tryg ved, så jeg satte en reservepumpe ned i stedet. Da jeg går i gang med pumpe 2, så er det samme situation. Igen i med en reservepumpe. Jeg har altid nye pumper stående på hylden, så jeg ikke går ned på en pumpe der står af.
Men nu havde jeg ikke flere nye. Jeg turde ikke tage flere op til rens af den årsag. Jeg ville skrive til Tunze, men tiden går jo.
Pludselig opdager jeg, at den ene 6105 ikke kører. Tjekker strømforsyning og controller, men de virker. Så det er selve pumpen der er død. Samme fremgangsmåde som med de mindre 6095, i med en ny fra lageret. En måned efter sker det samme med pumpe nr 2 af 6105. I med en ny, men nu har jeg ikke flere af dem heller. Så skrev jeg til Tunze.

Beskrev forløbet og spurgte om det virkelig var levetiden på pumperne - 3 år?
Fik hurtigt svar fra dem. Pumperne har en beregnet levetid på 10 år. De beklagede forløbet og det besvær det havde givet mig. De havde haft nogle problemer med dele til pumperne i 2017 og havde derfor udskiftet mange motorer pga det. De ville gøre hvad de kunne for at rette op på min situation.
De bad mig om at scanne en kopi af min faktura for købet og maile den til dem. Så ville jeg få tilsendt nye motorer. Ingen dikkedarer, ingen "kan du ikke sende pumperne, så skal vi nok kigge på dem". Nej, Du får nye.
Til alt held er jeg sådan en der gemmer alt. Så jeg fandt fakturaen frem. Den 12.12.16 havde jeg købt 6 x 6095 og 2 x 6105. Den scannede jeg og sendte til dem.
Nu er der så nye pumper på vej, sammen med en ny rotor med lejer til en silence som Thomas har. Den lyder som en gammel sporvogn når den kører og den har gjort det siden den var ny. Den skiftede de også uden problemer. Forsendelsen er nu på et dhl eksportcenter i Tyskland og burde være her i starten af den kommende uge.

Jeg er ret tilfreds med den service og den behandling af en kunde som de udviser. Så jeg er stadig en meget tilfreds Tunze kunde.
Skal lige nævne, at de ikke har bedt mig om at nævne det her. Det er slet og ret god kundeservice.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: En solstråle historie.

Indlæg af Dan89 »

Det var super fedt at hører det gik så nemt og godt! :D
Gid alle kørte samme service! :)


Frank Christiansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 13. jul 2015 18:45
8
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Frederikssund

Re: En solstråle historie.

Indlæg af Frank Christiansen »

Sådan skal det være, kvalitet koster,
Betaler gerne, vi kører også kun tunze.


henrikfp4
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: søn 12. nov 2017 19:18
6
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2007

Re: En solstråle historie.

Indlæg af henrikfp4 »

Interessant.

Jeg har lige set det samme på en af mine 6105'ere. De er fra August 2017. Købte 4 på samme tid. Den ene har jeg solgt for et års tid siden og de to andre ser OK ud.

Skrev du bare til info.english@tunze.com ?
mvh henrik


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: En solstråle historie.

Indlæg af crazy seahorse »

henrikfp4 skrev:Interessant.

Jeg har lige set det samme på en af mine 6105'ere. De er fra August 2017. Købte 4 på samme tid. Den ene har jeg solgt for et års tid siden og de to andre ser OK ud.

Skrev du bare til info.english@tunze.com ?
mvh henrik
Ja, det gjorde jeg. Tog et billede af de blottede ledninger og vedhæftede.
Mine 6105, tog de uden problemer. De skal nok bruge en scanning af fakturaen.
Så kan det være du får 4 nye motorer.
Håber at du har gemt power supply og controller, for det er kun motor med en ledning og et stik der passer i controlleren, de sender.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: En solstråle historie.

Indlæg af nbd »

Dejligt at høre, at du får delene skiftet uden beregning. God stil.

Helt så positiv oplevelse havde jeg ikke for et par år tilbage. Den sorte isolering på ledningen på min Tunze returpumpe var knækket dér hvor den går ind i pumpen - her var de to tynde ledninger også blottet. Jeg sendte billeder til Tunze og beskrev problemet. De tilbød mig en ny returpumpe til halv pris.

Jeg er spændt på hvornår isoleringen knækker på min Tunzeskummer - ledningen er helt stiv af at have været i vand i 10 år...


Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: En solstråle historie.

Indlæg af palamo123 »

Det er mega fedt.
Tunze er rock solid. Jeg har været meget frem og tilbage....... Men er igen endt med Tunze pga service og det faktum at deres produkter er bund solide.


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: En solstråle historie.

Indlæg af crazy seahorse »

palamo123 skrev:Det er mega fedt.
Tunze er rock solid. Jeg har været meget frem og tilbage....... Men er igen endt med Tunze pga service og det faktum at deres produkter er bund solide.
Præcis. Det var også en af de ting jeg fremførte over for dem. Nævnte, at jeg stadig har to stk af forgængeren til 6105 (det er dem med en firkantet powersupply) kørende.
Godt nok er de på efterløn og sidder ikke i dt, men de kører som blandepumper og bruges hver eneste uge. De har kørt siden 2008 og har ingen fejl på ledningerne.
De kører begge som en Massey Ferguson traktor. Ikke de store armsving, bare stabilt derud af.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"