"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Jerslev »

Som overskrift siger. Har virkelig brug for input til mit nye set up. Især sump
Efter råd fra Decocean er valg af skummer Octopus regal 250. Den fylder 30 x 30cm, så skummerkammer bør vel være omkring 45 x 50 ( akvarie bliver 60.
Arbejdshøjde for skummer er 18-22 cm. Dvs boblefælde skal sikre ca 20 cm vandstand
Refugium 1 cm lavere?
Og retur ditto?
Sumpens højde 45 cm ( skab bliver 75 og skummerens højde 62cm
Samlet længde 100, bredde 50 og højde 45.
Jeg sætter pris på hjælp her
Takker


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Jerslev »

Hold da fast der er sket meget med dette Forum, siden jeg havde saltvand sidst.
Ikke megen aktivitet her.
Jeg erindrer et super aktivt Forum, hvor folk havde masser af spørgsmål.
, rigtigt mange svar, debat og hjælp.
Måske jeg kan hjælpe med at få gang i det igen? Hvis interessen er der?
Er mængden af saltvandsakvarister faldet meget?


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Theil
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. mar 2013 17:33
11
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Theil »

Ville gerne være en af dem der kunne rådgive :)
Desværre er min erfaring meget begrænset og derfor suger jeg til mig af viden fra alle de kloge her inde.


michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af michael26 »

Tror desværre mange er gået til Facebook og måske YouTube


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Jerslev.

Ja ind i mellem er forum herinde lidt som det døde hav :embarassed: og så andre gange er der lidt mere gang i den. Som Michael skriver er der kommet enormt mange fb sider omhandlende saltvandshobbyen. Nogle gode og nogle med ret ringe "ekspert hjælp", desværre. Rigtigt mange af dem med fokus på salg, eller fra producenter eller bestemte tilgange.

Dine spørgsmål ift sumpen er fine, jeg tænker at det du selv skriver lyder fornuftigt. Dog ville jeg vælge at lave refugium FØR skummer, hvis det er muligt for dig... Algerne kan suge næring ud af vandet INDEN skummer gør det. Hvis du laver ref EFTER skummer, så tænker jeg ikke du behøver en bobbel fælde? Jeg har i mine 2 sidste sump design lavet det således at vandet ud af sump rum forlader rummet FORNEDEN, da overfladevandet indeholder flere æggehvidestoffer og andet næring end det andet vand, ved faktisk ikke om det har en reel betydning?

Husk når du regner rumindhold ud at tage højde for at du skal have plads til vand fra DT, overløbskammer osv. ved returpumpe stop.

Hvis det er mange år siden du sidst har haft akvarie, så velkommen tilbage og glæd dig til at læse om og sætte dig ind i alt det nye der er sket, inden for de sidste år. Fx er der flere i dag der kæmper med at HOLDE næring i vandet, frem for at få det fjernet. Skummer, lamper osv er blevet super effektive og alle er også blevet dygtigere til at holde koraller, så disse vækster meget mere end før i tiden og den vækst hiver også næring ud af vandet.

Held o g lykke med baljen :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Jerslev »

Tusind tak Charlie.
Tjaa FB er som en magnet men også et svært gennemskueligt og useriøst Forum.
Måske vi sammen kunne genetablere forummets storhedstid Visioner er jo altid gode at have.
Dumt spørgsmål: hvad er DT?
Og skal nok vende tilbage med flere spørgsmål


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Dan89 »

I mine øre lyder der fornuftigt.. Der er mange holdninger til det med refugium.. Her tænker jeg mest på flow.. Nogen der kan byde ind her? Nogen kører alt vand fra DT ned i refugium andre deler det så flowet ikke er så stort.. Nogen der har erfaring eller viden om dette?

DT står for display tank :)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af charlie saltvand »

Tjek :-)

Dan, ift flow så anbefaler Triton, med deres tilgang, et flow gennem refugium på 10Xvandvolumen i timen, det er MEGET. Jeg har ikke selv haft så meget flow gennem min sump, men har så “snydt” ved at lægge en mindre retur pumpe i rum efter ref, der så spyttede vand tilbage i ref... på den måde fik jeg lidt mere blæs på. Andre har smidt en lille powerhead pumpe i ref, for at give god omrøring der.

@Jerslev. Ja, det er godt med visioner. Jeg tror flere med denne hobby har fundet ud af at FB er til hurtige svar, til at poste fotos mv nemt (til forskel fra forum) osv og at saltvandsforum så er “søndagsavis udgaven” med mere dybdegående artikler og indlæg mv.
Ja DT = Display Tank/ akvariet.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Dan89 »

Hold da op det er alligevel en del mere end jeg regnede med! Syntes mange har snakket om at der ikke skulle særlig meget flow igennem..
Spændene med alt den viden folk deler!


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Jones »

Jeg har altid bare kørt alt mit vand igennem refugiet. Men hvis man har et mega stort akvarie, så kan jeg godt se at man hurtigt får meget tryk på. Nu kommer det vel også an på hvad refugiet skal bruges til.


o_O
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Jerslev »

Tak for hjælp. Nyt akvarium, sump og møbel er nu bestilt hos Tropeakvarier.
Det bliver som nævnt på 450 liter.
Teknik købes hos Decocean.
Hvorledes med sten.
Hvad anbefaler I? Da jeg startede op sidst, benyttede jeg døde levende sten og podede med enkelte nedkørte.
Hvad gør man i dag?


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Holst »

Jerslev skrev:Tak for hjælp. Nyt akvarium, sump og møbel er nu bestilt hos Tropeakvarier.
Det bliver som nævnt på 450 liter.
Teknik købes hos Decocean.
Hvorledes med sten.
Hvad anbefaler I? Da jeg startede op sidst, benyttede jeg døde levende sten og podede med enkelte nedkørte.
Hvad gør man i dag?
Det gør man også i dag.
Er pengene til det kan man købe levende rundt omkring fra private og forhandlere, men typisk meget billigere at købe døde også pode selv.
Jeg fik en masse døde, og de stod så bare i en balje ude på badeværelset som jeg podede igennem 4-5 måneder indtil jeg fik mit akvarie op, så var de ligesom klar og jeg fik nærmest ingen alger i starten og det spillede bare max.
Håber du kommer godt igang :)


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Jerslev »

Det vil sige, at jeg kan bestille de døde sten og lægge dem “i blød” i en balge indtil jeg får akvariet?
Kan jeg blot pode med lidt levende sand, eller skal jeg lige have fx et kg levende sten. De kan jo altid lægges i sumpen?


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Tykki »

I de to sidste set ups ( det nuværende ) har jeg ikke haft ls , men kun søjler! Der er , som med så meget andet, delte meninger om dette, bl.a. mht naturlige steder at placere koraller på osv, men i mine høje akvarier fungere det ret godt! Infkøringen kan sikkert vare længere sådan, hvis man altså køre efter bogen, men teknikken er markant mere effektiv end for 15 år siden! Jeg har samme skummer fra decocean som dig, og den skummer bare der ud af! Så meget, at det næsten kun er lysegrøn the! Jeg har podet med en sjat sand, og lidt koraller som sider på lidt ls ! Ellers er der jo mange forskellige pumper, uv, lys osv man kan købe sig fattig i, og det har jeg prøvet! Både hybridlampe til godt 20.000kr også t 5 til 1200kr! Lige som wp40 cirkulation og gyre 300, til ca en million pr enhed, også jabeo til en tiendedel ! Pt har jeg Kina led lys fra decocean over min balje, og det er jeg glad for! Til prisen, er jabeos pumper de bedste for mig! Jeg har haft det andet og gider det ikke mere, for de er ikke bedre mht cirkulation i baljen! Men det er jo kun hos mig det køre sådan her! Ikke to baljer er ens, og da slet ikke to akvarister og deres indstilling til hvad, og hvordan i og med deres akvarie! Fyr den af, det kan højst gå lidt galt, også retter man ind lidt efter lidt! Det er meget nemmere end for 10 år siden! Dan


Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Akileuz »

Hvad angår sten kan jeg godt hjælpe dig Jerslev :) jeg smider lige en pb.


Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Jerslev »

Mange tak for de mange gode råd.
Er Balling stadig en benyttet metode til kontrol og vedligeholdelse af de tre hellige.
Og endelig. Omvendt osmose hos rent postevand: er noget forvirret. Hvad skal man købe for anlæg. Og hvordan med boosterpumpe?
Jeg skal tilslutte til bruser, når jeg laver vand.
Nogen der kan liste op, hvad der skal til? Tænker på fittings med videre
På forhånd tak


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Dan89 »

Jep der er mange former for Balling.. Jeg skal til at skifte over til Triton for ikke selv at blande op samt de har alle tilsætningsstoffer samt icp test med vejledning..
Osmose anlægget vil jeg også gerne hører lidt mere om! Syntes det er en kende forvirrende! Hvad skal man kigge efter ved dem? GDP og spildevandsfaktor er ved det vigtigste? :)


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Jerslev »

Hej igen. Har talt med Rent Postevand og på deres anbefaling har jeg bestilt anlægget - tretrins 125GPD 2,1 bar
Filterhus10x2,5 plus fittings
Harpiks patron 0,6
Og 4 x poser harpiks


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af crazy seahorse »

Jerslev skrev:Hej igen. Har talt med Rent Postevand og på deres anbefaling har jeg bestilt anlægget - tretrins 125GPD 2,1 bar
Filterhus10x2,5 plus fittings
Harpiks patron 0,6
Og 4 x poser harpiks
Der er forhåbentlig en boosterpumpe på det anlæg du har bestilt. Ellers tager det alt for lang tid, at lave det du skal bruge.
Jeg har et Sirius 500GPD med et 11L harpiks filter koblet efter. Men nu bruger jeg også meget vand. Sisus anlæget er også fra RP.
Hvis ikke han har anbefalet det, så er det en god ide at få en tds eller microsiemens måler med. Så ved du hvornår du skal skifte dit harpiks.
Han har en med to sensorer, så du kan måle efter anlægget og igen efter harpiksfiltret. Den er ikke så dyr og er rigeligt pengene værd.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Jerslev »

Ja den glemte jeg sgu. Har ellers skrevet det op. De frarådede booster. Membranen kan ikke klare trykket, sagde de. Kan være det tager tid, men sidst brugte jeg heller ikke pumpe


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Amazonas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 19:46
6
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Amazonas »

Jerslev skrev:Ja den glemte jeg sgu. Har ellers skrevet det op. De frarådede booster. Membranen kan ikke klare trykket, sagde de. Kan være det tager tid, men sidst brugte jeg heller ikke pumpe
Hvis det er deres “lavtryks” anlæg laver det masser af vand

Har det og har sat harpiks filter og en tds måler der måler 3 steder

Kan anbefale det


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Jerslev »

Har efterbestilt TDS,
Tænkte på: vil det være smart at købe et par kg levende sten allerede nu og lægge dem i et lille akvarium, jeg har, mens jeg venter. De kan jo så komme i sumpen, når den tid kommer?


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Dan89 »

Hvad gik du efter da du købte Osmose anlæg? :)


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Holst »

Jerslev skrev:Har efterbestilt TDS,
Tænkte på: vil det være smart at købe et par kg levende sten allerede nu og lægge dem i et lille akvarium, jeg har, mens jeg venter. De kan jo så komme i sumpen, når den tid kommer?

Hej Jerslev.
JA!
Lad den endelig få lidt biofilm og få dem vasket ud hvis der er noget i dem af skidt..
Og er de ikke levende kan de nå at blive det..


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Hjælp, jeg har glemt alt om teknikken

Indlæg af Jerslev »

Dan: jeg gik efter dimensioner og et anlæg, der kan tilsluttes bruser. Dimensioner for trods alt at holde udgifter lidt nede. Og så var det det, Rent Postevand anbefalede til mit forbrug


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"