"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hawaii fish ban

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Hawaii fish ban

Indlæg af MortenL »

Så er det slut med lovlige akvariefisk fra Hawaii,

https://bigislandnow.com/2021/01/13/jud ... %20process" onclick="window.open(this.href);return false;.

Forhåbentligt er der masser af opdrættede gule kirurger indenfor få år.

Kan se af min fiskeliste at min palet og gule kirurg har svømmet hos mig i næsten 6 år, sammen gælder min lilla kirurg, men den er jo fra Rødehavet, og ikke relevant for denne tråd.
Senest rettet af MortenL lør 16. jan 2021 11:51, rettet i alt 1 gang.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 232
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hawaii fish ban

Indlæg af madsjeppe01 »

Det var også på tide.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hawaii fish ban

Indlæg af MortenL »

madsjeppe01 skrev:Det var også på tide.
Hvorfor var det på tide?

Jeg er lidt i tvivl om hvad der er bedst for miljøet. Hawaii er jo noget anderledes end samfund i koraltrekanten, hvor det der, måske er eneste indtægtskilde. Kunne skrive et langt indlæg om fordele og ulemper, men tænker der mange der ved mere om det her emne.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hawaii fish ban

Indlæg af crazy seahorse »

Akvarie hobbyen udgør en forsvindende lille procentdel af truslen, mod både fisk og koraller.
Industrien og andre projekter tager en langt større del. Men som med GBR så går der politik og økonomiske interesser i det. På GBR er det kul industrien, der laver støj.
Nu ved jeg ikke med Hawaii, men i mange af de små og mindre ø samfund, har de feks ikke nogen form for rensning af deres spildevand. Det ledes direkte ud i havet.
I en artikel om emnet så jeg, at Bonaire blev fremhævet som et af de få (hvis ikke det eneste) ø samfund, der havde etableret et renseanlæg til spildevand. Revet omkring Bonaire var i markant bedre form end rundt om nogle af de andre øer i området. Vandet var væsentlig renere og dermed et bedre levested for de livsformer de eksisterer der.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hawaii fish ban

Indlæg af MortenL »

Mener bestemt at der er rensningsanlæg på Hawaii, eller rettere øerne i Hawaii staten. Honolulu som ligger på øen Oahu, har vel 1/3 mill. indbyggere, og er rimeligt godt drevet, og måske også derfor at forbuddet er stemt igennem. Det er jo også Hawaii der har gennemført forbud på en del stoffer i solcreme. Min svoger og svigerinde boede en overgang i Honolulu, og hun er vokset op i Kona, Big Island.

Det mærkelige er jo at man godt må fange døde fisk, men ikke levende. Nogen der ved om det er fordi der ofte er cyanid brugt ved akvariefisk, eller andet gift.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"