"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kan I "godkende" indretningen?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: tirs 28. sep 2010 08:28
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Kan I "godkende" indretningen?

Indlæg af johanne86 »

Hej

Vi er nu godt på vej til at returnere i hobbyen. Akvariet skal bestilles, men vi har lige nogle spørgsmål.

Hvad skal/kan målene på rørgennemføringerne på nedløbet og returen være? Vi tænkte umiddelbart 40mm til nedløb og 25/32mm til retur, og så sætte kuglehaner på, så vi kan regulere. Hvad siger jeres erfaring?

Desuden må I gerne kommentere på indretningen af sumpen i øvrigt, hvis I opdager nogle uhensigtsmæssigheder. Vi løfter skummeren, så den kommer til at passe med den vandhøjde, den kan tåle. :)

Venlig hilsen

Johanne og Peter
Vedhæftede filer
7C556401-32D4-4F09-8218-34E41AA76DAE.jpg
BA165D9A-72B5-4805-BED9-5941404E6B7A.jpg
F111AD7F-4846-4F46-99CF-A9D5201105E9.jpg
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Kan I "godkende" indretningen?

Indlæg af Engelquist »

Fede mål på jeres display!
Mht sumpen skal I sørge for at der er plads til overflade vandet fra display når strømmen er slukket.

De fleste skummere behøver kun en vandstand på 20- 25 cm, så højere bør skillevæggene i sumpen ikke være, medmindre skummeren skal klodses op.
Jeg har 23 cm i skummerrum, 17 i fragtmentrummet og 15 i rummet til returpumpen.
Derved er der godt med plads til vandet fra display ved strømafbrydelse.

Endelig skal I huske at der er plads til at få skummeren ud ved rengøring, så minimum 40cm fri over sumpen, hvis det skal foregå rimeligt overkommeligt...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3731
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kan I "godkende" indretningen?

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt I planlægger så grundigt! , Hvor ser jeg højden på display?

Mht sumpen, så skal I som Bo skriver have plads til vand fra display og overløbskammer og rør, hvis nu strømmen ryger eller i slukker retur ved rengøring MV. Jeg får ikke så meget vand ned i sumpen v pumpestop bl.a fordi jeg har 2 huller i returløbet lige under vandoverfladen, som så stopper tilbageløb når de synger luft. Det er VIGTIGT at disse huller holdes rene for fx alger, snegle MV.

I sumpen syntes jeg I har alt for lidt plads til makroalger, husk de skal have lys, så hvorfor ikke inddrage hele den halvdel der ikke skal være frags i....?

Bliver spændende at følge med her :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: tirs 28. sep 2010 08:28
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan I "godkende" indretningen?

Indlæg af johanne86 »

charlie saltvand skrev:Fedt I planlægger så grundigt! , Hvor ser jeg højden på display?

Mht sumpen, så skal I som Bo skriver have plads til vand fra display og overløbskammer og rør, hvis nu strømmen ryger eller i slukker retur ved rengøring MV. Jeg får ikke så meget vand ned i sumpen v pumpestop bl.a fordi jeg har 2 huller i returløbet lige under vandoverfladen, som så stopper tilbageløb når de synger luft. Det er VIGTIGT at disse huller holdes rene for fx alger, snegle MV.

I sumpen syntes jeg I har alt for lidt plads til makroalger, husk de skal have lys, så hvorfor ikke inddrage hele den halvdel der ikke skal være frags i....?

Bliver spændende at følge med her :-)
Tak og tak for kommentarerne. Ja vi har også tænkt meget længe kan du tro! :D (nogle års drømmen og ca 6 måneders planlægning)

Der er plads til maks 57 liter vand til strømsvigt. Så hvis vi placerer nødløbet så der drænes 5 cm af højden fra display (eller mindre), så burde vi være på den sikre side.

Godt du sagde det med hullerne i returen. Det havde vi glemt alt om.

I fht makroalgerne, så svarer det nogenlunde til den plads de havde i vores sidste akvarie. Det ekstra rum er tiltænkt ekstra sten til filtrering, men kan i princippet også inddrages til alger eller ekstra udstyr ved behov. Men jeg tænker egentlig ikke algerne behøver så meget plads, da vi jo egentlig bare skal høste et ordentligt luns når rummet er fyldt op. :)

Display mål bliver: 160x60x65 (lxdxh)
Senest rettet af johanne86 man 5. okt 2020 19:13, rettet i alt 2 gange.
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: tirs 28. sep 2010 08:28
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan I "godkende" indretningen?

Indlæg af johanne86 »

Engelquist skrev:Fede mål på jeres display!
Mht sumpen skal I sørge for at der er plads til overflade vandet fra display når strømmen er slukket.

De fleste skummere behøver kun en vandstand på 20- 25 cm, så højere bør skillevæggene i sumpen ikke være, medmindre skummeren skal klodses op.
Jeg har 23 cm i skummerrum, 17 i fragtmentrummet og 15 i rummet til returpumpen.
Derved er der godt med plads til vandet fra display ved strømafbrydelse.

Endelig skal I huske at der er plads til at få skummeren ud ved rengøring, så minimum 40cm fri over sumpen, hvis det skal foregå rimeligt overkommeligt...
Tak for svar! :)

Skummeren skal klodses op. Vi har prioriteret lidt ekstra vandvolumen i stedet, da vi har god plads i sumpen. Display kommer til at stå 1 meter over jorden, så der bliver mellem 40-50 cm arbejdsplads over sumpen.

I fht strømsvigt, så se mit svar til Charlie. :)
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Kan I "godkende" indretningen?

Indlæg af Mortenbruun »

Husk at lyset til makroalgerne ikke skal ramme andre dele af sumpen, det gir en del algevækst udenfor refugiet. Jeg bruger "tunze led refugium ecochic" der kan køre under vand og egner sig til et smalt refugium.

Held og lykke
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: tirs 28. sep 2010 08:28
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan I "godkende" indretningen?

Indlæg af johanne86 »

Mortenbruun skrev:Husk at lyset til makroalgerne ikke skal ramme andre dele af sumpen, det gir en del algevækst udenfor refugiet. Jeg bruger "tunze led refugium ecochic" der kan køre under vand og egner sig til et smalt refugium.

Held og lykke
Tak Morten. Vi har nu valgt at lave hele sumpen om, så den er mere simpel. Et skummerrum, et algerum, et stort frag-rum og et returrum. Ferskvandet bliver i en stribe i hele længden af sumpen på 10x50x100cm på bagsiden, og vi sætter sort glas ind mod resten af sumpen, så der i hvert fald ikke kommer algevækst i ferskvandstanken.
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"