"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Slet

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Daniel2511
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 30. sep 2020 21:11
3
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2020

Slet

Indlæg af Daniel2511 »

Slet
Senest rettet af Daniel2511 lør 24. okt 2020 08:13, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Blue tang

Indlæg af Carsten »

Stress pletter kan gå i sig selv igen. God fodring, og ingen fisk der jager den.
Daniel2511
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 30. sep 2020 21:11
3
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2020

Re: Blue tang

Indlæg af Daniel2511 »

Den går sammen med 2 nemoer men akvariet er kun 90 liter så syntes stadig det er lidt synd
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Blue tang

Indlæg af Holst »

Hvor stor er den fisk ?
alt afhængig af vandkvalitet osv. så burde det nok kunne lade sig gøre at holde den fri for pletter med det selskab af 2 nemoer.
Er den lille bitte kan den godt gå i dit 90 Liters men den vokser sig hurtigt stor også må den videre når den vokser ud af akvariet.
Men jeg ville give den lidt tid og ro hvis den er helt ny. Men tanken er fin at give den videre.
Jeg har en lille blå palet som også startede med at få pletter og blev lige jagtet lidt af mine chromisser, men nu er den fin og de trives allesammen.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Blue tang

Indlæg af MortenL »

Holst skrev:Hvor stor er den fisk ?
alt afhængig af vandkvalitet osv. så burde det nok kunne lade sig gøre at holde den fri for pletter med det selskab af 2 nemoer.
Er den lille bitte kan den godt gå i dit 90 Liters men den vokser sig hurtigt stor også må den videre når den vokser ud af akvariet.
Men jeg ville give den lidt tid og ro hvis den er helt ny. Men tanken er fin at give den videre.
Jeg har en lille blå palet som også startede med at få pletter og blev lige jagtet lidt af mine chromisser, men nu er den fin og de trives allesammen.
Enig med Holst. Sørg for at den få noget at spise og gerne Nori tang, det plejer at give kirurger lidt velvære, så får de noget energi, og stresser lidt af. Er fisken allerede 12-15cm så er det nok synd at holde den på 90liter, men så bitte er dit akvarie jo heller ikke, og fisken er nok ikke så stor.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Daniel2511
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 30. sep 2020 21:11
3
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2020

Re: Blue tang

Indlæg af Daniel2511 »

Den er ret ny i baljen og den er max 2 cm, men jo har købt en UV filter og fodre lidt 2 gange om dagen håber den får det bedre
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Blue tang

Indlæg af MortenL »

Daniel2511 skrev:Den er ret ny i baljen og den er max 2 cm, men jo har købt en UV filter og fodre lidt 2 gange om dagen håber den får det bedre
Og spiser den så? Det er snart det vigtigste. Dæmp evt lyset så den får lidt ro. Er der steder den kan beskytte sig / gemme sig?

Hvis den er så lille, så er det ikke størrelsen af dit akvarie der afgør om den får pletter, den kan godt gå hos dig længe, med den størrelse.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Blue tang

Indlæg af Carsten »

Men en fisk der er så lille, er generelt hyper sart. I stedet for at fodre den 2 gange om dagen, så køb noget Noritang. Klip det i tynde strimler, og hæng en strimmel i akvariet om morgenen, og igen om aftenen. Små kirurger, skal have foder konstant. for er de først begyndt at blive tynde over nakken, er det så godt som umuligt at ændre. Især når den ikke er større. Vandets kvalitet, skal du ikke tænke så meget på nu, det kan du altid rette op på. Men ro og skjulesteder, samt mad er de vigtigste elementer. Og som Morten skriver, dæmp lyset
Daniel2511
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 30. sep 2020 21:11
3
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2020

Re: Blue tang

Indlæg af Daniel2511 »

Det er bestilt jeg prøver
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Blue tang

Indlæg af MortenL »

Daniel2511 skrev:Det er bestilt jeg prøver
Et sted at starte er at løbe ned i det lokale supermarked efter sushitang. Det er det samme produkt.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Blue tang

Indlæg af troels »

"stresspletter" er en fejlbetegnelse. Hvis den har hvide pletter har den parasitter. Foder og andet pjat er røverhistorier, jeg forstår ikke disse ammestue råd bliver ved med at florere, en fisk bliver ikke rask af at blive overfodret - den skal have den samme mængde mad som en rask fisk. Så medmindre du har sultet den vil alle råd om "mad" / nori osv. i bedste fald dulme din samvittighed, det har INGEN effekt med undtagelse af hvis du havde sultet den i forvejen. Ligesom "ro og fred" - hvem pokker går og forstyrrer sine raske fisk ? - Kobber eller hypo er sikre kure. Du kan være heldig at den klarer den igennem og opbygger naturlig "immunitet" men i den størrelse akvarie og størrelse fisk vil jeg give den under 10% chance. Den er død inden for 1-3 uger hvis du ikke får behandlet
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Blue tang

Indlæg af Holst »

troels skrev:"stresspletter" er en fejlbetegnelse. Hvis den har hvide pletter har den parasitter. Foder og andet pjat er røverhistorier, jeg forstår ikke disse ammestue råd bliver ved med at florere, en fisk bliver ikke rask af at blive overfodret - den skal have den samme mængde mad som en rask fisk. Så medmindre du har sultet den vil alle råd om "mad" / nori osv. i bedste fald dulme din samvittighed, det har INGEN effekt med undtagelse af hvis du havde sultet den i forvejen. Ligesom "ro og fred" - hvem pokker går og forstyrrer sine raske fisk ? - Kobber eller hypo er sikre kure. Du kan være heldig at den klarer den igennem og opbygger naturlig "immunitet" men i den størrelse akvarie og størrelse fisk vil jeg give den under 10% chance. Den er død inden for 1-3 uger hvis du ikke får behandlet

Bob Bob Bob..
Ammestue råd..
vi er enige om at hvis det så er parasitter som du også nævner, så kan de også afhjælpes ved at fisken får er sundt emumforsvar og en god slimhinde mm. Så den er modstandsdygtig overfor angreb og stress symptomer..
Ses i ammestuen du! Og spis op næste gang!
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Blue tang

Indlæg af Carsten »

Som Holst siger Bob Bob.
God fodring gør at fisken får et meget tykkere slimlag, så tykt at parasitter ikke kan få fat i fisken hud
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"