"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

At holde saltvandsakvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
SteenR
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 27. jul 2020 17:58
3
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2020

At holde saltvandsakvarie

Indlæg af SteenR »

Hej , jeg skal tog til at starte saltvandsakvarie op og er itvivl om hvad det kræver , akvariet er på 70 liter og med alt til ( red sea nano max ) , det jeg har hørt indtil videre er at jeg skal skifte 10 % vand en gang om måneden ( måske oftere ) , og jævnlig teste værdier .. jeg skal blot have 2 klovnfisk og 3 eremitkrebs 1 turbo snegl og en reje .. hertil vil jeg blot have de nemmeste koraller zoa , hammer ect. .. mit spørgsmål går så på ud over jeg skal fodre fiskene med flager og artemia ( frost ) hvad skal jeg så tilsætte akvarie ? hvad skal koraller have ? og jeg skal vel blot rense filter og tømme skummer ik ? kan nogen hjælpe mig med når det er indkørt hvad er de daglige / ugentlige / månedlige gøremål ? undskyld de måske dumme spørgsmål men jeg har prøvet at læse en del og aner ikke hvad tilsætniger ect der skal i


huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 410
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 18:27
13
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

Re: At holde saltvandsakvarie

Indlæg af huttelihut »

Gå på youtube og se en masse videoer. Der er rigtig mange gode

fx.
" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: At holde saltvandsakvarie

Indlæg af Holst »

Der findes mange fine opstarts guider, men jeg har selv brugt laaaaang tid på at læse Do's and Dont's herinde. Kig dig omkring herinde og ellers tag den med ro og hav tålmodighed, så skal det hele nok gå. Og støder du ind i problemer, så spørg endelig. Vi er mange herinde som giver en hjælpende hånd og råd hvis der er noget !

Den turbo snegl har du kun i kort tid med 3 erimitter. De vil nok tage livet af den for at bruge dens hus, hvis det er større end det de selv har.


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: At holde saltvandsakvarie

Indlæg af SamuelChristensen »

SteenR skrev:mit spørgsmål går så på ud over jeg skal fodre fiskene med flager og artemia ( frost )
hvad skal jeg så tilsætte akvarie ?
hvad skal koraller have ?
og jeg skal vel blot rense filter og tømme skummer ik ?
kan nogen hjælpe mig med når det er indkørt hvad er de daglige / ugentlige / månedlige gøremål ?
Du tilsætter dit foder og det er det, i lang tid.
Du skal ikke tilføje andet.
Korallerne skal have, udover lys og vandstrøm, foderresterne fra fiskene og deres afføring.
Hvis du opnår en mængde af stenkoraller eller vækst af kalkalger, der gør at dine mineralværdier falder, så skal du tilføje de mineraler tilbage. Den tid den sorg, der går lang tid før du skal tænke på det. Indtil det punkt er dine vandskift rigeligt. Jeg ville selv sige 10% ugentligt, eller 30% en gang om måneden.
Ja du skal rense dit filter. Der er nok noget filtervat, skum eller filtersok i det akvarie, det skal selvfølgelig skfites og holdes rent. Skummer koppen skal også renses når den er fuld.
Jævnlige gøremål på længere sigt er:
foder fisk dagligt, rens alger på glasset ved behov, nok et par gange om ugen, skift vand, test vandet en gang om ugen, så du finder ud af hvornår du skal begynde at dosere mineraler. Og så skal du tilføje top af vand efter behov. Tror at red sea akvariet skal opfyldes hver 3. dage i sit reservoir. Og den vigtigste daglige tjans, er at observere akvariets dyr og nyde det.


Tropic Marins danske repræsentant.
SteenR
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 27. jul 2020 17:58
3
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2020

Re: At holde saltvandsakvarie

Indlæg af SteenR »

Klasse svar det var lige det jeg søgte ... tak du har reddet min dag


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: At holde saltvandsakvarie

Indlæg af SamuelChristensen »

SteenR skrev:Klasse svar det var lige det jeg søgte ... tak du har reddet min dag
Intet problem, det var så lidt!


Tropic Marins danske repræsentant.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"