"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

“Cycle” uden alger og diatomer..

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Slingerskæv
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 403
Tilmeldt: man 18. okt 2010 14:11
13
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2010

“Cycle” uden alger og diatomer..

Indlæg af Slingerskæv »

Hej folkens, jeg startede mit akvarie op den 20/5 med “døde” sten og levende sand. I filteret har jeg genbrugt biologisk filtermateriale fra et ferskvandsakvarie. Jeg har småfodret med “pellets” løbende.
Jeg ser ingen tegn på alger, diatomer eller andet. Er det normalt?
P.S. Diverse testkits er bestilt sammen med bakterier, men det er endnu ikke modtaget..
Henrik
I indsamlingsfasen til nyt saltet eventyr.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: “Cycle” uden alger og diatomer..

Indlæg af Carsten »

Tror nok jeg ville fiske en levende sten et eller andet sted. Hvis det hele mere eller mindre er dødt, og det lader også til at sandet var det. Er der jo intet til at starte processen op
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: “Cycle” uden alger og diatomer..

Indlæg af SamuelChristensen »

Altså filteret bliver omkoloniseret af saltlevende bakterier, så det giver lidt næring når de gamle først skal nedbrydes. Det samme med de døde sten. Det levende sand tilføjer ammoniak og en bakteriekilde.
Så det tager lidt tid for algerne at kolonisere, de skal jo "komme ud af den blå luft" praktisk talt og de bakterier der skal omdanne ammoniaken tager lang tid om at kolonisere sig og sprede sig.
Så der skal nok komme noget, men det tager mere end 10 dage. Mængden er selvfølgelig bestemt ud fra det der skal rådne, og jo flere pellets du smider i nu, des større vil den eksplosion af alger blive. :)
så ja det er normalt.
Tropic Marins danske repræsentant.
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: “Cycle” uden alger og diatomer..

Indlæg af Mortenbruun »

Diatomer og alger mv. kommer oftest efter nitrogen cyklus er færdig, så du skal ikke forvente det går noget "synligt" endnu dvs. efter der er bakterier nok til at få NO4 ned på 0 eller meget tæt på.
Nogle starter uden lys på for at lade bakterierne kolonisere flader (sten, sand mv) før algerne får fat.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"