"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kan mit gulv bære akvariet?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Kan mit gulv bære akvariet?

Indlæg af simonfchr »

Hejsa, vi er flyttet i større lejlighed og er ved at opgradere til et Red Sea Reefer enten 350 eller 425. Det vil jo komme op og veje omkring de 600 kg. I lejligheden er der trægulv, men da vi flyttede ind snakkede jeg med min udlejer om det, og han mente ikke det er noget problem. Nu er jeg dog kommet i tvivl da gulvet giver sig meget når man går på det. Hvis man står og hopper ved siden af vores nuværende Red Sea Max Nano på 70 L begynder det at gynge lidt så man se kan vandet "skvulpe" lidt. Ikke så det ryger ud over kanten, men dog en lille smule. Man kan også se at gulvet har sænket sig lidt ift. gulvlisten der hvor det står. Vi bor i stuen og ifølge udlejer er der under brædderne et lag skum og så ellers bare beton. Var nede i kigge i kælderen og under vores stue er der krybekælder og man kan kun se nogle brædder hvor der ligger isolering over. Tænker at det bare er skummet som trykkes sammen når man går på det, men vil dog være helt sikker. Nogen af jer som ved noget om sådan en type gulv eller har nogle råd? Har vedhæftet nogle billeder så i kan få en ide. Mvh Simon
91544839_236171527531997_2037287861065089024_n.jpg
Sådan ser gulvet ud der hvor akvariet skal stå
91725783_2707012479426878_3782788636316008448_n.jpg
Sådan ser det ud nede fra krybekælderen
IMG_1912.jpeg
Sådan ser det ud ved siden af det nuværende akvarie
henrikfp4
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: søn 12. nov 2017 19:18
6
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2007

Re: Kan mit gulv bære akvariet?

Indlæg af henrikfp4 »

Har du mulighed for at finde ud af hvordan gulvet er opbygget (dimensioner eller lign?). Det er meget usundt for glas at blive udsat for vrid - derfor bruger man lang tid på at vatre ud når man opstiller nyt akvarie. Så synes ikke det er helt optimalt du kan se gulvet give sig under det ene hjørne i det gamle. Hvis gulvet kun sætter sig engang og herefter holder positionen, kan du måske fylde op langsomt og så kompensere med stilleskruerne på benene.

Men er ikke helt sikker på jeg turde uden at have mere vished for at setuppet kan holde. 400liter vand fylder meget i en stue.
mvh henrik
simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Re: Kan mit gulv bære akvariet?

Indlæg af simonfchr »

Kan prøve at høre min udlejer om han har en tegning. Bygningen er fra 1912, men gulvet blev lagt for 7 år siden. Mit nuværende akvarie står helt i vater skal det siges så det virker til at det er faldet fint på plads.
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 754
Tilmeldt: ons 4. jan 2006 11:13
18
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Kan mit gulv bære akvariet?

Indlæg af -Bagger- »

Jeg boede i en gammel lejlighed med samme problemer, og valgte efter flere råd, at lægge et tyk lag gulvtæppe under soklen... er efterfølgende blevet klogere og har lært man kan købe sådan nogle nivellerings plader, som man også bruger til at lægger under gulvet når man lægger om i ældre lejligheder... det fungerede super, jeg ved ikke om jeg bare var heldig eller de her plader kan et eller andet trylleting.. for mit akvarie endte i begge tilfælder helt vandret, selvom gulvet ikke helt kunne beskrives sådan.. jeg havde et akvariestel med 4 ben i det ene tilfælde.. og et akvastabil ramme stel i andet forsøg (som var samlet som en terning, i stedet for med ben
Open mind for a different view..
roneld1974
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: tors 13. jul 2017 15:26
6
Postnummer: 3050 Humlebæk
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: humlebæk

Re: Kan mit gulv bære akvariet?

Indlæg af roneld1974 »

hej simon mit første akv var 1500.liter jeg boede på nørrebrogade på en 3.sal & var nervøs om gulvet kunne bære? ringede til flere tømmere & alle sagde at det kunne lade sig gøre men anbefalede mig at lægge en plade under for at fordele trykket & de sagde der gik ca. 2. dage så ville der komme et bum så havde gulvet sat sig ganske rigtigt.& selvfølig om natten jeg var ved at falde ud af sengen men det holdt. så tror ikke at dit gulv har nogle prb. medmindre at det er en klamhugger der har lavet det glæder mig til at se når du får vand i så husk at skriv lidt om det god fornøjlse hilsen jan.
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Kan mit gulv bære akvariet?

Indlæg af Jens.k »

Hej Simon
Syntes jeg kan huske at lejligheder fra 1850 og up har beregninger som ligger ved kommunen.
Bygninger fra 1850 og up har som rel gulve med en beregning på 1 tons pr m2
Hvor gammel er lejligheden? Hvor tæt ligger bjælkelaget center til center?
Hvor store er bjælkerne? hvad er længden på bjælken?
Skal akvariet stå på tværs eller på langs af bjælkelaget?
Da der er kommet nyt gulv på for 7 år siden er konstruktionen sandsynligvis forringet, hvis de ikke har lagt gulvet oven på det gamle gulv. Jeg tror der har været massiv gulvplanker på som har en ret god bære fordelingsevne. Det nye gulv er sandsynligvis en spånplade med en tynd gulvplade ovenpå. Hvis akvariet skal stå på tværs af 2 eller 3 bjælker vil jeg ligge en 2cm vandtæt krysfiner plade under akvarieboret, for at fordelings trykket.
Hvis akvariet står på langs af bjælkelaget så vil jeg sørge for at den står oven på en bjælke og ikke imellem 2 bjælker
Da dit gulv give efter når du går på der eller hopper er der sandsynligvis en konstruktions fejl. Det burde det ikke gøre selv om det er en gammel konstruktion.
Da de har lagt nyt gulv på så burde de have forbedret gulvets bæreevne.
Har din udleder selv lagt gulvet, Han/hun har med garanti ikke fået det lavet ved en rigtig tømrer.
Så vær forsigtig med at fylde akvariet.
mvh jens
Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
roneld1974
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: tors 13. jul 2017 15:26
6
Postnummer: 3050 Humlebæk
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: humlebæk

Re: Kan mit gulv bære akvariet?

Indlæg af roneld1974 »

har aldrig hørt så meget bekymring om et så lille akv. selvfølgelig kan gulvet holde
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 754
Tilmeldt: ons 4. jan 2006 11:13
18
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Kan mit gulv bære akvariet?

Indlæg af -Bagger- »

art jeg kan nu godt forstå bekymringen... men helt enig, det skal nok holde.. :-)
Jeg kender faktisk i øvrigt slet ikke nogen historie om at gulvet er kollapset under akvariet endnu.. ;-)
Open mind for a different view..
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kan mit gulv bære akvariet?

Indlæg af Marco R »

Hej Simon,

Har du fundet en løsning, hvis andre kommer til at stå i samme situation? :happy:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"