"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Manglende præcision når man blander saltvand?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Manglende præcision når man blander saltvand?

Indlæg af nbd »

Da jeg i går skiftede vand, opdagede jeg at der ikke helt er overensstemmelse mellem Red Sea salt og min Dupla præcisionsflydevægt.
Red Sea.jpg
Dupla.jpg
Jeg plejer at sigte efter at flydevægten viser 1,0233 ved 25 grader. Det er åbenbart ikke nok ifølge Red Sea - her skal man holde en densitet på 1,0255 hvis man holder koraller. Men en densitet på 1,0255 svarer ifølge min flydemåler til en salinitet på 38 promille. Hvad skal man tro?
Temperatur-salinitet.jpg
Jeg gætter på, at Dupla har rettet sig efter dette plot...

Hvilken salinitet holder I?
Brugeravatar
JesperBrask
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 21. jul 2018 11:30
5
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Værløse

Re: Manglende præcision når man blander saltvand?

Indlæg af JesperBrask »

Jeg går efter 35 promille målt med Apex probe. Når jeg skifter vand blander jeg dog lidt ekstra salt i for at holde saliniteten oppe. Den har ellers en tendens til at falde over tid. Sikkert fordi min skummer hiver en del saltvand ud som erstattes med osmosevand.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Manglende præcision når man blander saltvand?

Indlæg af PoulD »

Nøh, det passer såmænd ikke så galt overens endda (hvis vi ser bort fra, at Red Sea salt giver en anelse lavere SG end normal salt).
Sådan en flydefætter måler slet ikke Specific Gravity, men derimod massefylde (densitet) i g/cm3
35ppt = 1,0233g/cm3 = SG 1,0264 ved 25°C.

Hvis du f.eks. måler på osmosevand ved 25°C med din flydefætter skulle du gerne måle en massefylde på 0,997 g/cm3. Specific Gravity = massefylde relativt til massefylden for vand = 1,0233 / 0,997 = SG 1,0264.
SG for osmosevand ved 25°C = 1,0000
Massefylde for vand er en lidt sjov ting. Den er højest ved 3,98°C (1,000). Ved højere temperaturer bliver massefylden mindre, men den bliver sjovt nok også mindre ved lavere temperaturer
Alt under forudsætning af et omgivelsestryk på 1 atm. og at rent vand er rent vand (luft i vandet påvirker også massefylden)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"