"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ekstra balje dedikeret til High-end koraller.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Ekstra balje dedikeret til High-end koraller.

Indlæg af charlie saltvand »

Hep.

Jeg overvejer endnu en balje i vores lille lejlighed :W Det bliver et seperat system hvor jeg kan holde nogle gode vandværdier så jeg kan have nogle flotte koraller og også nogle flotte lps + evt musling. Jeg kan ikke have disse ting i kejser akvariet.

Lyder det helt skørt med en balje på fx 120x40x40 = 192 liter. Så passer en 4x39 T5 lampe lige over :GO

Der kommer kun “nytte dyr” i baljen, til at tage evt tråd - boble alger og glasroser. Tænker mitraxkrabbe, harlekin rejer, wurdmani reje, en bristletooth kirurg.... ell anden alge gnaver. + turbo snegle. Er det Crew nok til at holde uønskede ting væk fra baljen? Der kommer kun en lille smule velindkørte LS i baljen.

2 stk mp 40 pumper (en i hver ende) en 4 kanals doseringsmaskine. En intern skummer. Varmelegme. Og så 25 % vandskifte hver 14 dag.

Dvs ingen sump :dizzy:

Hvad siger eksperterne??? Vil det virke?
Senest rettet af charlie saltvand lør 16. maj 2020 11:13, rettet i alt 1 gang.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Ekstra balje dedikeret til High-end koraller.

Indlæg af SamuelChristensen »

Jeg vil sige ja, go for it!

Mit sps akvarie er uden sump, med intern skummer, T5 og LED. 100*60*40 høj. 10% vs hver uge.
Udfordringen, synes jeg, ligger i at have så lavt et akvarie med fokus på SPS og samtidigt have glade LPS. Jeg har været nødt til at skærme mine kødfulde LPS bag sten og direkte under pumperne for at de ikke bliver revet i stykker eller afbleget. Mange af dem har jeg været nødt til at flytte til nogle af de andre akvarier.
Men favia/favites og goniopora er de LPS i mit akvarie der elsker forholdende. Euphyllia, lordhowensis og chalices er dem der hader det mest, men lever i det. Mens trachyphyllia, fungia, lobophyllia og bowerbankii måtte flyttes til andre akvarier fordi de blev flænsede af skelettet med det flow.

Og så synes jeg aiptasia kontrol er træls i det mix af koraller, fordi både filfisken og wurdemanni rejerne elsker at spise af de kødfulde LPS, mens de er fantastiske i et akvarie med læderkoraller eller sps.


Tropic Marins danske repræsentant.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Ekstra balje dedikeret til High-end koraller.

Indlæg af Tykki »

Hvorfor ingen sump? Kan du spare en halvtredser ?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Ekstra balje dedikeret til High-end koraller.

Indlæg af charlie saltvand »

Tykki skrev:Hvorfor ingen sump? Kan du spare en halvtredser ?
Mindst!


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Ekstra balje dedikeret til High-end koraller.

Indlæg af Tykki »

Stop dog lige op og se tilbage på de år du har haft saltvand! Ville du seriøst overveje at undlade sumpen? Helt ærligt????


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Ekstra balje dedikeret til High-end koraller.

Indlæg af Engelquist »

God ide at have et akvarium der er dedikeret til high end koraller- men f.eks med de kræsne acroporaer der kræver snorlige og stabile værdier, bør du ikke gå ned på udstyr- hvilket du nok også ved med din lange erfaring med Tritton.
Alt skal køre 100 % stabilt- udover de tre hellige også PH, Temp., No3 og Po4.
Jeg vil mene at du ikke kan undvære sumpen, hvor der er plads til en effektiv skummer, dosseringsmaskine/ballingdunke eller kalkreaktor, temperaturstyring m.m.
Hvorfor ikke noget i denne stil: https://www.oceanreef.dk/shop/103-red-s ... -set-sort/" onclick="window.open(this.href);return false; ?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Ekstra balje dedikeret til High-end koraller.

Indlæg af PoulD »

Tykki skrev:Stop dog lige op og se tilbage på de år du har haft saltvand! Ville du seriøst overveje at undlade sumpen? Helt ærligt????
Nu spørger Charlie jo ekspertene og da jeg ikke tilnærmelsesvis er i den kategori, havde jeg egentlig ikke tænkt mig at komme med indspark, men nu gør jeg det så alligevel: Hvis man bare ønsker en slags "frimærkesamling" og er hamrende ligeglad med hvor grimt det er at se på, så mener jeg ikke en sump er nødvendig.

Det er jo f.eks. ikke eye candy at have en 200 mm skummerskop med sort kvalmefremkaldende stads ragende 25 cm op over overfladen i en display tank, men når baljen ikke er større og hvis man ikke har for stor belastning tror jeg bestemt f.eks. en BK 200 vil fungere, selv om den ikke trækker vandet fra overfladen.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Ekstra balje dedikeret til High-end koraller.

Indlæg af tim_rn »

Nu er det ikke spot on, men får du behov for at se et akvarie på 105x50x32 har du et ned ad vejen (vejlands alle du gerne må komme og se og få en fornemmelse af. Evt smide et par af pumperne i ogbse hvordan flowet bliver.

Du siger bare til hvis det kan hjælpe overvejelserne om syørrelse. Men ekspertråd, dem får du sgu ikke fra mig ;)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ekstra balje dedikeret til High-end koraller.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har hæftet mig ved, at når man ser videoer fra nogle af de større koralfarme over there, WWC, Tidal G og lign, så er der så godt som altid en eller et par Kirurger, en eller flere Fox Face og nogle forskellige gylter. Alle nyttedyr og som afgiver nogen næring til korallerne. Til gengæld synes jeg ikke at jeg har set nævneværdigt med krible krable. Måske fordi de har det med at terroriserer korallerne, når de møver sig igennem. Jeg må tit rejse frags og mindre koraller op, når min mexicanske turbo snegl har lavet et spor af ødelæggelse hen over natten.
Antallet af nyttedyr er selvfølgelig afhængigt af akvariets størrelse.
Min karantæne tank kører, som du har beskrevet det. Når jeg har fisk i karantæne, så skifter jeg 60 - 70% vand hver uge. Jeg bruger det vand jeg alligevel dumper i kloakken ved mit ugentlige vandskift. Så der skal ikke blandes specielt til det. Men du laver vist ikke vandskift fast vel?


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Ekstra balje dedikeret til High-end koraller.

Indlæg af charlie saltvand »

Det jeg mest er ude efter er en "frimærkesamling" som Poul så fint beskriver det :GO

baggrunden er følgende.


Vi har valgt at vi bliver boende her til vi skal bæres ud, da vi ELSKER beliggenheden. Vand hele vejen rundt, lys, udsigt, egen bådplads lige ude foran døren osv.osv.

Når vi bliver pensionister sælger vi sommerhuset og laver base her i hytten..... (så kan det da være der bliver råd til en større båd :sneaky2: )

Vores lejlighed er ikke særligt stor, det ved de af jer, der har været på besøg. Jeg overvejer at flytte vores soveværelse ind på det mindste værelse og så lave kontor/hobby rum, i det nuværende soveværelse. Min elskede hustru/ven/elskerinde/indretningsarkitekt/husholderske siger altid, JA, du skal bare gå igang med at bygge :W , men jeg ønsker IKKE selv at bo midt i en akvariebutik, derfor må det gerne være et lille system, der ikke brummer, fylder, ikke rummen en masse vand (vil gerne kunne udskifte en større mængde vand fast i %, uden at skulle lave 100-200 liter hver gang), osv. osv. Så derfor et mindre ENKELT system :K

Tak for jeres indspark.
@ Dan, nej vi mangler ikke penge, så jeg er ligeglad med den 50´er :y , men ja, jeg overvejer seriøst et system uden sump. der kommer jo nærmest ingen belastning og massive vandskifte (i %).

@ Samuel, tak for indspark :beer: Jeg tænker at ikke lyskrævende lps, kan stå i mere skygge under en fraghylde med sps oven på...?

@ Bo, yes yes er klar over det kræver disciplin (det mangler måske her i huset) og stabilitet. Jeg har tænkt mig at doserer de 3 hellige direkte i display, lige foran en powerhead. PH, temp, bør ikke blive et issue. Næringsindhold kan vel styres med, enten at tilsætte, eller skifte vand?

@ Poul, jeg regner bestemt dig som en af de garvede (gamle) eksperter :T og ja, som du siger, vil jeg gerne have en "frimærkesamling" og håbet er så, at jeg over tid, kan forære frags væk, til værdigt trængende. Jeg kan godt leve med en skummerkop, der stikker op over akvariet på et "kontor", hvis det kan gøre jeg ikke behøver sump.

@ Tim tak for tilbuddet, det kan være jeg tager imod dit tilbud. Tak :GO

@ Erik, god ide med en gylte og en foxface. Du har ret i at vandskifte ikke er noget jeg bruger ret meget i kejser baljen i stuen, og det vand der evt kommer ud af den balje tror jeg er for næringsrigt til en decideret sps frimærkesamling, de værdierne derfra er ca. No3 = ml 25-40. po4 = ml 0.12 - 0.40....

Jeg sidder og overvejer om der skal være intern sump i baljen, for at trække overflade vand til skumeren og for at kunne styre højden på vandstand til denne + at kunne doserer i dette rum...???


Tak for inputs og go weekend!


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Ekstra balje dedikeret til High-end koraller.

Indlæg af ttkthomsen »

Kunne man ikke lave et setup til at starte med uden skummer og hvis det så viser sig at en sådan er nødvendig, Så tilføje den efterfølgende?

Hvis det er sådan en lækkerheds balje er det lige før man skulle lade akvariet stå så lavt som muligt så primær synsvinkel var oppe fra? Det er altid der man virkelig kan se farverne, syntes jeg?


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Ekstra balje dedikeret til High-end koraller.

Indlæg af SamuelChristensen »

charlie saltvand skrev:
@ Samuel, tak for indspark :beer: Jeg tænker at ikke lyskrævende lps, kan stå i mere skygge under en fraghylde med sps oven på...?
Lyder som en plan, især hvis du vil have hylder i akvariet. Mine LPS er i skygge under pumperne, hvor flowet også er mest indirekte.
For at gøre det rigtig nemt, og hvis penge ikke er et issue, så er All For Reef sublimt som simpel dosering. Jeg bruger selv carbo calcium og tilsætningsstofferne fra TM til mit akvarie, mens nanoen får All For Reef. Så er det bare dKh du skal holde øje med i doserings sammenhænge, og så bliver det sku ikke nemmere :)
Bliver spændende at følge med i!


Tropic Marins danske repræsentant.
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Ekstra balje dedikeret til High-end koraller.

Indlæg af Dan89 »

Jeg er helt ny men har dog set lidt på YouTube osv. For at blive klog til mit eget akvarie.. Jeg tænker ummidbart at med kun store og ofte vandskifte med det korrekte salt burde det da nærmest kunne lade sig gøre uden andet selvfølgelig an på hvor meget der skal være der nede?


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"